Aprilia-tråden

Aprilia Lobbying!

Gott nytt år på er alla apriliaälskare! :tomten

jag läste just om en kille här på sporthoj.com som fundrar på att skaffa en Höna VTR eller Sukiyaki TL1000.
Gör honom en god gärning och sprid insikten att Aprilia (Falco) slår dessa hojar med hästlängder på alla plan! :7peta

sporthoj.com: VTR1000F eller TL1000S ?
 
Mille R -04

Nu står det inte på innan der står en sådan i mitt garage,,,,,,00:an är såld.
vad har vi för uppfattning om färgval,,,,,,
jag vet vad jag vill ha men vad tycker ni på forumet ?
 
vart,,,

Är det någon somvet om det står någon röd/silverfärgad Mille R på någon firma
i vårat avlånga land ?
skulle vara kul o titta lite innan jag beställer,,jag har gjort mitt val men
mest för nyfikenhetens skull bara.
berätta........... tack
 
jocke i köping skrev:
Nu står det inte på innan der står en sådan i mitt garage,,,,,,00:an är såld.
vad har vi för uppfattning om färgval,,,,,,
jag vet vad jag vill ha men vad tycker ni på forumet ?


Raabbaaa!!

Grott nytt år på er!!
Färgen på bilden tycker jag är snyggast, den är väl inte där för inte.
Mörka cyklar börjar bli så tråkiga. Mera ljusa cyklar.
( inslag 2004 )

Hur gor det med motorerna Buster & Kaz??????
 
sover

jag tror buster kaz sover,,,,, dom har gått i ide som ett par nallebjörnar :banana

wasa skrev:
Raabbaaa!!

Grott nytt år på er!!
Färgen på bilden tycker jag är snyggast, den är väl inte där för inte.
Mörka cyklar börjar bli så tråkiga. Mera ljusa cyklar.
( inslag 2004 )

Hur gor det med motorerna Buster & Kaz??????
 
jocke i köping skrev:
Nu står det inte på innan der står en sådan i mitt garage,,,,,,00:an är såld.
vad har vi för uppfattning om färgval,,,,,,
jag vet vad jag vill ha men vad tycker ni på forumet ?
Jag tycker att RSV-R 2004 är snyggast som Factory i rött/grått, men med några små modifieringar som tidigare postat här:

aprilia_rsv-r_factory_anim2.gif

Jag blir SÅ sugen! Men till säsongen 2005 ska jag ha en sådan här själv! :kär
 
Positivt

Dina moddar är redan uppskrivna,,,,,fast det var dom faktiskt redan innan 04:an hade presenterats här på forumet,,,
du har glömt att det går att fixa o trixa med eloxeringar va ?
det är ett klämmigt sätt att "förgylla" på
tjooooohoooooooo

Tokas skrev:
Jag tycker att RSV-R 2004 är snyggast som Factory i rött/grått, men med några små modifieringar som tidigare postat här:

aprilia_rsv-r_factory_anim2.gif

Jag blir SÅ sugen! Men till säsongen 2005 ska jag ha en sådan här själv! :kär
 
Tror att GuzziCenter i Stockholm skulle beställa hem just en sådan. Vet inte om han fått den ännu men ring å kolla.

jocke i köping skrev:
Är det någon somvet om det står någon röd/silverfärgad Mille R på någon firma
i vårat avlånga land ?
skulle vara kul o titta lite innan jag beställer,,jag har gjort mitt val men
mest för nyfikenhetens skull bara.
berätta........... tack
 
Tjabba !
inte är det så galant att du har ett telenummer dit åxå ?
om det e som du säger så¨måsta jag fara dit o kolla lite,, he he he
förbereda moddar alltså :kär

mikcar skrev:
Tror att GuzziCenter i Stockholm skulle beställa hem just en sådan. Vet inte om han fått den ännu men ring å kolla.
 
Funderar på en Falco !

Hmm behöver lite hjälp. ska kolla på en falco -00 som har gått
ca 1200 mil.

Behöver tips om det finns några kända fel eller andra brister som man behöver kolla upp.
 
tompalonka skrev:
Hmm behöver lite hjälp. ska kolla på en falco -00 som har gått
ca 1200 mil.

Behöver tips om det finns några kända fel eller andra brister som man behöver kolla upp.
Ok, lite snabbt så här då...

Kopplingen: Att den inte slirar (Om det inte redan blivit så räkna med 2.500:- ung. inom snar framtid för ett kopplingskit från Barnett. Sen funkar det kanon!)

Stötdämpare bak: Är av en enklare variant än på Millen och jag har hört nåt om att den kan bli lite för mjuk med tiden. Snacka med Triggerhappy här, han bytte till en Sachsdämpare från en Mille. Han kan säkert ge dig tips!

Förutom detta lär du inte bli missnöjd med Aprilia = Superkvalitet!
 
tompalonka skrev:
Hmm behöver lite hjälp. ska kolla på en falco -00 som har gått
ca 1200 mil.

Behöver tips om det finns några kända fel eller andra brister som man behöver kolla upp.

Bromsskivorna kan ibland slå sig och bli skeva om de har gått för varma. Provkör och bromsa progressivt och känn efter!

Ang. bakstötdämparen så stämmer det att den är enklare än motsvarande på RSV Mille (som passar) men fr.o.m. 2001 (kåporna är silver, blå, gula eller grå) är det en något bättre dämpare än 2000.

En kanonhoj som slår de flesta japs-twinnar på bana men som fortfarande är bekväm och praktisk för långa europasemestrar...
 
Förutom det som grabbarna räknat upp kan jag väl tillägga att bakstötdämparen orginal inte "är" ett fel utan snarare en bit som man ganska snart vill uppgradera. Falcon´s orginal sachs är ganska low performance och väger man runt 90 pannor som jag är fjädern lite väl mjuk + att det inte finns kompressions justering.
Jag valde att sätta dit den dämpare som sitter orginal på Millen, jag hittade en från en kraschad mille -99 som har exakt samma länkage som Falcon.
Jag gav 1500 för den och den var dessutom utrustad med en lite hårdare fjäder. Mille dämparen är justerbar i längd, har kompressions justering + som falcon ställbar retur och fjäder förspänning. Dessutom har mille dämparen en utanpåliggande gasbehållare som gör att dämparen tål hårdkörning lite bättre än orginalet.

Om du vill uppgradera kan du ta en dämpare ifrån nyare millar men länkaget är annorlunda så du får fixa en hårdare fjäder eller byta länkaget.

Jag kan inte annat än att rekomendera Falcon å det varmaste, en mycket skön hoj som inte bangar för hårdkörning på nått sätt. Desstum är det lätt att skrämma upp motorn rejält. På med Slip-on, byt Eprom och häng i ett Renegade Airkit så har du nästan 10hk till + ett underbart ljud.

Även jag bytte koppling på min vid ca 1800mil (tror jag) till Barnett AP-300.

Taz här på forumet har en tillsalu. Se: http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=397
 
Last edited:
tompalonka skrev:
Hmm behöver lite hjälp. ska kolla på en falco -00 som har gått
ca 1200 mil.

Behöver tips om det finns några kända fel eller andra brister som man behöver kolla upp.


Raabbaa!

Koplings problem behöver inte betyda byte. Tvätta lamellerna och glas blästra stålskivorna sedan kontakta mej så får du nya uppgraderade fjädrar får 400:- inkl. frakt (som ny, fast bättre ).
För övrigt så finns inget att tillägga en kanon hoj!!! :tummenupp

wasa
 
wasa skrev:
Raabbaa!

Koplings problem behöver inte betyda byte. Tvätta lamellerna och glas blästra stålskivorna sedan kontakta mej så får du nya uppgraderade fjädrar får 400:- inkl. frakt (som ny, fast bättre ).
För övrigt så finns inget att tillägga en kanon hoj!!! :tummenupp

wasa

Gällande koppling: Att tvätta lamelerna och blästra skivorna ser jag som en tillfällig lösning, hårdare fjädrar lika så... den kommer slira igen inom 500 mil. man kan säga att det är en "a way to get you home" lösning... ne byt till barnett som föreslagits... då är problemet ur världen "for ever". Annars kan jag inte annat än att hålla med om själva cykeln... den e go... en iofs... ska ru ha en riktigt go appe så ska du ju ha en mille! =)

tjo och lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top