Att vara hemlös..

Yoshi_gixxeRR skrev:
Ok om inte vår "välfärd" funkar kan dom ju åtminstonde sänka skatten så dom som vill ta hand om dessa stackars människorna har råd o göra det... :rolleyes:
För det e väl det som e poängen med VÄLFÄRD??? Att alla ska ha mat o ngnstans o bo...???
Men jag o MÅNGA fler vill nog inte jobba ihjäl oss för att ngr som VALT att vara utanför samhället ska bara få mat/ngnstans o bo gratis utan att gör ett skit!!!!
ALLA måste jobba för o få ett fungerande samhälle... Lr åtminstonde göra det dom kan för o förbättra för sig själva o inte låta andra ta ansvar för dom!!!
Finns inget ngn kan säga som skulle få mig o tycka synd om en tiggare/hemlös person. Då dom i mina ögon e ena lata jävlar som har bara sig själv o skylla på!!!

.../Yoshi

Jodå men säg de till dem äckliga gubbj*vlarna som sitter i en skinstol på jobbet, det enda dem tänker på när man är på en intervju det är ju den som är snyggast och har störst bröst (av tjejerna) som får jobbet.... det är ju så de funkar idag.
Och ofta har en hemlös inga direkta resurser för något speciellt jobb. Så där är en anledning till varför DEM inte vill ha dem för att den andra kan naturligtvis mer än den hemlösa.

oFFkeFF skrev:
Jo, tjena, vet du hur många avgiftningsplatser det finns i stockholm?
10st, där 6 av dem är för alkholister.
Kravet för en lägenhet är exempelvis att du avgiftat dig, för att få en avgiftningsplats måste du ha en behandlingsplan, för att få en behandlingsplan, som inbegriper allt, d.v.s avgiftning, bostad, arbetsträning etc, tar det oftast flera år. Detta ska man dessutom klara utan tak över huvudet.
Dessutom får du verkligen slåss för en behandlingsplan, och det ställs sjuka krav för att få det. En heroinist ska ha minst tre reggade överdoser för att kvalificera sig för en behandlingsplan, d.v.s du måste försöka knarka ihjäl dig för att få en plats.. Missbruksvård i stockholm existerar knappast om du är över 20 år i stockholms län.

Finns fortfarande hjälp o få... :tummenupp

O en missbrukare e värd mindre en ett gruskorn på gatan :mad: Dom har valt det själv o dom får stå för det själv!!!
O kom fan inte o säg att ngn har TVINGAT dom o ta droger...

.../Yoshi

Quaya skrev:
Jodå men säg de till dem äckliga gubbj*vlarna som sitter i en skinstol på jobbet, det enda dem tänker på när man är på en intervju det är ju den som är snyggast och har störst bröst (av tjejerna) som får jobbet.... det är ju så de funkar idag.
Och ofta har en hemlös inga direkta resurser för något speciellt jobb. Så där är en anledning till varför DEM inte vill ha dem för att den andra kan naturligtvis mer än den hemlösa.

Öhh, en fråga... Hur gamal e du igentligen???? Vad vet du om arbetslivet???
Jobb finns om man vill ha jobb!!! En missbrukare/hemlös man KAN faktiskt lära sig o städa exempelvist.... Samhall finns oxå... Jobb finns om man bara vill ta dom!!! O ska man ha ett kvalificerat jobb måste man UTBILDA sig :tummenupp
Snacka när du vet ngt...

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:

O en missbrukare e värd mindre en ett gruskorn på gatan :mad: Dom har valt det själv o dom får stå för det själv!!!

.../Yoshi

Vad vet du om det? Felstegen sker oftast i väldigt tidig ålder, och ska fel man gör i 12-13 års åldern straffa sig resten av livet?
Det finns gott om svin som lurar små kids, och ja, de kan ju kanske säga nej, men det är inte lika lätt i ung ålder. Dessutom kan man lätt bli missbrukare om man har psykiska problem och blir drogad av sjukvården.

Yoshi_gixxeRR skrev:

.../Yoshi

Det är lätt att göra det enkelt för sig och se alla missbrukare som dumma idioter som har valt det själv och inte förtjänar hjälp osv. Man kan kanske reflektera lite över varför de hamnar där de gör, tror du det är någon som är lockad av livet i en container med en sil i armen?

De flesta missbrukaröden är rejält tragiska sådana, tragiska bortom vad de flesta kan föreställa sig. De flesta är värda all hjälp de kan få.

Yoshi_gixxeRR skrev:
Ok om inte vår "välfärd" funkar kan dom ju åtminstonde sänka skatten så dom som vill ta hand om dessa stackars människorna har råd o göra det... :rolleyes:

.../Yoshi

Torpeder skrev:
Varför måste hjälpen gå via skattesedeln? Vill du hjälpa hemlösa lite extra går det utmärkt att öppna lädret för egen maskin. Chansen att pengarna då verkligen går till de hemlösa torde vara bra mycket större då.

