Att vara hemlös..

kk74 skrev:
Vet inte om detta räknas som spam, men hursomhelst så vill i alla fall jag leva i ett samhälle där vi vill och kan hjälpa varandra, och om priset för det är att jag är tvungen att betala något högre skatt så må så vara.

Ska alla världens problem ha pengar kommer ju skatten att hamna på 100% och då har man själv ingenstans att bo...

Återigen varför måste skatten höjas? Vill man hjälpa hemlösa lite extra kan man lätta på sitt eget läder. Måste alla hjälpa till för att man själv ska våga? Att försöka tvinga andra till extra ofrivilligt hjälparbete är slaveri.

Alla måste inse att det i dagens läge inte finns rersurser till att hjälpa alla som är i nöd. Vissa tycker att det är viktigt att t.ex. Mijalowic ska få bra vård för 4000kr dygnet, andra skulle hellre se att 200 människor i afrika får mat i magen för dessa pengar. En annan grupp kanske vill få bättre fart på ekonomin så att fler får det bättre i framtiden.

Det är verkligen otäckt att det finns så många stackare i världen. Hjälp till så gott det går men gör det av egen vilja och skit i vad andra gör med sina pengar.

Yoshi_gixxeRR skrev:
FEL!!!! Det har med ERFARENHET o göra :7peta

.../Yoshi
Nonsens. Erfarenhet räcker inte om inte förmågan att dra rimliga slutsatser saknas.

Hysteri bidrar inte till ökad förståelse.

Prillan73 skrev:
Ja tänk vad tacksamma de skulle vara över friggebodar......

Man undrar VARFÖR det får finnas hemlösa i ett land som vårt.......finns rätt många........på något sätt borde det gå att lösa...............rätt lätt skulle jag tro.Några politiker som får lite mindre i lön eller nåt................. :rolleyes:

Sverige skulle satsa en miljard på dom hemlösa, då kanske man kunde hjälpa alla :)

Torpeder skrev:
Återigen varför måste skatten höjas?
Skatten "måste" sänkas, inte höjas. Men man får vara lite selektiv med vad man skall dra in på. Bidrag skall uteslutande gå til människor som av en eller annan anledning är oförmögna att försörja sig själva. Barnbidrag, studiebidrag, bostadsbidrag, vad är det för jävla skit? Sen ska vi inte snacka om regionalstöd, uppsjön av bidrag till lantbruket, fiskerinäringen, renskötarna, Volvo Lastvagnar AB, småföretagen osv.

Bingo skrev:
Skatten "måste" sänkas, inte höjas. Men man får vara lite selektiv med vad man skall dra in på. Bidrag skall uteslutande gå til människor som av en eller annan anledning är oförmögna att försörja sig själva. Barnbidrag, studiebidrag, bostadsbidrag, vad är det för jävla skit? Sen ska vi inte snacka om regionalstöd, uppsjön av bidrag till lantbruket, fiskerinäringen, renskötarna, Volvo Lastvagnar AB, småföretagen osv.

Där har vi det riktiga bekymret, bidrag till en helvetes massa folk som INTE behöver hjälp. Där har vi den stora rundgången med stålar, där det byråkratiseras bort stora mängder med stålar.
Eu's jordbruksstöd skulle istället lätt finansiera en vettig vård för fattiga och utslagna, missbrukare etc. Dessutom är en tillfrisknad missbrukare en rejäl vinst för samhället..

Oj här vart det hetsigt...

Saken är att dom flesta inte alla med dom flesta hemlösa har ju hamnat väldigt fel i början av sina liv..Det finns hjälp men om man hamnat på gatan vid 18 års ålder börjat knarka för att det är för jobbigt hemma och kanske i skolan som man inte går i längre..föräldrarna kanske söp slog personen i fråga och till och med våldtog sig på han/hon. Om man inte har ätit mer än en halv burgare och inte har kunskap nog om någonting när man knarkat sig genom högstadiet så vet man nog inte vart man ska gå...och om man vet det så har man nog inte energi nog för att göra alla dom här stegen innan man verkligen får hjälp..

Det är inte så lätt som Yoshi säger att om man vill så går det, inte i dom där fallen..tyvärr...höja skatten är ju rätt larvigt för det går ju fan inte längre..vi betalar mycket som det e..men att titta lite i skatte boken och om prioritera lite..

I ett land som sverige SKA det helt enkelt inte finnas hemlösa..det måste ju alla hålla med om, eller?

Torpeder skrev:
Ska alla världens problem ha pengar kommer ju skatten att hamna på 100% och då har man själv ingenstans att bo...

Återigen varför måste skatten höjas? Vill man hjälpa hemlösa lite extra kan man lätta på sitt eget läder. Måste alla hjälpa till för att man själv ska våga? Att försöka tvinga andra till extra ofrivilligt hjälparbete är slaveri.

Alla måste inse att det i dagens läge inte finns rersurser till att hjälpa alla som är i nöd. Vissa tycker att det är viktigt att t.ex. Mijalowic ska få bra vård för 4000kr dygnet, andra skulle hellre se att 200 människor i afrika får mat i magen för dessa pengar. En annan grupp kanske vill få bättre fart på ekonomin så att fler får det bättre i framtiden.

Det är verkligen otäckt att det finns så många stackare i världen. Hjälp till så gott det går men gör det av egen vilja och skit i vad andra gör med sina pengar.

Har lite svårt att förstå hur du tänker egentligen. Du menar alltså att istället för att samhället hjälper dessa utslagna så ska vi förlita oss till frivilligorganisationer som överlever tack vare donationer? Nej tack. Jag betalar skatt och jag förväntar mig att en del av de pengarna ska gå till dessa ändamål.

Bingo skrev:

Är inte det lite lågt?
De industrigrenarna du nämner får pengar i bidrag för att vi vill behålla dessa i Sverige, varför är det fel?
Däremot att inkomstpröva barnbidrag och bostadsbidrag, det vore nog en bra idé. Så slipper jag se 18 åringar som har fått körkortet av sina föräldrar bara för att dessa har sparat barnbidraget ända sen de föddes...

Last edited:
Jocke W skrev:
I ett land som sverige SKA det helt enkelt inte finnas hemlösa..det måste ju alla hålla med om, eller?

Är de svenska stackarna mer värda än de afrikanska stackarna?
Vill du bara städa upp framför din egen dörr?

Inse att alla vill inte hjälpa till överallt och tvinga dem då inte.

Torpeder skrev:

Ja. Om man inte kan ta hand om sina egna, hur ska man då kunna hjälpa andra?

Torpeder skrev:

Man kan inte frälsa hela världen på en och samma gång. Men visst hoppas jag att man någon gång i framtiden även i afrika/östeuropa/asien ska kunna hjälpa fattiga och utslagna.
Ju mer världens länder utvecklas, ju bättre.

oFFkeFF skrev:
Man kan inte frälsa hela världen på en och samma gång. Men visst hoppas jag att man någon gång i framtiden även i afrika/östeuropa/asien ska kunna hjälpa fattiga och utslagna.
Ju mer världens länder utvecklas, ju bättre.

kloka ord!

Utveckling är ordet för en bättre levnadsstandard. Högre skatter än vad vi har idag är inte mitt svar. Inte ditt heller om jag gissar rätt.

Last edited:
kk74 skrev:
Är inte det lite lågt?
De industrigrenarna du nämner får pengar i bidrag för att vi vill behålla dessa i Sverige, varför är det fel?
Man kan alltid motivera varje bidrag i ett generellt bidragssystem. Det är därför vi har så höga skatter.

Ett mer direkt svar på din fråga är att landet och ekonomin mår bättre om pengarna stannar i livskraftiga företag, istället för att skattas bort. Vad gäller "privatbidragen" är det bättre att behålla en krona än att betala en krona i skatt och få tillbaka 70 öre i bidrag.

kk74 skrev:
Är inte det lite lågt?
Däremot att inkomstpröva barnbidrag och bostadsbidrag, det vore nog en bra idé. Så slipper jag se 18 åringar som har fått körkortet av sina föräldrar bara för att dessa har sparat barnbidraget ända sen de föddes...

Varför skulle det vara lågt?
Varför ska man bidra till förlustaffärer via skattsedeln? Kan någon fixa saker billigare någonannanstans är det väl vettigare att köpa därifrån?
Stora lokaliseringsbidrag är något av det sjukaste som finns i sverige, där man säljer sin själ till företag som man tror ska frälsa kommunerna med arbeten. Vilket brukar innebära att 500 pers har jobb i 4-5år och sedan står man med miljonskulder för byggda lokaler och 500 arbetslösa igen..

Torpeder skrev:
Så svenskar är mer värda i dina ögon?
Staten finns primärt till för att främja sina medborgares intressen. Inte andra länders medborgare. Betyder inte att svenskar är mer värda än några andra.

Bingo skrev:
Man kan alltid motivera varje bidrag i ett generellt bidragssystem. Det är därför vi har så höga skatter.

Ett mer direkt svar på din fråga är att landet och ekonomin mår bättre om pengarna stannar i livskraftiga företag, istället för att skattas bort. Vad gäller "privatbidragen" är det bättre att behålla en krona än att betala en krona i skatt och få tillbaka 70 öre i bidrag.

Ett generellt svar på en svår fråga... I verkligheten så får väl inte varje person tillbaka 70 öre i bidrag per skattad krona? Bidrag finns till för att hjälpa personer med lägre eller ingen inkomst till en dräglig livsmiljö. Förstår fortfarande inte varför det skulle vara fel. Sen tror jag att med inkomstprövning kunde man lättare punkthjälpa de med behov lite lättare än vad som nu sker. Vad det gäller företagen har jag svårt att tänka mig att skatterna skulle vara ett realt hot mot dom. I varje företags natur ligger att tjäna så mycket som möjligt och att angripa utgifter, dvs, klaga på skatterna.
Om vi alla skulle köpa våra tjänster där det är billigast skulle vi snart inte ha så mycket industri kvar i Sverige. Är det något att sträva emot?

Last edited:
Torpeder skrev:

nej det är inte så jag menar men nu pratar vi om hemlösa i sverige..

Ja man måste börja "städa upp" nånstans om det är så du menar.

Nej jag menar inte att alla vill hjälpa till överallt...Jag starta den här tråden för att jag tyckte det va konstigt att vi ska behöva ha hemlösa i ett land som sverige..att det finns hemlösa i afrika är inte så konstigt där mer än hälften föds i fattigdom och misär..

kk74 skrev:
Ett fördummat svar på en svår fråga... I verkligheten så får väl inte varje person tillbaka 70 öre i bidrag per skattad krona? Bidrag finns till för att hjälpa personer med lägre eller ingen inkomst till en dräglig livsmiljö. Förstår fortfarande inte varför det skulle vara fel. Sen tror jag att med inkomstprövning kunde man lättare punkthjälpa de med behov lite lättare än vad som nu sker. Vad det gäller företagen har jag svårt att tänka mig att skatterna skulle vara ett realt hot mot dom. I varje företags natur ligger att tjäna så mycket som möjligt och att angripa utgifter, dvs, klaga på skatterna.
Om vi alla skulle köpa våra tjänster där det är billigast skulle vi snart inte ha så mycket industri kvar i Sverige. Är det något att sträva emot?

Skatterna är ett reelt hot mot många företag, därför att små företag måste dra in väldigt stora summor pengar för att ens kunna betala en låg inkomst till den som driver det. Folk som inte drivit företag själv inser sällan hur mycket det är som ska ut i skatt per månad.
Om vi nu är så smarta som vissa säger vi är, så driver utvecklingen oss mer och mer från produktion, till tjänster och utveckling. Samtidigt som standarden stiger i lågläneländer, kommer kommer kostnaderna stiga där också, vilket gör att det i framtiden förhoppningsvis kommer vara mycket mindre regionala skillnader.
Vad som dock _Aldrig_ fungerar i längden, är att subventionera sin egen industri, det kan hjälpa tillfälligt, men aldrig i längden. Vem vinner på en garanterad förlustaffär? Är det inte bättre att lägga de pengarna på något nytt?

Jocke W skrev:
nej det är inte så jag menar men nu pratar vi om hemlösa i sverige..

Ja man måste börja "städa upp" nånstans om det är så du menar.

Nej jag menar inte att alla vill hjälpa till överallt...Jag starta den här tråden för att jag tyckte det va konstigt att vi ska behöva ha hemlösa i ett land som sverige..att det finns hemlösa i afrika är inte så konstigt där mer än hälften föds i fattigdom och misär..

Enligt vissas uppfattning i den här tråden kan ju de fattiga i afrika också skylla sig själva att de exempelvis föds med HIV, och borde kunna jobba sig bort från skiten själva...

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!