Att äga en 90-tals 400cc 4cylle hoj?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hej mina vänner, fick ett oväntat tillskott i min ekonomi och jag har länge gått o funderat på en 400cc 4cylle hoj. Nu har jag möjlighet att faktiskt köpa mig en men har lite funderingar, maskinerna var ju inte direkt byggda i år, det är oftast 20år eller äldre hojar vi pratar om.

Även om hojen man köper ser ut o vara i bra skick, och går som den ska, är det någonting man bör förvänta sig ska/kan gå galet med dom? eller kan man tuta o köra utan några större problem i flera år sålänge dom är i bra skick.

Är väldigt öppen för förslag på vad det kan bli, det lutar mest åt:
Suzuki bandit gsf 400
Honda CB 400

men även RR hojarna är intressanta, allt beror ju på vad man hittar.
gsx-r 400
cbr 400rr
ZXR 400

Den kommer bli för små nöjesturer och troligen kommer jag väl o varva ganska duktigt, älskar att kunna varva o höra på ljudet utan att det behöver gå så in i helvete fort för o göra det (som jag lever mitt liv nu med andra ord...)


Så frågan är framförallt till er som har ägt någon sådan typ av hoj, och gärna under en längre tid: Vad för problem hade ni, något ni hade undvikt av mina förslag?


- Jag vet redan att någon kommer o kommentera VFR400, men jag vet inte hur sugen jag själv är, kanske måste förälska mig i den? ja vem vet, än är jag inte kär men jag föraktar den ej :krama
 
Cb 400 och gsx 400 var hojar som kom i början av 1980 talet.

Tvåcylindriga Cb 400 utvecklades till cb 500 under 1990 talet. Även 2 cyl Suzukin blev 500 cc under 1990 talet.

I Sverige finns det ganska liten erfarenhet av dessa 4 cyl småmaskiner. Dom sålde dåligt eller importerades inte. Hojar på 600-1000 cc sålde desto bättre.
 
Last edited:
Köpte för några år sedan en gammal GSX400 med 4-1-system till sambon att övningsköra på. Lät väldigt kul när hon kom körande på gatan hemma i 40-45 km/h och det lät som det gick i 220... :tummenupp
Edit: Helt problemfri den sommaren vi ägde den, och kostade som en skaplig lunch på restaurang.
 
Min drömhoj på den tiden det begav sig var GSX400FWS, men det var ju en 80-talare iofs.
Nu blev det aldrig av att jag köpte en, det blev GSX750 istället.
Men jag tror nog att om de känns och går bra så är det bara att slå till, sönder kan de alltid gå men det finns ju reservdelar....
 
Cb 400 och gsx 400 var hojar som kom i början av 1980 talet.

Tvåcylindriga Cb 400 utvecklades till cb 500 under 1990 talet. Även 2 cyl Suzukin blev 500 cc under 1990 talet.

I Sverige finns det ganska liten erfarenhet av dessa 4 cyl småmaskiner. Dom sålde dåligt eller importerades inte. Hojar på 600-1000 cc sålde desto bättre.

Jag tänkte köpa i polen om jag inte hittar i sverige, finns en del sådana maskiner här, men helst köper jag i sverige om jag hittar något, det kommer ändå kosta mig ca 2500-3000kr i import med mera och på en sådan gammal hoj så vet jag inte om det är värt prisskillnaden.
Tänker att runt 55-60hk är helt okej o ha på små kurviga landsvägar, har provkört en cb1 från 92 eller om det var 93 o tyckte den gick gött (3 år sedan nu visserligen, i polen).

Ibland hittar jag även 250cc 4cylle maskinerna till salu här, men frågan är hur dyra dom är i pilla med om något går sönder...
 
En liten pigg 400 från 90-talet.
Kawa ZXR400

Förstår varför du backar lite på VFR400.
Körde själv en Honda VFR750 när de kom -86.
Gott vrid, men i övrigt inga höga hopp när det gäller motorkaraktären.
Den drog jämt över hela registret, ganska tråkig karaktär när man kört tvåtakt innan (RD350YPVS).
Åttiotalet var ju då Sverige översvämmades av pigga 400 kubikare på grund av dåvarande försäkringsklasser.
 
Vet inte varför men jag har också hakat upp mig fullständigt på japanska 4-cylindriga 400 kubikare...
 
Har haft en zxr 400. Obekväm som fan, men kul att köra aktivt. Och billig, fick igen pengarna när jag sålde den. Saknar den ibland. Men den är liten, jag är 1,80 och det var rätt trångt på förarplatsen.
 
Vet inte varför men jag har också hakat upp mig fullständigt på japanska 4-cylindriga 400 kubikare...

Javisst är det något konstigt med dom, något mystiskt

Har haft en zxr 400. Obekväm som fan, men kul att köra aktivt. Och billig, fick igen pengarna när jag sålde den. Saknar den ibland. Men den är liten, jag är 1,80 och det var rätt trångt på förarplatsen.

Jag är 176-77 något. vet inte om supersportisarna är bättre o satsa på än nakenhojarna, liknande kräm men olika körsätt
 
Kommer någon av dessa hojar att vara roliga när du har kört en gsx r 750.
Den MC har allt som dessa hojar saknar. Draagvillig motor på 150 Hk ,Fint chassie, Kanonbra bromsar.

Dessa 400 cc hojar har t.ex 4 ST förgasare som måste vara synkade för att gå perfekt. Ðer kräver en god kunskap och att förgasarna inte har slitna trottlar och nålar.
 
Kommer någon av dessa hojar att vara roliga när du har kört en gsx r 750.
Den MC har allt som dessa hojar saknar. Draagvillig motor på 150 Hk ,Fint chassie, Kanonbra bromsar.

Dessa 400 cc hojar har t.ex 4 ST förgasare som måste vara synkade för att gå perfekt. Ðer kräver en god kunskap och att förgasarna inte har slitna trottlar och nålar.

FAst att köra gamla hojar har sin charm det med. Inte samma charm som en modern sporthoj som skär som en skalpell genom kurvorna och man har mer effekt än vad man egentligen behöver förutom ut på rakorna.
En svajig ram, lite svampiga bromsar och tveksam fjädring gör att det känns herrejössesfort i mycket lägre hastigheter, och att man får jobba mer för att få hojen dit man vill är också kul på sitt sätt.
När man sedan sätter sig på sin moderna hoj känns den som ett underverk. :hihi
 
Äger en GSX-R400 -88.
Mina erfarenheter:
Chassie: Bra.
Bromsar: Bra.
Fjädring: Cykelpumpar.
Sittställning: Väldigt kompakt och med hård sadel. Inget för långturer.
Aerodynamik: Inget vidare.
Effekt: Njae.
Utseende: Bajs. 88-an har enkelstrålkastare och är betydligt fulare än föregående och efterföljande årsmodeller.
Fartresurser: Tror den går runt 180-190, fast vägen dit är lång och rak.
Tillförlitlighet: Bra när den är varm. Motorn trivs att ligga på toppvarv i timmar.

En stor nackdel är förgasarna. Den har inte 4 separata förgasare utan 2 dubbelportsförgasare av märke Aisan. Det går inte få tag på andra munstycken, de är också svårjusterade och jag har ännu ej fått min att gå rent på höga varv. Hojen är också svårstartad när det är kallt eller fuktigt.
 
Äger en GSX-R400 -88.
Mina erfarenheter:
Chassie: Bra.
Bromsar: Bra.
Fjädring: Cykelpumpar.
Sittställning: Väldigt kompakt och med hård sadel. Inget för långturer.
Aerodynamik: Inget vidare.
Effekt: Njae.
Utseende: Bajs. 88-an har enkelstrålkastare och är betydligt fulare än föregående och efterföljande årsmodeller.
Fartresurser: Tror den går runt 180-190, fast vägen dit är lång och rak.
Tillförlitlighet: Bra när den är varm. Motorn trivs att ligga på toppvarv i timmar.

En stor nackdel är förgasarna. Den har inte 4 separata förgasare utan 2 dubbelportsförgasare av märke Aisan. Det går inte få tag på andra munstycken, de är också svårjusterade och jag har ännu ej fått min att gå rent på höga varv. Hojen är också svårstartad när det är kallt eller fuktigt.

Oj inte ens om man söker i större delen av världen (tänker på munstycken)?

Går det inte att byta till andra förgasare om man så skulle önska, vet inte hur super modelspecifikt allt är på förgasar hojar, moppe var ju lite annorlunda på min tid, då fanns det inte så många olika motorer och mycket passade sins emellan
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top