Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S

Precis. Varför inte? Så länge den passar är det ju bara att tjöpa.

Idag skulle jag köpt en bra SvS med engelsk stock istället för min 686:a. Klassiskt och snyggt.

Jag kan ju ha helt fel men jag utgår från att den jag sköt med på kursen hade rak stock. Jag bara utgår från att den där inte passar. Får väl åka ut och titta men de har ganska skralt sortiment.

Vilken handlare har störst sortiment hemma? Torsbo?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vilken handlare har störst sortiment hemma? Torsbo?

Torsbo har alltid ohemulskt många bössor hemma. Det är bara att åka och provaköpa. :)

Se till att du köper en bössa som passar din kropp. En felanpassad hagelpang duger bara som paddel. (Ok, en smärre överdrift kanske men något bra skytte får man aldrig till..)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Torsbo har alltid ohemulskt många bössor hemma. Det är bara att åka och provaköpa. :)

Se till att du köper en bössa som passar din kropp. En felanpassad hagelpang duger bara som paddel. (Ok, en smärre överdrift kanske men något bra skytte får man aldrig till..)

Problemet är bara att jag inte direkt är bäst på anläggning. De flesta har i alla fall sagt att 686 passar mig bra, utan kolvkamshöjning alt. lite höjning.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Problemet är bara att jag inte direkt är bäst på anläggning. De flesta har i alla fall sagt att 686 passar mig bra, utan kolvkamshöjning alt. lite höjning.

Även 686 finns med en del olika kolvmått.

Det kan vara värt att låta en kunnig mäta upp dina kolvmått så du har något att utgå ifrån.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Problemet är bara att jag inte direkt är bäst på anläggning. De flesta har i alla fall sagt att 686 passar mig bra, utan kolvkamshöjning alt. lite höjning.

Åk till en bra handlare och förklara helt enkelt vad du är ute efter. Det är det dom ska vara bra på.

Även 686 finns med en del olika kolvmått.

Det kan vara värt att låta en kunnig mäta upp dina kolvmått så du har något att utgå ifrån.

En grov uppskattning på mått kan man göra här:

http://www.vapenservice.se/5.html
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Simson/Merkel SL2, kal. 20/7x57, valfritt bättre 1-4x24.

Duralyt, det är deras snikserie fattar jag, är Diavari hetast? Laddade ner hela 40Mb-katalogen, mest bilder på örnar och tyskar.
Såg att de har en skum (?) dimension, 1,2-5x36- Wtf är den bra för liksom?
Hur vet man vilka som är belysta, otydligt tycker jag! Trodde länge T* var belysning, men har i alla fall hajat att det är en ytbehandling.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Duralyt, det är deras snikserie fattar jag, är Diavari hetast? Laddade ner hela 40Mb-katalogen, mest bilder på örnar och tyskar.
Såg att de har en skum (?) dimension, 1,2-5x36- Wtf är den bra för liksom?
Hur vet man vilka som är belysta, otydligt tycker jag! Trodde länge T* var belysning, men har i alla fall hajat att det är en ytbehandling.

Duralyt är väl dyrare och även belysta, tror jag. Men det där är en soppa at plöja igenom,

1,5x36 är ju för att fylla mellanrummet, en ganska vettig kompromiss vikt/förstoring.

Men steg ett är bössan, montaget sätter ögonavstånset, när du har det är det bara att börja leta.

Diarange är väl i topp i pris, och vikt....
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Även 686 finns med en del olika kolvmått.
Det kan vara värt att låta en kunnig mäta upp dina kolvmått så du har något att utgå ifrån.

Se nedan.

Åk till en bra handlare och förklara helt enkelt vad du är ute efter. Det är det dom ska vara bra på.

En grov uppskattning på mått kan man göra här:

http://www.vapenservice.se/5.html

Känns som jag terroriserat vapenhandlarna i Sthlm tillräckligt, har stått och pratat med dom som den idiot jag är. De brukar bara säga: ”686 blir bra, trivs du bättre med brownings tjockare kolv ta den.”
Ska mäta lite hemma.

Duralyt, det är deras snikserie fattar jag, är Diavari hetast? Laddade ner hela 40Mb-katalogen, mest bilder på örnar och tyskar.
Såg att de har en skum (?) dimension, 1,2-5x36- Wtf är den bra för liksom?
Hur vet man vilka som är belysta, otydligt tycker jag! Trodde länge T* var belysning, men har i alla fall hajat att det är en ytbehandling.

Vet inte vad som är bäst men Duralyt är billigaste.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jonte: Köp ngt och börja skjuta. Passar den inte så modifiera då istället. Tillräckligt övad så prickar man ändå :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Se nedan.



Känns som jag terroriserat vapenhandlarna i Sthlm tillräckligt, har stått och pratat med dom som den idiot jag är. De brukar bara säga: ”686 blir bra, trivs du bättre med brownings tjockare kolv ta den.”
Ska mäta lite hemma.



Vet inte vad som är bäst men Duralyt är billigaste.

Den där sidan är lite som att mäta foten och köpa byxor.....

Det är en vetenskap att passa in n stock, en expert närmar sig en uppskattning.

Att stå vid en kassadisk och prata hagelbössors passform är som att be tjejen på Ica om den bästa foderkompositionen till linderössvin.

Kolla med några skjutbanor vem som kan det, dom har i regel koll, men hör med flera.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kontakta Tom Alderin i Nyköping (?). Tror han kan. Köp en lektion eller två.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur ser jalthelgen ut? Här är det råvak idag och imorgon gris- / älgdrev. När som helst skall något i backen. Jag känner det nu :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ska ge mig på kronans vilt. 120 grams papper.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Provade Partizan idag. Antingen blir jag sämre på att skjuta eller så var den inte jättebra. Lite trögt att stänga/öppna och mer rekyl. Annars tycker jag skytten generellt går sämre ju mer jag skjuter. Avslutade med norma med fick ändå inte till någon bra grupp.

Hur fan gör ni? Nu skjuter jag med låga benstöd på bänk och jag sittande på pall. Tycken ändå de skakar och far. Visst duger gruppen till älg ändå men jag skulle uppskatta om man kunde känna sig helt lugn och stilla vid avfyrning. Finns det någon bra film att titta på eller bok att läsa?

Buhu, jag sköt ju bra i lumpen.

Ädit: Fast nu tittade jag på Jocke Smålänning. Var ju knappast hål i hål han sköt trots bänk. Blir man lurad av alla fina grupper på Robsoft?

I bänk, håller ni still på riktpunkten eller börjar ni nere och kör uppåt där också?
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top