Att byta ut bromsoken

Ser dom ut så här?

Det här är ifrån en 750 -92, och dom tätningsringarna går på 5 dollars over there.

Så runt 500/ok i sverige kanske??

Bifogat

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2297528
3. Även skivorna kan glasa, och bli så blanka att ingen friktion knappt finns kvar.

Nja ... så länge de inte är bemängda med föroreningar så är det bättre ju blankare de är.

Ett pedagogiskt exempel i all välmening:
Antag att du har en hyperblank rondel, låt oss säga med 80 mm diameter och ett litet hål i centrum. I centrumhålet sätter man en skruv och skruvar på en mutter och fäster skruven i en borrmaskinchuck.
Kör upp allt i 600+ rpm och nyp till om skivan med tumme och pekfinger.
Vad händer? Jo man bränner sig som fan om man inte släpper kvickt.

Gör samma experiment med en annan lite rugglig plåt. Bränner man sig? Ja, jo, men inte alls så mycket.

Vart vill jag nu komma med det? Jo, så mycket energi som möjligt ska ju övergå till värme i bromsskivan. Ju bättre skivan är på att plocka upp värme, desto bättre är den på att ta åt sig energi, nämligen den kinetiska energi som hojen har.

Sök gärna litteratur av Göran Gerbert, professor (ev emeritus nu) i maskinelement på ChalmAlles Tekniska Lekskola i Gbg.
Jag har haft en hel del med denne man att göra när han undervisade i Lund och han är mycket kunnig inom områdena för bl a bromsar.

En skiva med mindre blank yta "käkar" belägg och energin som krävs för att riva loss spån från beläggen är betydligt lägre än den energi som kan tas upp när två blanka ytor gnids mot varandra.
Alla som jobbat med skärande bearbetning vet att man försöker optimera skärdjupen så att spånen tar bort så mycket värme som möjligt från arbetsstycket. Värmen ska helt enkelt trilla ner i spånlådan. Man sänker också energiåtgången pss, jämfört med att ta fjutteskär. Så vill man dock INTE ha det med en broms.

När det gäller svampighet så är det ju så att all svikt som finns i hela systemet upplevs som "svampighet" om man trycker tillräckligt hårt på handtaget. Delarna är ju inte gjorda i kryptonit. Att man öht trycker så hårt kan bero på att något går trögt i pump eller caliper, att man har fel belägg, eller något annat fel och man får inte den bromsverkan man förväntar sig och upplever naturlig svikt i handtag, mm som svampighet.
Detta som komplement till allt annat som redan är nämnt :)

med svampighet menas det att man börjar bromsa, men full bromseffekt sker inte förrän ytterligare 5 cm flytt av bromsgreppet... minst. alltså det är inte "stumt" som på de nyare bromsarna.

Ska testa att pressa ut kolvarna ytterligare för att se om det hjälper.

elwe skrev:
2346554 Nja ... så länge de inte är bemängda med föroreningar så är det bättre ju blankare de är.
:)

Nja...alltså...två blanka grejer som gnids mot varann har ju lägre friktion än två lite mer ruggade.
Om din teori skulle stämma då skulle ju sandpapper inte vara sandpapper, utan vara blankt som folie!

För att ö.h.t uppnå friktion så måste det ju finnas "toppar och dalar" i ytan (my) som hakar tag i varann?
Men jag följer din tankegång.

Däremot kan jag ju rapportera om de gamla Honda 750 som jag har stor erfarenhet av.
De har rostfri skiva, och den har nästan ingen friktion alls!
Varför? Jo vartefter den slits och blir upphettad så blir ytan allt blankare, med sämre bromsverkan som resultat.

Då hissar man upp framändan på hojen sätter spinn på hjulet och slipar med en smärgerlrondell så man får en honing av ytan i ett criss-crossmönster som går lite tvärs rotationsriktningen.

Helt plötsligt kan man göra en stoppie!

Gå siffra! :D

Alicia skrev:
2346409 Mina bromsar är fortfarande svampiga :död
Funkade bra efter att Swedie meckade med dom, cirka två tisdagsträningar på Sviestad sen är dom lika kassa igen.
Första träningen,stumt och bra. Andra träningene, lite sämre men funkade hyfsat. Tredje träningen, crap, inget händer och den känns svampigare än någonsin.

