Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jäklar vad sexig nya tuonon är, helt rätt med quickshifter för upp och ned växlingar samt kurv ABS och farthållare!
Men jag tycker det är mycket pengar och var mer inne på att köpa en Factory -16, men nu när -17 blir mycket bättre så kliar det rejält i fingrarna.

Men, jag undrar varför Tuono v4 från 2012 -2014 har utbytta motorer?
Har sett två på blocket som motorn bytts på.
Varför?
Ventilras troligen. Ett problem på tidiga modeller då det slarvades med justeringen från fabrik samtidigt som kontrollintervallet var långt (2000 mil). Det var även problem med materialet i kammarna så de gick ner sig på slumpmässiga motorer. Återigen ett problem som blev värre av att ingen kollade vid 1000-milaservicen.

Alla första skeppningen av TV4 hade dessutom titanventilerna från RSV4 istället för de stål som var tänkt, lite känsligare även om det gav mer effekt. :D
 
Last edited:

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
13197c25ddaa6f68b800dca98c26606f.jpg

Men du, här har du din våta dröm!! Till salu på blocket. Till och med jag blir sugen, men jag kan ju inte gärna ha två :)

8389751821.jpg
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nya Factoryn verkar ju onekligen fått en del uppdateringar som lockar.
Radial pump, större skivor och M50 ok- nice
NIX 30 insatser i gaffeln.
Blipper på nedväxling
En display som man ser...håller dock med om att RPM skulle vart kvar analogt.
Bakdämpen verkar ju vara samma OEM öhlinare..ingen TTX GP i allafall.
Skall bli intressant att se prisbilden.

De verkar ju inte ha begåvat den med smidda fälgar...trist.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Puh... Den där displayen tog ju helt udden av habegäret som blipper och pitlimiter skapade. Större skivor är bara mode, svårare att byta däck.

Vill fortfarande ha en V4, inte nödvändigtvis en ny. Jag litar bara inte på dem tillräckligt...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vet inte om det stämmer men läste att priset blir nära det gamla lite upp bara .

Jag förstår att de inte kan lägga på allt godis som finns som tex smidda fälgar och dyl , priset måste vara någorlunda om det ska säljas hojar .
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Vet inte om det stämmer men läste att priset blir nära det gamla lite upp bara .

Jag förstår att de inte kan lägga på allt godis som finns som tex smidda fälgar och dyl , priset måste vara någorlunda om det ska säljas hojar .
Fast slå på 6000:- å leverera med smidda fälgar på factoryn...funkar lätt för mig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Motivera gärna!
Jag funderar på en ny Tuono, eller MT-10 SP.
För dålig kvalitetskontroll på 1000-kubikarna, för många ex som inte borde gått ut såldes. 1100 är betydligt bättre, men mitt förtroende är redan skadat även pga problem med andra prillor. Jag hade tack och lov inga katastrofala bekymmer med min —12 under de 1600 mil jag körde men har sedan dess börjat tävla lite och jag har varken råd eller ork att hålla en Aprilia rullande en säsong på tävlingsbanan. Min beggade R1 som gått 2700 mil klarar det utan knot så länge lådan håller. Eller man ställer den upp och ner i sandfållan...

Har sneglat på MT-10 också, och tycker att motorn är grym men de har fortfarande inte fattat vad som är grejen med en Tuono: den är väldigt nära sporthojen! På ett sätt som ingen japan är med ofta mer upprätta körställningar och högre placerat styre. Ändå, kunde vara ett alternativ då jag personligen har svårt att lita på Italien igen efter 3 Tuonos. Som alla varit det roligaste jag kört. :)
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
För dålig kvalitetskontroll på 1000-kubikarna, för många ex som inte borde gått ut såldes. 1100 är betydligt bättre, men mitt förtroende är redan skadat även pga problem med andra prillor. Jag hade tack och lov inga katastrofala bekymmer med min —12 under de 1600 mil jag körde men har sedan dess börjat tävla lite och jag har varken råd eller ork att hålla en Aprilia rullande en säsong på tävlingsbanan. Min beggade R1 som gått 2700 mil klarar det utan knot så länge lådan håller. Eller man ställer den upp och ner i sandfållan...

Har sneglat på MT-10 också, och tycker att motorn är grym men de har fortfarande inte fattat vad som är grejen med en Tuono: den är väldigt nära sporthojen! På ett sätt som ingen japan är med ofta mer upprätta körställningar och högre placerat styre. Ändå, kunde vara ett alternativ då jag personligen har svårt att lita på Italien igen efter 3 Tuonos. Som alla varit det roligaste jag kört. :)

Jag är inne på min andra Tuono.
Först en -12 som jag körde ca 2000 mil. Men lite gubbig bankörning.
Nu har jag en factory -16.
Har inte haft några problem än så länge.
Peppar peppar ta i trä.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Vet inte om det stämmer men läste att priset blir nära det gamla lite upp bara .

Jag förstår att de inte kan lägga på allt godis som finns som tex smidda fälgar och dyl , priset måste vara någorlunda om det ska säljas hojar .

Det ligger en prissatt Factory 2017 på Blocket (Bikeport), pris 169 000.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Så himla svårt att välja, Yamaha är ju Yamaha.
Men trots att MT kom i SP version så haltar den i jämförelse med tuonon.
Nya tuonon är ju fullpackad!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Märkligt att sätta ut ett pris om det inte är klart... Gammal text i själva annonsen kanske?
Priset är bara vad de uppskattar det till :)

Jag ägde en -11 i 4 säsonger en av de första i Sthlm :D No problemo`s med den och den va inte fiskörd heller .. 10+ bandagar dock ofta oljeservad . Men jag förstår vad Jåke menar eftar ha läst omkring .. Det finns lite för många måndags ex eller fanns förhoppningsvis .

Personligen skulle jag gärna sätta tänderna i en Factory -17 :banana bara ekonomin blir klart bättre så kanske .

Yamahan är säkert en bra hoj men ack så den ser ut , felknullad är bara förnamnet hehe
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Priset är bara vad de uppskattar det till :)

Jag ägde en -11 i 4 säsonger en av de första i Sthlm :D No problemo`s med den och den va inte fiskörd heller .. 10+ bandagar dock ofta oljeservad . Men jag förstår vad Jåke menar eftar ha läst omkring .. Det finns lite för många måndags ex eller fanns förhoppningsvis .

Personligen skulle jag gärna sätta tänderna i en Factory -17 :banana bara ekonomin blir klart bättre så kanske .

Yamahan är säkert en bra hoj men ack så den ser ut , felknullad är bara förnamnet hehe

Haha, ja "felknullad" är verkligen en träffande beskrivning!
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Om nån vill ha ett Austin Racing i kolfiber så har jag ett till salu. Bra pris till medlemmar utlovas :)
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top