Arbetare dog i flytande stål

usch, förhoppningsvis (och troligen) är det inte så smärtsamt (eller ja, inte så länge iallafall) :(

Tänker er deras tankar när dom står omklädningsrummet ser när den flytande stålmassan väller in i rummet...ve och fasa vilken panik under dom sekunderna innan man går bort så att säga, man blir blir nästan illamående vid blotta tanken.

Definitivt topp 5 av värsta sättet att dö på.

usch, förhoppningsvis (och troligen) är det inte så smärtsamt (eller ja, inte så länge iallafall) :(
Med den värmeutvecklingen kan man, i fantasin, tänka sig att huden och ögongloberna började koka ganska omedelbart? :(

Hur reagerar man i en sån situation, hinner man ens reagera eller använder man polaren som skydd? :3freak

Mvh

Ett misslyckat försök av företaget att vara snälla mot arbetarna och gjuta in golvvärme i fikarummet.

Tänk er paniken när man hör skriken samt ser sina arbetskamerater brinna upp!
Fy fan!
Synd om dem och anhöriga!

Om jag hade varit i rummet hade jag nog velat att hela rummet skulle fyllas på en gång.
Men tänk om om det bara det bara kom 1 eller 5 eller 10 dm flytande stål rinnande!

Last edited:
jobbar som meck på ett alu smält verk..
innan som gjutare.
har sett smällar som kan döda...:näsblod

att de rinner ut sådär är inte så vanligt kan jag tänka mig men när man får lite vatten på fel ställe i en smälta då blir de en nyårs smäll som heter duga :gnissla

Med risk för att jag räknat fel så får jag det till att golvet täcktes av ett cirka 5 mm tjockt lager stål.

Så här tänkte jag:

70 kvm var utrymmet, låt oss säga 7 x 10 m. Det blir 700 x 10'00 = 700'000 cm2 golvyta.

Järn har en densitet på cirka 7.8 g/cm3, i flytande form en densitet på 7.2

Mängden stål i rummet var 28'000'000 gram

Volymen på 28 ton stål: 28'000'000g / 7.8 ~ 3'500'000 cm3 eller cirka 3.5 kubikmeter. I flytande form 28'000'000 / 7.2 ~3'900'000 c3.

700'000 cm2 golvyta med 3'500'000 cm3 stål skulle alltså ge 5 cm's höjd.
700'000 cm2 golvyta med 3'900'000 cm3 flytande stål ger cirka 5,5 cm's höjd.

/Med reservation för att jag inte har räknat ut sådant här sedan högstadiet eller nåt :näsblod

Edit: Hade tagit en nolla för mycket, tack för påpekandet :)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...