Nya belägg är beställda.

Ingen som är bromsguru här inne?
Eller är det bara byta alltihop? :mad:

Låter på din beskrivning som att systemet tar in luft.
Frågan är var.
Mest troligt i bromspumpen.
Så nya tätningar i kolven samt rengöring osv borde göra susen.
Kunde ni inte testa en annan pump till att börja med?

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2347584 Nja...alltså...två blanka grejer som gnids mot varann har ju lägre friktion än två lite mer ruggade.
Om din teori skulle stämma då skulle ju sandpapper inte vara sandpapper, utan vara blankt som folie!

För att ö.h.t uppnå friktion så måste det ju finnas "toppar och dalar" i ytan (my) som hakar tag i varann?
Men jag följer din tankegång.

Däremot kan jag ju rapportera om de gamla Honda 750 som jag har stor erfarenhet av.
De har rostfri skiva, och den har nästan ingen friktion alls!
Varför? Jo vartefter den slits och blir upphettad så blir ytan allt blankare, med sämre bromsverkan som resultat.

Då hissar man upp framändan på hojen sätter spinn på hjulet och slipar med en smärgerlrondell så man får en honing av ytan i ett criss-crossmönster som går lite tvärs rotationsriktningen.

Helt plötsligt kan man göra en stoppie!

Nej, två "blanka grejer" som gnids mot varandra har inte sämre friktionskoefficient än råare ytor om inga andra egenskaper ändrar sig.

Sandpapper använder man för att avverka med, inte för att ta upp energi.

Förutom "rivenergin" så har man inverkan av adhesion och wan de waahls-krafter och de två sistnämnda blir större ju blankare ytan är.

Det som sannolikt händer när man ruggar en skiva på en gammelhonda är att det rivs fram nytt material hos beläggen när man bromsar. Ett glasat belägg har bevisligen sämre friktionskoefficient eftersom bindemedlet har har smält och stelnat och släpper inte fram "friktionskornen" till ytan. River man ett sådant belägg blir det som nytt igen. Problemet med de rostfria skivorna var att beläggen var gjorda för gjutna skivor och var gång det hade regnat så blev de automatiskt rivna av skivan. Det tog lång tid innan man insåg vikten av kompabiliteten mellan skivmaterial och belägg :)

elwe skrev:
2347720 Nej, två "blanka grejer" som gnids mot varandra har inte sämre friktionskoefficient än råare ytor om inga andra egenskaper ändrar sig.

Sandpapper använder man för att avverka med, inte för att ta upp energi.

Förutom "rivenergin" så har man inverkan av adhesion och wan de waahls-krafter och de två sistnämnda blir större ju blankare ytan är.

Det som sannolikt händer när man ruggar en skiva på en gammelhonda är att det rivs fram nytt material hos beläggen när man bromsar. Ett glasat belägg har bevisligen sämre friktionskoefficient eftersom bindemedlet har har smält och stelnat och släpper inte fram "friktionskornen" till ytan. River man ett sådant belägg blir det som nytt igen. Problemet med de rostfria skivorna var att beläggen var gjorda för gjutna skivor och var gång det hade regnat så blev de automatiskt rivna av skivan. Det tog lång tid innan man insåg vikten av kompabiliteten mellan skivmaterial och belägg :)

Och friktionskornen...de gör ytan - mer blank än den glasade?
Nej! :) Den blir mindre blank/slät.
Jag följer åter ditt resonemang, men tänker hela tiden på mina fysiklektioner :hihi
Och till dags dato har jag aldrig sett belägg som passar för de rostfria
skivorna.
Men helt klart är du på spåret, för man orkde inte alltid klyva oket (!) för att slipa av ytan på klossarna, vilket oxå adderade bromskraft när man gjorde även det.
Utan metoden var att slipa skivan såpass grov att den gjorde jobbet med klossarna innan den började bli blank igen!

Höll i sig "nästan" en dag på gelleråsen! :lol

Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!