Swedie skrev:
2304543 Kan ju berätta att jag luftat genom att trycka in kolvarna hela vägen. Så långt det går. Det är lite bättre nu, fast inte så jag vill ha. Men det lär aldrig bli som mina R1-bromsar. Hehe!
Dock vad jag blir fundersam över är att ena av kolvarna går mjukt och fint, medan resten känns som de är sega och sitter fast.
Så om jag nu ska ta isär, finns det att fixa tätningsringar till kolvarna förutom original... har en känsla av att de är oerhört dyra.
Tror oxå tyvärr att de är dyra...
Men det du KAN göra är att pumpa ut EN kolv i taget och göra rent den så gott det går samt smörja in den med lite aluminiumpasta (tunnt)
Alupastan tål värme, smälter inte, och håller kolvarna välmotionerade.
KOlvar har en förmåga att dra till sig ett fint bromsdamm som bakas fast med fukt osv om vartannat så det er ut som att kolvarna är belagda med något svart... Teflon tänkte jag första gången!

jojo... efter lite förtunning så blev guldet till sand... men den rostfria fina kolven som ny!
Kolvarna kan vara "rostiga" och då är det bara putsa av dem med allra finaste smärgelduken. Kör dem fram och åter ett gäng gånger tills det går lätt.
Det här arbetet utförs bäst med tryckluft. (såvida kolvarna inte sitter SÅ fast att de inte rör sig med 8-10 Bar!!)
Bear skrev:
2304637 lite trådkapning, flåt
Går det att montera annan huvudcylinder(inkl. grepp) än orginal på vilken hoj som helst? Typ Yamaha R1 på en gammelgixxer. Eller finns det begränsningar typ gängorna i banjon omkrets på styrhalvor m.m
Tacksam för svar då det känns som om huvudcylindern är det ända jag inte provat att fixa till (jodå, den är ompackad, men den är ju från -86)
//B
Det går. Men beakta följande: Det är bromspumpens kolvdiameter samt slaglängd i förhållande till bromskolvarnas area som ger önskad bromsverkan.
Sätter du på en pump med annan diameter KAN du få både bättre och sämre bromsar (inte samtidigt

)
En mindre kolv orkar du trycka hårdare, och om systemet är tätt och luftat samt inte har sviktande gummislangar kommer du bli nöjd.
Lika stor är baksidan med en mindre dia på pumpen: bromshandtaget slår i gashandtaget
Rocket science ISR har ju alla dessa parmetrar ställbara, i form av utväxling mot kolven (blir som att variera kolvdiametern) och allt annat är oxå ställbart, så med ett sånt kan alla hitta en bra mix.