Att köpa rätt säkerhetsutrustning...

Jag köper såhär efter min lärdom av andra...

32800s.jpg

Hjälm: Fiberhjälm, inte plast... Dubbla D-ringar. Det blir NITRO-RACING hjälm. 2000:- till 2500:- beroende på utförande.

99014.jpg

Ryggskydd: Ska helst täcka skulderbladen. Köper ett sådant. 1500:-

wbg.gif

Handskar: Handskar kvittar rätt mkt då man kan knäcka fingrarna i dom billigaste som dyraste, dock är det bra med kevlarbelägg på flatan och kolfiber eller annat på knogarna... Sen handlar det MYCKET om känsla, skall kännas bra då händerna styr så mkt viktigt... Blir SWIFT för 1500:-

6_secevo_s.jpg

Skor: Viktigast tillsammans med hjälm och ryggskydd. Fötterna är mest svårreparerade på kroppen och är som sagt väldigt utsatta vid lowside-olyckor där dom kläms och skrapas hårt, men det är inte det farligaste... Det farligaste är när alla ben i fötterna går sönder; Steloperation och permanent förstörda fötter om man inte har bra skydd är det som väntar.
Jag köper det bästa out there enligt vad jag förstått: Daytona Security evo med rejält skydd för hela foten och benet i form av aramidfiber och trippla kevlarbelägg. 3500:-

wgun.jpg

Skinställ: Spelar inte ngn större roll, bara sömmarna håller. Skin är skin och skyddar dig "bara" kosmetiskt. Finns ställ som håller bättre för 5000:- än för 10 000.- . Det är väldigt prissatt efter märke, ej kvalitet. Skall förövrigt köpa 2-delat. 7000:-

Summa: 16 000:- som man sedan har även när man byter hoj (förutsatt att man inte vurpat) Men går det att prissätta säkerhet? Visst kan man komma undan med lika mycket säkerhetsutrustning för 10 000:-, men är det värt att spara 6000:- när man ligger på sjukan med krossade fötter etc etc? Tror knappast det.
SNÅLA INTE! Skit i sliponsystemet för tillfället och köp vettigare säkerhetsutrustning.

Last edited:
Jag har en sådan, när jag kör cross. Inget skinn som skyddar så om du kasar 2m p åasfalten så kanske skydden ligger 2m ifrån dig sedan...

- Johan

Edit: Pratade alltså om skyddsjacka. Under skinstället har jag en "daineese säkerhetsväst" ..

Last edited:
nitro hjälm, ok vi hälsar på på nevrokirurgen.

hehe, jag har inte ens dragkedja mellan jacka o brallor.
Det är inte samma märke på delarna ens.
Och ja det är viktigt för mig att det är någorlunda bekvämt att ha på sig, att gå runt halvhukandes är inget för mig.

R2 skrev:
välj Arai, Shoei eller AGV, så "dyr" du har råd med och den skönaste av dom, skit i om du hittar en skönare hjälm av annat märke till samma eller lägre pris, andra än ovan nämda märken är ren skit..

Jag är bara nyfiken på vad du baserar ditt utalande av hjälmarna på???
Finns det något test över hjälmar vilka som är bra eller dåliga eller är det egna erfarenheter?

Nitro-hjälmen tävlar jag i utan att skämmas ett dugg. Skulle gärna vilja höra vad du hört Petter för hjälmen är tillverkad i tvålagers-komposit med alla specar likvärdiga med Arai o Shoei såvitt jag vet. Den är även klassad i samma segment som Arai, Shoei och OGK i England där det inte är som i Sverige att en hjälm är godkänd eller inte utan den klassas i olika säkerhetsgrader.
Jag har alltså inte hittat ett enda argument till att den inte ska vara lika bra som Arai/Shoei bortsett från att visirkvaliteten inte är lika hög som på Arai o OGK.
Vad har jag missat??

Handelsboden-stället har jag tävlat i i två säsonger med två relativt duktiga vurpor. Höll bra i samband med vurpan men jag kommer inte fortsätta rejsa med det då sömmarna ligger märkligt. Till och med efter en regnvurpa så måste jag uppsöka skomakaren för att fylla i sömmar här och där....

Kör i dessa grejer:

hjälm: Shoei Raid c:a 3500:- med breathguard och svart visir, passar cone-heads väldigt bra
handskar: Dainese med kevlarskydd, 1895:-, sitter som kondomer, vill nästan inte ta av dem!
Stövlar: Sidi, c:a 2500:-
Ställ: Dainese Arrow, tvådelat, 6300:-, köpt hos Lelles (kolla deras priser på Dainese)
Ryggskydd: Dainese Backspace2?, drygt 1000 spänn
Summa: Drygt 15000:- plus att jag ser förbannat snygg ut, allt matchar jävligt bra, inte helt oviktigt. Kan man inte köra ska man i alla fall se snabb ut när man står still eller glider genom stan

gunnaR1 skrev:
jag har krachat i alla möjliga sammanhang under en lång karriär på hoj :crash

alltifrån på gatversioner av high- / lowsiders och frontalkrock med bil till olika krachvarianter på banan

jag har kanat och slagit i både med och utan skinn/skydd så jag vet skilnaden :eek:

numera kör jag bara med det bästa vad gäller skyddsutrustning

och

jag lovar att man vid en krach får anledning att ångra om man inte hade bästa skydd som fanns att få tag i :fakta

Håller helt och hållet med, man får vad man betalar för. :huvet
Har själv köpt billiga skydd under tiden som jag körde cross och jag vet att det man inte betalar i affären betalar man i smärta på banan när man väl klotar och som vi alla vet så är inte OM du klotar utan NÄR... :3freak
Så lyssna på de som har erfarenhet :fakta
Och GunnarR1 verkar veta vad han talar om iaf... :notme

\H :squid

men som nån sas förr i en gammal tråd, det OM man kanar som det hjälper.
Msn blir inte odödlig för att man smäller på sig de dyraste skydd man kan hitta.

Att allt annat än arai/shoei och agv skulle va skit tycker jag var skumt!!
Tycker i så fall man ser dessa märken förvånansvärt sällan i t ex motogp-cirkusen i så fall, där jag tycker man ser shark, xlite och soumy (stavning?) minst lika ofta? :va

Man kan ju tycka att de gubbarna inte borde strunta i sådana saker...

WASP skrev:
Att allt annat än arai/shoei och agv skulle va skit tycker jag var skumt!!
Tycker i så fall man ser dessa märken förvånansvärt sällan i t ex motogp-cirkusen i så fall, där jag tycker man ser shark, xlite och soumy (stavning?) minst lika ofta? :va

Man kan ju tycka att de gubbarna inte borde strunta i sådana saker...

Nu är det ju iofs deras hjälmar inte "off the shelf" utan specialgjorda krukor, som det sen trycks dit shark/x-lite/arai osv på.
Köp den kruka som sitter bäst på skallen. Det ska dock vara en komposithjälm, inte plast. Sen är det i stort sett priset som avgör kvaliteten, till ytterst liten bit avgör priset säkerheten.

oFFkeFF skrev:
Nu är det ju iofs deras hjälmar inte "off the shelf" utan specialgjorda krukor, som det sen trycks dit shark/x-lite/arai osv på.
Köp den kruka som sitter bäst på skallen. Det ska dock vara en komposithjälm, inte plast. Sen är det i stort sett priset som avgör kvaliteten, till ytterst liten bit avgör priset säkerheten.
ok, det är så det ligger till...

R2 skrev:
...välj Arai, Shoei eller AGV, så "dyr" du har råd med...
Påminner lite om licenskursen när Lodnert sa ungefär samma sak. Sen såg han min OGK och lade till "...Och OGK är bra." Det skall vara komposit och sitta mycket bra. Märket tror jag är av sekundär betydelse. Jag tror också att det är mycket svårt att avgöra vilken hjälm som är "bäst" eftersom varje krasch är mer eller mindre unik - fart, hur satt den på skallen, var/hur slog den i osv. Personliga erfarenheter har därmed ett rätt begränsat värde vid bedömningen.

Bingo skrev:
Helställen är dyrare. Helställen är säkrare. Kedjan i midjan på ett delat ställ är en svag detalj och kan slitas upp.
Riktigt den upplevelsen har inte jag fått.
Jag kör med ett Dainese Tattoo 2-delat ställ.
Har åkt omkull 3 gånger. Men aldrig märkt någon som helst tendens till att kedjan i midjan ska gå sönder...
Jag kanske har ett extremt bra ex... vad vet jag.

Som dom flesta har sagt, köp det som sitter bra!
Snåla INTE på hjälmen.
Tips! Kolla på Lelles i uppsala. Brukar ha bra priser på vissa ställ. Lelles

Jag kör med:
Ställ: Dainese Tattoo.
Stövlar: Alpinestar GP-Series
Handskar: Dainese Full pro
Ryggskydd: Daines Bap-3
Hjälm: Shoie Z-one R-serie

Söder skrev:
Riktigt den upplevelsen har inte jag fått.
Jag kör med ett Dainese Tattoo 2-delat ställ.
Har åkt omkull 3 gånger. Men aldrig märkt någon som helst tendens till att kedjan i midjan ska gå sönder...
Jag kanske har ett extremt bra ex... vad vet jag.
Jag har ingen egen erfarenhet men saken har diskuterts på sidan förr och då var det en hel del som berättade att just kedjorna hade get med sig.

När ni kollar på handskar: kolla insidan!
Vet inte om alla är lika dumma som jag men av nån anledning ville jag ta emot mig med öppna händer vid senaste vurpan och fingrarna var inte speciellt vackra efter det. Körde med halvarsson GP handskar och i dom är det bara ett tunt lager känguruskinn på insidan fingrarna.

Bingo skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet men saken har diskuterts på sidan förr och då var det en hel del som berättade att just kedjorna hade get med sig.

Jag har dragit sönder kedjan på två ställ, bägge gångerna vid låghastighetsvurpor där jag inte ens kasat nämnvärt på backen.

Z_ONE_black_M.jpg

Har just införskaffat mig en sån här liten fin svart kruka :tummenupp
Sitter jävligt skönt på skallen iallafall. Måste bara fixa något schysst visir också :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman