Aprilia-tråden

Som du förstår så är det ju lite upp till köparen vad han tycker den är värd,,så resonerar jag iaf,sedan får du väl värdera om den står i butik för då gäller konsumentköplagen i större utsträckning än vid privatköp,jag har sett dom 99:or som i annons värderats för 35K,vilket jag tycker är otroligt prisvärt för en hoj utan fel,,jag sålde min 99:a för 6 år sedan och även om den var i ett otroligt pedantskick och ungefär samma på mätaren som såldes för 65K

Det är nog bara osäkerheten kring hållbarheten och svårtillgängliga reservdelar som håller tillbaka mig. Hur är driftsäkerheten för millarna? Är det lite som en ducce eller veteranare då man bara kan söndagsköra och sen meka en hel vecka efter man varit ute, eller klarar de lite ”slit och släng” dvs. att man inte behöver vårda dem som en bäbis hela tiden?
 
Det är nog bara osäkerheten kring hållbarheten och svårtillgängliga reservdelar som håller tillbaka mig. Hur är driftsäkerheten för millarna? Är det lite som en ducce eller veteranare då man bara kan söndagsköra och sen meka en hel vecka efter man varit ute, eller klarar de lite ”slit och släng” dvs. att man inte behöver vårda dem som en bäbis hela tiden?

Hallbarheten är riktigt hög! Motorn är en riktigt tålig maskin som klarar både hård körning och överladdning! Chassi är fina komponenter från de största tillverkarna. Apriliorna jag haft har bara varit att serva var 1000:e mil. Delar är idag inget bekymmer.
 
Nu tillhör jag kanske inte slit o släng kategorin bland oss hojåkare men jag törs påstå att har du ett fräscht batteri och byter olja var tusende mil ihop med olje o luftfilter så kommer den vara så underhållsfri som det bara går,batteriet är viktigt då ett dåligt sådant gör att startmotorn inte riktigt orkar dra runt och momentet blir för stort för startmotorkopplingen,den överbelastas o måste bytas då,ironiskt har våra skramlande systrar(läs ducce) exakt samma lösning som du i stort sett hittar på ICA eller konsum,,ja eller Italia bike center i Arboga eller Biscaya,
undrar du om ventiljustering ??? ja det gör många ,, inte ofta dom justeras,, har flertalet med bekanta som har kört över 6000 mil utan att ha justerat,eller rättare sagt behövt justera.

står hojjen på firma ??


Det är nog bara osäkerheten kring hållbarheten och svårtillgängliga reservdelar som håller tillbaka mig. Hur är driftsäkerheten för millarna? Är det lite som en ducce eller veteranare då man bara kan söndagsköra och sen meka en hel vecka efter man varit ute, eller klarar de lite ”slit och släng” dvs. att man inte behöver vårda dem som en bäbis hela tiden?
 
står hojjen på firma ??

svar: nja... kan man säga.

visas på firma men säljs privat, tror jag.
 
Last edited:
Aprilia-tråden!!!

Är det någon som sitter på ett slipon som inte är ett High pipe så är jag intresserad av att köpa det! Helst av allt ett akra men det spelar inte så stor roll. Även krashat och krokigt är intresant då jag i värsta fall kan göra en ny burk av kolfiber!
 
Tack för infon guld värd....
Har varit svag för Aprilia sedan första Millen kom.
Alltid varit sugen på en härlig twin.

Kommer titta på den och provköra den i helgen. Känns som jag får mer hoj för pengarna med Aprilian.
Priset på de 2 objekten är likvärdigt.
Aprilian kostade ju ca 20 loppor mer som ny, mer sällsynt....
Känns mer prisvärd. Hoppas den är som en dröm att köra.

Men Triumphen måste stora 2000 mila servicen göras.
Den är ett år äldre och har gått dubbla miltalet + en kostnad på 4-5000 i service direkt efter köp.

Tejbys kan rekommenderas, och de är ju i stort sett bara ett stenkast från dig samt trevliga kurviga vägar dit:tummenupp
 
Kanon, bara ta vägen över kvarsebo och jönåker dit så myser man gott.
Ja då är det bara att vänta på att säljaren skall friskna till så man kan åka och titta och börja förhandla....

