Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
hass skrev:2323602Det var ett jävligt oempatiskt svar! Du kanske ska flytta till USA?
.
astrosmurf_79 skrev:2322301Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jag köpte hoj förra året o genast vd:n fick höra det kom han o skällde på mig o sa att jag skulle sälja ... ögonaböj och om blev jag sjukskriven pga hojen ingen sjuklön från dom iaf sa han.
Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags så idag ringde han o skällde på mig och påpekade om diskussionen vi hade från förra året vad det gällde mitt nya intresse för jag blev ju sjukskriven 10 dagar som de ska pröjsa för + uppmanade mig att sälja hojen men jag sa nej o då vart han ju inte speciellt glad utan sa att sjukintyget ska han ha snarast kommer på måndag sa jag så det var ok.
Nu till själva frågan kan ens arbetsgivare tvinga en till en handling så som att sälja hojen eller få sparken?
Ngn som vet eller råkat ut för liknande problem?
Jobbar på ett mindre företag med ca 20 anställda och som sysslar med ytbehandling / kemisk processindustri.
zykl0n skrev:2400582Jag kan en hel del om arbetsrätt och hur man kommer runt det problemet.
Men det är nog ytterst sällan detta är ett problem då nyckelpersoner oftast har ett eget huvud som styr åt rätt håll."
Detta stämmer, vi har ingen riktig anställningstrygghet på jobbet, det går alltid att komma runt dagens lagstiftning. Denna måste naturligtvis stärkas.
Sen att det inte, i det långa loppet, blir begåvningsreserven som stannar på ett företag med ett mongo som chef, är ju en annan fråga.
Olzki skrev:2403235Been there, done that, LOVED IT!
Sög fett att tvingas åka hem igen.
US rocks!
/Olzki
Absolut inte, om jag gjort illa mig och läkaren skriver attRobban_R1 skrev:2399781Där har du allt fel.
Jag driver själv företag.
Ett läkarintyg är bara en rekomation ifrån läkaren , som jag helt kan bortse ifrån om jag vill.
Som sagt, om läkaren har skrivit att annat arbete EJ kan utföras...Robban_R1 skrev:Säg att du har stukat foten och blir sjukskriven 1 vecka.
Jag kan då kräva att du ska komma och jobba sittandes.
Aa, och sen kommer personen och ber dig köpa in den utrustningenRobban_R1 skrev:Sedan så kan jag även kräva att personen ska få en rehab plan på sitt problem , om det är ett återkommande problem , typ knä eller rygg.
Helt riktigt.Robban_R1 skrev:Men jag ska skita i vad mina anställda sysslar med på fritiden.
Bara dom sköter sitt jobb.
Ja, om det sker upprepade gånger och arbetsinsatsen är klart sämre än vanligt,Robban_R1 skrev:Dom kan ju inte supa på kvällen och komma med baksmälla dagen efter , för då har jag och säga till om.
Lugn skrev:2403470![]()
Tvingas?![]()
Sånt står i anställnings avtalet om man kommer överäns med arbetsgivaren vid påskrivandet. Så arbetsgivaren kan inte göra ett piss, de ända han kan säga är att när du kommer tillbaka från din sjukskriving är att avskeda dig pga arbetsbrist eller att du har sociala problem, en vanlig variant är att man bli nedgraderad till ett sämmre jobb på företaget med sämmre lön å de kör då med utfrysnings metoden så du slutar självmant..riverrafter skrev:2324302Jag vet att exempelvis flygförare (piloter) i flygvapnet inte får hoppa fallskärm utan arbtsgivarens tillstånd på fritiden.
cleaner skrev:2403522Absolut inte, om jag gjort illa mig och läkaren skriver att
jag inte kan göra annat arbete pga skadans art så har du inget
att sätta emot som arbetsgivare.
Som sagt, om läkaren har skrivit att annat arbete EJ kan utföras...
Aa, och sen kommer personen och ber dig köpa in den utrustningen
för att han skall kuhnna utföra rehabplanen på ett effektivt sätt
Helt riktigt.
Ja, om det sker upprepade gånger och arbetsinsatsen är klart sämre än vanligt,
är personen bakfull på jobbet men sköter sitt jobb är det otroligt svårt att kicka den.
Robban_R1 skrev:2403649
Och jag bara säga att det är otroligt lätt att kringgå facket och reglerna om man vill få bort en person i från företaget.
Peterlan skrev:2403708Varför klagar då alla småföretagare så förbannat över att dom inte blir av med folk dom anställer, så därför törs dom inte ta in folk i den utsträckning dom vill? Intressant....
Hmm Ser inte några fel alls.Robban_R1 skrev:2403649Jadu Cleaner , mycket fel har du här.
Hmm, har inte läst någonstans i tråden att det handlade om missbrukRobban_R1 skrev:Det händer att arbetsgivare upplever att en anställd missbrukar sin möjlighet till sjuklön. Notera här att arbetsgivaren har rätt att bedöma den anställdes arbetsförmåga. Vid missbruk kan man använda sig av följande formulering.
Skrev jag att du hade fel ang sjukintyg från första dagen ? NejRobban_R1 skrev:Sjukintyg från första dagen
Hmm, nu var vi där igen, om sjukskrivning fortsätter månad efter månad.Robban_R1 skrev:Rehabiliteringsutredning
Om sjukskrivningen fortsätter månad efter månad efter det att rehabiliteringsutredningen lämnats in, kan arbetsgivaren begära ett rehabiliteringsmöte där arbetsgivaren, arbetstagaren, dennes fackliga organisation, Försäkringskassan och den läkare som sjukskrivit deltar.
Då finns det förutsättningar att säga upp personen, efter en flera månaderRobban_R1 skrev:Då kan man bedöma arbetstagarens utsikter att komma tillbaka till arbetet. Visar mötet att dessa utsikter är obefintliga finns förutsättningar för att säga upp den anställde.
Nej inte behöver, men han vill ju att du ska köpa in det för attRobban_R1 skrev:Företaget behöver inte köpa in något.
Jo, facket ja, men AD är inte lätt om du inte har en riktigt bra motivering till avsked.Robban_R1 skrev:Och jag bara säga att det är otroligt lätt att kringgå facket och reglerna om man vill få bort en person i från företaget.
Så låter det inte i debatten som förs, då är det primära att kunna anställa och kicka folk som dom vill.Robban_R1 skrev:2403736
Sen hänger det inte på att dom inte törs.
Utan att det är så jädra dyrt att ha anställda.
Med alla avgifter , försäkringar och skjukskrivningar mm.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |