Aspen racersoppa

Av någon anledning kostar dina kolvar bara 500 men mina 700. Lustigt också att Honda anger "Piston Comp(lete?)" när man verkligen bara får kolven och inget annat. Kolvring, nållager, kolvbult och låsringar är extra. :D "Comp" kanske står för något annat..? :va

Alltså, 500 var fritt ur minnet. Om du säger 700 så är det 700.

Storleken på volymen i toppen bestäms beroende på vilken bana man kör. Banor där man inte kör på höga varv länge, som Knutstorp, kör man en mindre volym på. Där man vill ha axelration mera än toppfart. Banor som Anderstorp där man ligger längre på höga varv har man en större volym på.

Orginal är nog runt 11,8-12,0cc på 125cc?

Alltså, 500 var fritt ur minnet. Om du säger 700 så är det 700.

Det kom en ny typ av kolv fr.o.m 99:ans modell som är dyrare. Dina kolvar är billigare! :)

Last edited:
Är det inte den som brukar kallas för "Avgas"? Ett flygbränsle för sportplan. Om det är den jag tänker på så har den ämnen som varit förbjudna innom racing i Sverige i 8 år nu. Bl.a bly.

Konstigt nog finns det nån slags dispans i USA och England på att få köra med bly. Men då får man leta fram alla gamla tändboxar, nålar mm från typ 1997 som var gjorda för bly. Så man förlorar lite nyare teknik men kan köra med högre komp istället.

Jepp "light lead".

En regel inom flyget där det fortfarande används många gammla konstruktioner på motorerna , bla luftkylda boxermotorer till bogserplan från 1940-1950.

Man får inte ändra på någonting från originalkonstruktionen allt måste ersättas med lika delar.

Storleken på volymen i toppen bestäms beroende på vilken bana man kör. Banor där man inte kör på höga varv länge, som Knutstorp, kör man en mindre volym på. Där man vill ha axelration mera än toppfart. Banor som Anderstorp där man ligger längre på höga varv har man en större volym på.

Okej!

Da ska jag ta och fixa en topp pa 11.8 och en pa 12.2 sa har jag iaf. lite att borja med. Tack for svaret, forresten! Finns det nagot bra stalle tex pa natet med mera info om detta (garna modellspecifik, men aven for 2t racemotorer i allmanhet) forutom SP125,Fatbaq mm?

/Lasse

Vad är det för kolvar? Var köper man dem? Hur mycket kostar de? Byter man ringar halvvägs som man gör på Honda original?

Hondas kitkolvar 0,8 kolvring
köper hos johan luyten
kostade sist tror jag 100 euro stycket
ring byter du när behövs 25-35mil ibland har vi använt 3 ringar på en kolv
micke

om du menar coatade kolvar så finns de tex på sp125racing.com

sp 125 är helt fantastisk dock kan man hitta samma saker hos ursprungstillverkaren betydligt billigare(speciellt vid mängdköp)annars är steves service oklanderlig(och bra service kostar)
micke

Dom är teflonbelagda. Så dom har samma mörkgråa yta som dina kolvar till aprilian till SP hade.

På SP125 står det att dom förhindrar "ringstick". Men jag har sett alldeles för många sånna från en massa olika hojar där ringarna sitter fast ändå. Iaf på dom modellerna av kit-kolvar med den tunnare kolvringen. Sen vet jag inte om dom 30% längre i livslängd uppväger det dyrare priset? Men det är helt klart coolare ballhetsfaktor när man plockar upp dom nya. :)

Ringstick beror på så mycket mer än bara kolvarna.Tändning,bestyckning,komp mm,dessutom behöver man inte lyfta cylindern och inspektera lika ofta med coatade kolvar och det tycker jag om.:tummenupp
micke

Last edited:

Okej!

Da ska jag ta och fixa en topp pa 11.8 och en pa 12.2 sa har jag iaf. lite att borja med. Tack for svaret, forresten! Finns det nagot bra stalle tex pa natet med mera info om detta (garna modellspecifik, men aven for 2t racemotorer i allmanhet) forutom SP125,Fatbaq mm?

/Lasse

Lasse gör så här:
1 Köp detonationsräknare(absolut måste)
2 Kör med stabilt bränsle(om ekonomin tillåter annars typ w-power mfl)
3 Castrol A747 har som mix för oss varit klockrent.
4 (standardmotor) kör originalkolvar(bra ekonomi)justera kolvringspåret samt kolvringen enligt hondas manual(mycket viktigt)
5 Ha alltid friska däck(däcken förutsatt att man har fjädring luft-tryck mm bra inställt håller mycket längre än man tror).
6 Sist men inte minst,det viktigaste,lägg mycket tid på att köra,bästa trimmet som finns.
(vi har sett killar på standardcyklar som har kört på tider man inte trodde existerade).

