Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Touring blir ju lugnare körning, tror jag snittade på ca 0.55-0.6 liter milen..
Stannade och tankade efter ca 20 mil, lagom med vilopaus då...
Körning hemma med mera bus snittar den lite högre

Jag körde 200+ mil i Norge. Tillsammans med en cb 900, ducce 898 och en Suzuki 750 äldre modell.
Min drog mest men inte så mycket mer. Vi behövde aldrig tanka bara för min skull så att säga.
Jag låg på typ 0.53 hela tiden. Så jag är skitnöjd.
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Hur är hojen gällande brutalitet? Menar, går den att fisåka i stan, likaså kökörning (tänker på för en annan som jobbar i sthlm) eller blir den j-vligt ryckig? Antar att motor-mapp lägena gör så att den kan vara snäll också?!
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ett kugg ner fram eller två upp bak så blir den bra, men lite kopplingslirande blir det.
Men på snällaste mappen är det inga problem.
Däremot har den en förmåga att bli rätt varm.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Jag har en Jofama väska som man hänger över passagerarsadeln och som hänger ner på sidorna, har den större varianten och det fungerade bra..
ImageUploadedByTapatalk1438864785.087005.jpg
Men tänker försöka minska packningen tills nästa gång då man oftast, iaf jag, har med för mycket i packningen.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Hur är hojen gällande brutalitet? Menar, går den att fisåka i stan, likaså kökörning (tänker på för en annan som jobbar i sthlm) eller blir den j-vligt ryckig? Antar att motor-mapp lägena gör så att den kan vara snäll också?!

Om man kollar på 1100:an är den redan neddrevad med ett kugg fram från fabrik.

Personligen gillar jag inte att fippla med mapparna. Det är rätt stor skillnad mellan dem och vet man inte riktigt vilken man är på så känns gasresponsen skitkonstig. Så jag kör en och samma (T) hela tiden, den snällaste (S) känns lite som om man hade gummisnoddar som gasvajrar. Den vassaste (R) är som en aggressiv snabbgasrulle.

Skulle jag åka runt väldigt mycket i stan skulle jag välja en annan hoj om jag är helt ärlig. Inte den här hojens paradgren ...alls. Rätt mycket ryck i drivlinan, speciellt på låga växlar, svårt att rulla på mjukt med gasen på låga varv. Två rödljus och har du 105 grader vattentemp. Svårt att komma överens med motorbromsbegränsningen, när du slår av så ligger det på grundgas nån sekund eller två och sen kommer full motorbroms (hur länge och hur mycket är olika på olika mapparna).

Och om 1100:an är bättre på detta än V4R:en ...då är V4R verkligen inte bra på det. Inte som ett galet monster direkt, men stökig.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Om man kollar på 1100:an är den redan neddrevad med ett kugg fram från fabrik.

Personligen gillar jag inte att fippla med mapparna. Det är rätt stor skillnad mellan dem och vet man inte riktigt vilken man är på så känns gasresponsen skitkonstig. Så jag kör en och samma (T) hela tiden, den snällaste (S) känns lite som om man hade gummisnoddar som gasvajrar. Den vassaste (R) är som en aggressiv snabbgasrulle.

Skulle jag åka runt väldigt mycket i stan skulle jag välja en annan hoj om jag är helt ärlig. Inte den här hojens paradgren ...alls. Rätt mycket ryck i drivlinan, speciellt på låga växlar, svårt att rulla på mjukt med gasen på låga varv. Två rödljus och har du 105 grader vattentemp. Svårt att komma överens med motorbromsbegränsningen, när du slår av så ligger det på grundgas nån sekund eller två och sen kommer full motorbroms (hur länge och hur mycket är olika på olika mapparna).

Och om 1100:an är bättre på detta än V4R:en ...då är V4R verkligen inte bra på det. Inte som ett galet monster direkt, men stökig.
Känner inte alls igen mig i det du skriver om stadskörning och motorbroms. Har du gammal programvara i ecun? Den är ju inte lika len som en rad4 kanske. Men absolut inga problem. 102 grader kan jag se om det är varmt ute. Men fläktarna sänker det snabbt om jag står still vid broöppning. Och sjunker blixtsnabbt så fort man rör sig.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Jag har en Jofama väska som man hänger över passagerarsadeln och som hänger ner på sidorna, har den större varianten och det fungerade bra..
View attachment 422521
Men tänker försöka minska packningen tills nästa gång då man oftast, iaf jag, har med för mycket i packningen.
Jag hade den lilla versionen med sovsäcken ovanpå.
6 dagar, 5 nätter. Var perfekt.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top