Argument EMOT SD:s debattartikel

En orsak till det är väl att Kanada "handplockar" sina invandrare. Man tar helt enkelt bara emot de som har bra förutsättningar i form av utbildning och dyl. De har en betydligt mindre del asylsökande med familjer.

Det kan mycket väl vara så, men om artikeln stämmer finns det en stor skillnad i hur man slussar in invandrarna i samhället ut i arbetslivet. Antagligen ställs högre krav redan från början.

Den generation invandrare som kom till Sverige på 60- talet verkar inte ha mycket till övers för den generation som kommit under senare år. Det finns motsättningar på många olika plan inte bara mellan svenskar, invandrare utan mellan dem sinsemellan också. Inte konstigt då de kommer från olika kulturer som slåss om att etablera sig i sitt nya hemland. Det är nog inte rättvist att jämföra olika generationer invandrare. Förutsättningarna ser helt olika ut. Kan tänka mig att det var mycket lättare för den generation som kom hit och erbjöds arbete direkt kontra de som kommit hit senare och hamnat i ett bidrags beroende utan att ha lärt sig behärska språket och kulturen i vårt land.

Återigen. Vilket parti gör inte det?
Kom med nånting bättre.

Jaha du menar som när Mona Sahlin fuskar med skattemedel. .

Mig veterligen var det inte som partiledare hon skattefuskade och dessutom blev hon väl satt på bänken i rätt många år tack vare det tilltaget?!

Dessutom får du gärna visa mig valfri debattartikel av valfri annan partiledare där det visar sig att flertalet av påstående är rena lögner eller tydliga halvsanningar.

Edit: Gärna den typen av lögner som dessutom svartmålar och skuldbelägger stora grupper i samhället.

Last edited:
En ganska stor skillnad mellan SD och övriga partier är att om en partiledare för något annat parti som skriver en debattartikel som visar sig vara i huvudsak lögner och halvsanningar så kommer detta parti tappa betydande mängder röster.
Vad jag vet ligger sossarna fortfarande högt i opinionsmätningarna trots att de påstår att höjd skatt skapar fler jobb.

Det kan mycket väl vara så, men om artikeln stämmer finns det en stor skillnad i hur man slussar in invandrarna i samhället ut i arbetslivet. Antagligen ställs högre krav redan från början.

Absolut, det finns nog skillnader och jag har aldrig förespråkat kravlöshet. Men en viktig faktor är däremot att Kanada mer eller mindre gallrar bland de man släpper in. Men som jag sa tidigare ska jag hålla mig ur invandringsdiskussionen i den här tråden eftersom vi haft den för många gånger. Mitt engagemang i denna tråd handlar uteslutande om debattartikeln som sådan och om den retorik SD använder för att svartmåla och demonisera en hel grupp med hjälp av syftningar, lögner och halvsanningar.

Mig veterligen var det inte som partiledare hon skattefuskade och dessutom blev hon väl satt på bänken i rätt många år tack vare det tilltaget?!

Dessutom får du gärna visa mig valfri debattartikel av valfri annan partiledare där det visar sig att flertalet av påstående är rena lögner eller tydliga halvsanningar.

Du kan visa för mig var socialdemokraterna har betalat pengarna de tog från pensionärerna som de lovade att betala tillbaka?

Vi kan fortsätta länge och försöka peka på allt annat än problemen SD pekar på, det hjälper inte Korvis. Problemen är där iaf.
Vill du övertyga nån så stå upp emot argumenten som du tycker är så fel istället. Det ger 2000ggr mer intryck än att försöka "trolla" med dålig retorik.

Jag kan gå med på att Jimmie Åkesson inte är världens bästa talesman, men det ändrar ju inte faktum att mycket av det han och hans parti säger är sant.

Last edited:
Mitt engagemang i denna tråd handlar uteslutande om debattartikeln som sådan och om den retorik SD använder för att svartmåla och demonisera en hel grupp med hjälp av syftningar, lögner och halvsanningar.

Lycka till. Jag tror du kommer att behöva det. Folk har väldigt lätt att svälja SDs retorik. Läs alla fördömande artiklarna i olika medier idag och kommentarerna under. Snart har ytterligare en mandatperiod gått och ingen av de etablerade partierna har brytt sig om att ta tag i problemen. Man har sopat problemen under mattan och hoppats att SD ska göra bort sig själva. Jag tror att missnöjet är så pass stort att man i ännu högre utsträckning kommer att rösta fram SD, kanske hela vägen till riksdagen denna gången.

Fast SD vill ta bort bidrag som arbetsgivare kan få för att anställa t.ex. invandrare, eftersom det då stjäl jobb från svenskar. I min värld är väl det ett bra drag för att de inte ska hamna utanför, utan just intergreras!?

Jag uppfattar det som att om de får jobb så "stjäl invandrarna våra jobb" och om de inte jobbar så är de "bidragsberoende myglare". Hade varit lite ärligare att välja den en eller den andra linjen.
Dessutom vet vi att invandrare startar egna firmor i högre grad än "etniska svenskar", vilket de antagligen gör bara för att tvätta knarkpengar.

Jag påstår inte att du har sagt något sådant men SD talar lite med kluven tunga i frågan och jag har svårt att påminna mig att de har kommit med några vettiga förslag på hur en lyckad intergrering ska gå till. Med vettiga menar jag inte "prata svenska eller bli piskad på torget"!

Fast SD vill ta bort bidrag som arbetsgivare kan få för att anställa t.ex. invandrare, eftersom det då stjäl jobb från svenskar. I min värld är väl det ett bra drag för att de inte ska hamna utanför, utan just intergreras!?

Jag uppfattar det som att om de får jobb så "stjäl invandrarna våra jobb" och om de inte jobbar så är de "bidragsberoende myglare". Hade varit lite ärligare att välja den en eller den andra linjen.
Dessutom vet vi att invandrare startar egna firmor i högre grad än "etniska svenskar", vilket de antagligen gör bara för att tvätta knarkpengar.

Jag påstår inte att du har sagt något sådant men SD talar lite med kluven tunga i frågan och jag har svårt att påminna mig att de har kommit med några vettiga förslag på hur en lyckad intergrering ska gå till. Med vettiga menar jag inte "prata svenska eller bli piskad på torget"!

Kan integrering på någon punkt bli sämre än den är idag? Det är väl fint att nån iaf hävdar att de tänker ta tag i skiten?

Kan integrering på någon punkt bli sämre än den är idag? Det är väl fint att nån iaf hävdar att de tänker ta tag i skiten?

Absolut kan den bli det!

Vardagsrasister ökar, intoleransen ökar, allt fler nötter anammar att allt är invandringens fel.

"SD kommer att ta tag i skiten".
-Fan va rolig du är. Humor har ni iaf!:banana
:rofl:rofl:rofl:rofl

...

Jag kan gå med på att Jimmie Åkesson inte är världens bästa talesman, men det ändrar ju inte faktum att mycket av det han och hans parti säger är sant.

Människan är och förblir en idiot och problemet är, som det än en gång visat sig, att mycket av det han och hans parti säger inte är sant.

Om vi börjar med att etablera det faktum att SD är ett enfrågeparti, att diskutera deras ställning i något som inte direkt syftar till att minska invandringen blir ju mest plågsamt. Talesmannen i arbetsmarknadsfrågor har ju fortfarande den gula ledartröjan, men förhoppningsvis har de väl gett honom kicken nu.

Då har vi deras kärnfråga kvar. Invandring. Hotet från muslimer. Ge oss Sverige tillbaka!

När de nu då får möjligheten att presentera sin politik och sina idéer på debattsidan i aftonbladet, en inte helt kass exponering oavsett vad man tycker om aftonbladet som tidning, så lyckas man producera ett dokument fullt av halv och hellögner, lite svepande generaliseringar och egentillverkad statistik.

Alltså, gör man en sån fullkomligt värdelös presentation med en sån fullkomligt värdelös källkoll och samtidigt förväntar sig bli tagen på allvar så kanske man skall kolla över sina mediciner.

Tro fan att brunskjortorna känner sig marginaliserade om detta är det bästa de kan producera.

Jag är fullkomligt övertygad om att SD fullkomligt skulle tillintetgöra varje enskild del av varje enskild process som de någonsin, gud förbjude, fick någon som helst inverkan över.

Last edited:
Vad mig beträffar söker SD missnöjesröster. Deras svaghet är just att de inte har något genomtänkt partiprogram. Om de skulle få ett stort antal mandat vet de nog inte vad de ska göra med det.

Invandrare är ofta väldigt drivna människor enligt min mening. Ett sätt för dem att komma ut i samhället är att starta eget. Stycket med tvätta knarkpengar skulle vi kunna vara utan. Det förekommer säkert, men tillhör nog undantagsfall. Det är nog organiserad brottslighet som ligger bakom pengatvätt. Huvudmännen kan nog vara såväl svenskar som utlänningar.

Du menar till skillnad från en debatteknik där man svartmålar och demoniserar hela grupper med ett hopkok av lögner och halvsanningar?!

En ganska stor skillnad mellan SD och övriga partier är att om en partiledare för något annat parti som skriver en debattartikel som visar sig vara i huvudsak lögner och halvsanningar så kommer detta parti tappa betydande mängder röster...

Men när det gäller SD så blir anhängarna nästan ännu mer hängivna och ser det som om PK-eliten bara försöker sätta dit de stackars sanningssägarna...

Men, det var ju inga lögner i artikeln? :confused:
Du är ju bra märklig. :lol

Människan är och förblir en idiot och problemet är, som det än en gång visat sig, att mycket av det han och hans parti säger inte är sant.

Skitprat, du kan inte visa på en enda lögn. Om inte sverigess mest kapabla morgontidning så kan inte du heller.

EDIT:
Bara för att ni upprepar något tillräckligt många gånger blir det inte sant. Tyvärr. Fakta och statistik finns tillgänglig för samtliga frågor vi diskuterar. Have fun!

Last edited:
Vardagsrasister ökar, intoleransen ökar, allt fler nötter anammar att allt är invandringens fel.

:rofl :rofl :rofl
Nu var det du som var hysteriskt rolig! Det är ju precis det där som har hänt hittills! Din lille gynnare!

Vilket pronomen tycker du jag ska använda om jag förklarar varför jag inte röstar på SD eller anser att invandringen är ett problem??

I sådana fall uttrycker du dig helt korrekt faktiskt, men du kunde kanske vara tydligare med vad det är som är dina åsikter respektive fakta i ärendet. T.ex. kunde du förslahsvis skriva:

"Islams utbredning i Sverige har förvisso begränsat människors möjligheter att besöka badhusen de själva finansierat genom åratal av världens högsta skattebtalningar men det gör inte mig något!"

"Islams utbredning i Sverige har förvisso skapat stora problem med kriminalitet och annat ofog men så länge det inte drabbar mig så gör det inget!"

osv

Det finns ett mycket enkelt sätt att se till så att SD inte kommer in i riksdagen. Det är att antingen S eller M tar tag i invandringsfrågan på allvar, den svenska invandringspolitiken fungerar ju bevisligen inte.

Nej, jag kommer aldrig att rösta på SD. SD är egentligen inget annat än ett vänsterparti men med en restriktiv invandringspolitik.

Nej, jag kommer aldrig att rösta på SD. SD är egentligen inget annat än ett vänsterparti men med en restriktiv invandringspolitik.

Har SD positionerat sig själv på vänster till högerskalan politiskt?
I övrigt är vi överrens.

Någon som såg debatt för en stund sedan? Han ger ett rätt ofarligt intryck. På gränsen till nördig. Talar givetvis om Åkesson.

Dreggel; skrev:
Din lille gynnare!

Nja, du kanske har missat det, otroligt nog.
Men SD har bara en lösning på alla frågor och problemställningar som finns. :

Bifogat

• sd.jpg
    sd.jpg
    121.2 KB · Visningar: 35
...

Skitprat, du kan inte visa på en enda lögn. Om inte sverigess mest kapabla morgontidning så kan inte du heller.

...

Förbannelse, forumet åt min post. Nåväl, kortfattat var det något sånt här;

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3677009.svd

Bra början. Aftonbladet hade med lite BRÅ-undersökningar med vill jag minnas, och de stöder ju som bekant ytterst sällan jimmy och hans brunskjortade bröder.

Sedan kan man ju göra ett par snabba reflektioner;

För tydlighetens skull är det ju bra att de inte längre hymlar med sin rasism och främlingsfientlighet.

Samtidigt så är det ju lite kul att se dem försöka ta upp nån fallen mantel från sossarna i den mån SD försöker sjösätta ett politiskt program. Inte utan att jag är lite nyfiken på vad den genomsnittlige brunskjortan tycker om att hans gamla hjältar håller på att bli kommunister på gamla dar.

Det finns ett mycket enkelt sätt att se till så att SD inte kommer in i riksdagen. Det är att antingen S eller M tar tag i invandringsfrågan på allvar, den svenska invandringspolitiken fungerar ju bevisligen inte.

Ditt första och andra stycke ovan hänger ihop, så till vida att om första stycket är viktigt för dig måste du tyvärr göra avkall på det andra stycket.

De 7 vise partierna är tydligen inte förmögna att se konsekvenserna av deras egen politik så de behöver lite hjälp på vägen vips kan vi förpassa SD tillbaka till varifrån de nu kom därefter. :)

Förbannelse, forumet åt min post. Nåväl, kortfattat var det något sånt här;

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3677009.svd

Sluta omedelbart skämma ut dig. SvD-artikeln är trams, du vet det, jag vet det.

Ärligt, vilka andra artiklar har förärats med ett "tag-cloud". Journalistik blir inte sämre än så här. :lol

artikel_524563b.jpg

I övrigt så är artikeln också bara nonsens, som sagt. SvD's samröre med Aftonbladet börjar bli endast av ondo.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...