Har du sen pengar över och har utnyttjat ditt material till max,satsa på VHM topplock med lösa insatser(olika volymer).Köp därtill ett eftermarknadssystem
och en tändförställare så har du betydligt mer pulver.Steget efter det är något TRIMKIT.(finns från 2700-20000 euro plus moms).

Detta är min personliga uppfattning och mitt tankesätt,och det har burit oss genom hela europa med många trevliga minnen i bagaget.
Nu blir det dock 600 framöver och det är trevligt på sitt sätt men 2-takt är något SPECIELLT.
micke.

Topplock original 2004-2007 om jag inte minns fel 11,4cc
vill du ha övervarv-hög topphastighet kör stor volym(mindre kompression)Anderstorp.
vill du ha ax-lägre toppfart kör liten volym (hög kompression)knutstorp.
De atmosfäriska förhållande som gäller styr ochså vad som kan vara lämpligt.

micke
:tummenupp Lycka till

Last edited:

Lasse gör så här:

micke

Mycket väl skrivet:tummenupp

Skall man köra 747 som olja skall man dock tänka på att den absolut inte får utsättas för minusgrader samt att blandad bensin inte bör lagras för länge utan det är att föredra att blanda ny soppa till varje race så att bränslet inte står blandat en månad i sträck.
Ett alternativ är Motul 800 så slipper man ovanstående egenheter och jag tycker subjektivt att man drabbas av lite mindre ringproblem.

Last edited:

Mycket väl skrivet:tummenupp

Skall man köra 747 som olja skall man dock tänka på att den absolut inte får utsättas för minusgrader samt att blandad bensin inte bör lagras för länge utan det är att föredra att blanda ny soppa till varje race så att bränslet inte står blandat en månad i sträck.
Ett alternativ är Motul 800 så slipper man ovanstående egenheter och jag tycker subjektivt att man drabbas av lite mindre ringproblem.

Utmärkt förtydligande.
micke:tummenupp

Stort tack till alla som hjalper mej på rätt spår! Ett jäkla steg från att ha tyckt att man var duktig på att bestycka sina crosshojar så att dom gick fint. Men tvåtakt+höga varv under längre perioder än några sekunder åt gången kräver tydligen lite mera finlir.

Än en gång, tack!

MVH /Lasse

Men tvåtakt+höga varv under längre perioder än några sekunder åt gången kräver tydligen lite mera finlir.

Hihi, jag trodde likadant innan. Att om man kunde få en 2t cross att gå fint så skulle väl en 2t racer vara likvärdigt komplext. Hihi, så fel man kan ha.

Jag testade några träningar med V-power i min gamla TZ, eftersom jag som förbränningsmotorforskare är barnsligt nyfiken och ville se om man kunde spara någon slant. Om jag körde med något lägre komp än när jag körde med Aspen och något fetare så slapp jag knack och handen på hjärtat så vet jag inte om jag kan säga att det var någon effektförlust (annat än "placebo").

Jag måste väcka den här tråden till liv lite. Få tag i Aspen är ju ett halvt helvete och oändligt dyrt. V-power lockar lite och ska man tro rykten i den här tråden verkar det fungera.

Jag har dock ingen deto-counter men istället för att lägga pengar på soppa kanske jag ska köpa en pangpang-räknare och köpa billiagare bensin samt slippa problem att jag måste åka halva jorden runt för att köpa bensinen. :-)

Vad säger vi idag? Har vi fler/andra sen den här tråden dog som kör på V-power idag? Teddy kör väl vidare på alkylatsoppa misstänker jag?

Idag är min motor helt och komplett orginal så det är det jag utgår ifrån, har ingen som helst tro på att någon hästkraft gör skillnad varvet runt för jag står ändå still i böjen. :gnissla

Jag måste väcka den här tråden till liv lite. Få tag i Aspen är ju ett halvt helvete och oändligt dyrt. V-power lockar lite och ska man tro rykten i den här tråden verkar det fungera.

Jag har dock ingen deto-counter men istället för att lägga pengar på soppa kanske jag ska köpa en pangpang-räknare och köpa billiagare bensin samt slippa problem att jag måste åka halva jorden runt för att köpa bensinen. :-)

Vad säger vi idag? Har vi fler/andra sen den här tråden dog som kör på V-power idag? Teddy kör väl vidare på alkylatsoppa misstänker jag?

Idag är min motor helt och komplett orginal så det är det jag utgår ifrån, har ingen som helst tro på att någon hästkraft gör skillnad varvet runt för jag står ändå still i böjen. :gnissla

Oscar Winberg kör sin 250 på V-Power.

