Aspen racersoppa

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Nä! V-power duger bra till mig i alla fall.Btw förra året på Sm:et på
Sviesta körde dom där bröderna rs 125(gröna)ena på racing sås
andra brodern på V-power.Va jag minns så var på båda mycket
snabba.
Hellberg heter dom:tummenupp

Svaret låg nog helt och hållet i att de båda bröderna körde med helt olika kit (Luyten vs JHA) vid det tillfället, annat är nog för långtdragna slutsatser.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
...och handen på hjärtat så vet jag inte om jag kan säga att det var någon effektförlust (annat än "placebo").

Efter att ha kört en hel del sen mitt tidigare uttalande känner jag mig i alla fall nu (när jag har blivit mer erfaren och mycket petigare på inställningar) helt säker på att de flesta cylindrar (exempelvis standard) eller kit ger signifikant lägre effekt med V-power än med exempelvis MITS53, MITS42 eller LMS (men jag har även ett Luyten kit som är gjort för V-power och det funkar liknande bra med V-power som med race-soppa). Men åker man runt och kör tokfett så kanske det inte spelar nån roll ändå... Mina five cents
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Efter att ha kört en hel del sen mitt tidigare uttalande känner jag mig i alla fall nu (när jag har blivit mer erfaren och mycket petigare på inställningar) helt säker på att de flesta cylindrar (exempelvis standard) eller kit ger signifikant lägre effekt med V-power än med exempelvis MITS53, MITS42 eller LMS (men jag har även ett Luyten kit som är gjort för V-power och det funkar liknande bra med V-power som med race-soppa). Men åker man runt och kör tokfett så kanske det inte spelar nån roll ändå... Mina five cents

Tja!

Bra input! Jag är ju nybörjare på 125an på alla vis, och vet med mig att jag som du skriver kört "tokfett". Detta är för att jag är

1: Lat
2: Inte sugen på rasad motor.

Men å andra sidan är det ju skoj när det rör på sig, så jag undrar lite hur skillnaden är på en fetställd motor vs en bra bestyckad?

Tackar!

/Lasse
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tja!

Bra input! Jag är ju nybörjare på 125an på alla vis, och vet med mig att jag som du skriver kört "tokfett". Detta är för att jag är

1: Lat
2: Inte sugen på rasad motor.

Men å andra sidan är det ju skoj när det rör på sig, så jag undrar lite hur skillnaden är på en fetställd motor vs en bra bestyckad?

Tackar!

/Lasse


Skillnaden du undrar om är ungefär som mellan en 125a cross och en 250 cross :yoparty :D

Det tar sig bättre även från lägre varv och axar bättre.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Tja!

Bra input! Jag är ju nybörjare på 125an på alla vis, och vet med mig att jag som du skriver kört "tokfett". Detta är för att jag är

1: Lat
2: Inte sugen på rasad motor.

Men å andra sidan är det ju skoj när det rör på sig, så jag undrar lite hur skillnaden är på en fetställd motor vs en bra bestyckad?

Tackar!

/Lasse

Precis som Rolle skriver är det STOR skillnad om du kör tokfett eller rätt bestyckat. Från att kännas trött och bara böla till att bli hysteriskt pigg. Men om du vill köra mycket, kör fett. Bättre att köra mycket än att skruva mycket.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Precis som Rolle skriver är det STOR skillnad om du kör tokfett eller rätt bestyckat. Från att kännas trött och bara böla till att bli hysteriskt pigg. Men om du vill köra mycket, kör fett. Bättre att köra mycket än att skruva mycket.

OK, bra svarat! Jag tror isf att jag bara kort "ganska" fett, for hojen gar absolut inte illa, eller bölar. Far val testa att ga ned nat eller ett par steg nasta gang jag kor.

Tackar!

/Lasse
 

Fille#54

Ny medlem
Gick med
5 May 2005
Ort
Älvsjö/Anderstorp
Hoj
Honda Rs125R, Cbr 600rr
:rolleyes:
Nä! V-power duger bra till mig i alla fall.Btw förra året på Sm:et på
Sviesta körde dom där bröderna rs 125(gröna)ena på racing sås
andra brodern på V-power.Va jag minns så var på båda mycket
snabba.
Hellberg heter dom:tummenupp

Japp de stämmer bra de. Jag (Filip) åkte med V-power och linus åkte med Elf LMS,linus hade ett luyten kit på och jag åkte "standard":rolleyes:. Så länge man inte har något större trim kit på så funkar V-power utmärkt, har även provat vanlig 98 och det funkade också bra.

//Filip
 
Last edited:

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
:rolleyes:

Japp de stämmer bra de. Jag (Filip) åkte med V-power och linus åkte med Elf LMS,linus hade ett luyten kit på och jag åkte "standard":rolleyes:. Så länge man inte har något större trim kit på så funkar V-power utmärkt, har även provat vanlig 98 och det funkade också bra.

//Filip
Ja då är du ett bevis för att det går att åka fort på V-power
o standard hoj!!!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
:rolleyes:

Japp de stämmer bra de. Jag (Filip) åkte med V-power och linus åkte med Elf LMS,linus hade ett luyten kit på och jag åkte "standard":rolleyes:. Så länge man inte har något större trim kit på så funkar V-power utmärkt, har även provat vanlig 98 och det funkade också bra.

