Argyle
ingen
Jag är fackligt ombud och det din arbetsgivare håller på med är fullkomligt skamligt. Det du gör på din fritid ska han SKITA i. Att det sen inte är företagarvänligt i Sverige det är en annan diskussion.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
granath_ skrev:2325167du har ingen bra erfarenhet av chefer va ?![]()
jag kan ju säga som så att många chefer uppskattar att man kan stå upp lite & hålla fast vid sin åsikt. en seriös diskution kan lösa mkt problem.
astrosmurf_79 skrev:2322301Ngn som vet hur mycket ens arbetsgivare kan bestämma över vad man sysslar med på fritiden.
Jag köpte hoj förra året o genast vd:n fick höra det kom han o skällde på mig o sa att jag skulle sälja ... ögonaböj och om blev jag sjukskriven pga hojen ingen sjuklön från dom iaf sa han.
Klarade äntligen kortet nu i slutet på juni pga långa väntetider mellan uppskrivning o uppkörning, smällde in i ett broräcke i söndags så idag ringde han o skällde på mig och påpekade om diskussionen vi hade från förra året vad det gällde mitt nya intresse för jag blev ju sjukskriven 10 dagar som de ska pröjsa för + uppmanade mig att sälja hojen men jag sa nej o då vart han ju inte speciellt glad utan sa att sjukintyget ska han ha snarast kommer på måndag sa jag så det var ok.
Nu till själva frågan kan ens arbetsgivare tvinga en till en handling så som att sälja hojen eller få sparken?
Ngn som vet eller råkat ut för liknande problem?
Jobbar på ett mindre företag med ca 20 anställda och som sysslar med ytbehandling / kemisk processindustri.
Argyle skrev:2325179Jag är fackligt ombud och det din arbetsgivare håller på med är fullkomligt skamligt. Det du gör på din fritid ska han SKITA i. Att det sen inte är företagarvänligt i Sverige det är en annan diskussion.
Jag tolkar det som att du är anställd som konsult på ett företag, och därifrån uthyrd till kund?zilog skrev:2323633För att fortsätta på samma tema - jag jobbar som uthyrd konsult med tillsvidareanställning knuten till uppdraget genom min konsultfirma, jag misstänker att mitt uppdrag kan brytas om jag skulle bli frånvarade pga. skada, någon som har koll på det området?
/Daniel
...och därför skulle det vara rimligt att kräva avhållsamhet från hojåkning?zykl0n skrev:2323185Arbetsgivaren kanske misstänkte att du inte var en lämplig förare.
Skulle du kunna utveckla det där en smula...?zykl0n skrev:2323185Fack eller inte, platsar man inte i laget så åker man ut.
självklart måste det vara upp till arbetsgivaren vad man vill ha för arbetstagare.
det är ingen välgörenhet som bedrivs!
69:an skrev:2330886...Det är exakt lika rimligt som att kräva att den anställde är helnykterist, inte röker på sin fritid, inte cyklar eller rider, äter fet mat eller har barn.Rimligheten beror väl på vad man jobbar med? Om man jobbar på Non-smoking generation kan man tycka att det är rimligt att de anställda inte röker, jobbar man som nutreist kanske man inte skall äta fet mat osv...
raiderpatz skrev:2330442som så många skrivit, står det inga hinder för fritidssysslor i anställningsavtalet, så kan han inte lägga sig i vad du har för hobbies.
dom yrkena vart man har sådana förbehåll inskrivna i kontraktet brukar också få ekonomisk kompensation. så att nästa gång din chef för ämnet på tal, påpeka det och säg att du inte får betalt för att avhålla dig från din älsklings-syssla.
"show me the money"...
Det är ju sällan några större problem i praktiken, eftersom en rökare förmodligen inte skulle jobba på Non-smoking generation eller en nutritist äta mycket fet mat... och visst finns det somliga faktorer som inte direkt har med arbetstiden att göra som kan vara relevanta för en arbetsgivare, exempelvis brukar Svenska Kyrkan skriva i anställningsannonser att sökande skall dela deras åskådning. Och det är ju inte mycket att bråka om, en utövande hindu eller katolik söker förmodligen inte jobb i Svenska Kyrkan.Seerdon skrev:2331078Rimligheten beror väl på vad man jobbar med? Om man jobbar på Non-smoking generation kan man tycka att det är rimligt att de anställda inte röker, jobbar man som nutreist kanske man inte skall äta fet mat osv...
Självklart inte. Det finns en hel massa yrken med krav på klädsel eller beteende under arbetstid, men det är en annan sak. I det här fallet skulle det kunna jämföras med om din avdelningschef krävde att du inte ens på din fritid har piercingar, eftersom infektioner skulle kunna utvecklas som kan göra att du blir sjukskriven. Det är i mina ögon ett orimligt krav.Hardrock Ragge skrev:2331159Men jag ska jobba som sjuksyrra och får ju då te.x inte bära piercing och liknande på jobbet. Det gör jag inte heller, jag väljer mina slag o plockar helt enkelt ut dem.
Dock skulle jag knappast få jobba med stora skärsår på armarna heller, dock e ju min favosyssla (hypotetiskt) att låta folk bajsa på mig samtidigt som jag skär mig i armarna.
Skulle jag då kunna begära extra pröj för att inte skära mig eller skulle jag kunna vara sjukskriven efter varje "session" ?
Nej, givetvis är det inte kul - men vem har mandat att avgöra vad som är i onödan? Det är långt ifrån självklart att arbetsgivaren i alla lägen har rätt att detaljstyra exakt vad arbetstagarens fritid skall innehålla eller inte. Och hur skulle ett bättre system för sjukförsäkring/fritidsaktiviteter se ut? Hårddraget vore det precis lika rimligt om inte ännu rimligare att kräva avhållsamhet från hoj+alkohol+stegklättring+utförsåkning+whatever för offentliganställda än för privatanställda. Är en privatanställd sjuk drabbar det honom själv och företagets ägare, är en offentliganställd sjuk drabbar det oss alla.Olzki skrev:2331249Förstås tråkigt att ägaren till företage (misstänker att det är privatägt) inte har någon förståelse för att du gillar att köra hoj. Han kan givetvis inte påverka vad du gör på din fritid men jag kan förstå att det inte är särskilt kul att betala ut sjukersättning till anställda i onödan.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |