Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dr.Bike skrev:2297528
3. Även skivorna kan glasa, och bli så blanka att ingen friktion knappt finns kvar.
elwe skrev:2346554Nja ... så länge de inte är bemängda med föroreningar så är det bättre ju blankare de är.
![]()
Alicia skrev:2346409Mina bromsar är fortfarande svampiga![]()
Funkade bra efter att Swedie meckade med dom, cirka två tisdagsträningar på Sviestad sen är dom lika kassa igen.
Första träningen,stumt och bra. Andra träningene, lite sämre men funkade hyfsat. Tredje träningen, crap, inget händer och den känns svampigare än någonsin.
Nya belägg är beställda.
Ingen som är bromsguru här inne?
Eller är det bara byta alltihop?![]()
Dr.Bike skrev:2347584Nja...alltså...två blanka grejer som gnids mot varann har ju lägre friktion än två lite mer ruggade.
Om din teori skulle stämma då skulle ju sandpapper inte vara sandpapper, utan vara blankt som folie!
För att ö.h.t uppnå friktion så måste det ju finnas "toppar och dalar" i ytan (my) som hakar tag i varann?
Men jag följer din tankegång.
Däremot kan jag ju rapportera om de gamla Honda 750 som jag har stor erfarenhet av.
De har rostfri skiva, och den har nästan ingen friktion alls!
Varför? Jo vartefter den slits och blir upphettad så blir ytan allt blankare, med sämre bromsverkan som resultat.
Då hissar man upp framändan på hojen sätter spinn på hjulet och slipar med en smärgerlrondell så man får en honing av ytan i ett criss-crossmönster som går lite tvärs rotationsriktningen.
Helt plötsligt kan man göra en stoppie!
elwe skrev:2347720Nej, två "blanka grejer" som gnids mot varandra har inte sämre friktionskoefficient än råare ytor om inga andra egenskaper ändrar sig.
Sandpapper använder man för att avverka med, inte för att ta upp energi.
Förutom "rivenergin" så har man inverkan av adhesion och wan de waahls-krafter och de två sistnämnda blir större ju blankare ytan är.
Det som sannolikt händer när man ruggar en skiva på en gammelhonda är att det rivs fram nytt material hos beläggen när man bromsar. Ett glasat belägg har bevisligen sämre friktionskoefficient eftersom bindemedlet har har smält och stelnat och släpper inte fram "friktionskornen" till ytan. River man ett sådant belägg blir det som nytt igen. Problemet med de rostfria skivorna var att beläggen var gjorda för gjutna skivor och var gång det hade regnat så blev de automatiskt rivna av skivan. Det tog lång tid innan man insåg vikten av kompabiliteten mellan skivmaterial och belägg![]()
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |