Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Fast skall du stå på bana bör du satsa på en sportingbössa.

Men en vanlig 686 hamnar väl på sexton ny?

Den ena jag funderar på är sporting. 15900 för ny vanlig utan kolvlam. Prutmån tror jag är typ obefintlig.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
...
Svärfarsan var eld och lågor i nostalgin. Här gick ju han och hans morfar igenom samma saker, samma mark, samma gränsmarkörer när dom hade skifte i jaktgenerationen på marken. Nu är det jag som ska ta över.
...

Ska svärfar ge/sälja marken till dig?
Eller är det din partner som tar över marken och du får tillgång till den på det viset?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den ena jag funderar på är sporting. 15900 för ny vanlig utan kolvlam. Prutmån tror jag är typ obefintlig.

Jag tänkte mer i banorna renodlad sportingbössa.

Får du den för 16000:- och den ser ut som ny och känns som ny, är det ju bara att köra på.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tänkte mer i banorna renodlad sportingbössa.

Får du den för 16000:- och den ser ut som ny och känns som ny, är det ju bara att köra på.

Tipsa gärna om en renodlad sportingbössa då. Gärna på blocket. Vet inte ens vad jag ska söka på.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tipsa gärna om en renodlad sportingbössa då. Gärna på blocket. Vet inte ens vad jag ska söka på.

Jag är rädd att du hoppar upp ett pinnhål i pris, men det är ingen mening om du inte tänker satsa på trap eller skeet.

Det var mer menat som en nyansering till tankegången med ställbar kolvkam, flyktskyttet var färdigutvecklat för 150 år sedan, inte mycket som har hänt sedan dess trots vissa instruktörers förkärlek till kolvkamshöjare.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det var mer menat som en nyansering till tankegången med ställbar kolvkam, flyktskyttet var färdigutvecklat för 150 år sedan, inte mycket som har hänt sedan dess trots vissa instruktörers förkärlek till kolvkamshöjare.

En ställbar kam underlättar ju att hitta en bössa som passar skytten hjälpligt. Jag märkte en markant förbättring av mina resultat på banan när jag monterade på en enkel kamhöjare i neopren. Missade ohjälpligt trots att jag gjorde allt perfekt. Nu klarar jag i alla fall 18-19 av 25 på Sportingen.

Jag förstår inte varför man ska köpa en Sportingbössa om det primära användningsområdet är jakt. Köp en jaktbössa som klarar stål, vilket alla moderna gör, och kör den på lerduvorna också. Ju mer du använder jaktbössan desto säkrare jaktskott kommer.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ska svärfar ge/sälja marken till dig?
Eller är det din partner som tar över marken och du får tillgång till den på det viset?

Han har genom arv jakträtten på marken, marken ägs utav en kusin. Så jag kommer få ärva jakträtten på marken. Det är markägarens ord och önskan, att vi parallell kör nu i några år och sen tar jag över. Så som jakten bedrivits och ärvts i generationer i släkten. Står till och med skrivet i kusinens köpeavtal utav fastigheten.
Dock så ska jag ju veta att om jag och tjejen bryter så blir jag nog av med jakträtten =) Den ska vara och tillhör deras släkt.

Så det är endast jakträtten vi pratar om, ingen skog eller mark.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Snabba vändningar. Blev en Browning B525 från 08 för 10 laxar. Vet inte exakt modell men orkar inte bry mig längre. uploadfromtaptalk1391112771525.jpg

Känns bra.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Spruta fram tips på bra skytteklubbar i och runt sthlm. Pistol och gevär i kombination eller var för sig går bra med.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Snabba vändningar. Blev en Browning B525 från 08 för 10 laxar. Vet inte exakt modell men orkar inte bry mig längre.

Känns bra.

Det kommer bli hur bra som helst. Du har nu 5000 att lägga på ammo för övning. ;)

Spruta fram tips på bra skytteklubbar i och runt sthlm. Pistol och gevär i kombination eller var för sig går bra med.

Hitta en pistolskytteklubb som vill ha in nytt blod? That would be a first..
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Spruta fram tips på bra skytteklubbar i och runt sthlm. Pistol och gevär i kombination eller var för sig går bra med.

Oxelösunds pistolklubb är i alla fall trevlig och positiv till nybörjare. Ligger i Nyköping men det blir ju långt att åka ändå.

Det kommer bli hur bra som helst. Du har nu 5000 att lägga på ammo för övning. ;)


Hitta en pistolskytteklubb som vill ha in nytt blod? That would be a first..

Har ju inte köpte en enda zombiebössa än. Funderar därför på att använda budgetutrymmet till att stressköpa en rem 870 eller Ruger 10/22.

Kan man skjuta slugg med alla pumppipor? Får ju ändå vänta på Tac21 chassit. Så något måste jag customisera.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Har ju inte köpte en enda zombiebössa än. Funderar därför på att använda budgetutrymmet till att stressköpa en rem 870 eller Ruger 10/22.

Kan man skjuta slugg med alla pumppipor? Får ju ändå vänta på Tac21 chassit. Så något måste jag customisera.

870 är ett ypperligt val. Finns ohemulskt med tillbehör och en ny Express kostar under 5000 i Sverige.

Ja. Det finns ju räfflade slugpipor men det anser många onödigt. Min håller femkronan med slugs på 50 meter.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ligger en för 3800 på blocket. Kanske hittar man ännu billigare med lite väntan. Men ska ju byta län till sthlm snart...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har försökt surfa fram uppgiften, men hittar bara gamla länkar eller vad folk tror.
Om jag ber min Finska kollega köpa ammo till mej. Hur är det lättast att får ammon till mej?
Ska jag flyga dit(i tjänsten så klart) eller kan han ta med hit till Sverige?
Räcker det med att han checkar in väskan eller? Åsikterna går isär nämligen.
Jag åker till Finland max en gång per år medans han åker hit ganska ofta. Kula är billigare i Finland än swe.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har försökt surfa fram uppgiften, men hittar bara gamla länkar eller vad folk tror.
Om jag ber min Finska kollega köpa ammo till mej. Hur är det lättast att får ammon till mej?
Ska jag flyga dit(i tjänsten så klart) eller kan han ta med hit till Sverige?
Räcker det med att han checkar in väskan eller? Åsikterna går isär nämligen.
Jag åker till Finland max en gång per år medans han åker hit ganska ofta. Kula är billigare i Finland än swe.

Jag skulle svara någon speditör.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top