Aspen racersoppa

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej!

Enligt den samlade expertisen verkar det vara mest korkat och problemfyllt att spara kronor pa att aka pa pumpsoppa.

Jag vill att min gamla racermotorcykel ska fa chansen att prestera blygsamma men for mej jakligt roliga varvtider utan att haverera i sma gra-svarta aluminiumbitar, och darfor far jag nog bita i det sura applet och handla riktig bensin at henne.

Min fraga ar nu: Om jag satsar pa att kora pa Aspen-soppa (som jag enkelt kan fa tag pa) , maste jag ha den dyrare Aspen Racing Fuel, eller klarar jag mig pa den lite billigare Aspen High Performance Plus?

Min hoj ar en Honda 125 fran -97. Jag har mojlighet att bearbeta mina toppar for att fa en lagom volym till det bransle jag valjer, problemet ar brist pa kunskap om detta. Tips pa "lagoma" cc pa toppar for olika forekommande racebranslen mottages mkt tacksamt.

Baaaaapbaaaaapppbbbaaaap!!!!! /Lasse
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Som jag har förstått det så är det viktigaste att man kör på samma soppa hela tiden för bestyckningens skull. Det går alltså att köra på pumpsoppa om man vill men då bör man köpa för hela säsongen på en gång eller slänga ut sina gamla bestyckningsanteckningar varje gång. Racesoppa håller mycket jämnare kvalitet än pumpsoppa.
 
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Många olika
Hej!

Enligt den samlade expertisen verkar det vara mest korkat och problemfyllt att spara kronor pa att aka pa pumpsoppa.

Jag vill att min gamla racermotorcykel ska fa chansen att prestera blygsamma men for mej jakligt roliga varvtider utan att haverera i sma gra-svarta aluminiumbitar, och darfor far jag nog bita i det sura applet och handla riktig bensin at henne.

Min fraga ar nu: Om jag satsar pa att kora pa Aspen-soppa (som jag enkelt kan fa tag pa) , maste jag ha den dyrare Aspen Racing Fuel, eller klarar jag mig pa den lite billigare Aspen High Performance Plus?

Min hoj ar en Honda 125 fran -97. Jag har mojlighet att bearbeta mina toppar for att fa en lagom volym till det bransle jag valjer, problemet ar brist pa kunskap om detta. Tips pa "lagoma" cc pa toppar for olika forekommande racebranslen mottages mkt tacksamt.

Baaaaapbaaaaapppbbbaaaap!!!!! /Lasse

I tyskland körde man honda rs125 racer (redbullrookie)standardcuper med shell
W-power 100 oktan enligt det reglementet.Vi har även kört med shells w-power i sverige samt utomlands(räknat fel på förbrukningen i bland) och det har fungerat alldeles utmärkt.Bestyckningen får man dock inte glömma att justera.Enligt svenska shell skall svensk samt tysk w-power vara snarlik,i tyskland heter det 100 oktan i sverige 99,97 oktan (2006 i alla fall).På en standard 125 racer tror jag inte det har någon större betydelse.Kan nämnas att Mark Van Daalen(vinnare karskoga 125 2005?)körde hela den säsongen samt 2006 hel EM säsong med shell w-power.Detta på en specialmotor från johan luyten,samt på rekommendation från honom.Hoppas jag inte rört ihop det för dig.
micke::tummenupp
 

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
Hej!

Enligt den samlade expertisen verkar det vara mest korkat och problemfyllt att spara kronor pa att aka pa pumpsoppa.

Jag vill att min gamla racermotorcykel ska fa chansen att prestera blygsamma men for mej jakligt roliga varvtider utan att haverera i sma gra-svarta aluminiumbitar, och darfor far jag nog bita i det sura applet och handla riktig bensin at henne.

Min fraga ar nu: Om jag satsar pa att kora pa Aspen-soppa (som jag enkelt kan fa tag pa) , maste jag ha den dyrare Aspen Racing Fuel, eller klarar jag mig pa den lite billigare Aspen High Performance Plus?

Min hoj ar en Honda 125 fran -97. Jag har mojlighet att bearbeta mina toppar for att fa en lagom volym till det bransle jag valjer, problemet ar brist pa kunskap om detta. Tips pa "lagoma" cc pa toppar for olika forekommande racebranslen mottages mkt tacksamt.

Baaaaapbaaaaapppbbbaaaap!!!!! /Lasse

just den cykeln gick absolut bäst på vp racesoppa..... kännbarskillnad
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Det går alltså att köra på pumpsoppa om man vill men då bör man köpa för hela säsongen på en gång eller slänga ut sina gamla bestyckningsanteckningar varje gång. Racesoppa håller mycket jämnare kvalitet än pumpsoppa.


Tvärtom menar du väll? Pumpsoppan är "krackad" och bryter ner sig själv. På bara nån dag har den tappat oktan. Så man ska se till att köpa pumpsoppan från en station med mycket omsättning så att den inte stått i deras tankar för många dagar. Racesoppa görs på annat sätt och är stabilt och kan lagras. Då kan man köpa på sig destu mera.
 
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Många olika
Tvärtom menar du väll? Pumpsoppan är "krackad" och bryter ner sig själv. På bara nån dag har den tappat oktan. Så man ska se till att köpa pumpsoppan från en station med mycket omsättning så att den inte stått i deras tankar för många dagar. Racesoppa görs på annat sätt och är stabilt och kan lagras. Då kan man köpa på sig destu mera.

Det är helt rätt,aspens soppa som är "ren" bensin och ingen kemikalieblandning
är som axxexs säger lagringstabil.Även MON och RON talet ligger betydligt högre och stabilare dess riktmärke än pumpsoppans.micke
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Blanda med 100LL :D

Någon som provat att ställa in en racer och köra den på 100LL ?

Är det inte den som brukar kallas för "Avgas"? Ett flygbränsle för sportplan. Om det är den jag tänker på så har den ämnen som varit förbjudna innom racing i Sverige i 8 år nu. Bl.a bly.


Konstigt nog finns det nån slags dispans i USA och England på att få köra med bly. Men då får man leta fram alla gamla tändboxar, nålar mm från typ 1997 som var gjorda för bly. Så man förlorar lite nyare teknik men kan köra med högre komp istället.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tvärtom menar du väll? Pumpsoppan är "krackad" och bryter ner sig själv. På bara nån dag har den tappat oktan. Så man ska se till att köpa pumpsoppan från en station med mycket omsättning så att den inte stått i deras tankar för många dagar. Racesoppa görs på annat sätt och är stabilt och kan lagras. Då kan man köpa på sig destu mera.

Jag tänkte ur bestyckningssynvinkel, att man får samma batch så att säga.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
just den cykeln gick absolut bäst på vp racesoppa..... kännbarskillnad

Hej!

Har forstatt att du har agt just denna hojen tidigare. Om du har lust vore det jakligt intressant for mej att fa lite info om den! Nat jag bor kanna till (forutom att den visst brukade rasa tiit som tatt under 2005, har jag forstatt!) PMa mej, eller ring och beratta lite!

0739-803188 finns jag pa.

MVH/Lasse

I tyskland körde man honda rs125 racer (redbullrookie)standardcuper med shell
W-power 100 oktan enligt det reglementet.Vi har även kört med shells w-power i sverige samt utomlands(räknat fel på förbrukningen i bland) och det har fungerat alldeles utmärkt.Bestyckningen får man dock inte glömma att justera.Enligt svenska shell skall svensk samt tysk w-power vara snarlik,i tyskland heter det 100 oktan i sverige 99,97 oktan (2006 i alla fall).På en standard 125 racer tror jag inte det har någon större betydelse.Kan nämnas att Mark Van Daalen(vinnare karskoga 125 2005?)körde hela den säsongen samt 2006 hel EM säsong med shell w-power.Detta på en specialmotor från johan luyten,samt på rekommendation från honom.Hoppas jag inte rört ihop det för dig.
micke::tummenupp

Hej!

Nar ni har anvant V-Power soppan, vad har ni da kort med for cc i forbranningsrummet? Samma som "vanligt", och isf vad ligger ni pa da i cc?

Hade fatt fr mej att det dar V-Power mest var en bluff, men om han Luyten tom. rekommenderar det ar det ju helt ok..?

Tack for svaren! /Lasse
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Bara för att förvirra det hela lite ytterligare vill jag påpeka att det även finns alternativet alkylatbensin, den finns på pump på vissa OKQ8-stationer. Jag har själv använt den under tre säsonger i kombination med Speed Bio TT, en biologistk nedbrytbar 2T-olja. Högt oktan, miljövänligt och löjligt billigt. :tummenupp

Edit.
Jo förresten, jag kör en helt standard, rakt ut ur lådan, inställd enligt manualen, 1996 RS250R.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blanda med 100LL :D

Någon som provat att ställa in en racer och köra den på 100LL ?

Oktanmässigt är Avgas utmärkt men energinehåll och en massa andra parametrar (ångtryck latent värme etc) suger så jag hade möjligen använt det i min crosscykel eller dyligt. Dessutom är där enorma mängder (mykcet mer än i gammal pumpblysoppa) bly i den vilket iof är trevligt ur smörjsynpunkt men tveksamt ur regelsynpunkt.



Nar ni har anvant V-Power soppan, vad har ni da kort med for cc i forbranningsrummet? Samma som "vanligt", och isf vad ligger ni pa da i cc?

Hade fatt fr mej att det dar V-Power mest var en bluff, men om han Luyten tom. rekommenderar det ar det ju helt ok..?

