Arbetare dog i flytande stål

Med risk för att jag räknat fel så får jag det till att golvet täcktes av ett cirka 5 mm tjockt lager stål.

Så här tänkte jag:

70 kvm var utrymmet, låt oss säga 7 x 10 m. Det blir 700 x 10'000 = 7'000'000 cm2 golvyta.

/Med reservation för att jag inte har räknat ut sådant här sedan högstadiet eller nåt :näsblod

Det är då fel

Tror det bler mycket mer än 5mm men orkar inte räkna något

Med risk för att jag räknat fel så får jag det till att golvet täcktes av ett cirka 5 mm tjockt lager stål.

Så här tänkte jag:

70 kvm var utrymmet, låt oss säga 7 x 10 m. Det blir 700 x 10'000 = 7'000'000 cm2 golvyta.

Järn har en densitet på cirka 7.8 g/cm3, i flytande form en densitet på 7.2

Mängden stål i rummet var 28'000'000 gram

Volymen på 28 ton stål: 28'000'000g / 7.8 ~ 3'500'000 cm3 eller cirka 3.5 kubikmeter. I flytande form 28'000'000 / 7.2 ~3'900'000 c3.

7'000'000 cm2 golvyta med 3'500'000 cm3 stål skulle alltså ge 5 mm's höjd.
7'000'000 cm2 golvyta med 3'900'000 cm3 flytande stål ger cirka 5,5 mm's höjd.

/Med reservation för att jag inte har räknat ut sådant här sedan högstadiet eller nåt :näsblod

Det var ungefär så jag räknade, fast med skillnaden att jag får 10m till 1.000cm, inte 10.000cm.

Det var ungefär så jag räknade, fast med skillnaden att jag får 10m till 1.000cm, inte 10.000cm.
Japp, helt rätt, det blev en nolla för mycket. Nu är det fixat.

28 ton alu.. tja på 70 kvm,,ca 0,5-1 meter kanske. men de rinner nog ut o smälter bort annat så de blir lägre..
Det var stål, inte alu. Alu har en densitet på 2.7, järn 7.8. Hade det varit alu istället för stål hade det ändå bara hamnat på 14-15 cm tjockt lager ungefär.

Men ändå, inte något roligt läge för killarna som jobbade :/

Det är nog ingen höjdare för de som ska jobba idag heller skulle jag tro, hoppas de läs sig något av det och bättrar på säkerheten. Jobbar själv i ett stålverk och vet vilka smällar det kan bli men att gå åt pga att det rinner in flytande stål i ett omklädningsrum (eller vad det nu var) ska inte kunna hända, de verkar ju inte vara speciellt riskmedvetna om de placerar omklädningsrummet i direkt närhet av det flytande stålet...

Det är nog ingen höjdare för de som ska jobba idag heller skulle jag tro, hoppas de läs sig något av det och bättrar på säkerheten. Jobbar själv i ett stålverk och vet vilka smällar det kan bli men att gå åt pga att det rinner in flytande stål i ett omklädningsrum (eller vad det nu var) ska inte kunna hända, de verkar ju inte vara speciellt riskmedvetna om de placerar omklädningsrummet i direkt närhet av det flytande stålet...

Arbetarna vill nog ha bra säkerhet men tror inte cheferna bryr sig så mkt...
...mänskliga rättigheter har väll aldrig varit någon stor grej i Kina.
Har jobbat på ett gjuteri, vet inte hur det är nu men förr i tiden så körde man tunnor med flytande järn i taket, dom som fick flytande järn i huvudet dog direkt av tyngden. Men fy fan för 5cm på golvet, då tar det tid att dö :gnissla

Där jag jobbar körs stålet i skänkar med travers, ca: 100ton flytande stål i varje, Men får givetvis inte gå under skänkarna :)
Jo kineserna tar val in 30 nya arbetare från gatan bara, undrar hur långt produktionsstopp de fick? det måste ju ha blivit en skaplig brasa också tycker man om de inte bara har plåtväggar/betongväggar i byggnaden.

I Kina gäller lite andra regler, maskiner är dyra och folk finns det gott om:näsblod.

Har sett lite av hur det ser ut i stålverk i Kina och det jag sett liknade då inte direkt SSAB eller något europeiskt stålverk.

Bara strålningsvärmen från 1500grader varmt stål räcker för att antända det mesta när ytan blir så stor i ett begränsat ytrymme. Kineserna jobbar ju rätt hårt för att hinna med industrins behov av stål och jag kan tänka mig att arbetarna pressas rätt hårt och det brukar ju vara då det händer olyckor. De hade nog inte gjort någon riskanalys när de placerade ett personalutrymme på ett sådant läge att olyckan kunde ske.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT