Aprilia-tråden

Vad tror ni : Skulle jag bli lycklig av att åka på en rsv mille, från att ha åkt zx9r och zx12r. Står lite i valet och kvalet på en zx10:a och en rsv mille, typ 03-04. Kanske är en dum fråga, men jag ställer den ändå.:tummenupp
Skadar inte att byta nån gång.
Inte dum alls men det är väldigt stor skillnad på dessa två alternativ.
Kawan (om du hittar en -04) är en riktig best. Kräver respekt och och en
rätt duktig pilot för att komma till sin rätt (på bana iaf).

Millen saknar en del effekt men när det börjar svänga är den raka motsatsen
till Kawan dvs. förlåtande och ganska lätt att komma till tals med.
Om du tillhör oss vanliga dödliga kommer du högst troligen lägga bättre
varvtider med RSV'n.

Men som sagt, det är två väldigt olika djur och är du ute efter att vara
raskast på rakan utanför det lokala fiket så är Kawan svårslagen.
Vill du ha ett "kurvinstrument" med överlägsen charm och känsla då väljer
du att åka italiensk twin.:yoparty
 
Tack bra med SH även när man inte har bootat upp hjärnan..

Förövrigt har jag skaffat ett par Oberon fotpinnar till min Tuono, de flyttar ned o tillbaka fotpinnarna nån cm skall bli intressant o känna på..

Labbar även med att höja sadeln ca 1cm för att se vad det ger på körställningen.

Åker du aprilia x 2 så tycker jag att du ska titta in till oss på www.lafamigliaaprilia.se också! :tummenupp
 
Jag är reggad där men inte aktiv.. är ruggit torsk på Aprilia och italienska motorcyklar öht.

Senaste dreggelobjektet är Dorsoduro 1200.. vill ha..
 
Vad tror ni : Skulle jag bli lycklig av att åka på en rsv mille, från att ha åkt zx9r och zx12r. Står lite i valet och kvalet på en zx10:a och en rsv mille, typ 03-04. Kanske är en dum fråga, men jag ställer den ändå.:tummenupp
Skadar inte att byta nån gång.
En annan beaktning i frågan är 03 eller 04??? De böt ju modell där å de är ganska stor skillnad på dem. Framförallt utsendet. 04:an har mycket mer sportig körställning mer hång på armarna alltså. Samt i mina ögon snyggare. Prestandan är helt ok fast de ca 132-139fjuttiga hk i japanska mått mätt. Å väghållningen fixar inte så många hojjar att slå. Väldigt lättkörda pga den snälla karaktären på motorn.

Valet är ditt.... Men åk å provkör å bedöm själv....

Lycka till
 
Jo, fick det förklarat att det skiljer mycket mellan 99-03 och 04. Är det inte ens värt att kolla på en 02:a? Jag kan inte påstå att jag är en rutinerad banräv, men gasar gärna bana, och mycket åkande på härliga krokvägar.
Som sagt, provkörning är det som gäller...Aningens svårt nu tyvärr, speciellt här i Stockholm. Man vill ju inte vänta till maj med att handla hoj.
 
Skulle vilja påstå att det skiljer en del på 99-00 och 01-03 också. Jag skulle satsat på att hitta en fin Mille R -03 med mkt utrustning.

Vad det gäller utrustning så är de inte kompletta utan

Helsystem, gärna 2-2 alt Arrows med balanserade grenrör.
Modifierad luftburk
Gabro chip + eventuellt Power Commander

Tycker jag..

Du får en mkt kompetent hoj som är ruggigt användarvänlig utan att för den delen vara tråkig någonsin. Mkt lättare att vara snabb med än en R4 pga motorkaraktären om du frågar mig.
 
Ska ta bort tanken i helgen pga att hojen ska lackas om.
Nått speciellt man ska tänka på?
Är det bara att koppla bort slangarna från soppapumpen och vara glad?

Har bara kollat lite snabbt hur det ser ut, men tips är aldrig fel innan man kör igång :)
 
I brist på lämpliga rsv-objekt, så blev det en zx10r istället. Kanske blir en Aprilia nästa gång :) Tack för infon i vart fall!
 
Jag har lite kvar med, men snart så...;)

/J
 

Bifogat

  • 10.JPG
    10.JPG
    161.8 KB · Visningar: 107
  • 12.JPG
    12.JPG
    201 KB · Visningar: 108
  • 13.JPG
    13.JPG
    122.7 KB · Visningar: 106
Jag har lite kvar med, men snart så...;)

/J

Najs!!

Någon som vet om man kan byta den packningen som sitter vid bromspumpen, där bromsvätskan åker in i pumpen? Tror den läcker liiite därifrån. Få nämligen luft i frambromsen med jämna mellanrum....... Störigt som fan är det!
 
155hp+ lite snålt gissat :)

155hk är ju "bara" 19hk mer än utgångsläget, det skulle kännas som ett misslyckande.

En liten gissningstävling kanske?

Utgångsläge: 136hk 109Nm

Standard motor med EVO6, Ironbite luftboxring och öppet luftfilter. Motec optimerad med 95RON pumpsoppa.


Ny motor:
1127cc 13:1 kolvsats
Racekammar
Portade toppar
60mm spjällhus
Smaltmoto G3 avgas
Aspen 102R racesoppa
Motec optimerad till bränslet
Ironbite ring

Enbart 102cc hos AF1 gav ca 28hk i deras bänk på en standard 2007 Tuono........

/J
 
Jag funderar på om det inte går att adaptera en Powercommander Ignition module från säg en SV650 -07-08 (de har iaf separata spolar likt RSVR) och koppla in till PC3:an. Då kan man ställa tändning även på nyare hojarna!
Det går ju att montera "valfri" PC3 på "valfri" hoj sålänge TPS-signal och spridarantal/cylindrar är samma. (har ju en mille pc 3 till min highland exempelvis).
En sådan lösning vore ju klart intressant! Eller??
 
Jag funderar på om det inte går att adaptera en Powercommander Ignition module från säg en SV650 -07-08 (de har iaf separata spolar likt RSVR) och koppla in till PC3:an. Då kan man ställa tändning även på nyare hojarna!
Det går ju att montera "valfri" PC3 på "valfri" hoj sålänge TPS-signal och spridarantal/cylindrar är samma. (har ju en mille pc 3 till min highland exempelvis).
En sådan lösning vore ju klart intressant! Eller??

Det hade varit sjukt maxat!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top