Att räta ut en böjd ZX-7

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
- Hallå där va...vad har du för gaffel på den hojen egentligen?
Det är en Öhlins RSV Mille. Kawagaffeln är ju bra men den var ju sned. Så eftersom det ändå skulle handlas så.
Årsmodell så det inte blir radialmonterat för,att hålla mig till reglemente.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Shimsen för gaffelbenen? Lite B väl? Fräsa ny gaffelkrona som passar?
Ja vackra är de inte, mycket B. Men jag har inga bra fräskontakter så jag kan få det gjort inom rimliga priser. Men ja det hade vart snyggt det.
Så det lutar nog mest åt att göra en snyggare shimsning. Det är 1mm skillnad på Kawas gaffel och Öhlinsgaffeln. Så det är folievarning på shimset. Det som är där klippte jag bara till i en hast för att montera. Först täkte jag bara att jag inte har de "fula" utvikta öronen så syns det inte. Case solved.... Men det är ju praktiskt att det inte ramlar ur när man mekar. Vi får se vad det blir.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ett litet steg framåt. Men nog det jag tänkte blir krångligast i detta projektet. Är ju lite blandade delar av Kawa och Aprilia i fram änden.Men jag hade nog lite flyt här. Det stämde ganska bra med distanser och annat så det passade nästan med en gång. Behövde flytta oken ca 1mm för att de skulle centrera.
Så nu passar både OEM och mina fancy kolfiber. Puh!
Jag får väl smörja de där rostiga bromskivorna....Det är bra va?:näsblod20211215_211756.jpg
Dags att leta stålomspunna slangar. Helt annan vinkel på infästning på Brembo ok.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett litet steg framåt. Men nog det jag tänkte blir krångligast i detta projektet. Är ju lite blandade delar av Kawa och Aprilia i fram änden.Men jag hade nog lite flyt här. Det stämde ganska bra med distanser och annat så det passade nästan med en gång. Behövde flytta oken ca 1mm för att de skulle centrera.
Så nu passar både OEM och mina fancy kolfiber. Puh!
Jag får väl smörja de där rostiga bromskivorna....Det är bra va?:näsblodView attachment 466668
Dags att leta stålomspunna slangar. Helt annan vinkel på infästning på Brembo ok.
Snyggt!
Kolla med Hydroscand, de har hjälpt mig med bromsslangar till anständig kostnad.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Skal se om jag kan gräva fram firman på ebay som custombyggde slangar åt mig. Billiga och snygga men på fullt allvar så var betalningsmottagaren "Suzy's sexy underwear". Jag gissar att man och hustru hade onlinebutiker på ebay med olika inriktning...
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Skal se om jag kan gräva fram firman på ebay som custombyggde slangar åt mig. Billiga och snygga men på fullt allvar så var betalningsmottagaren "Suzy's sexy underwear". Jag gissar att man och hustru hade onlinebutiker på ebay med olika inriktning...
Jag tror det beror på att om kärringa kollar ens kontoutdrag så ska det inte stå "Steve´s autoparts" för då vet hon vad man har köpt.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Lite hjulpyssel i adventstider.
Det gick ju väl att lägga på däck på en kolfiberfälg. Var rädd att kanten skulle vara mer känslig än den var. Men stora provet kommer nog när det skall av. Får se till att inte stressa då.

Fint inskrubbade däck som rullat på någon spansk bana med snabb pilot. Borde duga för de första trevande försöken med the mean green machine!20211220_214844.jpg20211220_223132.jpg
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
'förstår hur det känns. Jag var själv sk-tnervös första gången jag skulle borra i min kolfiberram.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jaha, nu har det varit mycket annat ett tag som livet bjuder på. Men fick lite skruvat i veckan.
Nu är hjul och bromsslang på plats både fram och bak. Den går att rulla omkring!
20220114_095812.jpg20220114_112601.jpg
Som synes monterade jag även fotpinne. Tycker de här kinakopiorna funkar bra i förhållande till pris. Man får såklart byta ut ost och stearinskruv mot bättre grejer och gärna loctite så bli det bra. Lite dåligt våtgrepp är det. Men det problemet har även en del märkesfotpinnar. Eftersom jag skulle ha raceväxlat fick jag leta upp annan växelpinne. Därför måste man ha en kritisk massa med extra allehanda mc delar i garaget. Och se där en pinne från VTR 1000SP2 satt som handsken20220111_182049.jpgOchh just det kedja och drev kom oxå på plats.20220121_094224.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu filar jag vidare med lite najning och har börjat fundera på hur styrdämpare skall sitta. Hittade ett Harris kit som sitter 916 style ovanpå tanken.
20220114_190420.jpg20220121_160348.jpg
20220121_191031.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top