Arbetsgivares invändningar?

astrosmurf_79 skrev:
2322301 Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jag köpte hoj förra året o genast vd:n fick höra det kom han o skällde på mig o sa att jag skulle sälja ... ögonaböj och om blev jag sjukskriven pga hojen ingen sjuklön från dom iaf sa han.
Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags så idag ringde han o skällde på mig och påpekade om diskussionen vi hade från förra året vad det gällde mitt nya intresse för jag blev ju sjukskriven 10 dagar som de ska pröjsa för + uppmanade mig att sälja hojen men jag sa nej o då vart han ju inte speciellt glad utan sa att sjukintyget ska han ha snarast kommer på måndag sa jag så det var ok.
Nu till själva frågan kan ens arbetsgivare tvinga en till en handling så som att sälja hojen eller få sparken?
Ngn som vet eller råkat ut för liknande problem?
Jobbar på ett mindre företag med ca 20 anställda och som sysslar med ytbehandling / kemisk processindustri.

Be han fara åt helvete och skaffa dig ett annat kneg :tummenupp

åhh jag blir så förbannad närr jag hör sånt här där chefer tror dom kan behandla anställda hur dom vill och den anställde vet inte bättre än att lyssna och göra som han/hon säger för dom tror dom ska bli uppsagda. Hade en exakt likadan chef när jag jobbade för ett litet fraktbolag. det resulterade i att bara blev mer "sjuk".
Såna chefer ska man fan göra allt för att jävlas med. Jobbar nu för ett annat företag där chefen e den mest förstånde och trevligaste chef jag haft. Har vart pappa ledig nu i 2 månader och det uppmuntrades bara även om vi har som mest att göra nu. :D

Det där kan du sannolikt få skadestånd utdömt i AD för. Du har en ytterst okunnig chef och du själv gör bäst i att gå med i facket om du inte redan är det. Det din chef just har gjort sig skyldig till är kränkande särbehandling och det är ett arbetsmiljöbrott. Läs om detta på Arbetsmiljöverkets hemsida Dessutom så är det så att man inte kan kräva sjukintyg från första dagen om detta inte är inskrivet i kollektivavtalet (LAS)
Ta inte sån här skit, ge igen eller byt jobb!

Han kanske är rädd om dig.... :död

Håll dig i skinnet och visa att du kan köra utan att klota så går det nog över.

astrosmurf_79 skrev:
2322301 Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jag köpte hoj förra året o genast vd:n fick höra det kom han o skällde på mig o sa att jag skulle sälja ... ögonaböj och om blev jag sjukskriven pga hojen ingen sjuklön från dom iaf sa han.
Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags så idag ringde han o skällde på mig och påpekade om diskussionen vi hade från förra året vad det gällde mitt nya intresse för jag blev ju sjukskriven 10 dagar som de ska pröjsa för + uppmanade mig att sälja hojen men jag sa nej o då vart han ju inte speciellt glad utan sa att sjukintyget ska han ha snarast kommer på måndag sa jag så det var ok.
Nu till själva frågan kan ens arbetsgivare tvinga en till en handling så som att sälja hojen eller få sparken?
Ngn som vet eller råkat ut för liknande problem?
Jobbar på ett mindre företag med ca 20 anställda och som sysslar med ytbehandling / kemisk processindustri.

Precis som många redan skrivit. Din chef snackar skit. Du får förvalta din fritid bäst faan du vill. Så enkelt är det. Piss å köra ikull, hände mig med för en vecka sen. VV är några j-a grushoror.

Din chef är CP, han ska skita i vad du gör på fritid! Skulle han få bestämma skulle väl alla anställda vara tvingade att ligga i sängen så fort de inte jobbade så de inte riskerade att skada sig, helst skulle de väl inte få åka hem alls, flest olyckor sker ju i hemmet...

Veckans rikspucko!

Han verkar missat att vara chef innebär att ge sina underordnader bra förutsättningar att göra ett bra jobb, det är faktiskt lite av ett serviceyrke!

/pajje

zykl0n skrev:
2323185Arbetsgivaren kanske misstänkte att du inte var en lämplig förare.

Fack eller inte, platsar man inte i laget så åker man ut.

självklart måste det vara upp till arbetsgivaren vad man vill ha för arbetstagare.
det är ingen välgörenhet som bedrivs!
Det var ett jävligt oempatiskt svar! Du kanske ska flytta till USA?

Chefen har ju redan valt arbetstagare, det är ju försent att ångra sig (det är därför Sverige har 6 mån provanställning!)...

likadant på mitt jobbb alla bara gnäller o lägger sig i ens privat liv...
dom kan fara o flyga borde sköta sitt eget istället...

hass skrev:
2323602 ..Du kanske ska flytta till USA?

Chefen har ju redan valt arbetstagare, det är ju försent att ångra sig (det är därför Sverige har 6 mån provanställning!)..

största frågan är varför zyclon ska flytta till USA ?
alla har väl rätt till en åsikt ?

jag tycker självklart att chefen bör få ha åsikter om vad man gör på friheten, däremot kan han inte säga att du inte får göra det. i dagens samhälle så är det ju så att det är företagen som får ta smällen om nån blir sjukskriven. jag säger absolut inte att chefen har rätt, men jag förstår honom..tänk er själva att t.ex. få betala ännu mer skatt, ingen här inne är väl sugen på att betala mer pengar än vad man måste.

aja. hoppas det är bra med trådskaparen nu efter kraschen & sluta förihellvette inte åka hoj för att chefen säger det. men ta en disskution med honom, spec. på mindre företag är det ju ingen merit att skita i vad chefen säger.. han förstår dig nog om du berättar att du måste ju få ha din frihet oxå :)

för att sammanställa det här inlägget : jag förstår chefen, men det ger honom ingen rätt att bestämma över dig.

För att fortsätta på samma tema - jag jobbar som uthyrd konsult med tillsvidareanställning knuten till uppdraget genom min konsultfirma, jag misstänker att mitt uppdrag kan brytas om jag skulle bli frånvarade pga. skada, någon som har koll på det området?

/Daniel

fundering

Jag vet att exempelvis flygförare (piloter) i flygvapnet inte får hoppa fallskärm utan arbtsgivarens tillstånd på fritiden. Därför finns det säkert fall där arbetsgivare får ha åsikter om ens fritid om det innebär att man kan skada sig. Men det låter knappast som du kan ha en sådan viktig funktion på jobbet, vad vet jag. Det jag menar att det finns uppenbarligen specialfall då arbetsgivaren får lägga sig i. Men det låter som du skulle behöva ett nytt jobb istället.

zilog skrev:
2323633 För att fortsätta på samma tema - jag jobbar som uthyrd konsult med tillsvidareanställning knuten till uppdraget genom min konsultfirma, jag misstänker att mitt uppdrag kan brytas om jag skulle bli frånvarade pga. skada, någon som har koll på det området?

/Daniel

Har du varit på stället ett tag där du är uthyrd och dom är nöjd med dig så kommer man oftast tillbaks,hade ett par veckor semester och kom tillbaka på samma ställe då dom tycker att jag är bra.Men sen om det blir mindre jobb så kan man ju ryka... är uthyrd till ericsson sen lite över 2år tillbaks.

Unidoc skrev:
2324350 Har du varit på stället ett tag där du är uthyrd och dom är nöjd med dig så kommer man oftast tillbaks,hade ett par veckor semester och kom tillbaka på samma ställe då dom tycker att jag är bra.Men sen om det blir mindre jobb så kan man ju ryka... är uthyrd till ericsson sen lite över 2år tillbaks.

Hehe, Sony Ericsson här ;)

hass skrev:
2323602 Det var ett jävligt oempatiskt svar! Du kanske ska flytta till USA?

Varför då? Lite anställningstrygghet finns det faktiskt här också. Visst två veckor är väl normalt den rekommenderade uppsägningstiden, men sedan får du oftast ersättning utbetalt efter det, beroende på hur länge du varit anställd. Får du sparken är det en annan sak, men då krävs i stort sett lika mycket dokumentation som i Sverige.

Ursäkta språket men du har en köttskalle till chef byt job om du har erfarenhet nog att kunna få ett likvärdigt job.

Sanningen är väl denna tar du en fight med chefen kommer han göra sig av med dig på ett eller annat sätt så är det bara. Lagar hit och dit i all ära men chefen vinner ju hur som helst även om det kostar honom 100k så är det ju den anställde som fått ändra sitt liv och byta job. :4skrika

riverrafter skrev:
2324302 Jag vet att exempelvis flygförare (piloter) i flygvapnet inte får hoppa fallskärm utan arbtsgivarens tillstånd på fritiden. Därför finns det säkert fall där arbetsgivare får ha åsikter om ens fritid om det innebär att man kan skada sig. Men det låter knappast som du kan ha en sådan viktig funktion på jobbet, vad vet jag. Det jag menar att det finns uppenbarligen specialfall då arbetsgivaren får lägga sig i. Men det låter som du skulle behöva ett nytt jobb istället.

Skillnaden med piloterna är att där står det inskrivet en massa saker i
anställningsavtalet som reglerar vad du får göra utan att begära tillstånd.

Står det inga begränsningar i avtalet kan inte arbetsgivaren göra nåt
åt dina fritidssysselsättningar.

Åsikter får alla ha men det ska stanna vid åsikter i detta fall.

zykl0n skrev:
2323185 självklart måste det vara upp till arbetsgivaren vad man vill ha för arbetstagare.
det är ingen välgörenhet som bedrivs!
självklart det är därför han får välja när han anställer..sen är det bara att hålla käft eller köpa ut han....brukspatronernas försvann med förra seklet men inte alla arbetsgivare har fatta det ....

Thure skrev:
2324755 Ursäkta språket men du har en köttskalle till chef byt job om du har erfarenhet nog att kunna få ett likvärdigt job.

Sanningen är väl denna tar du en fight med chefen kommer han göra sig av med dig på ett eller annat sätt så är det bara....

du har ingen bra erfarenhet av chefer va ? :brinnerup

jag kan ju säga som så att många chefer uppskattar att man kan stå upp lite & hålla fast vid sin åsikt. en seriös diskution kan lösa mkt problem.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT