Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Faaast du har ju inte lagt pengarna på jakt, för då skulle du radat upp hund och arrende ......

Utan arrende/mark ingen jakt.. Jagar på 1000hektar.

Ingen hund då jag vägrar skaffa hund innan vi har en STOR trädgård!

Stackaren skall kunna röra sig så fritt som möjligt.. inte sitta instängd mellan hus inne i stan när han inte rastas i skogen.

Men det kommer det oxå!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl solklart.

JAG har Chevalier ställ + Stövlar, Nyare Kia suv för att ta mig fram på grusvägarna, Tweedkeps och Fina hörselskydd.
Sitter i detta nu och försöker bestämma mig om jag skall ha en Merkel RX Helix eller en Blaser R8 med en 1-4x24tub (Zeiss eller Trijicon), kan även bli ett Aimpoint micro...(Har en Trijicon 2.5-10x56 redan.) Satt på en Tikka T3 som är såld!

Man tar av sig mössan när man hälsar! Tar i hand och är artig!!
Träkolv och Tweed slår plast och aimpointkeps.
Ett bra jaktställ slår termobraller och dunjacka.
Suvén är bättre än biogasmercan jag hade innan..

Ja det kostar.. men JAG tycker det är värt pengarna! Jag lägger pengarna hellre på jakt än en resa till solen!

Och det är samma i både golfen samt när jag åker hoj! :arsele:)

Jag vet i och för sig inte om stövlar, KIA och Tikka T3 var det jag for efter men kul om du känner dig fräsig. :)
KIA är för övrigt till skillnad från Allroad lite av en terrängbil


2.5-10x56 är inte kungajaktsmässigt. :mattias

Jaktställ har väl alla, jag fattar inte hur du lyckades plocka upp just mitt inlägg och redogöra för en helt vanlig jaktutrustning. :confused:
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Jag vet i och för sig inte om stövlar, KIA och Tikka T3 var det jag for efter men kul om du känner dig fräsig. :)
KIA är för övrigt till skillnad från Allroad lite av en terrängbil


2.5-10x56 är inte kungajaktsmässigt. :mattias

Jaktställ har väl alla, jag fattar inte hur du lyckades plocka upp just mitt inlägg och redogöra för en helt vanlig jaktutrustning. :confused:

Känner mig sällan fräsig.. :)

Diskussionen var väl ang att de inne i stan bara köper grejer soch inte var "riktiga jägare".. Ville bara förmedla att det finns lite av blandning i kompotten.. :krama
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag bara måste ta en runda i jaktbutikerna i stan för att tjyvlyssna lite. Det verkar ju underhållande. I mina hemtrakter är inte fokuset samma riktigt, oavsett åldrar.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nä, jag väljer att ignorera machogliringarna. Märklig kommentar på ett hojforum, alla vet ju att här hänger de med mest bekräftelsebehov i världen. Slå in öppna dörrar o.s.v.

Var inne på WalterBorg igår och hittade en riktigt nördsäljare. Trevligt. Han visade MDT LSS chassit som de kanske ska börja sälja. Såg riktigt fint ut med allt modulärt och anpassat till ar15 marknaden för kolvar och pistolgrepp. Kändes inte felbalanserad med en kort varmintpipa och då var kolven lättast möjliga plast.

Att den inte kommer bli populär i ett jaktlag fattar jag. Men såg mycket roligare ut än en GRS för samma pris.
Hittar ingen tråd om det på robsoft av någon konstig anledning. Är det verkligen så nytt?
http://mdttac.com/lss-chassis-for-tikka-t3-sa.html

Dom skickar gärna direkt till Sverige...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
WB har ett par riktigt bra och trevliga säljare till skillnad från Widforss som jag aldrig skulle handla på.

Den stocken ser ju riktigt trevlig ut. Att man kan montera AR-prylar på den är ju grymt. Vad skulle priset landa på i Sverige? (Inte för att det är något man köper här ändå men..)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Svensk importör tar 3800 för lss och 6 000 typ för tac21. Men hur var det där med att handla från usa? Om man beställer funkar det men det går inte att ta ut själv?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Svensk importör tar 3800 för lss och 6 000 typ för tac21. Men hur var det där med att handla från usa? Om man beställer funkar det men det går inte att ta ut själv?

Stockar bör inte gå under ITAR så det ska inte vara några som helst problem att varken beställa eller ta med i resväskan.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Stockar bör inte gå under ITAR så det ska inte vara några som helst problem att varken beställa eller ta med i resväskan.

Man lär ju inte slippa på paketet och dom lär knappast märka det paket under 200$ och då lönar det sig nog med 3800 i Sverige. Kan iofs kolla om en bekant kan packa om det i USA. Men då måste man veta att det är ok för dom att posta det.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Var ute i skogen och smög lite i söndags. Vi vart bara två så jag passa på att lära mej gränserna på våran mark. Då gick vi igenom en såt som inte jagats dom senaste 5åren. Jäklars vad med spår, hundarna jagade som besatta i 2-3h, inget kom till skott, inte ens nära.
Sen med kopplade hundar så smög vi upp mot mitt pass i nästa såt för att se ut över "sjön" om vi hade någon hemma. Vi stod still och bara insöp den underbara naturen, solen tittade fram men inga djur.
Svärfarsan var eld och lågor i nostalgin. Här gick ju han och hans morfar igenom samma saker, samma mark, samma gränsmarkörer när dom hade skifte i jaktgenerationen på marken. Nu är det jag som ska ta över.

Trots att vi inte ens var nära till skott. Vi gick i 3h i skogen och diskuterade viltåtgärder som skall göras under året, så var detta en utav mina bästa jaktdagar. Hundarna jobbade och vi planerade hur vi ska öka vårat vilt i framtiden. När jag väl var hemma så inser jag varför jag börjat med jakten.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
När jag väl var hemma så inser jag varför jag börjat med jakten.

Kände precis samma sak när jag var ute på sjöfågeljakt i Oktober. Spelade ingen roll att 95% av dagen var helt tom på fågel för hela laget men man stod där i höstsolens sken med rosiga kinder och bara njöt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nä nu får det vara slut på frågor och tjat om bockar. Men ikväll bestämmer jag mig.

En Beretta 686 Black sporting adj, 76 pipor för 16 000 (Typ 22-23 ny?)
Eller en 686 Onyx adj, 71 pipor för 14 000 (typ 17-18 ny?)

Med båda följer extra choker och larv. Kommer nästan uteslutande skjuta duvor och gran. Båda måste fraktas. Kanske att den ena kan hämtas i sammanband med resa till svärföräldrar.

Tycker iofs att det är tråkigt att prisklassen under är bössor som är 25 år eller gått 50 000 smäll, vet att det håller men ändå. Verkar inte finns något spann mellan seminytt och gammalt.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Shit har du så bråttom att spendera pengar.
Själv letar jag bock i 2000kr klassen =)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Shit har du så bråttom att spendera pengar.
Själv letar jag bock i 2000kr klassen =)

Helst lägger jag så klart mindre. Men jag hittar bara 686:eek:r som ingen riktigt vet när dom är köpta för 8 000. I 2 000 kr klassen hittar jag knappt något. Tänker att en nästan nu bock som redan tappat det första kommer stå sig bra i pris.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Helst lägger jag så klart mindre. Men jag hittar bara 686:eek:r som ingen riktigt vet när dom är köpta för 8 000. I 2 000 kr klassen hittar jag knappt något. Tänker att en nästan nu bock som redan tappat det första kommer stå sig bra i pris.

Du behöver inte stirra dig blind på justerbar kolvkam.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det tror jag att jag inte behöver. Men jag tror det höjer andrahandsvärdet.

Inte mycket som påverkar andrahansvärdet på 686.or, åt något håll.....

Skall man stå och nöta mängder med lerduvor finns det ju andra bössor att kika på, till jakt är det bättre med en kolv som passar från början.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Inte mycket som påverkar andrahansvärdet på 686.or, åt något håll.....

Skall man stå och nöta mängder med lerduvor finns det ju andra bössor att kika på, till jakt är det bättre med en kolv som passar från början.

Andra som? Browning är generellt mycket dyrare. Miruko funkar väl men inget som tilltalar mig.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top