De som vill sänka skatten är oftast de som är minst benägna att bry sig om sina medmänniskor och som ser uteliggare som ett förfulande inslag i stadsmiljön. Vad jag egentligen tänkte på var att många egentligen gärna ger pengar till hemlösa, bättre sjukvård, missbrukarvård, bättre skyddsnät för unga så att de aldrig hamnar i missbrukssvängen eller kommer ur den så fort som möjliget. Sen finns det massor med andra saker som jag gärna betalar lite extra för att stödja men det hör inte till denna diskussion, bara det att jag inte menade att jag ville pröjsa flera extra procent skatt enbart för att hjälpa hemlösa.

ses det så här...

De flesta missbrukare har varit ganska enkla människor från början...kanske levt i missbrukar familjer, alkohol oftast.
Det räcker med rökande föräldrar till och med...
Lättpåverkade, svaga, inte kunna säga ifrån vid grupptryck osv.
Dessa har mycket lätt att hamna lite snett i välfärdssverige.
Att sedan ta sig upp därifrån, med endast de vänner man har, oftast missbrukare själva.....är istort sätt en utopi.
Dessa behöver en massa hjälp av de som inte har problem, vilka samtidigt då har lite svårt att begripa hur man kan hamna i dessa situationer.
Tycker man dessutom om att vara påverkad, vara uteliggare och inte vilja ha den hjälp som erbjuds, så kommer vi att ha social utslagning....

Skulle vilja påstå att, utan facit i hand ,så kan i stort vem som helst av oss på SH hamna i den situationen....det finns ingen som klarar allt man kan råka ut för...det kan jag slå vad om......har exempel i livet som man aldrig trodde skulle hamna där i missbruksträsket.......tänk efter lite nu innan ni spammar sönder det här... :7peta

Yoshi_gixxeRR skrev:

.../Yoshi

Ditt tänkande går att applicera på annat oxå. Varför skall man vårda människor som klotat efter att ha kört för fort med motorcykel? De måste väl vetat innan att det är riskfyllt, de var väl knappast tvingande till att köra för fort? Var väl inte ens tvingade till att ha motorcykel som nöjesfordon. Personen i fråga valde det själv o dom får stå för det själv

Det ovan är inte alls min åsikt, men det kanske sätter saker i ett annat perspektiv.
Lätt å bli hemmablind.

oFFkeFF skrev:
Dessutom får du verkligen slåss för en behandlingsplan, och det ställs sjuka krav för att få det. En heroinist ska ha minst tre reggade överdoser för att kvalificera sig för en behandlingsplan, d.v.s du måste försöka knarka ihjäl dig för att få en plats.. Missbruksvård i stockholm existerar knappast om du är över 20 år i stockholms län.

oj jösses så pantat. :3freak

typiskt svenskt. att sätta in resurser när det är sent. att "bara" vara heroinmissbrukare borde fettlätt räcka för att få plats på avgiftning.

Yoshi_gixxeRR skrev:

.../Yoshi

:kocko

såna dära med borderline till exempel (nackskott :rolleyes: ) har lätt att hamna i missbruk. många missbrukare har blivit det för att dom är psykiskt sjuka. och det är väl inte deras fel att dom är sjuka heller? jag tror nog att alla missbrukare har sina "skäl" och att många av dom har dragit många strån till sammhällets stack tidigare, eller åtminstone skulle kunna göra det.

och du? tror du inte att städare behöver utbildning? har du hört talas om bakterier, virus och basala hygienrutiner? vet DU hur man ska göra när man städar?

Ha ha... det e just det som e det sjuka med sverige!!! Ställ inga krav det e ju så synd om dom :rolleyes:
O vi som jobbar måste betala för dom som inte orkar.... *ASG*
Detta e o förblir vårt samhälle MEN JAG GILLAR FAN INTE DET IAF!!!!

En hemlös/knarkare e o förblir värdelösa för mig!!!

(Ex: jag jobbade på 2 jobb 2002. Jobbade i ca 95tim i veckan... Jag ville tjäna lite stålar så jag kunde njuta lite av livet!!! Vad var tacken jag fick från vårt samhälle??? Jo kvarskatt på 17500:- :skrämd Först betalar jag den vanliga skatten SEN fick jag betala ytterligare skatt då jag var "höginkomsttagare" Fatta: 17500:- av skattade pengar fick jag betala ytterligare för att jag ville tjäna lite extra... :mad: :mad: :mad: O till vad går det till??? bättre sjukvård??? Nä några jävla hemlösa LATA jävlar ska ha mina stålar :kulspruta Så kom fan inte o snacka om att jag ska tycka synd om dom!!!!!)

