Argument EMOT SD:s debattartikel

Däremot är det helt fantastiskt att vi har det så bra som vi har det, speciellt materiellt och vad gäller trygghet, och ändå så är vi mer deprimerade än någonsin, har mer ångest och klagar mer än någonsin. Lite udda men vi är ett land av gnällspikar...

(Depression är idag den näst största faktorn bakom arbetsbortfall och man beräknar att om drygt tio år kommer depression att passera hjärt- och kärlsjukdomar. Med tanke på hur svaga våra ariska gener har blivit mår vi nog bra av lite nytt blod...)

Du svarar ju på frågan själv ju. Vi kanske egentligen inte har det så bra som statistiken visar att vi borde ha?
Du vet, man kan ge en fånge 100 miljoner kronor, han är likförbannat fånge.

Och återigen så anar man en unken underton av kommunism i dinna inlägg. Jag tänker direkt på gamla Sovjetunionen: "Vadå du har en TV (ok svartvit men ändå), du har fin bil (ok en trabant men ändå), du kan handla vilka varor du vill i den cooperativa affären (ok det finns bara ett märke men ändå)...etc etc".
Varför är ni inte glada nu då!? Jaha diktatur, förtryck och kommunism?

Edit: Nu när jag tänker efter, såg man inte samma tendenser i gamla Sovjetunionen? Alkoholismen skenade hejvilt. Men vadå? Hur kan det vara så i världens bästa land*? Borde inte alla vara glada åt sin trabant och sin svartvita tv? :gnissla

*=Enligt Korvgubbe och Bonny

Last edited:
Absolut inte, men man kan väl vara osjälvisk i alla fall och ställa upp för sina medmänniskor. Allt här i livet handlar inte bara om pengar och egen vinning. Tycker gott man kan kosta på sig att hjälpa andra om man har möjlighet till det.

Kommunist alltså. Se dregglets inlägg ovan.

Fake edit; (Jag är alltså inte helt allvarlig om det inte framgår.)

Absolut inte, men man kan väl vara osjälvisk i alla fall och ställa upp för sina medmänniskor. Allt här i livet handlar inte bara om pengar och egen vinning. Tycker gott man kan kosta på sig att hjälpa andra om man har möjlighet till det.

:tummenupp
Att kunna välja att vara osjälvisk när man själv vill och till vem. DET är frihet.
Inte fan har jag nån lust att hjälpa "Åke i Bäcken", han har inte lyft ett hederligt handtag i hela sitt liv.

Kommunist alltså. Se dregglets inlägg ovan.

Fake edit; (Jag är alltså inte helt allvarlig om det inte framgår.)

Jag förstår nog att det var lite ironi över det, men måste ändå förneka att jag är kommunist. Marxismen är fin i teorin men skulle aldrig fungera i verkligheten.

Som sagt, kommunistdrömmarna funkar inte i verkligheten.

Att du förblindas så snart någon nämner fack och får ännu svårare att förstå är ingen nyhet men denna gång passerade poängen ovanligt högt över ditt huvud.

Poängen är inte att folk var med i just facket eller något parti utan att folk deltog i olika typer av engagemang som samlade människor.
Det skulle lika gärna ha kunnat vara knypplingsföreningen eller folkdanslaget.

Folk över lag hade alltså fler tillfällen att vara del av något och ha en tillhörighet oavsett om vi pratar facket eller knypplingsklubben. Det var vanligare att man tillhörde något och i detta "något" så brydde man sig hyffsat om varandra. Även om man var ensamstående så fanns någon annan som brydde sig i något sammanhang.
I dag har man på sin höjd SH att sitta och vara bitter på.

......

Däremot är det helt fantastiskt att vi har det så bra som vi har det, speciellt materiellt och vad gäller trygghet, och ändå så är vi mer deprimerade än någonsin, har mer ångest och klagar mer än någonsin. Lite udda men vi är ett land av gnällspikar...

Är ganska övertygad om att det första genererar det andra. Vår reptilhjärna lägger hela sitt bra/dåligt spektra på de små differanserna i de historiskt sett otroligt bra tiderna som vi upplever.

