Aprilia Tuono V4

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Vet ni om man kan ta bort och sätta tillbaka Aprilias slangklämmor utan specialverktyg?
Jag antar att trottelhusen måste bort när man ska byta det feltillverkade förgreningsröret mellan kylarslangarna som sprack läck igår, det är skittrångt dessutom att komma åt.
Har bokat SMC ATT imorrn och Sviestad med Apriliaklubben, hoppas verkstaden har ledig tid...
Fins det möjlighet att det går på maskinskadudelen så är det alltid nåt, men hoppades
att det skulle gå att fixa själv på en halv dag.

IMG_20160507_171414.jpg
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Vet ni om man kan ta bort och sätta tillbaka Aprilias slangklämmor utan specialverktyg?
Jag antar att trottelhusen måste bort när man ska byta det feltillverkade förgreningsröret mellan kylarslangarna som sprack läck igår, det är skittrångt dessutom att komma åt.
Har bokat SMC ATT imorrn och Sviestad med Apriliaklubben, hoppas verkstaden har ledig tid...
Fins det möjlighet att det går på maskinskadudelen så är det alltid nåt, men hoppades
att det skulle gå att fixa själv på en halv dag.

View attachment 430105
Går det inte att komma åt utan att ta loss spjällhuset? Annars då kan du återanvända klämmorna. Men det är riktigt bökigt. Jag köpte smala vanliga slangklämmor som jag tänkte använda när jag kollade ventilerna. Fanns bra från nån annan hoj man kunde använda sig av också. Minns dock inte vilken det var :(
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Går det inte att komma åt utan att ta loss spjällhuset? Annars då kan du återanvända klämmorna. Men det är riktigt bökigt. Jag köpte smala vanliga slangklämmor som jag tänkte använda när jag kollade ventilerna. Fanns bra från nån annan hoj man kunde använda sig av också. Minns dock inte vilken det var :(
Jag tror alla på Apriliaforum tog bort, skulle gärna slippa om det finns nåt sätt men ramen är ivägen. Vart köpte du smala slangklämmor? Jag har fått för mig att byggvaruhusens vanliga är för breda.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Tog första repan med Factoryn idag! Underbart! En fråga, Quickshiftern, man måste vara rätt bestämd och inte släppa gas va?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Men, jag skickade min Yamaha R1 15, och Tuonon passar mig mycket bättre! Körställning är som natt och dag!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Tog första repan med Factoryn idag! Underbart! En fråga, Quickshiftern, man måste vara rätt bestämd och inte släppa gas va?

Ja, den fungerar bäst om man har rätt hyggligt gaspådrag och fungerar bättre ju högre varv man har. Inget gassläpp och ett bestämt klick på pedalen.

Personligen använder jag aldrig QS under 7-8000 varv eller vid vanliga trafikväxlingar.

Jag vet vad en QS kan ställa till med och har tagit konsekvenserna en gång... Men den här QS:en fungerar bättre än nån annan jag har haft å.a.s.
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Vad har hänt? På R1an, var QS super lätt från 2000rpm och uppåt!! Men HELVETE VILKET LJUD DE ÄR MED ARROW GP2 PIPAN!! ???

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tog första repan med Factoryn idag! Underbart! En fråga, Quickshiftern, man måste vara rätt bestämd och inte släppa gas va?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Inte under 4000 rpm, och givetvis inte släppa gasen. Det sista är ju det som är vitsen med den. De flesta eftermarknads-QS har ett ställbart varvtal under vilket de inte aktiverar. På apan är det inte justerbart, men den är inte gjord för att fungera under 4000 som sagt...
 

Wankel RE5

Medlem
Gick med
7 Apr 2014
Ort
Stockholm Västerort
Hoj
Tuono Factory 2017, Suzuki RE5 1975
Jag hade 255vmax på Mantorp förra helgen enligt instrumentet, 1100 med original dreving 15/42. Det kändes fan så fort med hakan på tanken.
Vette fan om den går något nämnvärt fortare...känndes som den var på vippen att ha dragit klart.
IMG_1752-X2.jpg

Var nästan i samma fart image.jpg:)
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Jag hade 255vmax på Mantorp förra helgen enligt instrumentet, 1100 med original dreving 15/42. Det kändes fan så fort med hakan på tanken.
Vette fan om den går något nämnvärt fortare...känndes som den var på vippen att ha dragit klart.

Nej, den går nog inte fortare. Min slår i varvstoppet på 6:an vid 256 mätarfart så att dreva ner på Mantorp är nog ingen bra idé.Tyckte iofs den fortfarande tryckte på rätt bra då, så med högre drevning skulle det nog gå att hämta lite till.
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
269 har jag fått upp min -12:a i med 15/42, möjligt att det var liiiite lätt nedåtlut men det kändes ändå som att den hade några km/h till att ge. :va

Detta var iofs med touringruta, gör kanske sitt till... :lol
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
269 har jag fått upp min -12:a i med 15/42, möjligt att det var liiiite lätt nedåtlut men det kändes ändå som att den hade några km/h till att ge. :va

Detta var iofs med touringruta, gör kanske sitt till... :lol
Varvar inte 1000cc mer än 1100an? Har för mig att man får lite mer toppfart med den. Men kanske drömt det?
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Nej, den går nog inte fortare. Min slår i varvstoppet på 6:an vid 256 mätarfart så att dreva ner på Mantorp är nog ingen bra idé.Tyckte iofs den fortfarande tryckte på rätt bra då, så med högre drevning skulle det nog gå att hämta lite till.

Jag ska köra 15/41 på Mantorp nästa helg, vi får se hur det funkar
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Var är rödmarkeringen egentligen? Har ställt min shiftlight på 10500

Någon som bänkat sin 1100 och kan berätta var det är optimalt att växla upp med tanke på effektkurvan?
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Visst är S mappen den snälla? Track bäst på gata? Race bäst på bana??!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top