Argument EMOT SD:s debattartikel

Nja, du kanske har missat det, otroligt nog.
Men SD har bara en lösning på alla frågor och problemställningar som finns. :

Jag måste ha missat i deras partiprogram vart de hävdar att de har en lösning på alla problem. Jag måste ha missat det i alla partiers program faktiskt.
Ibland kan man till och med önska att vissa partier (läs vänsterpartiet) inte hade nåt svar alls på vissa frågor, istället för nu helt idiotförklarade lösningar.

Men å andra sidan, du kanske är en sån som går in på ett konditori och skriker halsen av dig för att de inte säljer däcksvärmare till R-hojar?

Har SD positionerat sig själv på vänster till högerskalan politiskt?

Inte direkt, men indirekt. Tillsammans med Ohlyckan är SD de enda som aktivt strävar för ett utträde ur EU bara för att ta ett exempel. För ett par veckor sen var det nån artikel som visade att SD har det mesta gemensamt med socialdemokrati (förutom invandringen) eller liknande, minns inte exakt innebörden av den eller var jag läste det. Har det på tungan men kommer inte på det just nu.

Jag har svårt att säga imot dennna artikel i och med att jag sett ekonomi sifrorna över invandrare, OCH de ser inte ljusa ut. Kan inte säga att 40 miljarder back i sveriges kassa i slutändan är ett bra resultat.

Invandringspolitik behövs

Jag har svårt att säga imot dennna artikel i och med att jag sett ekonomi sifrorna över invandrare, OCH de ser inte ljusa ut. Kan inte säga att 40 miljarder back i sveriges kassa i slutändan är ett bra resultat.

Varför kan du inte säga emot artikeln på grund av de här så kallade "ekonomi siffrorna"? Artikeln har ingenting med ekonomi att göra. Eller är det rätt att bara hitta på statistik för att du sett några "ekonomi siffror" som säger att vi går back? Man kan ju tycka vad man vill om invandring och invandringspolitik men det är aldrig rätt att försvara en debattartikel som den här.

Kan du förövrigt länka till "ekonomi siffrorna"?

Last edited:

Du menar att efterssom det kostar pengar att ta emot invandrare, så är muslimer mer våldtäktsbenägna? Eller på vilket sett fick du ihop den ekonomiska aspekten med artikeln? :va

Hittar vi "ekonomi sifforna" på flashback eller info14? Bara så vi vet var vi ska leta om vi vill se sanningen och bli upplysta vi med!?

Den sanning som du sitter inne med, hittade du den i diktatornytt eller terroristbladet?

Den sanning som du sitter inne med, hittade du den i diktatornytt eller terroristbladet?

g%C3%A4sp.jpg

Jag minns en artikel i Helsingborgs Dagblad där man skrev om inkomstfördelningen i olika bostadsområden. I eller i anknytning till artikeln fanns det bl a uppgifter på hur stor del invandrare som bodde i stan och hur stor andel av dem som gick på bidrag. Det var inga uppmuntrande siffror direkt. Tyvärr kan jag inte hitta artikeln i fråga. Har sökt via google.

Man kan nog konstatera att våran integrationspolitik är ett enda stort misslyckande. Det finns en stor utanförskap.

Titta i Spanien och liknande länder där vi skandinaver har byggt upp hela bostadsområden med bank, apotek och så vidare. Det är ingen hemlighet att många skandinaver bosätter sig där för klimatet. De har inte en enda tanke på att lära sig kulturen eller språket i landet. De håller fast vis sina kärnvärden från sitt hemland. Låter det bekant? Alla bekvämligheter finns att tillgå på egna språket. Samma sak är det i invandrar täta bostadsområden i Sverige. De klarar sig fint så länge de håller sig i bostadsområdet, men integreras i samhället lär de få svårt att göra.

Är vi så mycket bättre själva egentligen? Precis som dem söker vi oss till varandra när vi befinner oss i en främmande kultur med ett främmande språk.

Att vi har ett samhälle uppbyggt på bidrag som med tiden gjort svenskar såväl som invandrare bidragsberoende kan vi knappast lasta invandrarna för. Det är helt och hållet vårt eget fel. Fördelningspolitiken har inte fungerat som man tänkt sig. Pengarna har runnit mellan fingrarna utan kontroll. Också vårt eget fel.