Tack for svaren! /Lasse
V-Power är en bluff såtillvida att alla tvättande superegenskaper och annat som Shell pratade om i reklamen är nys men den har lite lägre innehåll crackade komponenter och därmed högre oktantal vilket är det mest kritiska i vår applikation. Tänk bara på att V-Power troligen har lägre omsättning på macken så välj en mack längs någon motorväg eller dyl.

Till dig som är nybörjare med begränsad budget blir det säkert utmärkt även om man i teorin kan krama ur lite mer effekt med häftigare soppa så är de pengarna bättre investerade i bantid och däck. Kan du dock få Aspen till ett vettigt pris eller du bor i närheten av en Okq8 som har alkylat så är det ett bättre alternativ.
 
Last edited:
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Många olika
Hej!

Har forstatt att du har agt just denna hojen tidigare. Om du har lust vore det jakligt intressant for mej att fa lite info om den! Nat jag bor kanna till (forutom att den visst brukade rasa tiit som tatt under 2005, har jag forstatt!) PMa mej, eller ring och beratta lite!

0739-803188 finns jag pa.

MVH/Lasse



Hej!

Nar ni har anvant V-Power soppan, vad har ni da kort med for cc i forbranningsrummet? Samma som "vanligt", och isf vad ligger ni pa da i cc?

Hade fatt fr mej att det dar V-Power mest var en bluff, men om han Luyten tom. rekommenderar det ar det ju helt ok..?

Tack for svaren! /Lasse

Hej

volymen i insatserna har varierat efter de förhållanden som har varit.vi har använt insatser enligt följande10,8 11,0 11,2 11,4 11,6 11,8 12,0 12,2 12,4 12,6 12,8.Johan luyten har en filosofi att det skall vara "billigt" att köra racer
därmed går hans kit utmärkt att köra på w-power,av samma orsak kör han med runda kolvar(billigare än plattkolvar,dessutom med en speciell coatning,gör att kolvarna mycket väl kan gå70-80 mil med prestanda som en ny):tummenupp
micke
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Johan luyten har en filosofi att det skall vara "billigt" att köra racer
därmed går hans kit utmärkt att köra på w-power,av samma orsak kör han med runda kolvar(billigare än plattkolvar,dessutom med en speciell coatning,gör att kolvarna mycket väl kan gå70-80 mil med prestanda som en ny):tummenupp
micke
Vad är det för kolvar? Var köper man dem? Hur mycket kostar de? Byter man ringar halvvägs som man gör på Honda original?
 

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
om du menar coatade kolvar så finns de tex på sp125racing.com

Vad är det för kolvar? Var köper man dem? Hur mycket kostar de? Byter man ringar halvvägs som man gör på Honda original?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad är det för kolvar? Var köper man dem? Hur mycket kostar de? Byter man ringar halvvägs som man gör på Honda original?

Dom är teflonbelagda. Så dom har samma mörkgråa yta som dina kolvar till aprilian till SP hade.

På SP125 står det att dom förhindrar "ringstick". Men jag har sett alldeles för många sånna från en massa olika hojar där ringarna sitter fast ändå. Iaf på dom modellerna av kit-kolvar med den tunnare kolvringen. Sen vet jag inte om dom 30% längre i livslängd uppväger det dyrare priset? Men det är helt klart coolare ballhetsfaktor när man plockar upp dom nya. :)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Sen vet jag inte om dom 30% längre i livslängd uppväger det dyrare priset?

Uhu, näe, inte när de kostar £75 = cirka 1000 kr styck! Förra våren, när jag senast köpte nya kolvar, kostade Honda original ungefär hälften och jag kör ju ändå alltid mina kolvar minst 80 mil. :)

Förresten, kan du vara vänlig och PM'a mig ditt jour-nummer för on-line mekhjälp. Jag får inte upp min kokosnöt!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Förra våren, när jag senast köpte nya kolvar, kostade Honda original ungefär hälften och jag kör ju ändå alltid mina kolvar minst 80 mil. :)

Av någon anledning kostar dina kolvar bara 500 men mina 700. Lustigt också att Honda anger "Piston Comp(lete?)" när man verkligen bara får kolven och inget annat. Kolvring, nållager, kolvbult och låsringar är extra. :D "Comp" kanske står för något annat..? :va
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej

volymen i insatserna har varierat efter de förhållanden som har varit.vi har använt insatser enligt följande10,8 11,0 11,2 11,4 11,6 11,8 12,0 12,2 12,4 12,6 12,8.Johan luyten har en filosofi att det skall vara "billigt" att köra racer
därmed går hans kit utmärkt att köra på w-power,av samma orsak kör han med runda kolvar(billigare än plattkolvar,dessutom med en speciell coatning,gör att kolvarna mycket väl kan gå70-80 mil med prestanda som en ny):tummenupp
micke

Denne J.Luytens teorier tillalar mig!

Okunnig som jag ar om detta undrar jag nu vad som avgor vilken cc ni valjer? Trodde det avgjordes till storsta delen av vilken oppa man anvander?

MVH/Lasse
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top