Inte sällan de med "hård" uppväxt/ mycket erfarenheter har en bättre livsyn under vuxet liv och är mindre känslig för motgågnar än familjen mellanmjölk, vilket understryks i en undersökning angående motiv till självmord. Där små problem som att första partnern har gjort slut inte ens fanns med på 70talet. Vi är för skyddade och bra/dåligt referenserna är rubbade när allt finns tillgängligt utan större ansträngning samt att vi lär oss sedan små vad andra har för skyldigheter snarare än vi mot medmänniskorna.

Så för att anknyta till tråden så skulle rättvisemärkta arbetsläger för flyktingar generera en lycklig skara människor och bättre nationalekonomi. ;)

Last edited:
I Norge har de inte samma censur i medierna:
http://www.aftenposten.no/english/local/article190268.ece

"While 65 percent of those charged with rape are classed as coming from a non-western background, this segment makes up only 14.3 percent of Oslo's population.

Här kommer ytterligare fakta från Norska polisen:
http://frianyheter.files.wordpress.com/2009/03/voldtektioslo2007.pdf
Särskilt intressant läsning på sidan 20.

Ur SvD's artikel:
"Men när Brå tittade närmare på statistiken och jämförde med svenska män i samma ålder och med samma utbildning och inkomst, så minskade i själva verket överrepresentationen."

Men fan va fint att man skiljer på social status i samhället. Det tycker inte jag man skall göra, men vad vet jag? Jag är varken politiker eller journalist...

Att du förblindas så snart någon nämner fack och får ännu svårare att förstå är ingen nyhet men denna gång passerade poängen ovanligt högt över ditt huvud.

Poängen är inte att folk var med i just facket eller något parti utan att folk deltog i olika typer av engagemang som samlade människor.
Det skulle lika gärna ha kunnat vara knypplingsföreningen eller folkdanslaget.

Folk över lag hade alltså fler tillfällen att vara del av något och ha en tillhörighet oavsett om vi pratar facket eller knypplingsklubben. Det var vanligare att man tillhörde något och i detta "något" så brydde man sig hyffsat om varandra. Även om man var ensamstående så fanns någon annan som brydde sig i något sammanhang.
I dag har man på sin höjd SH att sitta och vara bitter på.

Jag förstod klart och tydligt poängen. Vad du missade var att jag klart och tydligt redogjorde för varför du snackar bull. Dina föräldrar kanske bodde i jordburkskollektiv och gick på knyppelkurs, det förvånar mig iofs inte, men för majoriteten så arbetade och slet man FÖR SIN FAMILJ och dess välfärd, inte för Åke i Bäcken, ledamot i knyppelkursen.

Jag tycker att alla som tycker att Sverige är så jävla värdelöst kan dra härifrån så vi övriga 96 procent slipper gnället.

Ut med packet!

Då ryker väl du och de andra vänsterpartisterna direkt?

Last edited:
.... men för majoriteten så arbetade och slet man FÖR SIN FAMILJ och dess välfärd...

Så då hävdar du att färre var förenings-, fack, politiskt och på annat sätt ideellt engagerade?! :va
Eller menar du att alla dessa samarbets och umgängesformer enbart ger tillhörighet om de har som självändamål att stötta varandra?

Jag hade fått för mig att politiska uppdrag främst gick ut på att få partiet att nå framgångar, att idrottsengagemang bestod i att nå sportsliga framgångar och att andra föreningar främst syftade till att ägna sig år det specifika intresseområdet...
.....Men.... som en bieffekt får man en tillhörighet och samvaro.

Eftersom du troligen alltid förkastat allt vad ideellt engagemang innebär så förstår jag att du inte har en susning.

Så då hävdar du att färre var förenings-, fack, politiskt och på annat sätt ideellt engagerade?! :va
Eller menar du att alla dessa samarbets och umgängesformer enbart ger tillhörighet om de har som självändamål att stötta varandra?

Jag hade fått för mig att politiska uppdrag främst gick ut på att få partiet att nå framgångar, att idrottsengagemang bestod i att nå sportsliga framgångar och att andra föreningar främst syftade till att ägna sig år det specifika intresseområdet...
.....Men.... som en bieffekt får man en tillhörighet och samvaro.

Eftersom du troligen alltid förkastat allt vad ideellt engagemang innebär så förstår jag att du inte har en susning.

Men vänta nu ett tag här.
Det är DU som drar in facket i en fråga om folk bryr sig om sina medmänniskor. Jag hävdar bestämt att även medlemmar i facket skiter högaktningsfullt i andra medlemmar. 99,9999999999999% är med i facket för egen vinnings skull. PunGt.

Jag hade "fått för mig" att folk var mer politiskt, eller idrottsligt för den delen, aktiva förr därför att det inte fanns Playstation 3. Hade det funnits Playstation 3 så hade hälften av medlemmarna spelat Fifa1897 istället.
Tillhörighet och Samvaro. Här har vi en kille som är så djupt indoktrinerad av 70-talets flum att man blir alldeles svettig.
Du tror alltså att knypplingskursernas fall beror på att folk av idag skiter i sina medmänniskor? Jag hävdar nog på allvar att ingen är intresserad av knyppling längre. :rolleyes:

Men vänta nu ett tag här.
Det är DU som drar in facket i en fråga om folk bryr sig om sina medmänniskor.

Nej, fackets verksamhet som fack är helt oväsentligt. Facket använde jag bara som exempel på olika engagemang där folk träffas och samarbetar. Vi kan använda Hemvärnet som exempel om det passa herrn bättre, Hemvärnetsroll är knappast att kramas men även där får deltagarna ett umgänge och en tillhörighet som ett PS3 aldrig kan ge..

Och nej, jag menar inte att folk deltog i knyppling och annat för att de är goda medmäniskor MEN...
...eftersom folk deltog i så mycket mer på den tiden så hade man ett umgänge som man INTE har om man sitter ensam hemma och spelar playstation varje helg.

Bonny skrev att folk mår sämre idag och min teori är att många mår dåligt just för att de saknar tillhörighet och regelbunden mänsklig samhörighet. Saknar man familj så har man sitt playstation och sin TV...

För i tiden hade man en massa engagemang där man träffade verkliga människor IRL....

Jag vill nog påstå att många som spelar goda samariter gör det minst lika mycket för sin egen tillfredsställelse. Särskilt de som gärna och ofta talar om hur de hjälper andra. Sen tror jag att en del gör det för att få känna sig bättre än någon annan och känna sig behövd för att man har så jävla tråkigt i sitt egna liv.

Missförstå mig inte, det är trots allt bra att det skänks pengar till SOS barnbyar mfl.

Jag vill nog påstå att många som spelar goda samariter gör det minst lika mycket för sin egen tillfredsställelse.

Missförstå mig inte, det är trots allt bra att det skänks pengar till SOS barnbyar mfl.

,....och aldrig har det skildrats så bra som i "Fyra nyanser av brunt"...
"- I hope you find another family to send your pictures to!"

Jag vill nog påstå att många som spelar goda samariter gör det minst lika mycket för sin egen tillfredsställelse. Särskilt de som gärna och ofta talar om hur de hjälper andra. Sen tror jag att en del gör det för att få känna sig bättre än någon annan och känna sig behövd för att man har så jävla tråkigt i sitt egna liv.

Det är viss skillnad på att göra en liten insats för en enskild människa och skänka pengar till hjälp organisationer.

Jag skulle inte bli gladare för att jag skänkte en krona eller flera miljoner till något som jag aldrig kan ta på eller se resultatet av.

Att hjälpa en gammal person över gatan hör väl till god uppfostran, precis som att överlåta sin sittplats i bussen till en person med rörelsehinder.

Jag pratar om små symboliska gester som gör ens tillvaro mycket enklare.

Nej, fackets verksamhet som fack är helt oväsentligt. Facket använde jag bara som exempel på olika engagemang där folk träffas och samarbetar. Vi kan använda Hemvärnet som exempel om det passa herrn bättre, Hemvärnetsroll är knappast att kramas men även där får deltagarna ett umgänge och en tillhörighet som ett PS3 aldrig kan ge..

Och nej, jag menar inte att folk deltog i knyppling och annat för att de är goda medmäniskor MEN...
...eftersom folk deltog i så mycket mer på den tiden så hade man ett umgänge som man INTE har om man sitter ensam hemma och spelar playstation varje helg.

Bonny skrev att folk mår sämre idag och min teori är att många mår dåligt just för att de saknar tillhörighet och regelbunden mänsklig samhörighet. Saknar man familj så har man sitt playstation och sin TV...

För i tiden hade man en massa engagemang där man träffade verkliga människor IRL....

Jag skulle kunna dra upp en låååång lista över vad folk gör idag istället för att sitta på fackmöten och gå i knypplingskurser, men jag har inte tid. Firmafest med slipsriddare här på kontoret.

Men ett par snabba exempel för att inte göra dig besviken:
Ungdomar spelar world of warcraft och andra NÄTVERKS spel.
Ungdomar spelar i band och hänger på krogen, hänger på ungdomsgården, hänger vid kiosken och skryter om vem som har tuffast kinamoppe etc etc..

Jag tror man "umgås och känner tillhörighet" precis lika mycket idag som förr. Bara med andra medier.

Jag tror man "umgås och känner tillhörighet" precis lika mycket idag som förr. Bara med andra medier.

Ah.. Så om n00bKi114h är offline så ringer guild:et och kollar läget... eller just ja, de har ju bara hans mailadress...

Och tror du på allvar en firmafest har samma funktion för ensamma människor som kyrkan hade eller föreningsliv där man samlats kring gemensamma intressen eller bara grannarna som faktiskt kände varandra personligen?!

....och när du är inne på ungdomar så är det väl inte sådär överdrivet vanligt att bandets sångare tar livet av sig efter ännu en fest med gänget på ungdomsgården?! Det är väl snarare de som inte fick en plats i gänget och inte har den flyktvägen...
Men när det gäller självmord och psykisk ohälsa bland ungdomar så får jag låta Bonny rätta mig om jag har fel.

Jag spekulerar som sagt bara och lägger fram en av mina teorier till varför folk mår sämre idag trots bättre levnadsstandard.

Varför kan du inte säga emot artikeln på grund av de här så kallade "ekonomi siffrorna"? Artikeln har ingenting med ekonomi att göra. Eller är det rätt att bara hitta på statistik för att du sett några "ekonomi siffror" som säger att vi går back? Man kan ju tycka vad man vill om invandring och invandringspolitik men det är aldrig rätt att försvara en debattartikel som den här.

Kan du förövrigt länka till "ekonomi siffrorna"?

Nej, jag har inte läst hela artikeln men den kan väl inte skilja sig allt för mycket från SD:s politik för övrigt.

Jag har tyvär ingen länk för att hävda dessa siffror, ursäkta särskrivningen förut, i och med att jag kollade på det på en sammanfattning på ett a4:a som de hade med på en debatt mellan FP och SD angående fria gränser, invandring och EU i komunhuset i Skövde.

Nej, jag har inget imot invandrare, har själv rötter från finland som kom hit i form av arbetskraft, men det skulle behövas ett bättre system. Till exempel ta in dom som behöver hjälp och arbetskraft när de behövs.

Du menar att efterssom det kostar pengar att ta emot invandrare, så är muslimer mer våldtäktsbenägna? Eller på vilket sett fick du ihop den ekonomiska aspekten med artikeln? :va

som sakt läste inte hela innan jag svara, fel av mig. Nej det är inte alla som kostar pengar, men tydligen en större del.

Last edited:
Aha... SD:arna hade med sig ett a4 med siffror till en debatt i din skola.

....Och när skulle ni ha kursen i källkritik sa du?

Inte i skolan, skrev att det var på en Debatt! Skrev TYDLIGT och specifikt att det skede i Skövdes KOMUNHUS :gnissla
De siffrorna var tittade av FP också och varför skulle de ljuga om något som kan påverka deras position...? Visserligen var det SD som nämnde dom och bad att skicka runt den men FP nekade det inte och hävdat.

Hängde du med eller ska jag förtydliga?

Ett fel av mig, skövde stadshus

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...