Man kan nog konstatera att vi Svenskar inte är så bra som vi vill tro. Vi har inte världens bästa välfärd, skola, miljö. Många länder har gått om oss för länge sedan men det har få av oss insett.

Man kan nog konstatera att vi Svenskar inte är så bra som vi vill tro. Vi har inte världens bästa välfärd, skola, miljö. Många länder har gått om oss för länge sedan men det har få av oss insett.
Du skriver många kloka ord som jag är enig med, men är det verkligen så att "många länder" har gått om oss?? Det kommer ju ut en massa studier då och då och vi ligger ju alltid i topp-fem över länder som är bra att leva i.

Trots allt så har vi en fungerande demokrati, åsiktsfrihet, religionsfrihet (om än vissa vill ta bort denna!), lång livslängd, låg dödlighet i de flesta allvarliga sjukdomar, ingen märkvärigt hör kriminalitet eller korruption, god bostadsstandard, låg grad av svält o.s.v.

Sanningen är väl snarast att det är väldigt, väldigt få länder som har det bättre än oss nästan vilken faktor man än mäter. Eller har jag missat något??

Däremot är det helt fantastiskt att vi har det så bra som vi har det, speciellt materiellt och vad gäller trygghet, och ändå så är vi mer deprimerade än någonsin, har mer ångest och klagar mer än någonsin. Lite udda men vi är ett land av gnällspikar...

(Depression är idag den näst största faktorn bakom arbetsbortfall och man beräknar att om drygt tio år kommer depression att passera hjärt- och kärlsjukdomar. Med tanke på hur svaga våra ariska gener har blivit mår vi nog bra av lite nytt blod...)

Däremot är det helt fantastiskt att vi har det så bra som vi har det, speciellt materiellt och vad gäller trygghet, och ändå så är vi mer deprimerade än någonsin, har mer ångest och klagar mer än någonsin. Lite udda men vi är ett land av gnällspikar...

(Depression är idag den näst största faktorn bakom arbetsbortfall och man beräknar att om drygt tio år kommer depression att passera hjärt- och kärlsjukdomar. Med tanke på hur svaga våra ariska gener har blivit mår vi nog bra av lite nytt blod...)

Min tes är det beror på att vi är "ensammare" än någonsin. Alla ska vara sina egna lyckans smeder till varje pris och kollektiv och samhörighet är skällsord.
Förut hade man tid och intresse att bry sig om folk även utanför det egna hushållet men nu är jaget vår nya gudabild.
Pratar man med sina far & morföräldrar så kände de ofta "alla" som bodde i området. Nu vet man på sin höjd vad grannarna på samma våningsplan heter.
Det fanns helt enkelt alltid någon där... Antingen en granne, partikamrater eller en förening, ett fackförbund eller en släkting.. NU har man inte tid för vare sig släktingar, föreningar, grannar och engagemang i fackförbund, partipolitik eller gud förbjude studiecirklar och liknande är ju vidrigt kommunistpåhitt som skall bekämpas....

För de människor som saknar en stabil familj på hemmaplan saknar ofta en tillhörighet oavsett form som de flesta hade förr i tiden...

Men jag antar att det är en annan tråd.

Min tes är det beror på att vi är "ensammare" än någonsin. Alla ska vara sina egna lyckans smeder till varje pris och kollektiv och samhörighet är skällsord.
Förut hade man tid och intresse att bry sig om folk även utanför det egna hushållet men nu är jaget vår nya gudabild.
Pratar man med sina far & morföräldrar så kände de ofta "alla" som bodde i området. Nu vet man på sin höjd vad grannarna på samma våningsplan heter.
Det fanns helt enkelt alltid någon där... Antingen en granne, partikamrater eller en förening, ett fackförbund eller en släkting.. NU har man inte tid för vare sig släktingar, föreningar, grannar och engagemang i fackförbund, partipolitik eller gud förbjude studiecirklar och liknande är ju vidrigt kommunistpåhitt som skall bekämpas....

För de människor som saknar en stabil familj på hemmaplan saknar ofta en tillhörighet oavsett form som de flesta hade förr i tiden...

Men jag antar att det är en annan tråd.

