Aprilia Tuono V4

Jag var nära på att köpa tillbaka min gamla Tuono när den dök upp på Blocket. Men det blev tyvärr inte av och jag har ångrat både att jag sålde och inte köpte tillbaka den. När det dök upp en likadan till ett bra pris var det bara att slå till!

Tyvärr Linusen så vill jag behålla rutan. Den är bra att ha när det går 200+... :)
 
Jag var nära på att köpa tillbaka min gamla Tuono när den dök upp på Blocket. Men det blev tyvärr inte av och jag har ångrat både att jag sålde och inte köpte tillbaka den. När det dök upp en likadan till ett bra pris var det bara att slå till!

Tyvärr Linusen så vill jag behålla rutan. Den är bra att ha när det går 200+... :)
Du kan få min puig ruta som inbyte! ;-) den är "jättesnygg"
 
Jag var nära på att köpa tillbaka min gamla Tuono när den dök upp på Blocket. Men det blev tyvärr inte av och jag har ångrat både att jag sålde och inte köpte tillbaka den. När det dök upp en likadan till ett bra pris var det bara att slå till!

Tyvärr Linusen så vill jag behålla rutan. Den är bra att ha när det går 200+... :)

Braaa!! Kul!
 
Nejdå.
SD'n har sjukt gott och maffigt vrid och låg/mellanregister. Men blev besviken på hur den kändes. Hade liksom räknat med mer från "the beast"
När jag körde iväg på min v4 efteråt blev jag glad igen.

Jag tror det är stor skillnad på en std 1290 och en med öppet avgas akramap och filter . Min går brutalt ialf inte för att tuono går så mkt sämre mest annorlunda , 1290 är sjukt brutal vid rejält pådrag . Bakhjulet spinner lite för ofta då jag inte vill ...The beast passar verkligen då mtc är i off läget , annars så går den rätt snällt .


Ni som åker Tuono V4 må vara grymt nöjd för det finns knappt en enda begagnad ute på Blocket -just sayin-

Fan på tiden att folk vaknat och insett vilken maskin man får för pengen och försäkring !
 
Last edited:
Jag tror det är stor skillnad på en std 1290 och en med öppet avgas akramap och filter . Min går brutalt ialf inte för att tuono går så mkt sämre mest annorlunda , 1290 är sjukt brutal vid rejält pådrag . Bakhjulet spinner lite för ofta då jag inte vill ...The beast passar verkligen då mtc är i off läget , annars så går den rätt snällt .

Största skillnaden är i karaktären. Den går som en beast, inget snack om det. Men i själva avgörandet bedömer man hur det känns. Och min högst subjektiva bedömning är att Tuono'n, speciellt 1100, känns mkt snabbare. Men har som sagt med motorkaraktären att göra.

Tycker dock SD'n är coolare utseendemässigt, men tror ändå jag kommer bli nöjd med min 1100 Factory.
 
Äntligen lite tid för fokus på hojen.
Men jag orkar inte leta i tråden så hjälp mig!
Vad ska jag ha för zag fram och bak???
 
Behöver input, tänkte inhandla denna burk till min Tuono 1100 Factory:

http://www.sc-project.com/aprilia_rsv4_e.htm

Kommer den passa rakt på Tunono?
Gillar man slipper fästa i skjutspinnen. Har RSV och Tunon samma "höjd" på främre fotpinnarna så denna passar?
Maila du och fråga. Om det är den korta burken du tänker på så har jag sett den på tuonos förut. Och "alla" andra slipons från rsv4 passar på tuono vad jag vet.
 
^^ Mysigt :D

Får behålla spjället och puttra ut ur bostadsområdet.
Kör v4 1000 idag med Thunderslash, så de är iof hyfsat härdade.
 
Last edited:
Jag ligger på 21mm bak och 41mm fram.
Det är väl inte helt åt helsike???
 
Jag ligger på 21mm bak och 41mm fram.
Det är väl inte helt åt helsike???
Verkar väldigt obalanserat med gatanpassat häng fram (låg) och raceanpassat bak (hög). Var för sig är det inget direkt fel på värdena, men de lirar ju kanske inget vidare tillsammans. Mindre fram och/eller mer bak skulle nog ge en mer balanserad hoj och fjädring som är lättare att justera in. Vill du ha den mer lättsvängd så justera höjden på gaffelbenen i kronan istället.
 
Last edited:
Vill ha den mer lättsvängd, men ser redan tre ringar på gaffelbenen i kronan.
Är jag kräsen nu :)
Ska kanske styva lite fram...
 
Vill ha den mer lättsvängd, men ser redan tre ringar på gaffelbenen i kronan.
Är jag kräsen nu :)
Ska kanske styva lite fram...
Den blir inte mer lättsvängd av att du gör hänget obalanserat, snarare tvärs om. I ditt fall får du nog snarare effekten av att den "hänger" på fjädrarna fram och blir trögare att styra genom att du sänker tyngdpunkten.

För snabb retur kan ju också göra att den fjädrar tillbaka för fort när du släpper bromsen och rätar ut för mycket medan du svänger.

Byta däck? Med tre linjer framme kunde jag i princip köra åttor runt vilken kåphoj som helst med min gula. Inte snabb som en SM förvisso, men det har den samtidigt helt fel grundgeometri för.
 
Last edited:
Som jåke påpekat, obalans gör sällan nån fördel.

Tycker man v4an är trögstyrd är nåt fel.

Vad har du för däck och profil?
 
Men om jag styvar fjädrarna fram så hänget blir mindre borde jag väl balansera upp den? Eller tänker jag fel.
Möjligt att returen är snabb, tycker bakdäcket har ett sånt mönster.

Ja däck skall bytas!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top