Storleken på volymen i toppen bestäms beroende på vilken bana man kör. Banor där man inte kör på höga varv länge, som Knutstorp, kör man en mindre volym på. Där man vill ha axelration mera än toppfart. Banor som Anderstorp där man ligger längre på höga varv har man en större volym på.
Orginal är nog runt 11,8-12,0cc på 125cc?
Okej!
Da ska jag ta och fixa en topp pa 11.8 och en pa 12.2 sa har jag iaf. lite att borja med. Tack for svaret, forresten! Finns det nagot bra stalle tex pa natet med mera info om detta (garna modellspecifik, men aven for 2t racemotorer i allmanhet) forutom SP125,Fatbaq mm?
/Lasse
Lasse gör så här:
1 Köp detonationsräknare(absolut måste)
2 Kör med stabilt bränsle(om ekonomin tillåter annars typ w-power mfl)
3 Castrol A747 har som mix för oss varit klockrent.
4 (standardmotor) kör originalkolvar(bra ekonomi)justera kolvringspåret samt kolvringen enligt hondas manual(mycket viktigt)
5 Ha alltid friska däck(däcken förutsatt att man har fjädring luft-tryck mm bra inställt håller mycket längre än man tror).
6 Sist men inte minst,det viktigaste,lägg mycket tid på att köra,bästa trimmet som finns.
(vi har sett killar på standardcyklar som har kört på tider man inte trodde existerade).
Har du sen pengar över och har utnyttjat ditt material till max,satsa på VHM topplock med lösa insatser(olika volymer).Köp därtill ett eftermarknadssystem
och en tändförställare så har du betydligt mer pulver.Steget efter det är något TRIMKIT.(finns från 2700-20000 euro plus moms).
Detta är min personliga uppfattning och mitt tankesätt,och det har burit oss genom hela europa med många trevliga minnen i bagaget.
Nu blir det dock 600 framöver och det är trevligt på sitt sätt men 2-takt är något SPECIELLT.
micke.
Topplock original 2004-2007 om jag inte minns fel 11,4cc
vill du ha övervarv-hög topphastighet kör stor volym(mindre kompression)Anderstorp.
vill du ha ax-lägre toppfart kör liten volym (hög kompression)knutstorp.
De atmosfäriska förhållande som gäller styr ochså vad som kan vara lämpligt.
micke

Lycka till