Att räta ut en böjd ZX-7

Lite hjulpyssel i adventstider.
Det gick ju väl att lägga på däck på en kolfiberfälg. Var rädd att kanten skulle vara mer känslig än den var. Men stora provet kommer nog när det skall av. Får se till att inte stressa då.

Fint inskrubbade däck som rullat på någon spansk bana med snabb pilot. Borde duga för de första trevande försöken med the mean green machine!View attachment 466769View attachment 466770
Jag har bara krängt däck på kolfiberfälg till cykel, lite andra krafter. Jobbar man med däcksverktyg som vanligt?
 
Jag har bara krängt däck på kolfiberfälg till cykel, lite andra krafter. Jobbar man med däcksverktyg som vanligt?

Jag hade velat testa att ha kolfiberhjul med just kränkningen avskräcker mig... Ihop med stålarna då ?
 
Jaha, nu har det varit mycket annat ett tag som livet bjuder på. Men fick lite skruvat i veckan.
Nu är hjul och bromsslang på plats både fram och bak. Den går att rulla omkring!
View attachment 467898View attachment 467899
Som synes monterade jag även fotpinne. Tycker de här kinakopiorna funkar bra i förhållande till pris. Man får såklart byta ut ost och stearinskruv mot bättre grejer och gärna loctite så bli det bra. Lite dåligt våtgrepp är det. Men det problemet har även en del märkesfotpinnar. Eftersom jag skulle ha raceväxlat fick jag leta upp annan växelpinne. Därför måste man ha en kritisk massa med extra allehanda mc delar i garaget. Och se där en pinne från VTR 1000SP2 satt som handskenView attachment 467900Ochh just det kedja och drev kom oxå på plats.View attachment 467901
Dom där kinarearsetsen hade jag på min racehoj i flera säsonger, gick igenom flera krascher och fick bytas ut en gång. Toknöjd var jag :) Helt ok för 1000 spänn.
 
Dom där kinarearsetsen hade jag på min racehoj i flera säsonger, gick igenom flera krascher och fick bytas ut en gång. Toknöjd var jag :) Helt ok för 1000 spänn.
Ja det är min erfarenhet också efter att ha kollat nära på asfalten någon gång.
 
Blir kanon detta bygge.
Tack för att vi får följa med på resan
 
Dom där kinarearsetsen hade jag på min racehoj i flera säsonger, gick igenom flera krascher och fick bytas ut en gång. Toknöjd var jag :) Helt ok för 1000 spänn.
Har samma på min Cbr1000 racer, har bytt ut pinnarna mot PP för att få bättre grepp annars är de helt ok. Funderar på att köpa ett set till bara för att ha lite reservdelar. Kostar under 1000:- på ebay ?
 
Ja det blev en lång kväll med sondmatande av koppling och bromsar. Mycket luftande ändå fast jag gjorde på detta sätt. Inte riktigt nöjd än. Men nu får det stå ett tag så får det bli lite luftande till.
 

Bifogat

  • 20220124_175034.jpg
    20220124_175034.jpg
    4.1 MB · Visningar: 21
Last edited:
Nu har jag också fått lite lyxmek Första gången jag har ett helt nytt system och hänger på. Alltid hållit på och reparerar gamla kraschade till mina andra hojar. Blev för dyrt annars.
Men med billig cykel så kan man ju ha lite utrymme för nya saker. Kul!
20220127_192514.jpg20220127_193818.jpg
Hindle gör fortfarande nya high mount till ZX7. Så kanadensiskt fick det bli. DB killern som följer är en sådan man stoppar i framifrån. Bättre sämre mot vanlig som sätts bak?
Fick bli lite fakekolfiber på svingen. Hade en miss i lackeringen där jag ville dölja. Så var det löst.

Det här betyder att det nu är dags för att hänga dit kåpor härnäst.
 
Last edited:
Så ja, racing som bara den. Ett snabbfäste till kåpa à la riktig racer.
Tänk om jag ägt en svets och även kunnat handha den...Då hade detta varit enklare att göra. Nu fick det bli överarbetat istället med en massa borrande och gängande.
Jag kommer iaf kunna ta av kåporna snabbt. Kanske kan man tävla i det istället.20220129_105639.jpg
 
Så ja, racing som bara den. Ett snabbfäste till kåpa à la riktig racer.
Tänk om jag ägt en svets och även kunnat handha den...Då hade detta varit enklare att göra. Nu fick det bli överarbetat istället med en massa borrande och gängande.
Jag kommer iaf kunna ta av kåporna snabbt. Kanske kan man tävla i det istället.View attachment 468232
Snyggt, men du kanske skulle ha lite brottsanvisningar i den där så att den ryker innan ramen tar krafterna? Om inte annat så är ju lätthål racing :D
 
Snyggt, men du kanske skulle ha lite brottsanvisningar i den där så att den ryker innan ramen tar krafterna? Om inte annat så är ju lätthål racing :D
Det blir plasten eller aluröret som går av är det tänkt. Så byter man den delen snabbt och lätt. Om man nu tänkt på att göra reservdelar.....:)
 
Jag skyller på någon slarvig gubbe på Sebimoto....De tog inget extra för det iaf. :hihi
 
Fästpunkter på toppkåpan klart.
20220201_174137.jpg
Nu skulle jag trixa dit snorklarna.
Nähe, det gick inte bra. Det tog i big time med broms och koppling. Så det blev att backa bandet. Har vänt clip-on och hittade lite mer frigång. Får se om jag kan få till rätt vinklar så det funkar. Skall laborera lite med handtag och annat. Kanske ryker det blaffiga startstoppknappen jag behöll. Jag lever på hoppet än.

Det ut som man kan slänga in en katt eller så. Kanske borde fixa ett nät?
20220201_185740.jpg
 
Fästpunkter på toppkåpan klart.
View attachment 468357
Nu skulle jag trixa dit snorklarna.
Nähe, det gick inte bra. Det tog i big time med broms och koppling. Så det blev att backa bandet. Har vänt clip-on och hittade lite mer frigång. Får se om jag kan få till rätt vinklar så det funkar. Skall laborera lite med handtag och annat. Kanske ryker det blaffiga startstoppknappen jag behöll. Jag lever på hoppet än.

Det ut som man kan slänga in en katt eller så. Kanske borde fixa ett nät?
View attachment 468358
- Det sitter väl ett galler redan i frontkåpan? Det har det gjort på de 3 jag haft iallafall.
 
Snickrat vidare på bakdelen. Kåpan var sned i tillverkningen så det var svårt att få bra. Tog mycket tid. Hade likriktare hängande på sidan som original. Men fick bli en rokad. Har ju undertray som jag nitat ihop med kåpan. Och måste trä på den bakifrån. Med likriktare inflyttad gick det bättre. Mer skyddad dessutom.
20220208_133827.jpg20220208_151758.jpg20220208_194002.jpg
 
Back
Top