Aprilia Tuono V4

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Känner inte alls igen mig i det du skriver om stadskörning och motorbroms. Har du gammal programvara i ecun? Den är ju inte lika len som en rad4 kanske. Men absolut inga problem. 102 grader kan jag se om det är varmt ute. Men fläktarna sänker det snabbt om jag står still vid broöppning. Och sjunker blixtsnabbt så fort man rör sig.

Det beror väl vad man har för referenser och förväntningar antar jag, alternativt hur mycket självförnekelse man har. ;) Alltså, jag har ju haft hojar man intalar sig är bra på allt även om man kommer hem med bortdomnade fingrar eller halvt diskbråck i ryggen. Men med tiden har man kanske blivit mer objektiv.

Gammal programvara? Det är en 2015 års modell, hur gammal kan den vara? :D

Motorbromseriet märks allra mest tycker jag om man försiktigt rullar av gasen (vi snackar smygkörning), tills du kommer till en punkt där allt slår av abrupt. Me no likey. Men å andra sidan så gillar jag inte smyg/stadskörning heller så det är ingen stor grej för mig. Jag säger bara att det finns bättre hojar för stadskörning.

När det gäller tempen så har jag i princip 104-105 varje gång jag är ute. Det är lite ovant för mig som kommer ifrån Falco, där jag aldrig ens hade tresiffrigt, någonsin vad jag kan komma på. Det som är lite alarmerande är hur snabbt det stiger, kan tänka mig om fläkten strejkar så har man inte mycket tid på sig innan det börjar hända grejer. :gnissla
 

Wankel RE5

Medlem
Gick med
7 Apr 2014
Ort
Stockholm Västerort
Hoj
Tuono Factory 2017, Suzuki RE5 1975
Om man kollar på 1100:an är den redan neddrevad med ett kugg fram från fabrik.

Personligen gillar jag inte att fippla med mapparna. Det är rätt stor skillnad mellan dem och vet man inte riktigt vilken man är på så känns gasresponsen skitkonstig. Så jag kör en och samma (T) hela tiden, den snällaste (S) känns lite som om man hade gummisnoddar som gasvajrar. Den vassaste (R) är som en aggressiv snabbgasrulle.

Skulle jag åka runt väldigt mycket i stan skulle jag välja en annan hoj om jag är helt ärlig. Inte den här hojens paradgren ...alls. Rätt mycket ryck i drivlinan, speciellt på låga växlar, svårt att rulla på mjukt med gasen på låga varv. Två rödljus och har du 105 grader vattentemp. Svårt att komma överens med motorbromsbegränsningen, när du slår av så ligger det på grundgas nån sekund eller två och sen kommer full motorbroms (hur länge och hur mycket är olika på olika mapparna).

Och om 1100:an är bättre på detta än V4R:en ...då är V4R verkligen inte bra på det. Inte som ett galet monster direkt, men stökig.

Hej
Kör sedan en tid endast på R läget :)
Jag tycker den är klart mjukast i gas och motorbroms, en som kört rad-4 i många år + Essingeleden i rusningstrafik.:D
Som Falco_tuna säger är S lite gummisnodds varning på.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det beror väl vad man har för referenser och förväntningar antar jag, alternativt hur mycket självförnekelse man har. ;) Alltså, jag har ju haft hojar man intalar sig är bra på allt även om man kommer hem med bortdomnade fingrar eller halvt diskbråck i ryggen. Men med tiden har man kanske blivit mer objektiv.

Gammal programvara? Det är en 2015 års modell, hur gammal kan den vara? :D

Motorbromseriet märks allra mest tycker jag om man försiktigt rullar av gasen (vi snackar smygkörning), tills du kommer till en punkt där allt slår av abrupt. Me no likey. Men å andra sidan så gillar jag inte smyg/stadskörning heller så det är ingen stor grej för mig. Jag säger bara att det finns bättre hojar för stadskörning.

När det gäller tempen så har jag i princip 104-105 varje gång jag är ute. Det är lite ovant för mig som kommer ifrån Falco, där jag aldrig ens hade tresiffrigt, någonsin vad jag kan komma på. Det som är lite alarmerande är hur snabbt det stiger, kan tänka mig om fläkten strejkar så har man inte mycket tid på sig innan det börjar hända grejer. :gnissla
Jaha. Jag fattade det som om du hade en 1000! Den nya borde vara bättre än min 12a. Men det är väl som du skriver. Referenser sem tidigare. Men låter ju som om din blir lite väl het? Men 1100an kanske är varmare? Kag har stått lääänge vid broöppning i stan och då går den upp till 102 och sen sjunker sakta när fläktarna går på till 96-98.
 

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Själv körde jag med en Kriega US20 + 15L Packrulle ovanpå som jag drog fast med spännband, funkade prima (satte den dock på tvären sen för att få lite extra utrymme).
4K6EZYz.jpg
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Kommer antagligen slänga ut min på annons de närmaste dagarna. Ifall det är någon som är sugen eller någon ni känner som kan vara intresserad så är det bara att skriva en rad.

~400 mil uttagen juli förra året. 105k :-
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Hej Aprilia grabbar!
Jag kör en Superduke 990 nu men börjar bli sugen på att prova något annat, har spanat in en tuono v4 2012 eller eventuellt slå på stort och en factory 2015 alt 2016.

Hur som helst!
Jag skulle vilja höra från er som kört SD och bytt till tuono vad saknar ni, vad saknar ni inte? Vad är bättre och sämre osv?

Är det stor skillnad på en 2012 vs 2015 förutom abs mer vrid och effekt samt annan dämpning i factory?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
TV4 är en sporthoj precis som vilken R1, RSV4 eller ZX10 som helst, oavsett det breda styret. SD är något annat. Där är skillnaden.

Du har räknat upp det som skiljer en 2012 och en 2015. Lite skillnad i sittställning också.

Micke och Demon är bättre på att tala om vad som skiljer körmässigt, de har haft bägge.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hej Aprilia grabbar!
Jag kör en Superduke 990 nu men börjar bli sugen på att prova något annat, har spanat in en tuono v4 2012 eller eventuellt slå på stort och en factory 2015 alt 2016.

Hur som helst!
Jag skulle vilja höra från er som kört SD och bytt till tuono vad saknar ni, vad saknar ni inte? Vad är bättre och sämre osv?

Är det stor skillnad på en 2012 vs 2015 förutom abs mer vrid och effekt samt annan dämpning i factory?
Jag har också bytt från 990sd till en tv4 2012. Älskade mi superduke för motorn och karaltären i hela hojen! Det var min första hoj och jag övningskörde med den samt hade den min första hela sommar. Trodde inte att jag skulle byta på många år.
Men polarna började handla nytt och jag fick upp suget för att byta. Även fast jag fäster mig lite väl mycket till mina fordon.

Jag var först inne på en sd1290. Men pris på försäkring/inköp och att jag inte riktigt föll för den gjorde att den föll bort. Kompisen köpte en så jag har gjort rätt många mil på den. Kan förstå att den blev förra årets hoj enligt vissa tidningar. Den kan tilltala många. Är bra på mycket men inte bäst på något. Och det var väl där jag såg problemet. Den försöker vara lika delar bus, sport och touring enligt mig.

Det kom upp en tv4 till bra pris i närheten av mig. Och efter att ha sett några shootouts på nätet samt läst allt jag hittat om hojen och fått lite råd från demon här så slog jag till!

Det tog ett tag för mig att avvänja mig från tjockmotarden och vtwinnen och börja kunna köra denna sporthoj med brett styre. Men gudars vad jag älskar den nu. Ljudet från motorn, det mer rejsiga chassiet och även om suttatällningen är väldigt sportig så blir den aldrig obekväm 180cm typ är jag. Och det känns som om jag kan lita mer på denna hojen än min förra.

Det jag saknar från twinnen är väl det tidiga vridet. Finns gott om vrid i denna maskin också och man lär sig ligga på lite högre varv. Ett 15t framdrev hjälper ut ur kurvorna. Och den nya 1100an ska ju vara ännu bättre!

Nu känner jag mig som hemma på min cykel. Har avverkat 2 bakdäck och ett fram på 3 bandagar och lite under 500mil gata. Den har lärt mig wheela och snart toucha med knät i backen på banan. Detta ska jag belöna henne med massa godis i vinter!

Har du chansen så provkör! Även om aprc systemet är grymt, och jag använder det på bana. Så har jag det mesta avslaget på gatan. För det är då all kraft verkligen känns.

Hoppas det var till någon viss hjälp. Demon kan förklara skillnaderna bättre ner på detalj tror jag. Mitt raljerande gällde mest hur jag känner och kände över bytet i kroppen ;-) nu går jag och lägger mig! Jävla uppsats detta
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag tycker också att den är mer lätthanterlig vid stadskörning än 990in. Ännu mindre ryckig om man kör på mapp s eller r såklart.

Den drar lika mycket soppa som min lite hottade sd gjorde. Min 12a har dock mindre tank än 14-15 så man får tanka oftare.

Sitsen är jävligt hal om man inte kör med skinnbyxor. Också fixat något vid 14 och ska väl vara helt borta vid 15. Den sadeln är mycket skönare också.

Hade jag haft pengar så hade jag slagit till på 1100 tuono f. Men mest prisvärt är såklart lågmilade 12-13års som jag set gå för runt 80+. Sjukt mycket hoj för pengarna och är nog svårslaget!

Att tänka på också är väl att man har en bra apriliamek i närheten när ventiler ska justeras. Är ganska kostsamt. Många på stora apriliaforumet har justerat sina vid 1000 mil ist för 2000 på sina tidiga rsv4or och tuonos då det kommit rapporter om att dom vart ur spec tidigt. Och ett par motorras som följd. Så köper du en tidigare beg. Kolla om det är gjort eller så att det finns motorgaranti kvar via din försäkring.

Jag ska kontrollera mina för att vara safe nu i vinter vid 1000mil. Kollar själv och lämnar bort om dom behöver shimsas. Men man är väl alltid oroligare än vad som krävs. Man hör ju bara dom det gått snett för och inte dom som kört 2000mil utan problem. Och detta gäller ju alla märken och pryttlar. Jag är nog lite mer nojig än andra.

Kan inte komma på så mycket mer innan läggdags nu. Förutom att den låter jävligt grymt även med orginal avgas! Fråga gärna mera! ?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Hej Aprilia grabbar!
Jag kör en Superduke 990 nu men börjar bli sugen på att prova något annat, har spanat in en tuono v4 2012 eller eventuellt slå på stort och en factory 2015 alt 2016.

Hur som helst!
Jag skulle vilja höra från er som kört SD och bytt till tuono vad saknar ni, vad saknar ni inte? Vad är bättre och sämre osv?

Är det stor skillnad på en 2012 vs 2015 förutom abs mer vrid och effekt samt annan dämpning i factory?

Den absolut största skillnaden mellan 2012 och 2015 (1100:an) är sadeln ärligt talat. V4R sadeln var en no-deal för mig. Jag testade, men efter 15 minuter kände jag att det var no-go för mig. Hal och stenhård. Men detta gäller även SD990R vilken även den var en tortyrplanka.

Nu när jag haft 1100:an ett par-tre månader så är sadeln en sanslös förbättring. Styret är lite rakare och smalare vilket är en förbättring överlag, men man sitter lite framåtlutad i lägre hastigheter.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Den absolut största skillnaden mellan 2012 och 2015 (1100:an) är sadeln ärligt talat. V4R sadeln var en no-deal för mig. Jag testade, men efter 15 minuter kände jag att det var no-go för mig. Hal och stenhård. Men detta gäller även SD990R vilken även den var en tortyrplanka.

Nu när jag haft 1100:an ett par-tre månader så är sadeln en sanslös förbättring. Styret är lite rakare och smalare vilket är en förbättring överlag, men man sitter lite framåtlutad i lägre hastigheter.
Med skinnbrallor har jag inga problem med sadeln alls. Är dock sugen på att byta till 15års ändå för tjejen där bak och så jag får bort den gula sadeln som är så svår att hålla ren.

Men visst satt man mycket godare på den nya sadeln :) och tyckte också att det nya smalare styret både var snyggare och att jag satt bättre med det. Skall sägas att jag bara har provsuttit inte provkört den nya 1100an.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hej Aprilia grabbar!
Jag kör en Superduke 990 nu men börjar bli sugen på att prova något annat, har spanat in en tuono v4 2012 eller eventuellt slå på stort och en factory 2015 alt 2016.

Hur som helst!
Jag skulle vilja höra från er som kört SD och bytt till tuono vad saknar ni, vad saknar ni inte? Vad är bättre och sämre osv?

Är det stor skillnad på en 2012 vs 2015 förutom abs mer vrid och effekt samt annan dämpning i factory?

Tuono har mkt mer tyngd på framhjulet och ger ett enormt förtroende i kurvtagning . Superduken ger mer förtroende vid bus . Thats it ����
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Tjena. Vad tror ni man skulle kunna begära för en Tuono. 2015 års modell, grå. 700 mil, servad på verkstad samt extra oljebyte. Lite lullull som krashpuckar(R&G), korta broms/kopplingsgrepp(R&G), rensad bak...nytt bakdäck.

Sugen på nåt med kåpa igen, RSV4 kanske
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tjena. Vad tror ni man skulle kunna begära för en Tuono. 2015 års modell, grå. 700 mil, servad på verkstad samt extra oljebyte. Lite lullull som krashpuckar(R&G), korta broms/kopplingsgrepp(R&G), rensad bak...nytt bakdäck.

Sugen på nåt med kåpa igen, RSV4 kanske

115-120 såhär års
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Tack för att ni skrev av er lite!
Uppskattas verkligen!

Jag gillar huliganen i SD990 och SD1290.
Jag är mer för bus än jaga sekunder på bana även fast jag kör 5+ bandagar varje år.

Det jag älskar med aprilian är ju elektroniken, att man kan justera den som man vill och det jag hatar med SD1290 är att det är allt eller inget hjälpmedel.
Det talar för tuono, jag ska kolla om bikeport har en cykel för demo.

Stort tack!
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tack för att ni skrev av er lite!
Uppskattas verkligen!

Jag gillar huliganen i SD990 och SD1290.
Jag är mer för bus än jaga sekunder på bana även fast jag kör 5+ bandagar varje år.

Det jag älskar med aprilian är ju elektroniken, att man kan justera den som man vill och det jag hatar med SD1290 är att det är allt eller inget hjälpmedel.
Det talar för tuono, jag ska kolla om bikeport har en cykel för demo.

Stort tack!

Jag körde en hel del sd1290 innan jag valde 1100 Factory som ersättare efter min v4r -12'a.
I mitt tycke är enda fördelen i SD'n utseendet. Aprilian vinner i allt annat och då är Factoryn inte direkt ful.
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Vad tycker ni om Aprilias RSV4? Jag har blivit riktigt sugen på en sporthoj, mkt beroende på att det är nytt för mig. (Har i dag en superduke 1290, som jag tycker är en underbar maskin.) I går var jag och provsatt en RSV4 2015 och blev riktigt positivt överraskad då hojen kändes rätt så nätt. Jag är själv kort i rocken men satt faktiskt riktigt bra på den. Och ljudet från det sexiga lilla Arrow-sliponet var ju förförande :) Jag ska kolla försäkringspremier till veckan.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jo , jag kikade på snyggt kittad Tuono 1100 factory vid Rosenhill i ons , den va riktigt fin det skumma faktiskt en del i mungiporna hehe . Synd att man inte är gjord av pengar ..


Vad tycker ni om Aprilias RSV4?

En av de absolut coolaste hojarna . tyvär inte lika cool försäkring som Tuono ..
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top