Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Provade Partizan idag. Antingen blir jag sämre på att skjuta eller så var den inte jättebra. Lite trögt att stänga/öppna och mer rekyl. Annars tycker jag skytten generellt går sämre ju mer jag skjuter. Avslutade med norma med fick ändå inte till någon bra grupp.

Hur fan gör ni? Nu skjuter jag med låga benstöd på bänk och jag sittande på pall. Tycken ändå de skakar och far. Visst duger gruppen till älg ändå men jag skulle uppskatta om man kunde känna sig helt lugn och stilla vid avfyrning. Finns det någon bra film att titta på eller bok att läsa?

Buhu, jag sköt ju bra i lumpen.

Ädit: Fast nu tittade jag på Jocke Smålänning. Var ju knappast hål i hål han sköt trots bänk. Blir man lurad av alla fina grupper på Robsoft?

I bänk, håller ni still på riktpunkten eller börjar ni nere och kör uppåt där också?

Man får prova sig fram ed vad som passar en bäst, men om grupperna ökar i takt med skyttet är det värmespridning, löst/dåligt sikte eller rekylrädsla som är det vanliga.

En bra grupp för mig med studsaren är femtio millimeter sittandes, då är jag nöjd. Men dagsformen kan både öka och minska gruppen, även bänk och kläder kan göra sitt på resultatet.

Oavsett är regeln att det alltid är utrustningen som ställer till det.:glömdet
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Provade Partizan idag. Antingen blir jag sämre på att skjuta eller så var den inte jättebra. Lite trögt att stänga/öppna och mer rekyl. Annars tycker jag skytten generellt går sämre ju mer jag skjuter. Avslutade med norma med fick ändå inte till någon bra grupp.

Hur fan gör ni? Nu skjuter jag med låga benstöd på bänk och jag sittande på pall. Tycken ändå de skakar och far. Visst duger gruppen till älg ändå men jag skulle uppskatta om man kunde känna sig helt lugn och stilla vid avfyrning. Finns det någon bra film att titta på eller bok att läsa?

Buhu, jag sköt ju bra i lumpen.

Ädit: Fast nu tittade jag på Jocke Smålänning. Var ju knappast hål i hål han sköt trots bänk. Blir man lurad av alla fina grupper på Robsoft?

I bänk, håller ni still på riktpunkten eller börjar ni nere och kör uppåt där också?

Vi kan väl ta en duglig träffbild här också bara för att retas lite.

16,85 mm eller 0,58 MOA på 100 meter. 5 skott.

885016_10151800902733998_1755955578_o.jpg

Det är mycket teknik.

Andning.
"Lasta" bipoden.
Hur / när du trycker av.

Allt måste dessutom vara samma varje jävla gång. :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vi kan väl ta en duglig träffbild här också bara för att retas lite.

16,85 mm eller 0,58 MOA på 100 meter. 5 skott.

View attachment 398106

Det är mycket teknik.

Andning.
"Lasta" bipoden.
Hur / när du trycker av.

Allt måste dessutom vara samma varje jävla gång. :)

Jaja, alla ska väl ha tur någon gång.

Lasta? Trycka ner med ena handen? När ska man trycka av? I pistol är det ju en jävla tjat om att bara krama och bli förvånad. Samma med gevär?


Ska nog bjuda på en 686 E Sporting Adj. från -09. Var tror ni jag ska bjuda? 12 000?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jaja, alla ska väl ha tur någon gång.

Lasta? Trycka ner med ena handen? När ska man trycka av? I pistol är det ju en jävla tjat om att bara krama och bli förvånad. Samma med gevär?

Jag har tur ofta i så fall. ;)

Enkelt förklarat så handlar det om att du alltid ska göra allt på exakt samma sätt. Den enda gången du vet det är om du lätt trycker bössan framåt på benstödet tills dess att den nääääästan börjar röra på sig.

Jag har lärt mig en hel del om gevärsskytte från den här filmen:


Självklart är det mycket onödigt men grunderna gäller ju fortfarande.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
.......SNIPP......
Hur fan gör ni? Nu skjuter jag med låga benstöd på bänk och jag sittande på pall. Tycken ändå de skakar och far. Visst duger gruppen till älg ändå men jag skulle uppskatta om man kunde känna sig helt lugn och stilla vid avfyrning. Finns det någon bra film att titta på eller bok att läsa?
.....SNIPP......
Använder du något stöd under kolven? typ "baksäck" eller näven. Partizan, Sill&Bacon och andra billiga pilar, kan (och oftast har) ha stor inverkan på gruppstorlekarna.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Använder du något stöd under kolven? typ "baksäck" eller näven. Partizan, Sill&Bacon och andra billiga pilar, kan (och oftast har) ha stor inverkan på gruppstorlekarna.

Använde näven. Ska fixa säck. Jag var väl för trött när jag gick över till norma. Det är mest att jag själv blir mer och mer tveksam ju mer jag skjuter.

Filmen är på nedladdning
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Använder du något stöd under kolven? typ "baksäck" eller näven. Partizan, Sill&Bacon och andra billiga pilar, kan (och oftast har) ha stor inverkan på gruppstorlekarna.

I min .308:a sköt S&B precis lika bra, om inte bättre, än Normas Jaktmatch. Vet inte om det var något speciellt med min bössa man jag kan verkligen inte förstå att så många klagar på just S&B.

Använde näven. Ska fixa säck. Jag var väl för trött när jag gick över till norma. Det är mest att jag själv blir mer och mer tveksam ju mer jag skjuter.

Filmen är på nedladdning

Vi får väl ta en sväng till skjutbanan när det blir lite trevligare väder.
 
Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Provade Partizan idag. Antingen blir jag sämre på att skjuta eller så var den inte jättebra. Lite trögt att stänga/öppna och mer rekyl. Annars tycker jag skytten generellt går sämre ju mer jag skjuter. Avslutade med norma med fick ändå inte till någon bra grupp.

Hur fan gör ni? Nu skjuter jag med låga benstöd på bänk och jag sittande på pall. Tycken ändå de skakar och far. Visst duger gruppen till älg ändå men jag skulle uppskatta om man kunde känna sig helt lugn och stilla vid avfyrning. Finns det någon bra film att titta på eller bok att läsa?

Buhu, jag sköt ju bra i lumpen.

Ädit: Fast nu tittade jag på Jocke Smålänning. Var ju knappast hål i hål han sköt trots bänk. Blir man lurad av alla fina grupper på Robsoft?

I bänk, håller ni still på riktpunkten eller börjar ni nere och kör uppåt där också?

Får ni inte lära er hur man skjuter på era abf-kurser? Sen det här med rekylrädsla. Är det skolflickor som är ute i skogen och skjuter eller vad? Rädd för ett litet ryck i axeln liksom :tungan
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Får ni inte lära er hur man skjuter på era abf-kurser? Sen det här med rekylrädsla. Är det skolflickor som är ute i skogen och skjuter eller vad? Rädd för ett litet ryck i axeln liksom :tungan

Åh, jaktmachosnack, så unikt. :)

Apropå ämnet då, bygga garderob, verkar vara bra rea på Torsbo nu, har inte navigerat mig igenom än.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Åh, jaktmachosnack, så unikt. :)

Apropå ämnet då, bygga garderob, verkar vara bra rea på Torsbo nu, har inte navigerat mig igenom än.

Jag förutsätter att Enchantment som klenast använder tungt laddade .375 H&H för han är väl ingen liten tjej?

Personligen så vill jag ha så snäll rekyl som möjligt, utan att för den skull vara rekylrädd, då det alltid ger ett stabilare skytte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag förutsätter att Enchantment som klenast använder tungt laddade .375 H&H för han är väl ingen liten tjej?

Personligen så vill jag ha så snäll rekyl som möjligt, utan att för den skull vara rekylrädd, då det alltid ger ett stabilare skytte.

Är det något som skulle kunna få en att sluta jaga, bli ovän med någon eller kissa i någons termos så är det machosnack runt elden. Jag SPYR på s alla jävla gubbjävlar som är hårt hållna tofflor som får komma ut 8 söndagar om året och då måste snacka om ulv, käringar och annat de lärt sig att de måste ha en åsikt om för att få vara med. Det är rätt lite"experter" som jagar också. Alla vet minsann, o ja. :lol
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Är det något som skulle kunna få en att sluta jaga, bli ovän med någon eller kissa i någons termos så är det machosnack runt elden. Jag SPYR på s alla jävla gubbjävlar som är hårt hållna tofflor som får komma ut 8 söndagar om året och då måste snacka om ulv, käringar och annat de lärt sig att de måste ha en åsikt om för att få vara med. Det är rätt lite"experter" som jagar också. Alla vet minsann, o ja. :lol

Måste haft tur hittills för jag har ännu så länge inte varit med om såna "jägare" men har tyvärr inte svårt att tro att det finns gott om dom. Det är ju sjuuuuukt macho att krama en avtryckare efter en veckas stillasittande i ett jävla jakttorn. Det skulle aldrig, aldrig en kvinna klara. Sådeså!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Måste haft tur hittills för jag har ännu så länge inte varit med om såna "jägare" men har tyvärr inte svårt att tro att det finns gott om dom. Det är ju sjuuuuukt macho att krama en avtryckare efter en veckas stillasittande i ett jävla jakttorn. Det skulle aldrig, aldrig en kvinna klara. Sådeså!

Alltså, man kan ju klichéerna i sömnen:
"Min svåger såg nog en varg på mossen i torsdags!"
"-klickare LR?"
"Höhöhöhöh" (i kör)

"Aaaahh, de e gött å va i naturen"

"Kaffet smakar bäst i skogen!"

"Jag sköt på 200m håll, ret i hJertAt"!111!"""

"Skönt å slippa käringa!"

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
:zpy :zpy :zpy :zpy :zpy :zpy :zpy :zpy :zpy :zpy :zpy :zpy
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du kommer dit en dag du med.

Högst sannolikt, jag känner mig redan på fallrepet ibland.
Det gäller att undvika folk över 50, yngre folk är i och för sig också irriterande med sina Sauer+Svarovski, Caffe Latte Berettor, Chevalier och nyputsade Meindl och naturligtvis en A4 Allroad som går lika bra på kopiatorförsäljarjobbet som att åka 300m på grusig väg (terräng). Ibland har jag på skjutbanan undrat om det är SATS omklädningsrum eller en skjutbana, så mycket dålig självkänsla på samma ställe torde vara en omöjlighet liksom. :3freak
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Högst sannolikt, jag känner mig redan på fallrepet ibland.
Det gäller att undvika folk över 50, yngre folk är i och för sig också irriterande med sina Sauer+Svarovski, Caffe Latte Berettor, Chevalier och nyputsade Meindl och naturligtvis en A4 Allroad som går lika bra på kopiatorförsäljarjobbet som att åka 300m på grusig väg (terräng). Ibland har jag på skjutbanan undrat om det är SATS omklädningsrum eller en skjutbana, så mycket dålig självkänsla på samma ställe torde vara en omöjlighet liksom. :3freak

Inget är värt att göra utan de rätta prylarna :D
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Högst sannolikt, jag känner mig redan på fallrepet ibland.
Det gäller att undvika folk över 50, yngre folk är i och för sig också irriterande med sina Sauer+Svarovski, Caffe Latte Berettor, Chevalier och nyputsade Meindl och naturligtvis en A4 Allroad som går lika bra på kopiatorförsäljarjobbet som att åka 300m på grusig väg (terräng). Ibland har jag på skjutbanan undrat om det är SATS omklädningsrum eller en skjutbana, så mycket dålig självkänsla på samma ställe torde vara en omöjlighet liksom. :3freak

Det är nog ett tämligen stockholmsbaserat problem. Innerstadsbor som handlar på Hunt eller, Gud förbjude, Widforss. Du glömde att man som 30-åring också måste ha den obligatoriska Tweedkepsen.

Köper man inte en bössa för minst 30kkr och ett glas för 20+ kan man ju inte jaga. Det måste väl alla förstå?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är nog ett tämligen stockholmsbaserat problem. Innerstadsbor som handlar på Hunt eller, Gud förbjude, Widforss. Du glömde att man som 30-åring också måste ha den obligatoriska Tweedkepsen.

Köper man inte en bössa för minst 30kkr och ett glas för 20+ kan man ju inte jaga. Det måste väl alla förstå?

Visst är det så, i Stockholm är jakt ibland någon typ av statusgrej - typ som golf en gång var. Ute på vischan får jag å andra sidan ibland intrycket att folk jagar pga grupptryck och tradition och har noll koll på vare sig djur eller kött eller mat så det är typ lika B.

Tacka vet jag åka hoj, det kan vara hur dyrt som helst men är ändå white trash. :D
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Det är nog ett tämligen stockholmsbaserat problem. Innerstadsbor som handlar på Hunt eller, Gud förbjude, Widforss. Du glömde att man som 30-åring också måste ha den obligatoriska Tweedkepsen.

Köper man inte en bössa för minst 30kkr och ett glas för 20+ kan man ju inte jaga. Det måste väl alla förstå?

Det är väl solklart.

JAG har Chevalier ställ + Stövlar, Nyare Kia suv för att ta mig fram på grusvägarna, Tweedkeps och Fina hörselskydd.
Sitter i detta nu och försöker bestämma mig om jag skall ha en Merkel RX Helix eller en Blaser R8 med en 1-4x24tub (Zeiss eller Trijicon), kan även bli ett Aimpoint micro...(Har en Trijicon 2.5-10x56 redan.) Satt på en Tikka T3 som är såld!

Man tar av sig mössan när man hälsar! Tar i hand och är artig!!
Träkolv och Tweed slår plast och aimpointkeps.
Ett bra jaktställ slår termobraller och dunjacka.
Suvén är bättre än biogasmercan jag hade innan..

Ja det kostar.. men JAG tycker det är värt pengarna! Jag lägger pengarna hellre på jakt än en resa till solen!

Och det är samma i både golfen samt när jag åker hoj! :arsele:)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är väl solklart.

JAG har Chevalier ställ + Stövlar, Nyare Kia suv för att ta mig fram på grusvägarna, Tweedkeps och Fina hörselskydd.
Sitter i detta nu och försöker bestämma mig om jag skall ha en Merkel RX Helix eller en Blaser R8 med en 1-4x24tub (Zeiss eller Trijicon), kan även bli ett Aimpoint micro...(Har en Trijicon 2.5-10x56 redan.) Satt på en Tikka T3 som är såld!

Man tar av sig mössan när man hälsar! Tar i hand och är artig!!
Träkolv och Tweed slår plast och aimpointkeps.
Ett bra jaktställ slår termobraller och dunjacka.
Suvén är bättre än biogasmercan jag hade innan..

Ja det kostar.. men JAG tycker det är värt pengarna! Jag lägger pengarna hellre på jakt än en resa till solen!

Och det är samma i både golfen samt när jag åker hoj! :arsele:)

Faaast du har ju inte lagt pengarna på jakt, för då skulle du radat upp hund och arrende ......
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top