Arbetsgivares invändningar?

Oj! Han ar orolig for dig.
Ar du sa viktig for foretaget, begar loneforhojning! :tummenupp

Eller sa far du lugna honom genom att sluta krascha i broracken!:D

Det är klart att han inte har någon laglig rätt att påverka vad du gör på fin fritid. Å andra sidan kan han påverka din arbetssituation indirekt genom att du kanske inte står högst på listan när lönerna ska höjas, det finns en plats ledig för befordran osv.

Men det beror nog också på vilken inställning man har i sitt arbetsliv. Om ambitionen är att inte bli sparkad så har du inget att oroa dig för. Är ambitionen däremot att bli befordrad, få nya uppdrag, högre lön osv så är det inte säkert att det är något lysande drag att gå tvärt emot chefen oavsett vad det gäller.

Alternativt kan du ju naturligtvis hitta en arbetsplats där de inte lägger sig i vad du gör på fritiden.

Hur som helst tycker jag du ska köra lugnt, varken du själv eller din arbetsgivare har någon nytta av att du kör omkull eller krockar!

Så länge det inte står ngt om hojåkande i ditt anställningskontrakt så får du göra precis vad du vill på din fritid!:fakta
Ta vara på tillfället att sätta dit din chef genom att starta en process! :tungan

astrosmurf_79 skrev:
2322301 Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jag köpte hoj förra året o genast vd:n fick höra det kom han o skällde på mig o sa att jag skulle sälja ... ögonaböj och om blev jag sjukskriven pga hojen ingen sjuklön från dom iaf sa han.
Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags så idag ringde han o skällde på mig och påpekade om diskussionen vi hade från förra året vad det gällde mitt nya intresse för jag blev ju sjukskriven 10 dagar som de ska pröjsa för + uppmanade mig att sälja hojen men jag sa nej o då vart han ju inte speciellt glad utan sa att sjukintyget ska han ha snarast kommer på måndag sa jag så det var ok.
Nu till själva frågan kan ens arbetsgivare tvinga en till en handling så som att sälja hojen eller få sparken?
Ngn som vet eller råkat ut för liknande problem?
Jobbar på ett mindre företag med ca 20 anställda och som sysslar med ytbehandling / kemisk processindustri.

jag tror att han bara är avundsjuk för att han inte har klarat kortet själv!!

:yoparty

zykl0n skrev:
2400582 Jag kan en hel del om arbetsrätt och hur man kommer runt det problemet.

Men det är nog ytterst sällan detta är ett problem då nyckelpersoner oftast har ett eget huvud som styr åt rätt håll."

Detta stämmer, vi har ingen riktig anställningstrygghet på jobbet, det går alltid att komma runt dagens lagstiftning. Denna måste naturligtvis stärkas.

Sen att det inte, i det långa loppet, blir begåvningsreserven som stannar på ett företag med ett mongo som chef, är ju en annan fråga.

Robban_R1 skrev:
2399781 Där har du allt fel.
Jag driver själv företag.
Ett läkarintyg är bara en rekomation ifrån läkaren , som jag helt kan bortse ifrån om jag vill.
Absolut inte, om jag gjort illa mig och läkaren skriver att
jag inte kan göra annat arbete pga skadans art så har du inget
att sätta emot som arbetsgivare.
Robban_R1 skrev:
Säg att du har stukat foten och blir sjukskriven 1 vecka.
Jag kan då kräva att du ska komma och jobba sittandes.
Som sagt, om läkaren har skrivit att annat arbete EJ kan utföras...
Robban_R1 skrev:
Sedan så kan jag även kräva att personen ska få en rehab plan på sitt problem , om det är ett återkommande problem , typ knä eller rygg.
Aa, och sen kommer personen och ber dig köpa in den utrustningen
för att han skall kuhnna utföra rehabplanen på ett effektivt sätt :)
Robban_R1 skrev:
Men jag ska skita i vad mina anställda sysslar med på fritiden.
Bara dom sköter sitt jobb.
Helt riktigt.
Robban_R1 skrev:
Dom kan ju inte supa på kvällen och komma med baksmälla dagen efter , för då har jag och säga till om.
Ja, om det sker upprepade gånger och arbetsinsatsen är klart sämre än vanligt,
är personen bakfull på jobbet men sköter sitt jobb är det otroligt svårt att kicka den.

Så länge man inte gör något brottsligt så ska dom fullständigt skita i vad man gör på fritiden ! :finger

För några år sen gjorde jag en rejäl vurpa med crossen och vart sjukskriven i ca två månader.
När chefen fick reda på vad som hännt mig vart det ett jävla liv.
"Gårmade" om att jag var tvungen att sluta med crossåkandet.
Fast det berode (nog) mest på att vi hadde skit mycket jobb just då !

Jadu Cleaner , mycket fel har du här.

Citat ifrån vårat förbund Företagarna.

Det händer att arbetsgivare upplever att en anställd missbrukar sin möjlighet till sjuklön. Notera här att arbetsgivaren har rätt att bedöma den anställdes arbetsförmåga. Vid missbruk kan man använda sig av följande formulering.

"Företaget gör den bedömningen att du fortfarande har en viss arbetsförmåga. Vi kommer därför inte att betala ut någon sjuklön utan förväntar oss att du infinner dig på arbetsplatsen och utför arbete i den utsträckning du förmår"

Allt detta kan företagaren göra även om den anställde kan visa sjukintyg. Intyget visar att den anställde har något sjukdomsbesvär men säger i och för sig inte alltid något om arbetsförmågan. Arbetsgivaren kan kräva att den anställde visar ett sjukintyg som yttrar sig om arbetsförmågan. Arbetsgivaren har även möjlighet att få ett uttalande om saken från försäkringskassans läkare.

Sjukintyg från första dagen

Enligt vissa kollektivavtal får arbetsgivaren begära sjukintyg från första dagen. I avtalen kan det finnas bestämmelser om att arbetsgivaren ska stå för kostnader för läkarbesöket. Som har sagts ovan kan även Försäkringskassan besluta att en anställde ska visas läkarintyg från första dagen.

Rehabiliteringsutredning

Rehabiliteringsutredningen består i praktiken i att arbetsgivaren och den anställde tillsammans fyller i försäkringskassans blankett. Detta kan vara ett bra verktyg för ett konstruktivt samtal med den anställde. Det är ofta en fördel även för arbetsgivaren om en facklig representant är med. Då underlättas fortsatt samverkan med facket om en bra lösning på rehabiliteringsfrågan. Rehabiliteringsmöte

Om sjukskrivningen fortsätter månad efter månad efter det att rehabiliteringsutredningen lämnats in, kan arbetsgivaren begära ett rehabiliteringsmöte där arbetsgivaren, arbetstagaren, dennes fackliga organisation, Försäkringskassan och den läkare som sjukskrivit deltar. Då kan man bedöma arbetstagarens utsikter att komma tillbaka till arbetet. Visar mötet att dessa utsikter är obefintliga finns förutsättningar för att säga upp den anställde.

Slut Citat.

Rehab planen kan vara så enkel att simma 2 gånger per vecka om ryggen krånglar.

Företaget behöver inte köpa in något.

Och jag bara säga att det är otroligt lätt att kringgå facket och reglerna om man vill få bort en person i från företaget.

Last edited:
riverrafter skrev:
2324302 Jag vet att exempelvis flygförare (piloter) i flygvapnet inte får hoppa fallskärm utan arbtsgivarens tillstånd på fritiden.
Sånt står i anställnings avtalet om man kommer överäns med arbetsgivaren vid påskrivandet. Så arbetsgivaren kan inte göra ett piss, de ända han kan säga är att när du kommer tillbaka från din sjukskriving är att avskeda dig pga arbetsbrist eller att du har sociala problem, en vanlig variant är att man bli nedgraderad till ett sämmre jobb på företaget med sämmre lön å de kör då med utfrysnings metoden så du slutar självmant..

denna post var till både han som skrev Quoten och trådskaparen.

cleaner skrev:
2403522 Absolut inte, om jag gjort illa mig och läkaren skriver att
jag inte kan göra annat arbete pga skadans art så har du inget
att sätta emot som arbetsgivare.

Som sagt, om läkaren har skrivit att annat arbete EJ kan utföras...

Aa, och sen kommer personen och ber dig köpa in den utrustningen
för att han skall kuhnna utföra rehabplanen på ett effektivt sätt :)

Helt riktigt.

Ja, om det sker upprepade gånger och arbetsinsatsen är klart sämre än vanligt,
är personen bakfull på jobbet men sköter sitt jobb är det otroligt svårt att kicka den.

Är väl ungefär som du beskriver det vilket är helt uppenbart bedrövligt. Har man sitt eget företag är det absurt att man inte själv får bestämma vilka som skall jobba där. Borde verkligen vara mycket enklare att göra sig av med anställda som inte sköter jobbet. Det är inte rättvist mot den stackars arbetsgivare som kanske satsat allt på att få sitt företag att rulla. Visst går det att bli av med slöfockar men idag innebär det alldeles för mycket jobb med bluffar och kreativa lösningar.

/Olzki - för en rättvis och dynamisk arbetsmarknad

Robban_R1 skrev:
2403649

Och jag bara säga att det är otroligt lätt att kringgå facket och reglerna om man vill få bort en person i från företaget.

Varför klagar då alla småföretagare så förbannat över att dom inte blir av med folk dom anställer, så därför törs dom inte ta in folk i den utsträckning dom vill? Intressant....

Peterlan skrev:
2403708 Varför klagar då alla småföretagare så förbannat över att dom inte blir av med folk dom anställer, så därför törs dom inte ta in folk i den utsträckning dom vill? Intressant....

En småföretagare behöver kanske bara en eller flera personer en kort stund , för att klara ett tillfälligt jobb med kort leveranstid.

Och efter ett tag så måste man anställa dom.
Visst kan man ta in visstid , men det får man göra ett par gånger.
Sedan så är det anställning.

Småföretagare vill ev. bara ha personalen tillfälligt och sedan när det är klart så är det tack och adjö för denna gången.
Och att man ska kunna göra detta när man vill.

Och sätter man detta i system att kicka folk för minsta grej , så drar ju facket öra till sig.
Men det jag sa är att det går om man vill.

Sen hänger det inte på att dom inte törs.
Utan att det är så jädra dyrt att ha anställda.
Med alla avgifter , försäkringar och skjukskrivningar mm.

Visst har vi ansvar och regler imot dom anställda , men det har även dom imot arbetsgivaren.

Last edited:
idot:mad: hur kan man säga något så korkat! att du måste sluta med hoj åkandet

jag hade bytt jobb på en gång

Robban_R1 skrev:
2403649 Jadu Cleaner , mycket fel har du här.
Hmm Ser inte några fel alls.
Robban_R1 skrev:
Det händer att arbetsgivare upplever att en anställd missbrukar sin möjlighet till sjuklön. Notera här att arbetsgivaren har rätt att bedöma den anställdes arbetsförmåga. Vid missbruk kan man använda sig av följande formulering.
Hmm, har inte läst någonstans i tråden att det handlade om missbruk
av sin möjlighet till sjuklön.
Robban_R1 skrev:
Sjukintyg från första dagen
Skrev jag att du hade fel ang sjukintyg från första dagen ? Nej :)
Robban_R1 skrev:
Rehabiliteringsutredning
Om sjukskrivningen fortsätter månad efter månad efter det att rehabiliteringsutredningen lämnats in, kan arbetsgivaren begära ett rehabiliteringsmöte där arbetsgivaren, arbetstagaren, dennes fackliga organisation, Försäkringskassan och den läkare som sjukskrivit deltar.
Hmm, nu var vi där igen, om sjukskrivning fortsätter månad efter månad.
Robban_R1 skrev:
Då kan man bedöma arbetstagarens utsikter att komma tillbaka till arbetet. Visar mötet att dessa utsikter är obefintliga finns förutsättningar för att säga upp den anställde.
Då finns det förutsättningar att säga upp personen, efter en flera månader
lång sjukskrivning där en rehabiliteringsplan upprättats OCH det har skett ett
möte med fack,läkare,försäkringskassan...
DÅ finns det förutsättningar att säga upp den anställde, låter skitenkelt juh :rolleyes:
Robban_R1 skrev:
Företaget behöver inte köpa in något.
Nej inte behöver, men han vill ju att du ska köpa in det för att
rehabiliteringsplanen du och han kom överrens om skall gå smidigare
så att han kan komma in i full arbetskraft fortare :) :)
Robban_R1 skrev:
Jo, facket ja, men AD är inte lätt om du inte har en riktigt bra motivering till avsked.

Jag har inte skrivet att trådskaparen har missbrukat något.

Jag tycker att detta är helt absurt att kräva att den anställde ska sluta åka hoj för att ev. få behålla jobb eller sjuklön.

Men även hos AD räcker det med att säga att företaget har arbetsbrist och måste säga upp folk.

Samt att denna personen man vill få bort inte behövs.

Och då kan det vara så att man måste kringgå anställningslistan , så att någon som är nyare anställd får vara kvar.

Som kan ha det kompetens som kan var högre och viktigare för företaget.

Det finns ingen regel utan undantag.
Även på högre instans.

Robban_R1 skrev:
2403736
Sen hänger det inte på att dom inte törs.
Utan att det är så jädra dyrt att ha anställda.
Med alla avgifter , försäkringar och skjukskrivningar mm.
Så låter det inte i debatten som förs, då är det primära att kunna anställa och kicka folk som dom vill.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...