Tejbys kan rekommenderas, och de är ju i stort sett bara ett stenkast från dig samt trevliga kurviga vägar dit:tummenupp
 
Kanon, bara ta vägen över kvarsebo och jönåker dit så myser man gott.
Ja då är det bara att vänta på att säljaren skall friskna till så man kan åka och titta och börja förhandla....


Om det är den som finns på blocket i N-K så är det ett grymt bra pris om den är i fint skick! :tummenupp
 
Mera frågor....
Angående tipps och trix, finns det några små enkla modds som brukar göras på hojarna?

Sökt som faan i den här tråden men det är så mycket inlägg så det är svårhittat..........

Läst om att klippa någon grön kabel skulle ge extra malla i motorn, gäller det även 2007:an?
Läst om byte av triangellänkage för stötdämparen bak.
Ge mig tipps på enkla mods som jag kan fråga säljaren om det är utfört eller inte.

Någon riktigt bra länk till lull lull prylar....
Har noll koll sitter det hugger orginal?
Skulle vilja ha någon foram av seat cowl alltså singel kuts, samt plocka bort bakre fotpinnarna, finns det cleana ljuddämpar fästen att köpa.
Åka med bagage och passagerare får den gamla ZZR:en stå till tjänst med.....
 
Mera frågor....
Angående tipps och trix, finns det några små enkla modds som brukar göras på hojarna?

Sökt som faan i den här tråden men det är så mycket inlägg så det är svårhittat..........

Läst om att klippa någon grön kabel skulle ge extra malla i motorn, gäller det även 2007:an?
Läst om byte av triangellänkage för stötdämparen bak.
Ge mig tipps på enkla mods som jag kan fråga säljaren om det är utfört eller inte.

Någon riktigt bra länk till lull lull prylar....
Har noll koll sitter det hugger orginal?
Skulle vilja ha någon foram av seat cowl alltså singel kuts, samt plocka bort bakre fotpinnarna, finns det cleana ljuddämpar fästen att köpa.
Åka med bagage och passagerare får den gamla ZZR:en stå till tjänst med.....

Map2 ska man ändra till med Axone om man ska göra med slip-on(finns ingen kabel att klippa ny ecu), Singelcuts brukar följa med hojen orginal, hugger ska sitta orginal.

Köp sidor för grejor till hojen:

http://www.af1racing.com/store/Scripts/default.asp
http://www.apriliaforum.com/forums/
http://www.favarettiracingtech.it/en/AreaRacing.html
http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=149
http://www.italoparts.de
http://www.123bp.net/
http://www.smaltmoto.de/
 
Ni som har en Apa med fräscht batteri, vad visar spänningsindikatorn som man kan toggla fram med "D" med tändning o halvljus på?
 
Ni som har en Apa med fräscht batteri, vad visar spänningsindikatorn som man kan toggla fram med "D" med tändning o halvljus på?

Den siffran är väldigt individuell och inget att förlita sig på alls. Du kommer förmodligen att få olika svar från alla håll. Mäta över batteriet is teh shit, som kidsen säger...

För övrigt undrar jag om det är någon som sitter på ett par bakljus (bara själva glasen behövs egentligen) till millen?
 
Jag hade inte formulerat klart tanken på vad jag ville ha svar på när jag skrev inlägget. Tar time-out i frågan :)
 
Häng bak?

För att svara på min egen fråga, ja den är 160 mm.

Har bytt till en styvare fjäder på Sachs bakdämparen till en Öhlins 1091-36 fjäder som skall passa min vikt bättre.

Tror själv att 15 mm självhäng o 40 mm belastat häng blir bra på min Tuono gen 1.

Vad kör ni andra med för häng på era apor?

Bra länk till SMCs hängblankett


Stämmer det att bakfjädern är 160 mm obelastad på Gen1 Tounon?

EDIT: Inte Öhlins utan standarddämparen från Sachs
 
Aprilia-tråden!!!

När man byter packboxar i framgaffeln, är det bäst att först sätta den på innerbenet och sedan knacka den på plats från innerbenet till ytterbenet? Detta tycker haynes manualen man ska göra på "icke öhlinaren", det står inga instruktioner på hur man byter packboxar i öhlinsgaffeln.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top