Jag köper såhär efter min lärdom av andra...
Hjälm: Fiberhjälm, inte plast... Dubbla D-ringar. Det blir NITRO-RACING hjälm. 2000:- till 2500:- beroende på utförande.
Ryggskydd: Ska helst täcka skulderbladen. Köper ett sådant. 1500:-
Handskar: Handskar kvittar rätt mkt då man kan knäcka fingrarna i dom billigaste som dyraste, dock är det bra med kevlarbelägg på flatan och kolfiber eller annat på knogarna... Sen handlar det MYCKET om känsla, skall kännas bra då händerna styr så mkt viktigt... Blir SWIFT för 1500:-
Skor: Viktigast tillsammans med hjälm och ryggskydd. Fötterna är mest svårreparerade på kroppen och är som sagt väldigt utsatta vid lowside-olyckor där dom kläms och skrapas hårt, men det är inte det farligaste... Det farligaste är när alla ben i fötterna går sönder; Steloperation och permanent förstörda fötter om man inte har bra skydd är det som väntar.
Jag köper det bästa out there enligt vad jag förstått: Daytona Security evo med rejält skydd för hela foten och benet i form av aramidfiber och trippla kevlarbelägg. 3500:-
Skinställ: Spelar inte ngn större roll, bara sömmarna håller. Skin är skin och skyddar dig "bara" kosmetiskt. Finns ställ som håller bättre för 5000:- än för 10 000.- . Det är väldigt prissatt efter märke, ej kvalitet. Skall förövrigt köpa 2-delat. 7000:-
Summa: 16 000:- som man sedan har även när man byter hoj (förutsatt att man inte vurpat) Men går det att prissätta säkerhet? Visst kan man komma undan med lika mycket säkerhetsutrustning för 10 000:-, men är det värt att spara 6000:- när man ligger på sjukan med krossade fötter etc etc? Tror knappast det.
SNÅLA INTE! Skit i sliponsystemet för tillfället och köp vettigare säkerhetsutrustning.

Hjälm: Fiberhjälm, inte plast... Dubbla D-ringar. Det blir NITRO-RACING hjälm. 2000:- till 2500:- beroende på utförande.

Ryggskydd: Ska helst täcka skulderbladen. Köper ett sådant. 1500:-

Handskar: Handskar kvittar rätt mkt då man kan knäcka fingrarna i dom billigaste som dyraste, dock är det bra med kevlarbelägg på flatan och kolfiber eller annat på knogarna... Sen handlar det MYCKET om känsla, skall kännas bra då händerna styr så mkt viktigt... Blir SWIFT för 1500:-

Skor: Viktigast tillsammans med hjälm och ryggskydd. Fötterna är mest svårreparerade på kroppen och är som sagt väldigt utsatta vid lowside-olyckor där dom kläms och skrapas hårt, men det är inte det farligaste... Det farligaste är när alla ben i fötterna går sönder; Steloperation och permanent förstörda fötter om man inte har bra skydd är det som väntar.
Jag köper det bästa out there enligt vad jag förstått: Daytona Security evo med rejält skydd för hela foten och benet i form av aramidfiber och trippla kevlarbelägg. 3500:-

Skinställ: Spelar inte ngn större roll, bara sömmarna håller. Skin är skin och skyddar dig "bara" kosmetiskt. Finns ställ som håller bättre för 5000:- än för 10 000.- . Det är väldigt prissatt efter märke, ej kvalitet. Skall förövrigt köpa 2-delat. 7000:-
Summa: 16 000:- som man sedan har även när man byter hoj (förutsatt att man inte vurpat) Men går det att prissätta säkerhet? Visst kan man komma undan med lika mycket säkerhetsutrustning för 10 000:-, men är det värt att spara 6000:- när man ligger på sjukan med krossade fötter etc etc? Tror knappast det.
SNÅLA INTE! Skit i sliponsystemet för tillfället och köp vettigare säkerhetsutrustning.
Last edited: