Att byta ut bromsoken

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Behöver troligen byta ut bromsoken samt bromspump för att få lite "drag" i bromssystem på ZXR 400an. Den är så svampig just nu att den är (enligt mig) oanvändbar.

Om jag ska byta ut bromsoken, då mäter man mellan fästpunkter och kollar bromsskivans dimension? Vilka val finns det att välja mellan?

(lite ot kanske, någon här med zxr 400 från 91 ungefär som kan berätta om bromsarna är mjukare än mjukost i ugnen?)
 
Swedie skrev:
2297309 Behöver troligen byta ut bromsoken samt bromspump för att få lite "drag" i bromssystem på ZXR 400an. Den är så svampig just nu att den är (enligt mig) oanvändbar.

Om jag ska byta ut bromsoken, då mäter man mellan fästpunkter och kollar bromsskivans dimension? Vilka val finns det att välja mellan?

(lite ot kanske, någon här med zxr 400 från 91 ungefär som kan berätta om bromsarna är mjukare än mjukost i ugnen?)


Nya stålomspunna slangar gör ju susen. Du kan väl börja där så stannar det på en tusenlapp för alla slangar fram och bak.
Det är väl oftast gamla slut gummislangar som sviktar bort all bromsverkan.
 
Det sitter redan stålomspunnet.

Bromssystemet är inte bra alls. Det behöver bytas ut (billigare än att laga).
 
Swedie skrev:
2297324 Det sitter redan stålomspunnet.

Bromssystemet är inte bra alls. Det behöver bytas ut (billigare än att laga).

Ah...

Kan man tänka sig att oken från 600:an passar?
Beggade radialpumpar finns det ju här på Köp & Sälj.
 
Dr.Bike skrev:
2297336 Ah...

Kan man tänka sig att oken från 600:an passar?
Beggade radialpumpar finns det ju här på Köp & Sälj.
Har testat med min R1-pump idag. Ingen skillnad... lika svampigt. Jag kan tänka mig att oken inte riktigt är i form.
 
Swedie skrev:
2297364 Har testat med min R1-pump idag. Ingen skillnad... lika svampigt. Jag kan tänka mig att oken inte riktigt är i form.

Ja, jag började tidigare skriva om att byta till stålomspunnet. Jag gjorde det på min gamla FZ750, och det tillsammans med ny bromsvätska o nya belägg gjorde grym skillnad. Grym mot tidigare, inte lika bra jämfört med nyare hojar... riktigt svampigt jämförelsevis.

Så min slutsats var att det är oken som inte räcker till på en gammal hoj (samt då ev pumpen). Men som sagt - oken torde vara boven

//Stefan
 
Tack. Jo, ser väl inte bättre ut än att jag måste byta ut OKen. Tror inte ens en grundlig genomgång skulle hjälpa. Och jag har hört originalpackningarna i Oken är typ anusdyra (för dyra). Så vill inte förstöra dom.

Jag har som sagt luftat flera gånger, manuellt och nu även med tryckluft. Så inga luftfickor skall existera... dock möjligen i eller bakom bromsoken... vad skulle man kunna göra för att isåfall få ut denna luft?
 
Swedie skrev:
2297441 Tack. Jo, ser väl inte bättre ut än att jag måste byta ut OKen. Tror inte ens en grundlig genomgång skulle hjälpa. Och jag har hört originalpackningarna i Oken är typ anusdyra (för dyra). Så vill inte förstöra dom.

Jag har som sagt luftat flera gånger, manuellt och nu även med tryckluft. Så inga luftfickor skall existera... dock möjligen i eller bakom bromsoken... vad skulle man kunna göra för att isåfall få ut denna luft?

vet inte hur då gjort när du luftade men ett trick jag använder e att tvånga ut kolvarna i oken max och slänga imellan en träbit eller liknande så de ej kan åka ut igen.. sen lufta... då minimerar man att de skulle kunna vara luft gömnt vid kolvarna...
 
PÅ gammelhondan jag hade en gång, så var oken boven genom att de flexade.
Men gör verkligen nyare sporthojsok det?
Om inte, och du redan har stålomspunnet och byte av pump inte gav något, så finns en del trick kvar innan du byter ok.

1. ta bort oken, VÄND dem uppochned när du TÖMMER dem genom att pressa in kolvarna HELT. Inte sällan kommer en grå halvskum gucka ut, då vatten och annat snor samlas på botten. Visst - vätskan tar upp vatten, men bara till en gräns. När man byter och luftar och har sig så står ju gamelvätskan kvar här nere i oken, varför detta gråa snor oxå binder vatten som börjar koka och man får luftbubblor i detta slem, så en total tömning samt helt NY vätska i HELA systemet KAN kurera problemen.

2. Alicia har kört så hårt att beläggen har glasat av värmen. Lätt fixat med ett grovt slippapper lagt på en plan yta. Rugga upp beläggen tills de ser färska ut.

3. Även skivorna kan glasa, och bli så blanka att ingen friktion knappt finns kvar. Hissa hojens framdel, sätt pinn på hjulet och kör med en smärgelrondell så att slipreporna hamnar lite på tvärs/snett. Fortsätt tills ytan är nyfräschad!
Insidan är lite lurigare, där får man vända på lamellrondellen och köra "backhand".

Efter steg 2 & 3 lovar jag att du har bromsar i världsklass.
Ett tag iaf, för skivor och belägg behöver underhållas då och då för att kunna ge sitt allra bästa. Men är detta aldrig gjort så blir skillnaden enorm.


Lycka till
 
NigHtHawK skrev:
2297454 vet inte hur då gjort när du luftade men ett trick jag använder e att tvånga ut kolvarna i oken max och slänga imellan en träbit eller liknande så de ej kan åka ut igen.. sen lufta... då minimerar man att de skulle kunna vara luft gömnt vid kolvarna...
Jepp, kom på detta efteråt. Ska ner o testa det. Förhoppningsvis funkar det!
 
Swedie skrev:
2297590 Jepp, kom på detta efteråt. Ska ner o testa det. Förhoppningsvis funkar det!

gå så.. jag höll på och jeklades me frambromsen på min enduro efter en kokning på en tävling.. fick inte till de... luftade o tröck olja bakvägen i 2 timmar och de va bara skit... sen testade jag att trycka isär kolvarna och lufta... vart klockrent... nöp direkt o hantaget e stumt.. inge svamp växer de där inte :banana
 
Kan ju berätta att jag luftat genom att trycka in kolvarna hela vägen. Så långt det går. Det är lite bättre nu, fast inte så jag vill ha. Men det lär aldrig bli som mina R1-bromsar. Hehe!

Dock vad jag blir fundersam över är att ena av kolvarna går mjukt och fint, medan resten känns som de är sega och sitter fast.

Så om jag nu ska ta isär, finns det att fixa tätningsringar till kolvarna förutom original... har en känsla av att de är oerhört dyra.
 
råka inte va bättre grejer på zxr 750 då?
kanske passar rakt av. :va

framskivorna är väl åtmoinstone större, tro jag :)
 
lite trådkapning, flåt :(

Går det att montera annan huvudcylinder(inkl. grepp) än orginal på vilken hoj som helst? Typ Yamaha R1 på en gammelgixxer. Eller finns det begränsningar typ gängorna i banjon omkrets på styrhalvor m.m

Tacksam för svar då det känns som om huvudcylindern är det ända jag inte provat att fixa till (jodå, den är ompackad, men den är ju från -86)

//B
 
Swedie skrev:
2304543 Kan ju berätta att jag luftat genom att trycka in kolvarna hela vägen. Så långt det går. Det är lite bättre nu, fast inte så jag vill ha. Men det lär aldrig bli som mina R1-bromsar. Hehe!

Dock vad jag blir fundersam över är att ena av kolvarna går mjukt och fint, medan resten känns som de är sega och sitter fast.

Så om jag nu ska ta isär, finns det att fixa tätningsringar till kolvarna förutom original... har en känsla av att de är oerhört dyra.

Tror oxå tyvärr att de är dyra...
Men det du KAN göra är att pumpa ut EN kolv i taget och göra rent den så gott det går samt smörja in den med lite aluminiumpasta (tunnt)
Alupastan tål värme, smälter inte, och håller kolvarna välmotionerade.
KOlvar har en förmåga att dra till sig ett fint bromsdamm som bakas fast med fukt osv om vartannat så det er ut som att kolvarna är belagda med något svart... Teflon tänkte jag första gången! :tummenupp jojo... efter lite förtunning så blev guldet till sand... men den rostfria fina kolven som ny!


Kolvarna kan vara "rostiga" och då är det bara putsa av dem med allra finaste smärgelduken. Kör dem fram och åter ett gäng gånger tills det går lätt.

Det här arbetet utförs bäst med tryckluft. (såvida kolvarna inte sitter SÅ fast att de inte rör sig med 8-10 Bar!!) :skrämd

Bear skrev:
2304637 lite trådkapning, flåt :(

Går det att montera annan huvudcylinder(inkl. grepp) än orginal på vilken hoj som helst? Typ Yamaha R1 på en gammelgixxer. Eller finns det begränsningar typ gängorna i banjon omkrets på styrhalvor m.m

Tacksam för svar då det känns som om huvudcylindern är det ända jag inte provat att fixa till (jodå, den är ompackad, men den är ju från -86)

//B


Det går. Men beakta följande: Det är bromspumpens kolvdiameter samt slaglängd i förhållande till bromskolvarnas area som ger önskad bromsverkan.

Sätter du på en pump med annan diameter KAN du få både bättre och sämre bromsar (inte samtidigt :rolleyes: )
En mindre kolv orkar du trycka hårdare, och om systemet är tätt och luftat samt inte har sviktande gummislangar kommer du bli nöjd.
Lika stor är baksidan med en mindre dia på pumpen: bromshandtaget slår i gashandtaget :död

Rocket science ISR har ju alla dessa parmetrar ställbara, i form av utväxling mot kolven (blir som att variera kolvdiametern) och allt annat är oxå ställbart, så med ett sånt kan alla hitta en bra mix.
 
Hur ser skivorna ut och hur många millimetrar är det kvar till slitagegränsen? Är dom helt jämt slitna?
Kan tänka mig att en sån hoj har rullat ett par mil och om det är orginalskivor på fortfarande dom kanske har sett sina bättre dagar.
 
Mina bromsar är fortfarande svampiga :död
Funkade bra efter att Swedie meckade med dom, cirka två tisdagsträningar på Sviestad sen är dom lika kassa igen.
Första träningen,stumt och bra. Andra träningene, lite sämre men funkade hyfsat. Tredje träningen, crap, inget händer och den känns svampigare än någonsin.

Nya belägg är beställda.

Ingen som är bromsguru här inne?
Eller är det bara byta alltihop? :mad:
 
Bromskolvarna kan vara slitna och byt dom med nya O ringar så kommer det säkert göra en hel del, passa på att hona upp okens cylindrar, borde stanna på rätt sida av 1000 kr.

Bromsar som är svampiga kan vara att den läcker in luft, hade samma symtom på en bil och gjorde så där och dom vart grymma efter ovanstående.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top