Aprilia Tuono V4

Jag var nära på att köpa tillbaka min gamla Tuono när den dök upp på Blocket. Men det blev tyvärr inte av och jag har ångrat både att jag sålde och inte köpte tillbaka den. När det dök upp en likadan till ett bra pris var det bara att slå till!

Tyvärr Linusen så vill jag behålla rutan. Den är bra att ha när det går 200+... :)
 
Jag var nära på att köpa tillbaka min gamla Tuono när den dök upp på Blocket. Men det blev tyvärr inte av och jag har ångrat både att jag sålde och inte köpte tillbaka den. När det dök upp en likadan till ett bra pris var det bara att slå till!

Tyvärr Linusen så vill jag behålla rutan. Den är bra att ha när det går 200+... :)
Du kan få min puig ruta som inbyte! ;-) den är "jättesnygg"
 
Jag var nära på att köpa tillbaka min gamla Tuono när den dök upp på Blocket. Men det blev tyvärr inte av och jag har ångrat både att jag sålde och inte köpte tillbaka den. När det dök upp en likadan till ett bra pris var det bara att slå till!

Tyvärr Linusen så vill jag behålla rutan. Den är bra att ha när det går 200+... :)

Braaa!! Kul!
 
Nejdå.
SD'n har sjukt gott och maffigt vrid och låg/mellanregister. Men blev besviken på hur den kändes. Hade liksom räknat med mer från "the beast"
När jag körde iväg på min v4 efteråt blev jag glad igen.

Jag tror det är stor skillnad på en std 1290 och en med öppet avgas akramap och filter . Min går brutalt ialf inte för att tuono går så mkt sämre mest annorlunda , 1290 är sjukt brutal vid rejält pådrag . Bakhjulet spinner lite för ofta då jag inte vill ...The beast passar verkligen då mtc är i off läget , annars så går den rätt snällt .


Ni som åker Tuono V4 må vara grymt nöjd för det finns knappt en enda begagnad ute på Blocket -just sayin-

Fan på tiden att folk vaknat och insett vilken maskin man får för pengen och försäkring !
 
Last edited:
Jag tror det är stor skillnad på en std 1290 och en med öppet avgas akramap och filter . Min går brutalt ialf inte för att tuono går så mkt sämre mest annorlunda , 1290 är sjukt brutal vid rejält pådrag . Bakhjulet spinner lite för ofta då jag inte vill ...The beast passar verkligen då mtc är i off läget , annars så går den rätt snällt .

Största skillnaden är i karaktären. Den går som en beast, inget snack om det. Men i själva avgörandet bedömer man hur det känns. Och min högst subjektiva bedömning är att Tuono'n, speciellt 1100, känns mkt snabbare. Men har som sagt med motorkaraktären att göra.

Tycker dock SD'n är coolare utseendemässigt, men tror ändå jag kommer bli nöjd med min 1100 Factory.
 
Äntligen lite tid för fokus på hojen.
Men jag orkar inte leta i tråden så hjälp mig!
Vad ska jag ha för zag fram och bak???
 
Behöver input, tänkte inhandla denna burk till min Tuono 1100 Factory:

http://www.sc-project.com/aprilia_rsv4_e.htm

Kommer den passa rakt på Tunono?
Gillar man slipper fästa i skjutspinnen. Har RSV och Tunon samma "höjd" på främre fotpinnarna så denna passar?
Maila du och fråga. Om det är den korta burken du tänker på så har jag sett den på tuonos förut. Och "alla" andra slipons från rsv4 passar på tuono vad jag vet.
 
^^ Mysigt :D

Får behålla spjället och puttra ut ur bostadsområdet.
Kör v4 1000 idag med Thunderslash, så de är iof hyfsat härdade.
 
Last edited:
Jag ligger på 21mm bak och 41mm fram.
Det är väl inte helt åt helsike???
 
Jag ligger på 21mm bak och 41mm fram.
Det är väl inte helt åt helsike???
Verkar väldigt obalanserat med gatanpassat häng fram (låg) och raceanpassat bak (hög). Var för sig är det inget direkt fel på värdena, men de lirar ju kanske inget vidare tillsammans. Mindre fram och/eller mer bak skulle nog ge en mer balanserad hoj och fjädring som är lättare att justera in. Vill du ha den mer lättsvängd så justera höjden på gaffelbenen i kronan istället.
 
Last edited:
Vill ha den mer lättsvängd, men ser redan tre ringar på gaffelbenen i kronan.
Är jag kräsen nu :)
Ska kanske styva lite fram...
 
Vill ha den mer lättsvängd, men ser redan tre ringar på gaffelbenen i kronan.
Är jag kräsen nu :)
Ska kanske styva lite fram...
Den blir inte mer lättsvängd av att du gör hänget obalanserat, snarare tvärs om. I ditt fall får du nog snarare effekten av att den "hänger" på fjädrarna fram och blir trögare att styra genom att du sänker tyngdpunkten.

För snabb retur kan ju också göra att den fjädrar tillbaka för fort när du släpper bromsen och rätar ut för mycket medan du svänger.

Byta däck? Med tre linjer framme kunde jag i princip köra åttor runt vilken kåphoj som helst med min gula. Inte snabb som en SM förvisso, men det har den samtidigt helt fel grundgeometri för.
 
Last edited:
Som jåke påpekat, obalans gör sällan nån fördel.

Tycker man v4an är trögstyrd är nåt fel.

Vad har du för däck och profil?
 
Men om jag styvar fjädrarna fram så hänget blir mindre borde jag väl balansera upp den? Eller tänker jag fel.
Möjligt att returen är snabb, tycker bakdäcket har ett sånt mönster.

Ja däck skall bytas!
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top