Att köpa rätt säkerhetsutrustning...

stavgren skrev:
När ni kollar på handskar: kolla insidan!
Vet inte om alla är lika dumma som jag men av nån anledning ville jag ta emot mig med öppna händer vid senaste vurpan och fingrarna var inte speciellt vackra efter det. Körde med halvarsson GP handskar och i dom är det bara ett tunt lager känguruskinn på insidan fingrarna.
just det! det är en medfödd reflex att ta emot med öppen hand. känguruskinn har låg friktionskoeficient=glider bra -> handen glider mättare över (dvs "fastnar" inte asfalten) vid ett nerslag under rörslse (tangentiell kraft) och miskar därmed risker för fraktur. jag kör med dainese t-age och tror att jag flera gånger har klarat mej från skador tack vare dem.

Vad jag baserar mitt tycke om hjälmar på? Har läst en del seriösa test på hjälmar, har haft förmånen att se många hjälmars skal, utan lack eller nått, senast AGVs nya värsting, och det va på gränsen att jag tyckte den va ok.
Är också hyffsat påläst om kompositmaterial och har en förståelse för det jobb en hjälm ska göra, nämligen gå sönder på ett kontrollerat sätt.
Någon sa att man inte kan räkna in personlig erfarenhet, må så vara, man jag har åkt hoj sen 1989 och ända sedan början varit mycket säkerhetsmedveten.
På den lokala mc firman har dom ett antal hjälmar som är uppsågade och en del hjälmar blir man mörkrädd när man bänder lite i, en Arai har nästan dubbelt så tjockt skal som konkurenterna, men samma vikt!
Vilket innebär att deras kunskap inom lamineringsteknik, bindemedel, materialval mm är rätt jävla bra.

jag skulle kunna spotta ur mig mer argument för just ARAI, som uppenbarligen är det enda jag skulle ta på mig.

Visst är mina åsikter starkt präglade av mitt personliga tycke och val.
och det där med nevrokirurgen brukar jag alltid dra... sorry om nånn tyckte det va fult.
Sen hjälper det inte vad man har på skallen om oturen är framme.

gunnaR1 skrev:
just det! det är en medfödd reflex att ta emot med öppen hand. känguruskinn har låg friktionskoeficient=glider bra -> handen glider mättare över (dvs "fastnar" inte asfalten) vid ett nerslag under rörslse (tangentiell kraft) och miskar därmed risker för fraktur. jag kör med dainese t-age och tror att jag flera gånger har klarat mej från skador tack vare dem.

stämmer mycket bra, det är just därför en del Dainese ställ har titan ytterst på sina skydd.

WestW skrev:
Köp ett par dyrare med skydd i handflatorna eller av ett bättre material. Har själv vurpat i ca 30km/h och såg hur nötta mina 700kr hanskar vart i handflatorn. Tänkte på hur dom skulle se ut om det gått 100km/h :skrämd

Håller med herrn ...mina handskar var det bara skit kvar av (hade bara knogskydd och lite tjockare stoppning här o där)...och det gick fort när jag damp i backen......du tar emot dig med handflatan på ren reflex så ett par som är förstärkta i handflatan är bra att ha...........min 50 öring bara

gthyni skrev:
Nån som kör med "skyddströja"?
bandit_protlow.jpg

OK för gat/ban-bruk lr är det bara för cross/enduro?

Japp.
Ska plocka ur skydden ur mitt nya skinnställ och köra med min väst under. Bra skydd för bröst och höfter är alltid bra att ha.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman