Arbetsgivares invändningar?

Ja, det brukar ju gå sönder både det ena och det andra i endurospåret och chefen har väl muttrat en hel del över det, samtidigt så vet han ju vad som gäller så det bli inte mer än gnäll. Det tycks inte märkas i lönekuveret heller.

Det är valfritt att driva företag.

tror nog mest han är rädd om dej, kanske känner han någon som råkat illa ut.

tomt hot, tror jag

Mc & arbetsgivare = förädisk kombination

Det vore ju högst beklagligt om någon skulle lägga sig i hur man färdas till och från jobbet. Arbetsgivaren är väl skyldig att betala ut sjuklön vare sig man cyklar går eller åker bil/mc till jobbet eller? Ja menar vad är det för skillnad på en mc och "Audi Erik" med sin toktrimmade rs 4 på 700 hkr, båda är väl lika farliga eller??? Skulle det vara så att arbetsgivaren har makt att påverka vår fritid genom att begränsa oss till att undvika motocyklar, snabba bilar, eller att gå ensam hem från krogen... Ja då skulle jag bli mörkrädd och emigrera till någon annan yrkeskår. Stå på dig!/ d

zykl0n skrev:
2323185 "Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags"

Arbetsgivaren kanske misstänkte att du inte var en lämplig förare.

Fack eller inte, platsar man inte i laget så åker man ut.

självklart måste det vara upp till arbetsgivaren vad man vill ha för arbetstagare.
det är ingen välgörenhet som bedrivs!

Jag har själv jobbat på mindre företag med ca 10 - 15 anställda.

Med liknande chef.

Faktum är att han KAN till en viss del ha åsikter om dina fritidssysselsättningar.

Vad du än gör på fritiden så SKA du komma till jobbet pigg, glad o utvilad...
Det är ungefär samma sak om du går o köper en tv på onoff. Är du inte nöjd så klagar du.

Nu är du försäljaren o din chef är kunden... O är han missnöjd så klagar han.

Han kan dock inte tvinga någon att sälja hojen...

LILAB skrev:
2322387 Helt rätt, Driver själv eget företag med få anställda.
Han är skylldig att betala ut sjuklön och kan ej säga upp dig på dessa grunder.
Men som det sagts här tidigare lär han ju inte uppge detta vid ev uppsägning.
Bara att konfrontera han och se vad han säger.

Det ska rätt MKT till för att han ska KUNNA säja upp honom ändå.
Inte ens "Samarbetsproblem" kan användas...det måste specificeras med HUR han är samarbetsproblematisk. O knappt då.

@trådskaparen
Nä, han kan inte göra ngt åt vad du gör på fritiden. Skulle han det så dra det till arbetsdomstolen, då får han på nöten så det stänker.

Sicket struntsnack av arbetsgivaren. Jag förutsätter att han oxå förbjuder sin personal att röka, dricka sprit och vara överviktiga. Samt att han naturligtvis lever som han lär.

Brainman skrev:
2335203 Sicket struntsnack av arbetsgivaren. Jag förutsätter att han oxå förbjuder sin personal att röka, dricka sprit och vara överviktiga. Samt att han naturligtvis lever som han lär.

Förbjuda och förbjuda.
Jag skulle i alla fall inte anställa en rökare, alkoholist eller extremt överviktig person.
Säga upp dem är ju svårare men allt går ju.

Har inte lusläst hela tråden men arbetsgivaren har ingen laglig rätt att styra vad du gör på din fritid. Inte heller har han möjlighet att säga upp dig bara för att du är sjukskriven, oavsett om anledningen till sjukskrivningen är hösnuva eller mcåkning. Tycka kan han göra och vara en allmänt besvärlig jävel men din hoj och din fritid är din och ingen annans.

zykl0n skrev:
2323185 "Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags"

Arbetsgivaren kanske misstänkte att du inte var en lämplig förare.

Fack eller inte, platsar man inte i laget så åker man ut.

självklart måste det vara upp till arbetsgivaren vad man vill ha för arbetstagare.
det är ingen välgörenhet som bedrivs!

Du kan inte mycket om arbetsrätt hör jag....så tror att du kan kicka en anställd inom ramen ert gemensamma avtal som arbetsgivare - arbetstagare pga något som han/hon gör på sin fritid, dvs utanför arbetet?

Låter som om jag skulle ha rätt att såga ned grannens ek eftersom det blåser in en jävla massa löv på min gräsmatta varje höst....:va :tomten

Enligt svensk lag så behäver du inte bärätta för din arbetsgivare farför du är sjuk. Men han har rätt att kräva ett intyg på en sjukdom, men vad den gäller kan stanna mellan dig och din läkare. :)

Där har du allt fel.

Jag driver själv företag.

Jag har rätt att kräva läkarintyg från och med första dagen.
Annars så behöver jag inte betala ut någon sjuklön för dom dagar intyg saknas.

Jag får själv betala för läkarbesöket.

Ett läkarintyg är bara en rekomation ifrån läkaren , som jag helt kan bortse ifrån om jag vill.

Säg att du har stukat foten och blir sjukskriven 1 vecka.
Jag kan då kräva att du ska komma och jobba sittandes.

Sedan så kan jag även kräva att personen ska få en rehab plan på sitt problem , om det är ett återkommande problem , typ knä eller rygg.

Men jag ska skita i vad mina anställda sysslar med på fritiden.
Bara dom sköter sitt jobb.

Dom kan ju inte supa på kvällen och komma med baksmälla dagen efter , för då har jag och säga till om.

Min chef ser nog helst att jag ger fan i att köra hoj, å efter min vurpa blev han väl inte direkt gladare åt att jag kör hoj på fritiden :D
Men å andra sidan så förstår han att jag älskar hojåkning, å att han inte har något att säga till om :) Så så länge jag sköter mitt jobb å inte gör illa mig för mycket så håller han protesterna på en högst skämtsam nivå :tummenupp

Har haft lite dispyter med företagledningen... vd:n gillar inte att jag åker hoj m,m.
De trodde ett tag att jag gjorde det med flit, crashade, blev misshandlad:mad: för att jag blivit sjukskriven ganska mycket under en 2Års period. då fick de allt höra.

De har ej sagt nått mer sen dess.

Min VD tycker det är mest häftigt att jag åker/åkte sporthoj, han är extremt tävlingsinriktad och gillar kompromisslöshet, kommenterade att om han själv skulle köra hoj skulle han ha en sånn som min (behöver jag säga att han INTE spelar golf ;) )

Min närmaste chef brukar mest säga att jag skall vara försiktig, det handlar nog mest om att han vill väl. (Litar på att jag själv är riskmedveten, medveten om konsekvenser, etc...)

Allt handlar ju trots allt om att visa ansvar och mognad, tyvärr är det många som inte kommit ur sandlådestadiet. Känner man inte ansvar för sitt arbete bör man nog överväga att byta arbetsplats...

Min två... //Emil

fazerfun skrev:
2399676 Du kan inte mycket om arbetsrätt hör jag....så tror att du kan kicka en anställd inom ramen ert gemensamma avtal som arbetsgivare - arbetstagare pga något som han/hon gör på sin fritid, dvs utanför arbetet?

Låter som om jag skulle ha rätt att såga ned grannens ek eftersom det blåser in en jävla massa löv på min gräsmatta varje höst....:va :tomten

Jag kan en hel del om arbetsrätt och hur man kommer runt det problemet.

Men det är nog ytterst sällan detta är ett problem då nyckelpersoner oftast har ett eget huvud som styr åt rätt håll.

Eftersom "socialkommunisterna de gröna" lagt en stor kostnad på företagen måste företagen se om sitt hus, konstigare är det inte.

zykl0n skrev:
2400582 Jag kan en hel del om arbetsrätt och hur man kommer runt det problemet.

Men det är nog ytterst sällan detta är ett problem då nyckelpersoner oftast har ett eget huvud som styr åt rätt håll.

Eftersom "socialkommunisterna de gröna" lagt en stor kostnad på företagen måste företagen se om sitt hus, konstigare är det inte.

Det gläder mig. Men nu var inte frågan hur man blir av med folk utan om trådskaparens chef har rätt att lägga sig i hans fritidsaktiviteter och hota med uppsägning? Det lät som om du stod på chefens sida alt. kände till arbetsrättlig praxis som ingen annan här hört talas om...:confused: :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT