Att köpa rätt säkerhetsutrustning...

Min åsikt är att du för gata skall välja Bekväma ställ! Det är ingen vits att köpa ett Helställ som sitter så du inte kan stå upp om du efter en vecka kommer att åka till Donalds i T-Shirt!

Själv åker jag GoreTex på gata och Helställ på bana. Beslutet att göra så grundar jag på att det på gatan finns så mycket fast/hårt/tungt att slå ihjäl dig på att det inte spelar så stor roll om du kan glida 100 eller 500 meter innan du blir bränd i baken.

Det känns som att ett aktivt skydd (torr, varm och aktiv) är viktigare än ett passivt (tjockt läder som skyddar mot glidturer).

En viktig del är att ingen tur är för kort för att ta på sig stället!

Så om man vill åka bekvämt inom Malmö och lite på utkanterna då, är det halvställ som gäller då säger du? Där man när man åker i stan, kör med tröjjan och ryggskyddet i varje fall, och resten av utrustningen me? Det räcker kanske, vad vet jag. Man kör väll inte som fan i stan heller.. Eller? :)

BigKay skrev:
Så om man vill åka bekvämt inom Malmö och lite på utkanterna då, är det halvställ som gäller då säger du? Där man när man åker i stan, kör med tröjjan och ryggskyddet i varje fall, och resten av utrustningen me? Det räcker kanske, vad vet jag. Man kör väll inte som fan i stan heller.. Eller? :)

Nej, man kanske inte kör som fan inne i stadstrafik. Men det tar lik förbannat lika ont att kana ikull i 30-40 km/h inne stan som ute på landsväg.

Cyklade du aldrig ikull när du var liten? Det var typ 15-20 km/h och man fick smaskiga skrapsår. De blir inte mindre i 30-40 km/h.

Så i stadstrafik är det nog viktigare att du har byxor, jacka och handskar än ryggskydd. Men varför fuska?

Om du tycker det är för kort sträcka för att sätta på dig dina skyddskläder, ta cykeln. På det sättet så förhindrar du också att ditt dyra läderställ krymper i garderoben... ;-)

BigKay skrev:
Jag kommer nu från MC huset och har testat ett rött helställ utav fabrikatet "Speedy" srlk 50... Satt skitnajs, såg verkligen tufft ut... Nånting man kan posera i framför korvmojjarna. :D

Jag tycker dock att det var sjukt besvärligt att komma i och ur det.. Kanske blir 2 delat istället... ;)

Fråga; Vad är dyrast? 2 delat, eller helställ? Är det någon säkerhetsskilnad på ett 2delat motsvarande helställ i pris?
Var det inte ett Spidi-ställ? ;) Det tar ett par gånger att lära sig komma i/ur ett helställ. Det skulle kunna vara enklare men du kommer inte att uppleva det som ett stort problem.
Helställen är dyrare. Helställen är säkrare. Kedjan i midjan på ett delat ställ är en svag detalj och kan slitas upp. Puckel skall förbättra aerodynamiken men är knappast någon vital detalj.

Bingo skrev:
Var det inte ett Spidi-ställ? ;) Det tar ett par gånger att lära sig komma i/ur ett helställ. Det skulle kunna vara enklare men du kommer inte att uppleva det som ett stort problem.
Helställen är dyrare. Helställen är säkrare. Kedjan i midjan på ett delat ställ är en svag detalj och kan slitas upp. Puckel skall förbättra aerodynamiken men är knappast någon vital detalj.

Har för mig att puckel tillsammans med hjälm hjälper lite mot whiplash-skador

OK.. Men är det ingen här som handlat ställ på Handelsboden?
Verkar prisvärt med 5000:- för helställ och 2 delat..

Skinnstället du ska köpa beror ju på hur du ska köra ! kommer du köra mest på bana ska du väl köpa ett helställ men annars ser jag ingen anledning till att inte köpa 2 delat ställ.Det är riktigt obekvämt att gå omkring i ett helställ.
Hjälm = så länge du inte köper plasthjälm så tycker jag att du bara ska utgå från hur bekväm den e.
Fråga säljaren hur det är med ljudnivå och skakningar i höga farter(om man nu svarar ärligt). :banana

// TOK

BigKay skrev:
Mm.. Praktiskt att bara dra över sig en tröjja över dendär och köra med skydsbrallor..

Men duger endast en såndär skydströjja? Hur är det om man kasar i hög hastighet?

En fråga till här... Hur viktigt är det egentligen med en såndär skulderbladspuck?

Skinnställ är ett måste även med en safetyväst. Det är bara för att slippa skydden i skinnstället. Men så sitter stället tajt så är de skydden lika bra. Ett skinnställ ska vara krångligt att ta på i början, det går lite lättare när det töjts efter din kropp. Helställ är att föredra just för att man inte kan köra med bara jacka samt att det finns risk för att dragkedjan mellan byxorna/jackan i ett tvådelat ställ går i sönder. Att kana asfalt i 150km/h med jackan upkasad i armhålorna är ingen höjdare.

Du menar ryggpuckel (aerokudde mfl. namn)
En del påstår att de kan skydda huvudet från att slängas bakåt häftigt då den tar emot och bromsar upp rörelsen(då får den vara ganska stor dock). Den kom väll till först och främst utav aerodynamiska skäl.

Edit: Vem köper skyddutrustning för att det ska vara skönt att gå omkring i, eller lätt att ta på sig!? BigKay resonerar helt korrekt i sitt första inlägg. Om alla tänkte så skulle kanske fler vara i livet. Ditt skinställ, hjälm, stövlar, handskar och ryggskydd är det enda lager som skiljer din kropp från underlaget vid en vurpa eller ett hårt föremål vid en krock. TÄNK PÅ DETTA!

Skinnställ, Vurpat från en RR åkare. Det är rejsing med skrapmärken 2000-4500:-
Hjälm, undvik begagnat om det inte är i nyskick. kompositmaterial är ett måste. Kolla efter utgående modeller, där finns pengar att tjäna! 2500:- och uppåt
Handskar - 800 till 1600:-
Stövlar, handla med lös innersko! Daytona 3500:-, A-stars 3900:-
Ryggskydd, beggat för 500:- eller nytt för en 1000lapp

Det finns massor med begagnade knappt använda grejor, kolla på
blocket.se, mc.gobinet.se

Last edited:
Skinställ 4000:- Beg. av Heda
Hjälm 2000:- beg. av oljekyld vän
Handskar 300 :- på sniders MED coolfiberinlägg (vurptestade)
Stävlar Albinestars WEB goretex 2200.-

skinnstället ska sitta tajt om det är nytt, tänk dock på att om du köper ett delat ställ, det töjer sig INTE vid kedjan runt midjan...

Alla skinnställ töjer sig något efter ett tag.

Köp en hjälm som sitter skönt o tajt,, inget slappt skit

Lycka till

Jag har posörpuckel (aerodynamisk rejsapplikation) på ryggen.... Den hjälpte mig nog inte så mycket när jag vurpa.... har mest blivit mobbad fölr den.... men va fan...

övrigt så är det stället jag köpte ett delat dainese motodrom för 6995... på tokrea... tycker det var riktigt bra pris...

så, snåla inte på the safetyequipment...

:yoparty

Bingo skrev:
Det tar ett par gånger att lära sig komma i/ur ett helställ.

Vad är det för skillnad gentemot att ta på och av sig ett delat ställ??? Eller menar du på allvara att folk håller på och delar sina stiäll så fort de tar av och på dem??? :confused: Jag delar aldrig på mitt utom då jag blivit så svettig att det inte går att ta sig ur annars! :D

Penguin skrev:
Vad är det för skillnad gentemot att ta på och av sig ett delat ställ??? Eller menar du på allvara att folk håller på och delar sina stiäll så fort de tar av och på dem??? :confused: Jag delar aldrig på mitt utom då jag blivit så svettig att det inte går att ta sig ur annars! :D

Är inte delade ställ ofta sydda lite lösare!? Antingen de eller så envisas folk som köper delade ställ ofta med att de ska kunna ha jeans och vinterjacka under stället. Detta borde ju iaf. underlätta vid av/på tagning vare sig de delar det eller inte...

Penguin skrev:
Njae, jag har väl egentlgien ingen åsikt om delade ställ på den fronten eftersom jag aldrig ägt ett. De ser lite ledigare ut. Men det kan ju bero på att de som väjer sådana vill ha dem rymligare och därför köper större storlekar.

Men skit samma, det är inte viktigt om det är lätt att få av eller på. Inte jämfört med skyddsegenskaperna i alla fall.

Jag ska åka och prova ut skinnställ och hela utrustningen på onsdag..jag vill nog ha helt skinnställ, det känns säkrare om det inte finns svaga punkter som kan gå upp vid eventuell vurpa. Jag vet hur ont det kan göra att ramla i högfart på crossbana men däremot inte på asfalt men efter kalkyleringar =P så gör det nog ändå ondare..desutom kan man ha oturen att träffa annat hårt på vägen oxå.

Jag skulle vilja ha lite tips på MC affärer inne i stan och runtom..antar att det finns några..Det där med aerodynmiska puckeln på ryggen finns det nån riktigt fördel med det i säkerhets synpunkt?..för skillnaden i fart lär ju inte va stor..

håller med, har även jag smällt en del hojar och vurpat en hög gånger på bana,
del lönar sig att lägga ut pengar på skydd, det är ju lösöre och hemförsäkringen täcker grejorna i en vurpa, näst intill en engångskostnad.
Dra av på dojorna och lägg det på hjälm, välj Arai, Shoei eller AGV, så "dyr" du har råd med och den skönaste av dom, skit i om du hittar en skönare hjälm av annat märke till samma eller lägre pris, andra än ovan nämda märken är ren skit.
ryggskydd, köp testvinnare, finns två till max tre som e bra nog. (lätt hänt, har bror i rullstol)
prioriteringen är ju, skallskador, ryggskador, hand/fotskador, lederna är inte heller kul att skada, (har själv ett knä som aldrig blir bra) men svåra att skydda.

gunnaR1 skrev:
jag har krachat i alla möjliga sammanhang under en lång karriär på hoj :crash

alltifrån på gatversioner av high- / lowsiders och frontalkrock med bil till olika krachvarianter på banan

jag har kanat och slagit i både med och utan skinn/skydd så jag vet skilnaden :eek:

numera kör jag bara med det bästa vad gäller skyddsutrustning

och

jag lovar att man vid en krach får anledning att ångra om man inte hade bästa skydd som fanns att få tag i :fakta

R2 skrev:
håller med, har även jag smällt en del hojar och vurpat en hög gånger på bana,
del lönar sig att lägga ut pengar på skydd, det är ju lösöre och hemförsäkringen täcker grejorna i en vurpa, näst intill en engångskostnad.
Dra av på dojorna och lägg det på hjälm, välj Arai, Shoei eller AGV, så "dyr" du har råd med och den skönaste av dom, skit i om du hittar en skönare hjälm av annat märke till samma eller lägre pris, andra än ovan nämda märken är ren skit.
ryggskydd, köp testvinnare, finns två till max tre som e bra nog. (lätt hänt, har bror i rullstol)
prioriteringen är ju, skallskador, ryggskador, hand/fotskador, lederna är inte heller kul att skada, (har själv ett knä som aldrig blir bra) men svåra att skydda.
Jo men visst, vissa lyten har jag också som rest efter snålhet eller kanske var det en känsla av odödlighet ("det händer inte mej").
Jag tror iofs att just dojor är viktiga iaf på banan där fotleder kan vara förbrukningsmaterial vid t ex lowsiders om man kläms mellan asfalt och hoj. Men som du sa så är det bättre att vara halt än grönsak...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT