Arbetsgivares invändningar?

Jag är fackligt ombud och det din arbetsgivare håller på med är fullkomligt skamligt. Det du gör på din fritid ska han SKITA i. Att det sen inte är företagarvänligt i Sverige det är en annan diskussion.

Din chef kan inte säga något om vad du gör & inte gör på din fritid, så länge det inte står i ditt anstälningskontrakt att han äger din själ.
Det du ska göra helt klart är att gå till facket, & sätt dit din chef till as.
Vilket fack är du med i?

Kan det vara så att chefen anser att hojåkningen är en arbetshindrande bisyssla, och som regleras i kollektivavtalet? :va

granath_ skrev:
2325167 du har ingen bra erfarenhet av chefer va ? :brinnerup

jag kan ju säga som så att många chefer uppskattar att man kan stå upp lite & hålla fast vid sin åsikt. en seriös diskution kan lösa mkt problem.

Jo min chef nu är toppen haft en bara som va jobbig
:tungan

astrosmurf_79 skrev:
2322301 Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jag köpte hoj förra året o genast vd:n fick höra det kom han o skällde på mig o sa att jag skulle sälja ... ögonaböj och om blev jag sjukskriven pga hojen ingen sjuklön från dom iaf sa han.
Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags så idag ringde han o skällde på mig och påpekade om diskussionen vi hade från förra året vad det gällde mitt nya intresse för jag blev ju sjukskriven 10 dagar som de ska pröjsa för + uppmanade mig att sälja hojen men jag sa nej o då vart han ju inte speciellt glad utan sa att sjukintyget ska han ha snarast kommer på måndag sa jag så det var ok.
Nu till själva frågan kan ens arbetsgivare tvinga en till en handling så som att sälja hojen eller få sparken?
Ngn som vet eller råkat ut för liknande problem?
Jobbar på ett mindre företag med ca 20 anställda och som sysslar med ytbehandling / kemisk processindustri.

Det låter ju fullständigt absurt! Kontakta genast facket (tar för givet att du är medlem). Så det får det absolut inte gå till! :mad:

Argyle skrev:
2325179 Jag är fackligt ombud och det din arbetsgivare håller på med är fullkomligt skamligt. Det du gör på din fritid ska han SKITA i. Att det sen inte är företagarvänligt i Sverige det är en annan diskussion.

Jag tycker också att han borde skita i vad du gör på fritiden. Men det sjuka är ju att det är han som måste pynta om du skadar dig, dels genom sjuklön och genom det nya påhittet medfinansiering av sjukersättningen.

Skulle du eller en brud göra en skönhetsoperation och därför inte kan jobba, spelar ingen roll, arbetsgivaren måste pröjsa. Skadat dig i trädgården på semestern? arbetsgivaren måste pröjsa ändå.

Det bidrar knappast till fler företag i det här landet, det borde vara statens ansvar.

Men han kan självklart inte kicka dig för vad du gör på fritiden!

mvh, Calle

som så många skrivit, står det inga hinder för fritidssysslor i anställningsavtalet, så kan han inte lägga sig i vad du har för hobbies.

dom yrkena vart man har sådana förbehåll inskrivna i kontraktet brukar också få ekonomisk kompensation. så att nästa gång din chef för ämnet på tal, påpeka det och säg att du inte får betalt för att avhålla dig från din älsklings-syssla.
"show me the money"...

Lite nyanserat får det väl vara ändå. Frågan är väl hur man frågar. Det kan ju vara av omtanke man uttrycker sig som chefen gjort. Sen är det klart att det kan ställa till stora problem för ett företag med så få anställda om en person plötsligt blir frånvarande under lång tid. Speciellt om det är pga något självförvållat problem. Jämför med folk som skönhetsopererar sig, sjukskrivningsperioden efter operationen får ju arbetsgivaren betala. Klart man blir sur då. Chefens jobb är ju att se till att verksamheten fungerar och att företaget tjänar pengar.

Självklart är fritiden just FRItid. Så länge man inte gör något då som inverkar negativt på ens arbete så har man full frihet att göra det. Men skadar man företaget i sin sysselsättning, känns det väl inte ok?

Det bästa är väl inte att börja kriga genom att dra in facket eller hålla på att tjafsa, utan att prata om saken. Man vet ju inte, chefen kanske har förlorat någon vän eller släkting i en mc-olycka och blir hispig direkt han hör om nån som åker hoj. Vill arbetsgivaren så kan han jävlas ordentligt utan att för den delen göra något som strider mot lag eller avtal. En arbetstagare som bråkar brukar ändå vara den som förlorar mest på saken. Visst man kan bli utköpt, men vilka referenser får man då till ett nytt jobb etc.

Fungerar det inte i kommunikationen bör man överväga att sluta medan arbetsgivaren fortfarande går med på att skriva ett bra betyg. Inte dra ut saken i absurdum föra att kunna säga att "jag vann" i AD och sen aldrig mer få ett bra jobb i branchen.

Last edited:
Som typ alla sagt, du får göra vad du vill på din fritid - sålänge du inte har
skrivit på något som säger annat.

Problemet (med mindre företag) är att vill chefen kicka dig så gör han det.
Finns det ingen legitim anledning så skapar/hittar han en.

Personligen skulle jag nog ta det lite passivt att göra mig mer opopulär hos
chefen är nödvändigt, dvs ta en ordentlig strid med fack etc. Försök hitta
en smidig lösning på problemet. Börja med att fråga varför han är så anti mot
hojjs...

Tråkigt att hans befarande besannades några veckor efter att du fått kortet... Det var ju ingen bra början, att ge vatten på hans kvarn! Men som alla säger så är det din fritid, tekniskt sett, men det är ju inge kul att vara osams med ledningen, eller andra på jobbet för den delen, det utgör ju en stor del av tillvaron, tyvärr... Kör du dock utan skador, vilket inte borde vara alltför svårt så visar du ju dem att det är löjligt att ens uttala den meningen! -Drunknar man om man har båt eller...? Men som sagt, dålig inledning. Det som nämnts om piloter tidigare kan nog gälla alla som fått en riktigt dyrbar utbildning av arbetsgivaren, att utbilda en pilot kostar miljoner, och då vill man kanske att han är lite rädd om sig på fritiden, man har inte tid och pengar att ersätta slarvrar stup i ett...?

zilog skrev:
2323633 För att fortsätta på samma tema - jag jobbar som uthyrd konsult med tillsvidareanställning knuten till uppdraget genom min konsultfirma, jag misstänker att mitt uppdrag kan brytas om jag skulle bli frånvarade pga. skada, någon som har koll på det området?

/Daniel
Jag tolkar det som att du är anställd som konsult på ett företag, och därifrån uthyrd till kund?
Ditt uppdrag hos kunden är i så fall en överenskommelse mellan kunden och din arbetsgivare, och har rent formellt litet eller inget med dig som person att göra. Din anställning har du hos din arbetsgivare - den som betalar ut din lön - och ingen annanstans. Om du skulle bli sjuk eller skadad så du inte kan fullfölja konsultuppdraget så är det din arbetsgivare som får lösa saken gentemot kunden. Din skada eller sjukfrånvaro tar du med arbetsgivaren, precis som om du jobbat på vilken annan arbetsplats som helst.

zykl0n skrev:
2323185Arbetsgivaren kanske misstänkte att du inte var en lämplig förare.
...och därför skulle det vara rimligt att kräva avhållsamhet från hojåkning?
Det är exakt lika rimligt som att kräva att den anställde är helnykterist, inte röker på sin fritid, inte cyklar eller rider, äter fet mat eller har barn.

zykl0n skrev:
2323185Fack eller inte, platsar man inte i laget så åker man ut.
självklart måste det vara upp till arbetsgivaren vad man vill ha för arbetstagare.
det är ingen välgörenhet som bedrivs!
Skulle du kunna utveckla det där en smula...? :va Jag måste ha läst trådskaparens inlägg slarvigt, för jag missade alla antydningar om att inte platsa i laget eller att ta emot välgörenhet.

Last edited:
69:an skrev:
2330886 ...Det är exakt lika rimligt som att kräva att den anställde är helnykterist, inte röker på sin fritid, inte cyklar eller rider, äter fet mat eller har barn.
Rimligheten beror väl på vad man jobbar med? Om man jobbar på Non-smoking generation kan man tycka att det är rimligt att de anställda inte röker, jobbar man som nutreist kanske man inte skall äta fet mat osv...

Dock så ska man nog passa sig för passa sig för att säga allt när man är på anställningintervju.
Vet att en del företag väljer bort arbetsökande som håller på med högrisksporter typ cross, fälttävlan mm för att dom är rädda för att få betala sjukskrivningar.
Kan väl knappast säga nåt om att köra hoj på väg för då får dom väl sparka alla som får 40 o 50-årskris.

raiderpatz skrev:
2330442 som så många skrivit, står det inga hinder för fritidssysslor i anställningsavtalet, så kan han inte lägga sig i vad du har för hobbies.

dom yrkena vart man har sådana förbehåll inskrivna i kontraktet brukar också få ekonomisk kompensation. så att nästa gång din chef för ämnet på tal, påpeka det och säg att du inte får betalt för att avhålla dig från din älsklings-syssla.
"show me the money"...

Men jag ska jobba som sjuksyrra och får ju då te.x inte bära piercing och liknande på jobbet. Det gör jag inte heller, jag väljer mina slag o plockar helt enkelt ut dem.
Dock skulle jag knappast få jobba med stora skärsår på armarna heller, dock e ju min favosyssla (hypotetiskt) att låta folk bajsa på mig samtidigt som jag skär mig i armarna.

Skulle jag då kunna begära extra pröj för att inte skära mig eller skulle jag kunna vara sjukskriven efter varje "session" ?

Förstås tråkigt att ägaren till företage (misstänker att det är privatägt) inte har någon förståelse för att du gillar att köra hoj. Han kan givetvis inte påverka vad du gör på din fritid men jag kan förstå att det inte är särskilt kul att betala ut sjukersättning till anställda i onödan.

Se för fan till att hålla dig på hjulen i fortsättningen istället. Vinner både han och du på.

Facket är i mångt och mycket till för de som inte kan ta hand om sig själva. Prova det om det känns bättre. Själv skulle jag föredra en rak dialog med min arbetsgivare istället.

/Olzki

Seerdon skrev:
2331078 Rimligheten beror väl på vad man jobbar med? Om man jobbar på Non-smoking generation kan man tycka att det är rimligt att de anställda inte röker, jobbar man som nutreist kanske man inte skall äta fet mat osv...
Det är ju sällan några större problem i praktiken, eftersom en rökare förmodligen inte skulle jobba på Non-smoking generation eller en nutritist äta mycket fet mat... och visst finns det somliga faktorer som inte direkt har med arbetstiden att göra som kan vara relevanta för en arbetsgivare, exempelvis brukar Svenska Kyrkan skriva i anställningsannonser att sökande skall dela deras åskådning. Och det är ju inte mycket att bråka om, en utövande hindu eller katolik söker förmodligen inte jobb i Svenska Kyrkan.

Men om Svenska Kyrkan i sin egenskap av arbetsgivare skulle hota med disciplinära åtgärder eller mellan raderna med uppsägning för att samme - troende - kyrkvaktmästare exempelvis lyssnar på Iron Maiden på sin fritid, då har man trampat rejält snett.

Hardrock Ragge skrev:
2331159 Men jag ska jobba som sjuksyrra och får ju då te.x inte bära piercing och liknande på jobbet. Det gör jag inte heller, jag väljer mina slag o plockar helt enkelt ut dem.
Dock skulle jag knappast få jobba med stora skärsår på armarna heller, dock e ju min favosyssla (hypotetiskt) att låta folk bajsa på mig samtidigt som jag skär mig i armarna.

Skulle jag då kunna begära extra pröj för att inte skära mig eller skulle jag kunna vara sjukskriven efter varje "session" ?
Självklart inte. Det finns en hel massa yrken med krav på klädsel eller beteende under arbetstid, men det är en annan sak. I det här fallet skulle det kunna jämföras med om din avdelningschef krävde att du inte ens på din fritid har piercingar, eftersom infektioner skulle kunna utvecklas som kan göra att du blir sjukskriven. Det är i mina ögon ett orimligt krav.

Olzki skrev:
2331249 Förstås tråkigt att ägaren till företage (misstänker att det är privatägt) inte har någon förståelse för att du gillar att köra hoj. Han kan givetvis inte påverka vad du gör på din fritid men jag kan förstå att det inte är särskilt kul att betala ut sjukersättning till anställda i onödan.
Nej, givetvis är det inte kul - men vem har mandat att avgöra vad som är i onödan? Det är långt ifrån självklart att arbetsgivaren i alla lägen har rätt att detaljstyra exakt vad arbetstagarens fritid skall innehålla eller inte. Och hur skulle ett bättre system för sjukförsäkring/fritidsaktiviteter se ut? Hårddraget vore det precis lika rimligt om inte ännu rimligare att kräva avhållsamhet från hoj+alkohol+stegklättring+utförsåkning+whatever för offentliganställda än för privatanställda. Är en privatanställd sjuk drabbar det honom själv och företagets ägare, är en offentliganställd sjuk drabbar det oss alla.
(Vilket jag, inom parentes sagt, inte har något större problem med. Företag har jag drivit i 15 år, så perspektiv finns från båda sidor.)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...