Aprilia-tråden

Aprilia-tråden!!!

Kära apriliakamrater.

Jag vädjar om er hjälp då jag behöver ett grenrör (den biten som är på bilden) alltså den biten där kollektorröret sitter på, som sedan mynnar ut till ljuddämparen. Finns det någon i Skåne, eller inte för långt från, med en sådan kan jag komma imorgon och köpa det. Det är till en mille 2001 typen.
Behöver detta snarast och hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig.

MVH Jacob
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    238.2 KB · Visningar: 61
Kära apriliakamrater.

Jag vädjar om er hjälp då jag behöver ett grenrör (den biten som är på bilden) alltså den biten där kollektorröret sitter på, som sedan mynnar ut till ljuddämparen. Finns det någon i Skåne, eller inte för långt från, med en sådan kan jag komma imorgon och köpa det. Det är till en mille 2001 typen.
Behöver detta snarast och hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig.

MVH Jacob

Har 2 varianter på kollektor - ett helsystem och ett standardsystem!
Hör av dig om du vill ha jag finns i Halmstad!
 
Tuono

OOhAA!
Hämta ut min nya apa idag.
Tuono.... Efter två rsv'er, ås o massa andra hojar. 4 mil o man är redan förundrad varför det över huvudtaget finns andra modeller. Aprilia har verkligen lyckas. (bra resension efter 4 mil):va. Återkommer efter 50mil, 150 osv:)
OOhAA!

Lyssna på den låt o let your dreams come truth.... L.A. Guns - The Ballad Of Jayne
SeeYou ..
Alias Bezerk
 
Last edited:
Aprilia-tråden!!!

OOhAA!
Hämta ut min nya apa idag.
Tuono.... Efter två rsv'er, ås o massa andra hojar. 4 mil o man är redan förundrad varför det över huvudtaget finns andra modeller. Aprilia har verkligen lyckas. (bra resension efter 4 mil):va. Återkommer efter 50mil, 150 osv:)
OOhAA!

Lyssna på den låt o let your dreams come truth.... L.A. Guns - The Ballad Of Jayne
SeeYou ..
Alias Bezerk

Skönt att höra kamrat!
 
OOhAA!
Hämta ut min nya apa idag.
Tuono.... Efter två rsv'er, ås o massa andra hojar. 4 mil o man är redan förundrad varför det över huvudtaget finns andra modeller. Aprilia har verkligen lyckas. (bra resension efter 4 mil):va. Återkommer efter 50mil, 150 osv:)
OOhAA!

Vänta bara tills du får ut den på banan :tummenupp

Se till att dreva om den med, 15 fram och 43 bak är melodin.
Sen du, jävlar i dalen :yoparty
 
Whooaaa

Whooaaa
Efter 50mil idag säger jag "Whooaaa"
Silkeslen motorn/växellåda som dra gott. Inga vibrationer. Sitter kanon. Man sitter rakt, då man inte sjunker ner med rygg. Mkt lättavläst instrumentering, bara plus på den, Chassi o stötdämparna svalde kurvurna med glans. En sadel där man inte behöver någon hemorojd ring.
Änslänge bara plus.
Idag står mätaren på 50mil. Väntar spänt på få sätta på evo6:orna

SeeYou
 
Vänta bara tills du får ut den på banan :tummenupp

Se till att dreva om den med, 15 fram och 43 bak är melodin.
Sen du, jävlar i dalen :yoparty

15/43 på min race hoj ger ca 238km/h GPS fart med ca 11000rpm. Däcket är ett Bridgestone Slick 190/645. Vad det visar i Aprilias mätare har jag ingen aning om.

Whooaaa
Efter 50mil idag säger jag "Whooaaa"
Silkeslen motorn/växellåda som dra gott. Inga vibrationer. Sitter kanon. Man sitter rakt, då man inte sjunker ner med rygg. Mkt lättavläst instrumentering, bara plus på den, Chassi o stötdämparna svalde kurvurna med glans. En sadel där man inte behöver någon hemorojd ring.
Änslänge bara plus.
Idag står mätaren på 50mil. Väntar spänt på få sätta på evo6:orna

SeeYou

Fränt!!

Har du ett helt EVO6 eller bara burkarna? Hur som skaffa nån form av mappnings pryl så du kan ge hojen rätt bränsle iom bättre andningsförmåga.

/J
 
Jag ligger på ett k&n filter samt helsystem evo6:or. Någon sa att det ligger en avsedd mapp 2 färdig att sätta igång efter 150 mila servicen. Något annat att tänka på?

SeeYou
alias bezerk


15/43 på min race hoj ger ca 238km/h GPS fart med ca 11000rpm. Däcket är ett Bridgestone Slick 190/645. Vad det visar i Aprilias mätare har jag ingen aning om.



Fränt!!

Har du ett helt EVO6 eller bara burkarna? Hur som skaffa nån form av mappnings pryl så du kan ge hojen rätt bränsle iom bättre andningsförmåga.

/J
 
Jag ligger på ett k&n filter samt helsystem evo6:or. Någon sa att det ligger en avsedd mapp 2 färdig att sätta igång efter 150 mila servicen. Något annat att tänka på?

SeeYou
alias bezerk

Aprilia ecu'n har 2 lägen och vilken map som ligger i läge 2 får du kolla med verkstaden. Det finns olika beroende på om man ska köra med helsystemen eller slipon. Testa olika i bromsbänken så du får ut maximalt av motorn. Glöm inte att kolla effekten INNAN du börjar, dvs med det utförande du kör med nu, det är ju ökningen som är intressant.

/J
 
15/43 på min race hoj ger ca 238km/h GPS fart med ca 11000rpm. Däcket är ett Bridgestone Slick 190/645. Vad det visar i Aprilias mätare har jag ingen aning om.

/J

Några km till visar mätaren, men mycket. ett par procent. Precis lagom växling på en fighter :yoparty

Edit. Näe så fan heller! Det är 1,935 på primärväxel, 0,885 på 6:an och med 15-43 ger det en total på 4,909.

Vi snackar 255km/h strax före 11000rpm. Din GPS är trött...
Eller så spinner det duktigt :brinnerup
 
Last edited:
Några km till visar mätaren, men mycket. ett par procent. Precis lagom växling på en fighter :yoparty

Edit. Näe så fan heller! Det är 1,935 på primärväxel, 0,885 på 6:an och med 15-43 ger det en total på 4,909.

Vi snackar 255km/h strax före 11000rpm. Din GPS är trött...
Eller så spinner det duktigt :brinnerup

Tyvärr så har nya Rsv ganska mycket glädjemätare..men hur mycket vet jag inte.. men 260 på mätaren går det köra med 15,43 ivarjefall har jag hört på säkra källor(är lite osäker om hoj bryter lite vid 10750rpm)..kollar man gearshet så är 260km/h max vid 10750rpm med 15/43.
 
Touno VS Speed Triple!

Hej!

Sitter i besluts vånda, ska ha en till hoj utöver mitt touring lok och min skogsmaskin.
Har provkört Speed Triple men inte aprila touno.
Trivdes i sadeln på tripeln,
Har hittat en begad 2007 1000 R röd vit, med akra slipon ca 1000 mil.

Någon som valt mellan dessa hojar?
Isåfall varför välja tounon? Ja förutom motorsången då *ler*

Hur ser utvecklingen ut 2006, mot 2007 och 2008 och 2009 ?
Enligt tester på nätet verkar den vara svagare i både vridmoment och topp effekt än tripln.

Hur ser tillgång på reservdelar ut.
Närmaste handlare/service ställe är södertälje eller sthlm jag bor i norrköping, men pratat med en lokal firma som servar alla märken men inte är auktoriserade och de kan serva den.

Vad är det för service intervaller?
Barnsjukdommar och kända fel?
Och hur mycket godis finns till den?
Gärna länkar till tester ni känner till tunt med info om tuono.
Hittade några och tounon van dessa tester men har för mig jag läst test i svensk press då kom den inte lika bra till.....
 
Last edited:
Hej!

Sitter i besluts vånda, ska ha en till hoj utöver mitt touring lok och min skogsmaskin.
Har provkört Speed Triple men inte aprila touno.
Trivdes i sadeln på tripeln,
Har hittat en begad 2007 1000 R röd vit, med akra slipon ca 1000 mil.

Någon som valt mellan dessa hojar?
Isåfall varför välja tounon? Ja förutom motorsången då *ler*

Hur ser utvecklingen ut 2006, mot 2007 och 2008 och 2009 ?
Enligt tester på nätet verkar den vara svagare i både vridmoment och topp effekt än tripln.

Hur ser tillgång på reservdelar ut.
Närmaste handlare/service ställe är södertälje eller sthlm jag bor i norrköping, men pratat med en lokal firma som servar alla märken men inte är auktoriserade och de kan serva den.

Vad är det för service intervaller?
Barnsjukdommar och kända fel?
Och hur mycket godis finns till den?
Gärna länkar till tester ni känner till tunt med info om tuono.
Hittade några och tounon van dessa tester men har för mig jag läst test i svensk press då kom den inte lika bra till.....

Tuonon är väl den enda fightern som verkligen är byggd på en sporthoj, det ÄR en avklädd Mille.
Effekten på pappret vinner väl Tuonon med runt 10 kusar om jag inte minns fel, den är även lättare. Eftersom den delar allt med Millen har den även ett outstanding chassi! -06 har något mindre effekt, den har mindre ventiler, 07-10 är samma.

Du har Tejbys i Oxelösund som servar Aprilia, verkar även som om SPG kommer att bygga ut ÅF-nätet.

Serviceintervall är 1000 mil.
Barnsjukdommar är triangellänkar, dåliga klammor till kylarslangarna, slavcylinder, finns kanske något mer med.
Godis finns i massor!

www.af1racing.com har mycket prylar och deras forum www.apriliaforum.com en supersida med info om allt du kan tänkas behöva veta om alla Apor! :yoparty

kolla även vårt svenska forum Famiglia-aprilia.se!

Det är bara att köpa! :tummenupp
 
Jag provkörde en Trippel-07 under en halvdag förra året och den är helt klart en bra hoj med en fantastisk motor dock så upplevde jag chassiet som betydligt sämre än min dåvarande Tuono-04(gamla modellen) skulle jag sedan jämnföra den mot min nuvarande Tuono factory-08
(nya modellen) så blir skillnaden chassiemässigt ännu större.
Så gillar du att svänga så är Tuonon i mina ögon en mycket bättre hoj.
Reservdelar har alltid varit svår i Sverige men nu har SPG (samma organisation som står bakom HD,Buell m.m)tagit över generalagenturen vilket borde göra att det blir förbättringar på denna punkt.
Har i alltid handlat mina reservdelar i England, Tyskland eller Usa och där har det i princip aldrig varit problem med leveranser.
På den nya Tuonon som kom 06 det varit några recall angående bakbroms samt bromslangar fram.
Ett vanligt fel är imma i instrumentpanelen och sedan rekommenderas det att byta triangellänkar i dämparlänkaget bak då det förekommit ett par haverier på dessa som inte kunnat förklaras.

Godis finns det massor att köpa.

Tuonon är väl en av få nakenhojar som är en kåplös supersporthoj de flesta andra fabrikat plockar bort det bästa komponenterna när de bygger nakenhojar.
Det är bara o köp:yoparty

Damn Fredde var snabbare denna gång:gnissla
 
i 100 km/t är missvisningen 5km/t
vid 200 och över 10 km/t.
end od disskution.

Tyvärr så har nya Rsv ganska mycket glädjemätare..men hur mycket vet jag inte.. men 260 på mätaren går det köra med 15,43 ivarjefall har jag hört på säkra källor(är lite osäker om hoj bryter lite vid 10750rpm)..kollar man gearshet så är 260km/h max vid 10750rpm med 15/43.
 
Tack för infon guld värd....
Har varit svag för Aprilia sedan första Millen kom.
Alltid varit sugen på en härlig twin.

Kommer titta på den och provköra den i helgen. Känns som jag får mer hoj för pengarna med Aprilian.
Priset på de 2 objekten är likvärdigt.
Aprilian kostade ju ca 20 loppor mer som ny, mer sällsynt....
Känns mer prisvärd. Hoppas den är som en dröm att köra.

Men Triumphen måste stora 2000 mila servicen göras.
Den är ett år äldre och har gått dubbla miltalet + en kostnad på 4-5000 i service direkt efter köp.
 
fråga: vad bör man betala för en mille -99 med 1500 till 2000mil på mätaren?
de verkar vara tögsålda om man kikar på blocket.
 
Som du förstår så är det ju lite upp till köparen vad han tycker den är värd,,så resonerar jag iaf,sedan får du väl värdera om den står i butik för då gäller konsumentköplagen i större utsträckning än vid privatköp,jag har sett dom 99:or som i annons värderats för 35K,vilket jag tycker är otroligt prisvärt för en hoj utan fel,,jag sålde min 99:a för 6 år sedan och även om den var i ett otroligt pedantskick och ungefär samma på mätaren som såldes för 65K

fråga: vad bör man betala för en mille -99 med 1500 till 2000mil på mätaren?
de verkar vara tögsålda om man kikar på blocket.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top