//Filip


Har för mig att jag hörde gnäll om att det gick långsamt och detonerade men det kanske bara var gnäll?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Den gick ju inte så jätte fort på rakan men den gick helt okej och den spikade inte så mycket.. det va kanske nåt annat race du tänkte på?


Nejdå, säkert samma race vi pratar om. Tror poängen trillar igenom ändå, visst går det att köra på macksoppa men det är tråkigt att bli omkörd på rakan av folk som kör bra soppa. :krama

Och räknar man in hur många tusenlappar en räjshelg kostar inklusive transport till/från bana, mat, slitage på vevaxel/kolv bla bla känns det som att 300:- till för att åka på dundersoppa så hojen flyger fram är en väldigt vettig investering och kanske gör att kolven inte blir spikad :huvet
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det känns inte helt rätt att påstå att om man kör på macksoppa så blir man omkörd på rakan. I bröderna Hellbergs fall förelåg helt olika förutsättningar och den största skillnaden berodde nog snarare på förekomsten trim än vilket bränsle som användes.

Standard - V-Power
Luyten kit - ELF

Den intressanta frågan är om standardmaterialet förmår dra några fördelar av racebränslet eller ej. Eftersom det inte finns några objektiva jämförelser går det inte med säkerhet att säga, men den allmänna synen är väl att en motor måste vara anpasad för att lämna mer effekt med högoktaniga bränslen.

Jag vill inte bedriva någon kampanj eller så, bara påpeka att jag kört på alkylat sedan 2004 och mitt trackrecord är oklanderligt. Man ska göra det känns bäst för en själv, men det finns ingen orsak till att vara rädd för alkylat och tydligen V-Power, som vi kunnat läsa om här i denna tråd.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Det känns inte helt rätt att påstå att om man kör på macksoppa så blir man omkörd på rakan. I bröderna Hellbergs fall förelåg helt olika förutsättningar och den största skillnaden berodde nog snarare på förekomsten trim än vilket bränsle som användes.

Standard - V-Power
Luyten kit - ELF

Den intressanta frågan är om standardmaterialet förmår dra några fördelar av racebränslet eller ej. Eftersom det inte finns några objektiva jämförelser går det inte med säkerhet att säga, men den allmänna synen är väl att en motor måste vara anpasad för att lämna mer effekt med högoktaniga bränslen.

Jag vill inte bedriva någon kampanj eller så, bara påpeka att jag kört på alkylat sedan 2004 och mitt trackrecord är oklanderligt. Man ska göra det känns bäst för en själv, men det finns ingen orsak till att vara rädd för alkylat och tydligen V-Power, som vi kunnat läsa om här i denna tråd.

Du har säkert rätt Teddy. Men det finaste, vackraste och underbaraste jag äger. Föremålet för det jag trodde var ett ouppnåeligt mål, en tvättäkta produktionsräser.

Ska inte hon få det finaste som går att köpa för pengar? Inte någon macksoppa som åkt i samma tank som gången innan transporterade villaolja?

Sen så kan jag ju våga gå på lite hårdare i kompet och dy, när jag vet att jag kör på en raceanpassad produkt.

Jag har aldrig under hela min tvåtaktkarriär varken skurit, nypit eller rasat en motor och då kör jag på Castrol a747 och Aspen R.

Jag vågar helt enkelt inte chansa på något annat.

Min enkrona.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
... Men det finaste, vackraste och underbaraste jag äger. Föremålet för det jag trodde var ett ouppnåeligt mål, en tvättäkta produktionsräser.

Ska inte hon få det finaste som går att köpa för pengar? Inte någon macksoppa som åkt i samma tank som gången innan transporterade villaolja?...

Jo, det är ju förstås, när du säger det på det viset, det låter så fint på något sätt. Jag fick just en mental bild av mig själv strosandes på en grön sommaräng plockandes en bukett blommor.

Tyvärr fick jag och skatungen liksom en dålig start. Skatungen var ett problembarn, en sån som flyttar mellan anstalter och från det ena fosterhemmet till det andra. Min resa med Saktungen har drivits på med hårt arbete, kantats av motgångar och uthärdats med stort tålamod. Skatungen och jag har liksom aldrig fått åka räkmacka tillsammans, vi har aldrig varit på solsemester och delat en paraplydrink vid poolen. Kanske har det påverkat min attityd och inställning. Mot Skatungen har jag varit likt en gammeldags far, sträng men rättvis.
:)
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
En liten tår kom fram i ögonvrån när jag läste om dessa vuxna mäns tankar om sina kära ägodelar. Snörvel... :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har aldrig under hela min tvåtaktkarriär varken skurit, nypit eller rasat en motor och då kör jag på Castrol a747 och Aspen R.
Jag har skruti, nypt och trashat en hög med kolvar trots Aspen, eller AG, och A747. Det är således inte en garanti för succé om man är en klåpare, har gammalt skräp eller är allmänt slö. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top