.../Yoshi

mendu, Yoshi_gixxeRR. du svarade inte på frågan. hur var det nu med hygienrutinerna? skulle du vara tillräckligt kvalificerad för att jobba som städare?

anja skrev:
mendu, Yoshi_gixxeRR. du svarade inte på frågan. hur var det nu med hygienrutinerna? skulle du vara tillräckligt kvalificerad för att jobba som städare?

Kan man lära en invandrare som inte kan snacka svenska o e svartjobbare o städa kan man nog lära en hemlös... Problemet e att den hemlösa VILL inte ha/ta ngt ansvar varken för sig lr ngn annan!!!!!

Lär dig/er en sak INGET E OMÖJLIGT om man bara vill!!!

O om dom "stackars" hemlösa/knarkare inte kan ngt annat en o leva på samhället o begå ständiga brott mot lagen (ja, det gör dom faktiskt... hur tror du en pundare har råd med droger??)
Vad ska vi göra då??? Ge dom pengar (oj, då blev det ju lönsamt o leva på samhället) Lr kanske STÄLLA KRAV o ge kännbara STRAFF om dom inte lyder!!!!

Vad tycker du...??? Ja vet du vill (som alla andra) ge dom MER pengar... *hurra...*

Vad jag tycker...??? Ja punkt 2 e nog för snällt (o ni vill inte VETA vad jag tycker)

Skit i o svara för vi spammar bara sönder tråden (o ingen som tycker som mig skulle ens våga erkänna det)

.../Yoshi *på mindre gott humör*

Yoshi_gixxeRR skrev:
Kan man lära en invandrare som inte kan snacka svenska o e svartjobbare o städa kan man nog lära en hemlös... Problemet e att den hemlösa VILL inte ha/ta ngt ansvar varken för sig lr ngn annan!!!!!

O om dom "stackars" hemlösa/knarkare inte kan ngt annat en o leva på samhället o begå ständiga brott mot lagen (ja, det gör dom faktiskt... hur tror du en pundare har råd med droger??)
Vad ska vi göra då??? Ge dom pengar (oj, då blev det ju lönsamt o leva på samhället) Lr kanske STÄLLA KRAV o ge kännbara STRAFF om dom inte lyder!!!!

Vad tycker du...??? Ja vet du vill (som alla andra) ge dom MER pengar... *hurra...*

Vad jag tycker...??? Ja punkt 2 e nog för snällt (o ni vill inte VETA vad jag tycker)

Skit i o svara för vi spammar bara sönder tråden (o ingen som tycker som mig skulle ens våga erkänna det)

Vet inte om detta räknas som spam, men hursomhelst så vill i alla fall jag leva i ett samhälle där vi vill och kan hjälpa varandra, och om priset för det är att jag är tvungen att betala något högre skatt så må så vara.

Coola Ola skrev:
Det kanske bara är jag (förmodligen är det så) men jag pröjsar lätt ett par procent extra i skatt för att alla hemlösa ska få nånstans att bo och att folk har råd att gå till tandläkaren etc etc. Jag kan tyvärr inte slå mig för bröstet och säga att jag minsann gjort vad jag kunnat för att hjälpa de mindre bemedlade men jag har det ju sjukt bra ställt jämfört med de som måste sova på centralen eller i trappuppgångar så jag har inget emot att hjälpa andra via skattsedeln.

Tyvärr pröjsar vi redan dom där extra procenten men våra pajaspolitiker slarvar bort pengarna. Eller har kräftskiva för dom...

Yoshi_gixxeRR skrev:

Det är patetiskt och sitta på sitt feta välgödda arsel och vräka ur sig saker om människor långt nere i samhällets avgrund. Vad är det för fel att värna om människors liv? Att hjälpa människor i nöd så mycket man bara kan är en självklarhet i alla samhällen befolkade av varelser högre stående än svinet.

Att man klagar på hög skatt i dagens Sverige kan jag förstå, men att man har mage att klaga på att medlen går till att hjälpa hemlösa och missbrukare...jag saknar ord....

Vägra vurpa skrev:
Håller med Yoshi_GixxeRR till 100%!!

Sanslöst att inte fler här inne tänker som så...
Det har med mognad att göra.

Chris Ash skrev:
Det är patetiskt och sitta på sitt feta välgödda arsel och vräka ur sig saker om människor långt nere i samhällets avgrund. Vad är det för fel att värna om människors liv? Att hjälpa människor i nöd så mycket man bara kan är en självklarhet i alla samhällen befolkade av varelser högre stående än svinet.

Att man klagar på hög skatt i dagens Sverige kan jag förstå, men att man har mage att klaga på att medlen går till att hjälpa hemlösa och missbrukare...jag saknar ord....

Varsegod o betala du som så GÄRNA vill!!! Gå ut ikväll o bjud hem en stackars hemlös pundare o bjud honom på midda... Jag stoppar dig inte... Ingen annan heller!!! SÅ VARSEGOD!!!!

.../Yoshi

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...