Aspen racersoppa

Jag har skruti, nypt och trashat en hög med kolvar trots Aspen, eller AG, och A747. Det är således inte en garanti för succé om man är en klåpare, har gammalt skräp eller är allmänt slö. :)

Du glömde Yamaha. ;)
 
Den intressanta frågan är om standardmaterialet förmår dra några fördelar av racebränslet eller ej. Eftersom det inte finns några objektiva jämförelser går det inte med säkerhet att säga, men den allmänna synen är väl att en motor måste vara anpasad för att lämna mer effekt med högoktaniga bränslen.


Många gånger är den allmänna synen helt felaktig.

Vi har den gamla skrönan att den som har 10km/h högre utgångsfart än polaren ur en kurva har 10km/h (eller mer) högre slutfart efter rakan.

Stämmer inte, högre utgångsfart gör att du kommer upp i högre fart tidigare och har avverkat fler meter på rakan på kortare tid men slutfarten ändras i princip inte. Kanske 0,1km/h ändrad.


I diskussionen om mackbränsle vs racebränsle måste vi dela upp diskussionen i energivärde vs oktanhalt.

Om vi börjar jämföra mackbränsle 95 oktan mot mackbränsle 98 oktan så kommer en motor som kan gå på 95 oktan utan probem inte kunna dra någon nytta av 98 oktan. Faktist tappa lite lite lite effekt då det är lägre energiinnehåll per liter bränsle (normalt sätt, kan säkert finnas undantag någon vecka etc)

Har vi lite högre kompförhållande i motorn så den detonerar på 95 oktan och vi byter till 98 lär vi hitta lite mer effekt. Detonationerna motar kolven varje gång och drar ner effekten. I detta fallet kommer motståndet mot detonation övervinna den lägre energivärdet.

Ett BRA racebränsle behöver inte ha speciellt högre oktantal än mackbränsle, men har väldigt högt energivärde. Du kan (och måste) då magra ut bestyckningen för att få rätt förbränning, med mindre mängd bränsle in får du lite mer luft in och kan få ut mer effekt.
Många racebränslen är dessutom 'syresatta' så du får in mer förbränningsbar gas i cylinder och får en kraftigare explosion och därmed mer effekt.

Nästa grej är att bränsle kan designas för sitt användningsområde, normalt mackbränsle designas för en miljövänligt trimmad stor fyrtaktsmotor med lågt effekturtag och låga varvtal.
En 2takts räjserhoj har högt varvtal, helt andra förbränningstider. Med ett bränsle designat för en 2taktsräjser ylandes på 14 000 rpm kan du justera förgasare, tändning och få ut mer effekt än mackbränsle, även om oktantalet är lika. Om vi pratar det vanliga svenska 'oktantalet'
Oktantal mäts på lite olika sätt. Sök på haltavista för den som vill läsa mer om det, jag orkar inte skriva mer nu i alla fall.


Lite snabbt sammanfattat, en helt standard produktionsräjser kan med rätt justering (anpassning mot) för bränslet ge mer effekt med räjsbränsle än mackbränsle trots lika oktantal!


Har fått se en herrejösses massa sönderspikade cylindrar, och i de flesta fallen har det körts på vanlig mackbränsle. Gärna 95 oktan :va för det var ju billigt :huvet
Väldigt få har spikat sönder med racebränsle och oftast om de ändå spikat sönder har det varit felbestyckat.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top