Att vara hemlös..

oFFkeFF skrev:
Skatterna är ett reelt hot mot många företag, därför att små företag måste dra in väldigt stora summor pengar för att ens kunna betala en låg inkomst till den som driver det. Folk som inte drivit företag själv inser sällan hur mycket det är som ska ut i skatt per månad.
Om vi nu är så smarta som vissa säger vi är, så driver utvecklingen oss mer och mer från produktion, till tjänster och utveckling. Samtidigt som standarden stiger i lågläneländer, kommer kommer kostnaderna stiga där också, vilket gör att det i framtiden förhoppningsvis kommer vara mycket mindre regionala skillnader.
Vad som dock _Aldrig_ fungerar i längden, är att subventionera sin egen industri, det kan hjälpa tillfälligt, men aldrig i längden. Vem vinner på en garanterad förlustaffär? Är det inte bättre att lägga de pengarna på något nytt?

Jag håller med dig i stort, men man får inte glömma att dessa industrier skapar sysselsättning åt en stor mängd människor, vilket, tack vare deras ökade köpkraft, skapar sysselsättning åt ännu mera människor och så sprider det sig som ringar på vattnet. Visst förstår jag att det kan se ut som en förlustaffär men i det stora hela tror jag att det är marginellt.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Enligt vissas uppfattning i den här tråden kan ju de fattiga i afrika också skylla sig själva att de exempelvis föds med HIV, och borde kunna jobba sig bort från skiten själva...

Jepp pengar tjänar och förtjänar man! Dumjävlarna borde ha vett att skydda sig så det är deras eget fel, helt klart! :mad: :kocko :kulspruta

kk74 skrev:
Ett generellt svar på en svår fråga... I verkligheten så får väl inte varje person tillbaka 70 öre i bidrag per skattad krona? Bidrag finns till för att hjälpa personer med lägre eller ingen inkomst till en dräglig livsmiljö. Förstår fortfarande inte varför det skulle vara fel. Sen tror jag att med inkomstprövning kunde man lättare punkthjälpa de med behov lite lättare än vad som nu sker. Vad det gäller företagen har jag svårt att tänka mig att skatterna skulle vara ett realt hot mot dom. I varje företags natur ligger att tjäna så mycket som möjligt och att angripa utgifter, dvs, klaga på skatterna.
Om vi alla skulle köpa våra tjänster där det är billigast skulle vi snart inte ha så mycket industri kvar i Sverige. Är det något att sträva emot?
Nä, klart att inte varje person får tillbaka prick sjuttio öre. Min poäng var att av en inbetalad krona förbrukas en del i den administration som skall fördela bidragen.

En av grundtankarna med våra nuvarande bidragssystem är att de skall vara just generella, dvs omfatta samtliga medborgare. De är alltså inte tänkta att gå uteslutande till behövande, i normal mening, utan till precis alla. Alla får inte under samtliga faser i livet men alla får bidrag under en eller flera perioder i sitt liv. Man (socialdemokratin) ville ha det så för att medborgarna inte skulle alieneras av dem, bidragssystemet var något som skulle angå alla och ge pengar till alla. Sen kan man också misstänka att sossarna gärna köpte sig röster med offentliga medel. Det är itne så dumt att framstå som alla goda gåvors givare i valtder.

Skatterna på företagsvinster är låga i Sverige men de drabbas indirekt av höga inkomstskatter och höga lönebikostnader. Så visst är skatterna ett "problem" för dem. När de gäller företagen och bidragen till dem så får de utvecklas i takt med konkurrensklimatet. Fixar de inte det få de helt enkelt gå under. Finns inget skäl att böla över dem. Det leder inte till att alla näringsgrenar försvinner ut ur landet. Företagen anpassar sig.

kk74 skrev:
Jag håller med dig i stort, men man får inte glömma att dessa industrier skapar sysselsättning åt en stor mängd människor, vilket, tack vare deras ökade köpkraft, skapar sysselsättning åt ännu mera människor och så sprider det sig som ringar på vattnet...
Inte heller bör glömmas att den där köpkaraften delvis genererats av andra människors sänkta köpkraft, vilket leder till ringar på vattnet baklänges sas. Nä fan, det där testade vi i stor skala under sjuttio och tidiga åttiotalet. Blev ingen hit om man säger...

oFFkeFF skrev:
Enligt vissas uppfattning i den här tråden kan ju de fattiga i afrika också skylla sig själva att de exempelvis föds med HIV, och borde kunna jobba sig bort från skiten själva...

Tror nog väldigt få har den uppfattningen. De flesta anser nog att det inte är deras fel att en stor del av Afrika lever i misär. Därför har de heller ingen skyldighet att hjälpa till.
Föreställ er att skatten skulle höjas till ca 50% (ja den ligger redan där :tummenupp ) och att höjningen skulle gå som bidrag rakt ner till Afrika. Då skulle det nog bli en del liv bland folk här. Alla vill inte hjälpa till i Afrika. Alla vill heller inte hjälpa de hemlösa i Sverige. Acceptera bara detta.

Själv anser jag att man kan vinna mycket på att satsa (Alltså inte enbart bidrag) på människor som hamnat snett. Men det ska inte ske genom skattehöjningar.

Torpeder skrev:
Tror nog väldigt få har den uppfattningen. De flesta anser nog att det inte är deras fel att en stor del av Afrika lever i misär. Därför har de heller ingen skyldighet att hjälpa till.
Föreställ er att skatten skulle höjas till ca 50% (ja den ligger redan där :tummenupp ) och att höjningen skulle gå som bidrag rakt ner till Afrika. Då skulle det nog bli en del liv bland folk här. Alla vill inte hjälpa till i Afrika. Alla vill heller inte hjälpa de hemlösa i Sverige. Acceptera bara detta.

Själv anser jag att man kan vinna mycket på att satsa (Alltså inte enbart bidrag) på människor som hamnat snett. Men det ska inte ske genom skattehöjningar.

Jag vet att alla inte vill hjälpa hemlösa, det jag vänder mig mot är dock att man spottar/sparkar på redan utslagna. Kallar dem pack etc. Som att människovärdet skulle bestå i ens sociala ställning.
Det finns enligt mitt sätt att se det, alldeles för många människor med näsan högt i vädret som anser sig vara förmer än andra. Dessutom inte helt ovanligt att det är folk som själva heller inte är särskilt högt på den sociala skalan, ett sätt att hävda sig och säga att "så kass är inte jag iaf"..

Just nu är det ändå i mångt och mycket frivillig organisationer som gör det mesta jobbet för hemlösa.
Visst finns det också en hel del olika viljor om hur den krympande skattekakan ska fördelas, och nej, jag anser inte att man ska höja skatterna, dock bör man verkligen se över alla kostnader på ett betydligt vettigare sätt..

mb skrev:

Ironi???

Vill minnas en gång när jag gick med en hund (valp) genom torget, då kom en alkis fram
och började klappa och försökte lyfta upp hunden!
Jag sa: Gör inte så,
han är rädd för främlingar.

Tror ni han brydde sig?
Nä, han fortsatte och gick ner på knä och
började skälla som en hund!!!

Jävla idiot!!!
Min valp blev rädd som fan!
Jag hotade med att sparka till han, då började han skälla på mig som en hund! :kocko
Då rann bägaren över!
Jag sparkade till han med full kraft i midjan så han flög ner och synade gatstenarna! Därefter gick jag! 20 sekunder senare kommer 2 killar fram och berömmer mig!

Och jag kan räkna upp ett antal ggr när nån alkis har skämt ut en,
mer än en gång har en alkis satt sig precis jämte i bussen och verkligen stinkit och
måste vara högljudd!
Eller när nån pundare har brutalt rånat andra oskyldiga personer på pengar till sitt knark!!

Skut dom jävla asen!! Ge dom fan inga pengar!! Samhällets lägsta avskum!

Vägra vurpa skrev:
Ironi???

Vill minnas en gång när jag gick med en hund (valp) genom torget, då kom en alkis fram
och började klappa och försökte lyfta upp hunden!
Jag sa: Gör inte så,
han är rädd för främlingar.

Tror ni han brydde sig?
Nä, han fortsatte och gick ner på knä och
började skälla som en hund!!!

Jävla idiot!!!
Min valp blev rädd som fan!
Jag hotade med att sparka till han, då började han skälla på mig som en hund! :kocko
Då rann bägaren över!
Jag sparkade till han med full kraft i midjan så han flög ner och synade gatstenarna! Därefter gick jag! 20 sekunder senare kommer 2 killar fram och berömmer mig!

Och jag kan räkna upp ett antal ggr när nån alkis har skämt ut en,
mer än en gång har en alkis satt sig precis jämte i bussen och verkligen stinkit och
måste vara högljudd!
Eller när nån pundare har brutalt rånat andra oskyldiga personer på pengar till sitt knark!!

Och du anser att det är motiverat att misshandla någon för att han skrämmer din valp?

Vägra vurpa skrev:

Tja, i det här fallet var du betydligt mer kriminell än det packade aset..
Knalla ner till stureplan en kväll och dunka på alla fyllon som vimlar runt där nere om kvällarna också kanske?
Eller är det skillnad på beroende packade idioter eller bara packade idioter?

Vägra vurpa skrev:
Du verkar i behov av vård. Det är något sjukligt över ditt inlägg. Din skräck är inte normal.

Vägra vurpa skrev:
Ironi???

Blablabla....

Detta var nog ett av Sporthoj.coms mest skrämmande inlägg nånsin. Tyvärr, men du är en trångsynt jävla idiot med uppenbara problem att hantera ditt humör. Sök hjälp....

Bingo skrev:
Du verkar i behov av vård. Det är något sjukligt över ditt inlägg. Din skräck är inte normal.

Tråkigt nog så vill jag säga att den "hemlösa" kan ro för sig själv, han får en tillsägelse men ignorerar den totalt men det är naturligtvis väldigt onödigt att sparka till honom, istället för att gå där iväg med hunden.
Men det hela ligger nog i att "Vägra vurpa" är den person som har väldigt lätt för att skämmas och ta sig åt sånna saker istället för att som sagt skratta åt killen och vandra där ifrån istället så att såsätt så tycker jag den "hemlösa" kunde lytt hans tillsägelse för vissa personer skrattar åt saken och vissa blir aggresiva tråkigt nog.

Till Vägra Vurpa,

Varför inte ge dem pengar?
Att inte ge dem pengar löser ju inte dessa problemen och du råkar kanske ut för liknande grejor i framtiden.
Det är ju just sånthär dem behöver veta vad man ska/får göra och inte göra.

Last edited:
Quaya skrev:
Tråkigt nog så vill jag säga att den "hemlösa" kan ro för sig själv, han får en tillsägelse men ignorerar den totalt men det är naturligtvis väldigt onödigt att sparka till honom, istället för att gå där iväg med hunden.

Du har säkert själv gjort en massa jävligt korkade grejer när du varit full (jag har med största säkerhet gjort det iaf :rolleyes: ) och tänk dig då en alkis som har supit sönder sin hjärna helt och hållet och är full till råga på det. Det är ju också oerhört förnedrande för alkisen att stå på alla fyra och leka hund, tror knappas han känner sig nöjd med det när han nyktrat till. Visst är det obehagligt när man råkar ut för det men de har en sjukdom som gör att de inte uppför sig normalt.

Coola Ola skrev:
Du har säkert själv gjort en massa jävligt korkade grejer när du varit full (jag har med största säkerhet gjort det iaf :rolleyes: ) och tänk dig då en alkis som har supit sönder sin hjärna helt och hållet och är full till råga på det. Det är ju också oerhört förnedrande för alkisen att stå på alla fyra och leka hund, tror knappas han känner sig nöjd med det när han nyktrat till. Visst är det obehagligt när man råkar ut för det men de har en sjukdom som gör att de inte uppför sig normalt.

Jovisst har man gjort det:(
Men som man brukar säga så är "jag var full" den sämsta ursäkten man kan ha efter att man har gjort något dumt, det är bara stå för det och ta den smällen man får om man ska vara störig eller kaxig. Så jag tycker fortfarande att han kan ro för sig själv en del... Men obsavera att jag fortfarande tyckte det var otroligt onödigt av "Vägra Vurpa" att reagera sådär.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!