Att vara hemlös..

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Tidigare idag åkte ja hem från en polare och då såg ja en kille som jag sett många gånger förut i Upplands Väsby..alltid gåendes längs vägen med nån påse eller sittandes typ i solen på nån gräsmatta...jag är nästan 100% säker att han är hemlös. Han ser ut att va runt 30 och från något land runt Bosnien/kosovo dom trakterna..

Det måste va oerhört psykiskt påfrestande att inte veta om man får tag på mat varje dag eller bara veta att vintern kommer tids nog..Dessutom om han kommer från ett annat land kan han säkert inte svenska säkert inte engelska heller och vet kanske inte att han kan få hjälp..eller kan han det? Och hur mycket hjälp får han då?..

Jag blir nojjig så fort jag får slut på pengar och även fast jag vet att jag har en snäll morsa farsa och farmor som alltid kommer hjälpa mig. Kan inte tänka mig hur han mår...aja ville bara skriva av mig..tycker det är helt sjukt att i ett land som sverige ens ha hemlösa..hur mycket kan det kosta att sätta upp små friggebodar som dom kan bo i under tak...

Ja tänk vad tacksamma de skulle vara över friggebodar......

Man undrar VARFÖR det får finnas hemlösa i ett land som vårt.......finns rätt många........på något sätt borde det gå att lösa...............rätt lätt skulle jag tro.Några politiker som får lite mindre i lön eller nåt................. :rolleyes:

Usch, det är så hemsk att se hemlösa...
Hemskt att det ska behöva vara så i ett land som Sverige... :(
Vilken panik att inte ha nån stans att ta vägen. Kanske inget att äta. Inga ordentliga kläder...

// Lena

Jocke W skrev:
Tidigare idag åkte ja hem från en polare och då såg ja en kille som jag sett många gånger förut i Upplands Väsby..alltid gåendes längs vägen med nån påse eller sittandes typ i solen på nån gräsmatta...jag är nästan 100% säker att han är hemlös. Han ser ut att va runt 30 och från något land runt Bosnien/kosovo dom trakterna..

Det måste va oerhört psykiskt påfrestande att inte veta om man får tag på mat varje dag eller bara veta att vintern kommer tids nog..Dessutom om han kommer från ett annat land kan han säkert inte svenska säkert inte engelska heller och vet kanske inte att han kan få hjälp..eller kan han det? Och hur mycket hjälp får han då?..

Jag blir nojjig så fort jag får slut på pengar och även fast jag vet att jag har en snäll morsa farsa och farmor som alltid kommer hjälpa mig. Kan inte tänka mig hur han mår...aja ville bara skriva av mig..tycker det är helt sjukt att i ett land som sverige ens ha hemlösa..hur mycket kan det kosta att sätta upp små friggebodar som dom kan bo i under tak...

Ja, men tyvärr är det inte så enkelt att lösa.. Dels vill många hemlösa inte ha något hem. Dom har även provat att fixa enkla ställen där de kan hålla till men dom varar inte många dagar innan dom brinner ner.

Det kanske bara är jag (förmodligen är det så) men jag pröjsar lätt ett par procent extra i skatt för att alla hemlösa ska få nånstans att bo och att folk har råd att gå till tandläkaren etc etc. Jag kan tyvärr inte slå mig för bröstet och säga att jag minsann gjort vad jag kunnat för att hjälpa de mindre bemedlade men jag har det ju sjukt bra ställt jämfört med de som måste sova på centralen eller i trappuppgångar så jag har inget emot att hjälpa andra via skattsedeln.

Man behöver inte vara hemlös i Sverige om man bara vill ha ett hem och kan sköta sig. Om jag inte är helt fel ute så är de flesta hemlösa inom följande kategorier:
1. Missbrukare som inte kan sköta sig och är portade över allt.
2. Sinnesjuka personer som inte fattar vad de håller på med.
3. Folk som faktiskt inte vill ha hjälp av socialen.

Grupp 1 har jag inte mycket över för. Visst så skulle socialen kunna göra mer för att hjälpa dem (om socialen fick mer resurser), men detta kräver även mycket vilja av individen. Ofta finns inte tillräckligt mycket av den viljan.
Grupp 2 är den enda som är tragisk på riktigt. Den svenska "vården" av psykiskt sjuka personer är under all kritik. Är man ofarlig för andra men ändå helt koko så ska man klara sig själv...typ.
Grupp 3 kan man nog inte göra så mycket åt. Man kan ju inte tvinga på folk ett leverne som de inte väljer själva.

Det jag tycker man skall göra är att omyndigförklara folk utan respekt för andra (rasister) och låta dom jobba ihop pengarna till hemlösa,invandrare,utlandsbistånd samt till folk som inte har det så lätt.

många hemlösa väljer det själv också! de vill ofta inte ha nån hjälp utav det svenska systemet av nån eller annan anledning. men dem som inte vill va hemlösa så finns det (ska finnas) hjälp att få...

Det finns hjälp o få!!! Men dom vill /orkar inte uppfylla dom KRAV som ställs på dom!!! Dom vill ha hjälp utan att behöva göra ngt för o få det... O sådan personer kan fan ligga där o tycka synd om sig själv för då SKA dom inte ha ngn hjälp heller!!!

.../Yoshi

Inte lätt att få lägenhet om man inte har jobb och inte lätt att få jobb om man inte har lägenhet. Tror inte det är särskilt många som verkligen vill va i den situationen.

Jag känner också samma sak när jag ser sådant folk på stan när man sitter och gnäller över att det är för varmt på bussen och hit och dit och man gnäller på morsan att man inte får mat kl 18.00....

Varför kan dem inte ge dem en bostad istället för att ge sådant folk som har gjort något brott och sen ska dem FÅ en ny adress, nytt namn och allt! Jag tycker det är dem som ska lida istället för hemlösa personer som gjort ett eget misstag på sin EGEN kropp (läs) dvs tagit droger osv....

Men obsavera nu att det finns skillnad på pundare som är hemlösa än bara "hemlösa"

Yoshi_gixxeRR skrev:
Det finns hjälp o få!!! Men dom vill /orkar inte uppfylla dom KRAV som ställs på dom!!! Dom vill ha hjälp utan att behöva göra ngt för o få det... O sådan personer kan fan ligga där o tycka synd om sig själv för då SKA dom inte ha ngn hjälp heller!!!

.../Yoshi

Jodå men det finns MASSOR av olika folk som är hemlösa... det finns dem som du säger men vi har några här i Helsingborg som kan fara åt helvete för dem tigger pengar sen ser man dem 15min senare med en stor öl i handen.... men den finns det en som jag tycker grymt synd om... han går i sandaler på vintern utan strumpor och samlar på burkar... när han får ihop.... tja kan väll tänka mig 10kr så halvspringer han bort till grönsaksaffären och köper några frukter och käkar dem som godis.

Värst vad det ska klankas ner på missbrukare. Är det inte de som är i allra störst behov av hjälp?

mb skrev:
Inte lätt att få lägenhet om man inte har jobb och inte lätt att få jobb om man inte har lägenhet. Tror inte det är särskilt många som verkligen vill va i den situationen.

Om man går till socialen så ger dom dig tak över huvudet (ex härbägen...) MEN man måste fortfarande uppfylla krav för o få den hjälpen... (ex inte ta droger alt söka hjälp för o bli av med drog problem...) Man måste sköta sig, söka jobb som erbjuds, osv osv...

DET FINNS HJÄLP!!! Men dom vill inte ta kraven som kommer med hjälpen...

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
Om man går till socialen så ger dom dig tak över huvudet (ex härbägen...) MEN man måste fortfarande uppfylla krav för o få den hjälpen... (ex inte ta droger alt söka hjälp för o bli av med drog problem...) Man måste sköta sig, söka jobb som erbjuds, osv osv...

.../Yoshi

Jo men kan dem verkligen få ett jobb?? Socialen kanske kan hjälpa dem att gå på en anställningsintervju men längre kommer dem ju inte...... du kan väll själv tänka dig att du sitter där som chef i kostym och de trillar in en uteliggare i trasiga kläder, sandaler mitt på vintern osv...
och nästa person kommer då in i kostym(vanlig svensson)...

vem hade du då valt? Man vill ju säga uteliggaren för vi tycker synd om dem men det finns ju dem bort skämda gubbarna som inte bryr sig ett skit än om sig själv och orkar inte hjälpa en hemlös.

Quaya skrev:
Jo men kan dem verkligen få ett jobb?? Socialen kanske kan hjälpa dem att gå på en anställningsintervju men längre kommer dem ju inte...... du kan väll själv tänka dig att du sitter där som chef i kostym och de trillar in en uteliggare i trasiga kläder, sandaler mitt på vintern osv...

vem hade du då valt? Man vill ju säga uteliggaren för vi tycker synd om dem men det finns ju dem bort skämda gubbarna som inte bryr sig ett skit än om sig själv och orkar inte hjälpa en hemlös.
Exakt!
Det är nog väldigt lätt att gå ned sig, men väldigt svårt att ta sig upp igen.

Quaya skrev:

Ok om inte vår "välfärd" funkar kan dom ju åtminstonde sänka skatten så dom som vill ta hand om dessa stackars människorna har råd o göra det... :rolleyes:
För det e väl det som e poängen med VÄLFÄRD??? Att alla ska ha mat o ngnstans o bo...???
Men jag o MÅNGA fler vill nog inte jobba ihjäl oss för att ngr som VALT att vara utanför samhället ska bara få mat/ngnstans o bo gratis utan att gör ett skit!!!!
ALLA måste jobba för o få ett fungerande samhälle... Lr åtminstonde göra det dom kan för o förbättra för sig själva o inte låta andra ta ansvar för dom!!!
Finns inget ngn kan säga som skulle få mig o tycka synd om en tiggare/hemlös person. Då dom i mina ögon e ena lata jävlar som har bara sig själv o skylla på!!!

.../Yoshi

Coola Ola skrev:
Det kanske bara är jag (förmodligen är det så) men jag pröjsar lätt ett par procent extra i skatt för att alla hemlösa ska få nånstans att bo och att folk har råd att gå till tandläkaren etc etc. Jag kan tyvärr inte slå mig för bröstet och säga att jag minsann gjort vad jag kunnat för att hjälpa de mindre bemedlade men jag har det ju sjukt bra ställt jämfört med de som måste sova på centralen eller i trappuppgångar så jag har inget emot att hjälpa andra via skattsedeln.

Varför måste hjälpen gå via skattesedeln? Vill du hjälpa hemlösa lite extra går det utmärkt att öppna lädret för egen maskin. Chansen att pengarna då verkligen går till de hemlösa torde vara bra mycket större då.

Yoshi_gixxeRR skrev:

.../Yoshi

Jo, tjena, vet du hur många avgiftningsplatser det finns i stockholm?
10st, där 6 av dem är för alkholister.
Kravet för en lägenhet är exempelvis att du avgiftat dig, för att få en avgiftningsplats måste du ha en behandlingsplan, för att få en behandlingsplan, som inbegriper allt, d.v.s avgiftning, bostad, arbetsträning etc, tar det oftast flera år. Detta ska man dessutom klara utan tak över huvudet.
Dessutom får du verkligen slåss för en behandlingsplan, och det ställs sjuka krav för att få det. En heroinist ska ha minst tre reggade överdoser för att kvalificera sig för en behandlingsplan, d.v.s du måste försöka knarka ihjäl dig för att få en plats.. Missbruksvård i stockholm existerar knappast om du är över 20 år i stockholms län.

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard