Att tänka på vid träningsläger utomland?

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Nån mer som ska ner till Cartagena på Folkessons träningsläger?
Jag har aldrig varit iväg på nåt liknande...vad ska man tänka på? Egna erfarenheter?
Nåt man behöver ha med sig som inte är hoj-relaterat? Känns som det är där man missar nåt.

Jag har bara tyska papper på min hoj. Behöver man ta med sig kvitto/bevis på att det är min hoj?

Mindre än tre veckor kvar nu :yoparty

har heller aldrig varit uiväg på en sådan resa...

För att slippa eventuella krångel så ska man nog ha med alla papper på hojen så att de ser att det är din hoj...

Pass kan va bra att ha också. :tummenupp

Ses där nere... :tummenupp

Nån mer som ska ner till Cartagena på Folkessons träningsläger?
Jag har aldrig varit iväg på nåt liknande...vad ska man tänka på? Egna erfarenheter?
Nåt man behöver ha med sig som inte är hoj-relaterat? Känns som det är där man missar nåt.

Jag har bara tyska papper på min hoj. Behöver man ta med sig kvitto/bevis på att det är min hoj?

Mindre än tre veckor kvar nu :yoparty

Kul, jag ska också ner!

Ett tips är att beställa ett europeiskt sjukförsäkringskort från Försäkringskassan:
http://www.fk.se/tjanster/eu-kort/?page=/privatpers/sjuk/utomlands/index.php

Jag ska till Brno, behöver man några "andra" papper då jag kör räser? finns ju inga papper på en räser igentligen.......

Alla länder som ni passerar är med i Schengensamarbetet så pass ska inte behövas :tummenupp

Fick visa pass ifjol i Danmark innan vi skulle på färgan till Tyskland. Kontrollanten godkände inte körkortet som Nordgren först visade. Drog den historian om chengen med för han men han bara skrattade och sa att det hade inte så mycket att göra med våra körkort, typ. Vi hade dock alla pass med oss så vi fick lämna Danmark..

Nått man lätt missar i budgeten om man inte åkt ner där förut kan vara all vägtull i Frankrike och Spanien på motorvägarna. Sen kan elkontakter se annorlunda ut med. Kommer inte ihåg hur dom ser ut i Spanien dock..

Last edited:
Lita för guds skull aldrig på att chengen fungerar, jag har stått med ett godkänt nationellt ID kort som skall ersätta passen på CPH och blivit nekad att få gå igenom passkontrollen...

nån som kan språket
massa euro (och andra pengar)
VISA
telefon nummret till sos international i danmark.....(lr vad det nu mera heter)

Jag bokade färjebiljetter idag, kan rekommendera TT-Lines Trelleborg Travemünde med Svemos rabatt, blev ca 1700 :- t/r för skåpbil med släp (husvagn). Tyckte det var rätt OK jämfört med många andra alternativ.

Jag bokade färjebiljetter idag, kan rekommendera TT-Lines Trelleborg Travemünde med Svemos rabatt, blev ca 1700 :- t/r för skåpbil med släp (husvagn). Tyckte det var rätt OK jämfört med många andra alternativ.

Bra tips! :tummenupp

Kanon!
Ringde du eller mailade du? Namn, nr., mail etc.?

Någon satt rabatt man får med licensen eller?

.

Kanon!
Ringde du eller mailade du? Namn, nr., mail etc.?

Någon satt rabatt man får med licensen eller?

.

Svemo har avtal med de flesta rederierna. Kolla här:
http://www.svemo.se/view.php?p=253&did=94

Det står visserligen att det gäller endast tom 2006, men det var inga problem. Gick in på deras website, kollade vad som passade bäst och ringde bokningen. Biljetterna avhämtas och betalas 60 min innan avgång.

2779526 Fick visa pass ifjol i Danmark innan vi skulle på färgan till Tyskland. Kontrollanten godkände inte körkortet som Nordgren först visade. Drog den historian om chengen med för han men han bara skrattade och sa att det hade inte så mycket att göra med våra körkort, typ. Vi hade dock alla pass med oss så vi fick lämna Danmark..

Nått man lätt missar i budgeten om man inte åkt ner där förut kan vara all vägtull i Frankrike och Spanien på motorvägarna. Sen kan elkontakter se annorlunda ut med. Kommer inte ihåg hur dom ser ut i Spanien dock..
Det är för att det inte står vad du har för medborgarskap på det svenska körkortet.
Kontentan är således. Ta med passet. :fakta

Det är för att det inte står vad du har för medborgarskap på det svenska körkortet.
Kontentan är således. Ta med passet. :fakta

Ja det kan va mycket bra... Tex. för tyskarna är det otroligt viktigt med födelseort, Jag har checkat in på flertal hotell med födelseort "Vägverket"
Även blivit inskriven på Audis hemliga testanläggning med födelseort "Körkort"

Edit: självklart kan dessa problem bli lite större om det är polisen som är intresserad av din identitet. Det är i dom flesta länder en skyldighet att kunna identifiera sig. Även sverige!

Hur är det nu, finns det några bra Id som är schengen godkända?
Det var väl snack om att körkorten skulle bli det? Någon som vet när?

Last edited:
Hur är det nu, finns det några bra Id som är schengen godkända? Det var väl snack om att körkorten skulle bli det? Någon som vet när?
Nytt nationellt id-kort ersätter pass inom Schengen
Ett nationellt id-kort infördes den 1 oktober 2005. Id-kortet innehåller uppgift om svenskt medborgarskap. Det innebär att det nya, nationella id-kortet kan användas vid resor inom Schengen, för att styrka identitet och medborgarskap. För den som inte har det nya id-kortet gäller som förut att man måste ha passet med sig vid resor inom Schengen.

Så skaffar du det nya id-kortet
Du kan ansöka om ett nationellt id-kort på polisens passexpeditioner.
Fotografering måste ske på passexpeditionen för att säkra kvaliteten på fotot och utesluta risken för personväxling. Det nationella id-kortet kostar 400 kronor och gäller i fem år.

http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____38022.aspx

Nytt nationellt id-kort ersätter pass inom Schengen
Ett nationellt id-kort infördes den 1 oktober 2005. Id-kortet innehåller uppgift om svenskt medborgarskap. Det innebär att det nya, nationella id-kortet kan användas vid resor inom Schengen, för att styrka identitet och medborgarskap. För den som inte har det nya id-kortet gäller som förut att man måste ha passet med sig vid resor inom Schengen.

Så skaffar du det nya id-kortet
Du kan ansöka om ett nationellt id-kort på polisens passexpeditioner.
Fotografering måste ske på passexpeditionen för att säkra kvaliteten på fotot och utesluta risken för personväxling. Det nationella id-kortet kostar 400 kronor och gäller i fem år.

http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____38022.aspx

Jag har ett dyligt men som jag skrev ovan så skall man inte räkna med att det fungerar. Jag som flyger mycket såg fram emot möjligheten att slippa passet men det fungerar inte i praktiken.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...