- Var det vanligare att flera generationer bodde ihop förr?
Översätter till Dreggelska:
- Var det vanligare att även far eller morföräldrar bodde med familjen?
- Hade fackförbunden fler aktiva?
- Hade partierna och deras ungdomsförbund fler engagerade?
- Var fler aktiva inom föreningslivet, både som aktiva och som ledare/funktionärer?
- Känner man fler eller färre av sina grannar i ett genomsnittligt område nu för tiden jämfört med förr?
- Är det fler eller färre människor som ägnar sig åt ideelt arbete idag än förr i tiden?
Det roliga är att ni å ena sidan glorifierar och hyllar "Lingrens Sverige" men samtidigt avskyr och spottar på många av grundpelarna i det samhälle hon beskrev.
Det enda du egentligen minns av Bullerbyn eller Mio Min Mio är väl att det inte fanns blattar eller kebabsvarvare där?! Resten av grundpelarna i böckerna/filmerna och det samhälle och de mäniskor och värderingar hon beskrev har du uppenbarligen förträngt.
Förlåt men Barna i Bullerbyn och Mio min Mio är sagor. Hate to break it to you och ledsen om jag förstörde din verklighetsuppfattning. Dessutom har jag väldigt svårt att tro att unge fru Lindgren var annat än extremvänster om nåt, inte så konstigt heller, småländska som hon var.
Om jag för ett ögonblick träder in i din fantasivärld och spelar med i charaderna, bara för skoj skull, så kan jag inte erinra mig att varken familjen i Lönneberga eller Bullerbyn slet på åkrarna för att finansiera nån jädra granne? Visst men kallade in krösamaja när det skulle dras ut en tand, men jag antar att man fick betala för det. Tror du Anton åkte till marknaden för att ge bort sitt shit till de andra sura småländska bönderna? Knappast.
Kontentan? "Marknads"ekonomi på hög nivå.
Tillbaka till verkligheten:
Klart som fan att fackförbunden hade fler medlemmar på den tiden. Men vad har det med saken att göra? Inte fan var folk med där för att Åke i Bäcken skulle få mer deg.
Att partiernas ungdomsförbund/föreningslivet hade fler medlemmar är inte så konstigt heller. Hört talas om Playstation 3? Du förstår nog vad jag menar med det om du tänker efter.
Att man kände fler grannar förr berodde väl mest på att man idag åker 4 mil till Coop Forum och handlar istället för hos det lokala närköpet. Man gör helt enkelt inte affärer på hemmaplan längre vare sig det handlar om mat, sprit, vete eller kor.
Skulle de här exemplen ovan vara nåt bevis för att man brydde sig mer om "Åke i Bäcken" annat än om han lämnade ett fett arv efter sig? Knappast.
Som sagt, kommunistdrömmarna funkar inte i verkligheten.