Skyll dig själv. ;)

Du bor några mil från Nordgren som dessutom är på alla race, du tränar i Linköping där jag bor men du kan inte få tag på Aspen? :va

Det var inget problem med leveransen av soppa sist, utom att du inte dök upp förstås... :D

Nordgren bor inte 'nån mil bort', han bor halvvägs till Linköping från mig ungefär. Att 'eventuellt ha soppa på banan när jag kommer fram' känns inte alltid helt betryggande när man suttit i skåpbil 25 mil. Faktiskt. :)

Jag får tag i det, men det kostar 35 pengar istället för 15 t.ex. och är betydligt krångligare än att åka till Shell och hälla soppa i en dunk.

Sleven: Har hans tokrasat på grund av V-power? Eller har den bara rasat och kanske på grund av V-power?

Jag vill inte vara dumsnål men gokart-folket kör glatt på blandad soppa, Aspen ibland, V-power ibland och så vidare men när vi kommer till racer-moppar så blir det superviktigt. Kör 'vi' fullgas så mycket längre period så det blir viktigare?

Jag betalar "bara" 30:- litern.

Sen har jag inte så mycket mer att tillföra i ämnet. Förutom att min kompis som jobbar med motorsågsmotorer säger att alkylatbensin är inte bra, inte till deras motorer i alla fall. Svårt att få dom att gå vettigt om jag minns rätt. Kan fråga om mer detaljer på området, om jag träffar på honom.

Tänkte komma med ett inlägg vad gäller V-powersoppan, utifrån mina superkart-erfarenheter. Vi åker med tex 2-cyl Rotax 250-motorer som har sitt ursprung i hojvärlden. De flesta (nästan alla) åker med nyare cylindrar, förgasare. pipor och tändning m.m. och dessa motorer lämnar nuförtiden runt 90 hk. Så det är hårt trimmade racemotorer.

För något år sen åkte min teamkompis hela säsongen med V-power, medan jag körde på Aspen racesoppa. Detta mest för att se om det funkade och om vi kunde spara pengar på detta. Tanken var att jag skulle gå över till V-power också men sen blev det inget åka för mig förra året. Däremot fortsatt dom att köra den andra karten på V-power förra säsongen.

Det enda vi gjorde på den motorn var att höja cylindrarna 3/10 mm via cylinderfotspackningen. Vi gick upp nåt steg på huvudmunstyckena i början, för att sejfa men sen ändrade vi ju dom hela tiden beroende på banor och väder m.m. och hade koll via avgastempen.

Den motorn gick lika bra på V-power som med racesoppan. Eftersom vi åkte team ihop låg vi ibland och följdes åt på träningar och vi kunde inte märka nån skillnad. Vi hade heller inga problem med spikningar eller annat relaterat till bensinen.

Vår erfarenhet är att det fungerar bra att åka på V-power. Det fungerade att hänga med i Superkart-SM med hårt trimmade motorer med höga varvtal, så det funkar nog för dom flesta.
Anders

Nordgren bor inte 'nån mil bort', han bor halvvägs till Linköping från mig ungefär. Att 'eventuellt ha soppa på banan när jag kommer fram' känns inte alltid helt betryggande när man suttit i skåpbil 25 mil. Faktiskt. :)

Jag får tag i det, men det kostar 35 pengar istället för 15 t.ex. och är betydligt krångligare än att åka till Shell och hälla soppa i en dunk.

Sleven: Har hans tokrasat på grund av V-power? Eller har den bara rasat och kanske på grund av V-power?

Jag vill inte vara dumsnål men gokart-folket kör glatt på blandad soppa, Aspen ibland, V-power ibland och så vidare men när vi kommer till racer-moppar så blir det superviktigt. Kör 'vi' fullgas så mycket längre period så det blir viktigare?

Aspen är gräsklipparbensin...

Det finns leverantör i Huddingetrakterna av tex Vp, jag får ofta se resultaten av när folk kört på billig bensin och det brukar inte alltid bli så billigt.

Som sagt; V-Powersoppan funkar bra. En av de bra oljor som finns att valja mellan, nyblandat med shellsoppan ar ett bra bransle for i alla fall min RS. Som ovanstaende talare saknar jag detoraknare och har endast koll via avgastemp. Vid rivningarna av cyl har inga skador oht hittats, och vad jag kan bedoma gar hojen finemang.

Sa, som slutsats: Vill man ha ett lattillgangligt och billigt bransle till sin racer, kor pa V-Power.

/Lasse

Nä! V-power duger bra till mig i alla fall.Btw förra året på Sm:et på
Sviesta körde dom där bröderna rs 125(gröna)ena på racing sås
andra brodern på V-power.Va jag minns så var på båda mycket
snabba.
Hellberg heter dom:tummenupp

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad