Oki doki inga större problem då. Hämtade du med bil&släp och isåfall vilken väg tog du verkar vara klent med färjor till England kollade lite på ebay & uk trader igår och prisnivån verkar vara helrätt.
Resan är det som förstör kalkylen en hel del... Förra gången åkte jag med en MB Vito diesel landvägen (färja H-borg - Helsingör/Rödby - Puttgarten) till Calais och tog tunneln över (eller under

) till England.
Jag hade c:a 40 mil tor på engelska sidan och totalt blev det runt 380 mil om jag inte missminner mig. Resan tog drygt 2 dygn i anspråk och då var det ingen semestertripp utan två man som körde i princip växelvis hela vägen fram och tillbaka med stopp för mat, pissa och sova någon timme

. Förmodligen blir det samma rutt igen om det blir aktuellt med skillnad att jag skippar tunnel och tar färjan Calais - Dover för att hålla ner kostnaden, färja - 30 euro, tunnel - 100 euro. Färjekostnaderna blir då totalt lite drygt 2000 kr
I slutändan tjänar man inte så mycket jämfört med att anlita t.ex Mark Jennings för att få hem en hoj men samtidigt är det lite kul att hämta hojen själv tycker jag. Kan man däremot ta hem 2 hojar och dela på kostnaderna så blir det ju ett annat läge.
Finns lite andra vägar också, dfds Tor Line har lastbåtar mellan gbg-Newcastle och gbg-Tillbury som man kan hoppa på i mån av plats men de tar inte med många åt gången samtidigt som det var dyrt när jag kollade sist. Sedan finns ju Ejsberg-Harwich men den är också dyr. Sist jag kollade kostade det 3700
enkel för en buss och 2 pers.
Det absolut billigaste är nog att flyga billigt över med Ryan Air, köra hojen själv till Newcastle eller Tillbury och sedan hoppa på en av lastbåtarna hem med hojen. Har för mig att färjan+hoj kostade 1800 enkel resa när jag kollade i våras. Men den varianten ger ju en del annat krångel, transport från flyg till hoj, försäkring på engelska sidan, köra i vänstertrafik med hojen, passa tidtabeller, transport från gbg m.m.
Man skall nog inte bara stirra sig blind på pengarna när man importerar från england, i alla fall inte om man pratar om
en hoj. Det är inga jättevinster man gör även om det blir en liten peng. Däremot finns det ju ett större utbud där, det finns lite mer att välja på och det är ju inte fel.
/R