Aprilia-tråden

Tjenare.

Ska åka och kolla på (och troligtvis hämta hem) en Tuono Factory i morgon och har ett par funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

Hojen i fråga är privatimporterad, när den var helt ny. I reg.pappprena, och i COC-pappret, står det att effekten ligger på 78 kw / 106 hk.
Detta känns givetvis inte helt rätt, så den nuvarande ägaren gjorde en snabb koll igår kväll och märkte att det satt någon form av stopp så att spjällen inte kunde öppna fullt. Dessa är nu bortplockade.

Nu undrar jag om ni vet om det kan finnas strypningar på fler ställen, eller om detta är det enda. Känns det inte lite mycket att denna begränsning skulle bromsa effekten med 30 häst?
Det jag är mest orolig för är om det skulle vara någon begränsning inlagd i styrningen (ECU:n).

Tacksam för alla svar, är ruskigt sugen på att börja köra Aprilia igen.
 
Tjenare.

Ska åka och kolla på (och troligtvis hämta hem) en Tuono Factory i morgon och har ett par funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

Hojen i fråga är privatimporterad, när den var helt ny. I reg.pappprena, och i COC-pappret, står det att effekten ligger på 78 kw / 106 hk.
Detta känns givetvis inte helt rätt, så den nuvarande ägaren gjorde en snabb koll igår kväll och märkte att det satt någon form av stopp så att spjällen inte kunde öppna fullt. Dessa är nu bortplockade.

Nu undrar jag om ni vet om det kan finnas strypningar på fler ställen, eller om detta är det enda. Känns det inte lite mycket att denna begränsning skulle bromsa effekten med 30 häst?
Det jag är mest orolig för är om det skulle vara någon begränsning inlagd i styrningen (ECU:n).

Tacksam för alla svar, är ruskigt sugen på att börja köra Aprilia igen.

Tror ej det ligger någon strypning i ecun...går alltid kolla med en axone har den slip-on så kan det va bra att kolla att den körs på map 2 ändå. Sen så kan det sitta en platta fram mellan ram och snorkel som hindrar luften lite gran.
 
Tror ej det ligger någon strypning i ecun...går alltid kolla med en axone har den slip-on så kan det va bra att kolla att den körs på map 2 ändå. Sen så kan det sitta en platta fram mellan ram och snorkel som hindrar luften lite gran.

Sitte Akra-burkar monterade och den körs på map2. Ska kika vid snorkeln om det sitter något där.
 
Jepp, det är nog det enda (trottelstopp), plattan mellan ram och luftfilterbox sitter där som standard på alla tuono, det är för att få ner insugsljudet. Bara kööööp! Hehe, det betyder ju att hojen inte gått på full effekt, snällt körd med andra ord :)
 
Japp man börjar nog bli gammal då rövdynon inte kännt att det saknats några pollar får skylla på att den knappt är körd mer en inkörningen:rolleyes:. Och kraften räckte till att få framhjulet att gå till väders på tvåan med min smärta 120 kg kropp:banana
Spjällbladen var begränsade med knappt 10 grader, inga strypningar i insugsgummi eller i snorkeln heller för den delen.
Jag säger som snoken KÖP:D
 
Är en försäkringsrelaterad fråga, rätt förekommande i andra länder med just 78kw(sånt finns knappt här, då de flesta bolag går på angiven originaleffekt och inget annat). Till och med min tyska gamla gixxer750 var 78kw strypt så det är absolut inget konstigt med det.
Finare Fakktory -08 är näst omöjligt att finna :yoparty
 
Svårstartad...

Hejsan. Är ny på Aprilia och har köpt mig en Falco från -00.
Har lite problem med att den inte vill starta alltid och vad jag læst mig till så har Aprilior de problemen ibland.
Har den stått några dagar så går inte startmotorn runt/bara surrar i relä/startmotor.

Tips? Är det bara underhållsladdare som gäller konstant eller finns det andra sätt att komma runt detta? Annat batteri/relä mm?
Tror det sitter ett Biltema-batteri i idag.
Eller är det så att man får leva med underhållsladdning även sommartid eller är det så att jag måste köra med lite tätare intervaller?

Tacksam för råd :)
 
Hejsan. Är ny på Aprilia och har köpt mig en Falco från -00.
Har lite problem med att den inte vill starta alltid och vad jag læst mig till så har Aprilior de problemen ibland.
Har den stått några dagar så går inte startmotorn runt/bara surrar i relä/startmotor.

Tips? Är det bara underhållsladdare som gäller konstant eller finns det andra sätt att komma runt detta? Annat batteri/relä mm?
Tror det sitter ett Biltema-batteri i idag.
Eller är det så att man får leva med underhållsladdning även sommartid eller är det så att jag måste köra med lite tätare intervaller?

Tacksam för råd :)

Bytt bort fel tema batteriet till ett orginal batteri. Har ett beg orginal batteri till övers men ser att du bor i Norge tyvärr.

Snåla inte med batteriet då kan det bli dyrt...! , finns risk att det sliter på sprang cluntch eller vad den heter :)
 
Bytt bort fel tema batteriet till ett orginal batteri. Har ett beg orginal batteri till övers men ser att du bor i Norge tyvärr.

Snåla inte med batteriet då kan det bli dyrt...! , finns risk att det sliter på sprang cluntch eller vad den heter :)

Kommer man undan underhållsladdningen genom mer kræm i batteriet eller ær det något man får leva med?
Har køpt en underhållsladdare men tænkte inte till ordentligt så den ær ju før stor før att ha med sig om man åker och øvernattar och behøver underhållsladda under natten typ...hade ju varit skønt att slippa helt.

Har aldrig varit med om på tidigare hojar att man ska behøva det. Har haft Suzuki:s stående med batteri i under vintern och den startar hur fint som helst till våren æven utan underhåll eller uppladdning...
 
Kommer man undan underhållsladdningen genom mer kræm i batteriet eller ær det något man får leva med?
Har køpt en underhållsladdare men tænkte inte till ordentligt så den ær ju før stor før att ha med sig om man åker och øvernattar och behøver underhållsladda under natten typ...hade ju varit skønt att slippa helt.

Har aldrig varit med om på tidigare hojar att man ska behøva det. Har haft Suzuki:s stående med batteri i under vintern och den startar hur fint som helst till våren æven utan underhåll eller uppladdning...

Det finns inga genvägar....bytt bort biltema batteriet till ett orginal batteri annars riskerar du att förstöra "Sprang Clutch" och det kommer lätt gå på 4000:--> att fixa.
 
Kommer man undan underhållsladdningen genom mer kræm i batteriet eller ær det något man får leva med?
Har køpt en underhållsladdare men tænkte inte till ordentligt så den ær ju før stor før att ha med sig om man åker och øvernattar och behøver underhållsladda under natten typ...hade ju varit skønt att slippa helt.

Har aldrig varit med om på tidigare hojar att man ska behøva det. Har haft Suzuki:s stående med batteri i under vintern och den startar hur fint som helst till våren æven utan underhåll eller uppladdning...


Med ett fräscht Yuasa (orginal) så behöver du inte underhållsladda om hojen bara ska stå några dagar. Är det så så är det fel på laddningen på hojen.
Så som Lam-Kaka säger, byt till ett Yuasa så kommer det att funka! :banana
 
Jag tänkte "vrida ner" växelpedalen på min Falco så att jag slipper lyfta foten när jag ska växla ner. Kollade lite snabbt nu och växelpedalen sitter ihop med fotpinnen och hålls av en bult.
Är det en stor operation eller går det att bara lossa, vrida ner lite, justera växelförarstaget och spänna fast igen? :va
 
Elvis has left the building. Idag fick apan en ny ägaretur att det var en bra ny ägare till älskarinnan, hoppas hon kommer ge många goa dagar på vägarna/banorna
 
Elvis has left the building. Idag fick apan en ny ägaretur att det var en bra ny ägare till älskarinnan, hoppas hon kommer ge många goa dagar på vägarna/banorna

Kul för Bonzo, tråkigt att du inte är apriliaisti nu då. :näsblod

Hon kommer nog bli glad att få gå med öppna spjäll för första gången i sitt liv :D:krama
 
Aprilia Racing Department.

Var inne o kollade på Aprilia Racing i Noale när jag hade vägarna förbi, tog nåra bilder.
 

Bifogat

  • Italien 2011 053.jpg
    Italien 2011 053.jpg
    240.7 KB · Visningar: 51
  • Italien 2011 043.jpg
    Italien 2011 043.jpg
    235.2 KB · Visningar: 53
  • Italien 2011 044.jpg
    Italien 2011 044.jpg
    224.6 KB · Visningar: 55
  • Italien 2011 045.jpg
    Italien 2011 045.jpg
    242.5 KB · Visningar: 52
  • Italien 2011 047.jpg
    Italien 2011 047.jpg
    232.1 KB · Visningar: 52
  • Italien 2011 048.jpg
    Italien 2011 048.jpg
    238.1 KB · Visningar: 54
  • Italien 2011 049.jpg
    Italien 2011 049.jpg
    230 KB · Visningar: 61
  • Italien 2011 050.jpg
    Italien 2011 050.jpg
    242.4 KB · Visningar: 58
Jorå, nu är pappa Bonzo tillbaka i familjen, känns riktigt bra att vara hemma igen. Stort tack till Harvest som stått ut med alla mina frågor och funderingar under veckan. Tackar också för alla extraprylar du skickade med.:tummenupp

Ska bli kul att provköra hojen ordentligt i morgon. Måste bara justera dämparna lite, Harvest är ju en aning större än oss vanliga människor så det var en smula stötigt vid provkörningen idag.
Ska testa om det går att justera tillräckligt med nuvarande fjädrar, eller om jag måste slänga i original igen.
 
Kul för Bonzo, tråkigt att du inte är apriliaisti nu då. :näsblod

Hon kommer nog bli glad att få gå med öppna spjäll för första gången i sitt liv :D:krama

Var ute o testade apan med öppna spjäll idag och helt klart var den lite mer yster på fullgas än innan:yoparty men skillnaden var faktiskt inte så stor som man kan tro. Var rädd att man missat allt det roliga:gnissla
Får se hur det ser ut hösten 2012 då det enligt tidplan skall vara utbytt en del reservdelar i ryggfan. kanske en Tuono V4:yoparty eller något annat roligt
Ahh en Bonzo som kommit hem o torrkör för fullt eller:
 
Last edited:
Nu är jag fan irriterad! Förra fredagen skulle jag för första gången ta med min flickvän på en tur på min "nya" hoj (en milleR -02).
Självklart så startade den inte då och jag misstänkte batteriet, så jag köpte en Ctekladdare för ynka 900kr :P. vädret i veckan blev ju åt helvete men nu blev det motorcykelväder deluxe!....så jag tar mitt nyladdade batteri och monterar det, motorcykeln brummar igång finfint och jag tänkte "fan vad skönt att det löste sig".
Jag går in o lämnar verktygen och byter om. Självklart!! så startar inte skiten efter detta!
Är det verkligen bara meningen att batteriet (ett yuasa 12blabla (orginalare)) inte ska klara av att leverera mer än 1 startchans?
Är det dessutom meningen att det ska låta illa som fan när den precis inte orkar starta? eller är det den beryktade "sprag clutchen" som gått åt skogen?

Hojen har precis gått 1300mil och är förövrigt kanonfräsch så ja, man förväntar sig ju att den alltid ska fungera i alla väder.

När jag kallstartar så använder jag "choken" i botten och brukar även behöva hålla full gas. Är detta normalt?

Just nu är jag bara jävligt förbannad och less! Det hela blir ju inte bättre att jag redan från början var tveksam till att köpa italienskt (ja jag vet att motorn görs av rotax :D, men det funkar bra att ha det som förklaring till problemen)

HJÄLP!
 
Nu är jag fan irriterad! Förra fredagen skulle jag för första gången ta med min flickvän på en tur på min "nya" hoj (en milleR -02).
Självklart så startade den inte då och jag misstänkte batteriet, så jag köpte en Ctekladdare för ynka 900kr :P. vädret i veckan blev ju åt helvete men nu blev det motorcykelväder deluxe!....så jag tar mitt nyladdade batteri och monterar det, motorcykeln brummar igång finfint och jag tänkte "fan vad skönt att det löste sig".
Jag går in o lämnar verktygen och byter om. Självklart!! så startar inte skiten efter detta!
Är det verkligen bara meningen att batteriet (ett yuasa 12blabla (orginalare)) inte ska klara av att leverera mer än 1 startchans?
Är det dessutom meningen att det ska låta illa som fan när den precis inte orkar starta? eller är det den beryktade "sprag clutchen" som gått åt skogen?

Hojen har precis gått 1300mil och är förövrigt kanonfräsch så ja, man förväntar sig ju att den alltid ska fungera i alla väder.

När jag kallstartar så använder jag "choken" i botten och brukar även behöva hålla full gas. Är detta normalt?

Just nu är jag bara jävligt förbannad och less! Det hela blir ju inte bättre att jag redan från början var tveksam till att köpa italienskt (ja jag vet att motorn görs av rotax :D, men det funkar bra att ha det som förklaring till problemen)

HJÄLP!

Ska försöka hjälpa dig...JAG kommer alltid hävda att CTEK laddare e skit men men :).

Gör så här ladda batteriet fullt.

När du startar använd choken på fullt(ingen gas)"tryck på start knappen någon sekund" brumar den ej igång då så släp knappen och vänta tills dashboarden slutar flipa upp o ner med nålen. Testa igen! samma tillväga gångs sätt!.



Sätt du gjorde det på riskerar att sura ner hojen på någon konstigt viss....ivarjefall om du startar den med full choke + gas den brumar igång du slår av den ganska fort och sen ska starta den ganska snabbt efter det och du har inte varm kört hojen riktigt.

Gissar att din hoj har startat om du har vilat den några timmar och försökt igen.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top