Ni två tramsar ju värre än värsta Gudrun Schyman. Bodde era föräldrar på kollektiv eller?
Visst, man visste vad folk runt i kring en hette för hundra år sedan, men brydde man sig mer om dom? Ja i så fall att tanterna hade mer att skvallra om på syjuntan.
Historiskt sett så har väl Sverige aldrig varit så klass segregerat som "förr" med riktiga borgare, bönder, adel och så vidare. Kom det in en luffare i adelsområdena för hundra år sedan så blev han väl arkebuserad på plats.

Håll era kommunistdrömmar på AFA mötena, tack.

Visst, man visste vad folk runt i kring en hette för hundra år sedan, men brydde man sig mer om dom?

- Var det vanligare att flera generationer bodde ihop förr?
Översätter till Dreggelska:
- Var det vanligare att även far eller morföräldrar bodde med familjen?

- Hade fackförbunden fler aktiva?

- Hade partierna och deras ungdomsförbund fler engagerade?

- Var fler aktiva inom föreningslivet, både som aktiva och som ledare/funktionärer?

- Känner man fler eller färre av sina grannar i ett genomsnittligt område nu för tiden jämfört med förr?

- Är det fler eller färre människor som ägnar sig åt ideelt arbete idag än förr i tiden?

Det roliga är att ni å ena sidan glorifierar och hyllar "Lingrens Sverige" men samtidigt avskyr och spottar på många av grundpelarna i det samhälle hon beskrev.

Det enda du egentligen minns av Bullerbyn eller Mio Min Mio är väl att det inte fanns blattar eller kebabsvarvare där?! Resten av grundpelarna i böckerna/filmerna och det samhälle och de mäniskor och värderingar hon beskrev har du uppenbarligen förträngt.

Nu är ju detta rätt off topic men jag tror det beror främst på tre orsaker.

1. Det ställs väldigt mycket högre krav på en än förr. Karriär, pengar, utseende, hobbys, popularitet etc etc.

2. Finns det ingen diagnos som heter Gå in i väggen eller Utbränd så är det svårare att självdiagnostisera sig som det. Sen har vi ju ett rätt frikostigt system som dessutom är lättlurat. Därmed inte sagt att all ljuger. OK?

3. Detta jävla mörker som ligger kompakt över landet i 6 månader.

(Sen vill jag inte heller avfärda din teori, om än ironisk, om genernas förfall.) :tungan

Last edited:
(Sen vill jag inte heller avfärda din teori, om än ironisk, om genernas förfall.)

Med tanke på hur svaga våra ariska gener har blivit mår vi nog bra av lite nytt blod...)

Nu tror jag knappast det har med generna att göra(och det tror knappast Bonny heller) men tror jag att vår allt mer stillasittande livstil bidrar. Det är ju ingen nyhet att det har positiv effekt på den psykiska hälsan om man jobbar mycket med kroppen. Jag har inte direkt uppfattningen om att det är de som jobbar med kroppen som främst blir utbrända....

Du skriver många kloka ord som jag är enig med, men är det verkligen så att "många länder" har gått om oss?? Det kommer ju ut en massa studier då och då och vi ligger ju alltid i topp-fem över länder som är bra att leva i.

Som du säger placerar sig Sverige högt i många undersökningar. Att jag skrev "många länder" kanske är att ta i, men faktum är att vi inte längre är så överlägsna som vi i allmänhet tror. Andra länder står inte stilla direkt. Vår topp har varit. Som du vet kan man mäta olika saker. Trots att vi har hög materiell standard och ett utbrett socialt skyddsnät är vi knappas lyckligare folk för det. Jag har besökt fattiga länder där folk trots allt elände faktiskt utstrålar lyckliga på ett sätt jag aldrig sett här hemma.

Jag är inte helt säker på att jag vill leva i ett samhälle där institutioner utstakar hela livet för en från det man föds till att man dör. Vi har byggt upp ett samhälle som tar över grundläggande mänskliga behov. Man vill känna sig behövd. I Sverige lämnar vi iväg våra barn till dagis, våra gamlingar till ålderdomshem och umgås med jämnåriga på fester och middagar. För att försörja oss och kunna upprätthålla vårt samhälles sociala skyddsnät måste både man och kvinnan i en relation arbeta heltid. Det lämnar inte mycket utrymme över till andra drömmar, visioner och kvalitets tid med familj och vänner. I vår strävan efter att bygga upp det sociala skyddsnät vi har idag har vi samtidigt försakat många viktiga värden.

De stunder jag varit som lyckligast med mig själv har varit när jag hjälpt andra människor osjälviskt i olika situationer. En väckarklocka för mig hur sjuk värld vi lever i var när jag vid ett tillfälle beslutade mig för att hjälpa en synskadad gammal kvinna över gatan mitt i rusningstrafik. Lunchen var över och jag var stressad att återvända tillbaka till min arbetsplats, men jag kunde inte låta kvinnan ta sig över på egen hand. När man gick där i snigeltakt över vägen såg man hur stressad hela omgivningen var. Det kan inte vara sunt för samhället i längden.

Vi har datorer, smidiga transportmedel för att påskynda samhälles arbetstakt, men vi blir allt deprimerade över all effektivitet. Innerst inne är vi fortfarande bara grottmänniskor.

- Var det vanligare att flera generationer bodde ihop förr?
Översätter till Dreggelska:
- Var det vanligare att även far eller morföräldrar bodde med familjen?

- Hade fackförbunden fler aktiva?

- Hade partierna och deras ungdomsförbund fler engagerade?

- Var fler aktiva inom föreningslivet, både som aktiva och som ledare/funktionärer?

- Känner man fler eller färre av sina grannar i ett genomsnittligt område nu för tiden jämfört med förr?

- Är det fler eller färre människor som ägnar sig åt ideelt arbete idag än förr i tiden?

Det roliga är att ni å ena sidan glorifierar och hyllar "Lingrens Sverige" men samtidigt avskyr och spottar på många av grundpelarna i det samhälle hon beskrev.

Det enda du egentligen minns av Bullerbyn eller Mio Min Mio är väl att det inte fanns blattar eller kebabsvarvare där?! Resten av grundpelarna i böckerna/filmerna och det samhälle och de mäniskor och värderingar hon beskrev har du uppenbarligen förträngt.

Förlåt men Barna i Bullerbyn och Mio min Mio är sagor. Hate to break it to you och ledsen om jag förstörde din verklighetsuppfattning. Dessutom har jag väldigt svårt att tro att unge fru Lindgren var annat än extremvänster om nåt, inte så konstigt heller, småländska som hon var.
Om jag för ett ögonblick träder in i din fantasivärld och spelar med i charaderna, bara för skoj skull, så kan jag inte erinra mig att varken familjen i Lönneberga eller Bullerbyn slet på åkrarna för att finansiera nån jädra granne? Visst men kallade in krösamaja när det skulle dras ut en tand, men jag antar att man fick betala för det. Tror du Anton åkte till marknaden för att ge bort sitt shit till de andra sura småländska bönderna? Knappast.
Kontentan? "Marknads"ekonomi på hög nivå.

Tillbaka till verkligheten:
Klart som fan att fackförbunden hade fler medlemmar på den tiden. Men vad har det med saken att göra? Inte fan var folk med där för att Åke i Bäcken skulle få mer deg.

Att partiernas ungdomsförbund/föreningslivet hade fler medlemmar är inte så konstigt heller. Hört talas om Playstation 3? Du förstår nog vad jag menar med det om du tänker efter.

Att man kände fler grannar förr berodde väl mest på att man idag åker 4 mil till Coop Forum och handlar istället för hos det lokala närköpet. Man gör helt enkelt inte affärer på hemmaplan längre vare sig det handlar om mat, sprit, vete eller kor.

Skulle de här exemplen ovan vara nåt bevis för att man brydde sig mer om "Åke i Bäcken" annat än om han lämnade ett fett arv efter sig? Knappast.
Som sagt, kommunistdrömmarna funkar inte i verkligheten.

Va i helvete?! Är du kommunist människa!!

Absolut inte, men man kan väl vara osjälvisk i alla fall och ställa upp för sina medmänniskor. Allt här i livet handlar inte bara om pengar och egen vinning. Tycker gott man kan kosta på sig att hjälpa andra om man har möjlighet till det.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman