Aprilia-tråden

Brytare på effektbegränsnings kabeln...???

Läste på denna tråd och fick äntligen en förklaring till en installation på hojen som varken jag eller ens tidigare ägaren (4år) hade en aning om vad den var till för...:banana
Den lilla kabeln som effektbegränsar mille motorn (har en -00´a).
När man står still på friläge och provar med brytaren (till eller från) märker man ingen som helst skillnad...:confused:
- så jag har hela tiden åkt runt i tron att den inte gjorde någon nytta. Hojen har enligt uppgift körts på bana (flitigt...?) av ännu tidigare ägare. Så jag drog helt enkelt slutsattsen att den var en kvarleva från den tiden. Jag har t.o.m. kört med den sluten, det är ju originalkoppling av systemet "för säkerhets skull"...:huvet
Snacka om att man känner sig som ett :arsele

Vad jag inte fattar - men kanske någon annan här kan svara på - är varför man skulle göra sig besväret att koppla kabeln över en brytare som möjliggör att man "kortsluter" = begränsar effekten igen...?:dummer
galleri


Jag skall snart mappa om hojen med nytt avgassystem - 4,0kg titan istället för originalet´s 10,9kg rostfritt :tummenupp

Det sitter K&N-filter (ingen restriktor kvar här inte) och systemet stöttas upp av en PCIII´a.

Finns det någon risk att denna brutna kabel (jo, nu kommer brytaren att vara frånslagen istället :hihi ) kan störa mappningen av PCIII :va

Hoppas på att det blir en skaplig skillnad från ifjol... :)
 
Ja du?! Vet faktiskt inte. Va sjukt svårstartad imorse också, men när jag väl fick igång den så har den gått som en klocka igen....


//C

Skönt att du fått igång den igen... Lurigt dock att den blivit svårstartad. Är det något som den hojen har varit så är det just lättstartad i alla lägen. :va Aja, hoppas det var något tillfälligt.

/R
 
Läste på denna tråd och fick äntligen en förklaring till en installation på hojen som varken jag eller ens tidigare ägaren (4år) hade en aning om vad den var till för...:banana
Vad jag inte fattar - men kanske någon annan här kan svara på - är varför man skulle göra sig besväret att koppla kabeln över en brytare som möjliggör att man "kortsluter" = begränsar effekten igen...?:dummer
Hoppas på att det blir en skaplig skillnad från ifjol... :)

Brytarn är med all säkerhet kopplad till map väljaren.
EEPROM´t innehåller 2 olika styrmappar och man växlar mellan dessa genom att ha dessa kablar kopplade eller isolerade...därav brytare.

En del eftermarknadschip innehåller två olika mappar...då är det skitlätt att växla mellan dessa med en brytare.

Betr luftfilter så gör det i princip ingen skillnad...den stora skillnaden kommer om du byter ut orginal luftburk mot något av eftermarknadskiten.
Den gamla millen (fram till -03) och Falcon led hårt av alldeles för liten luftburk.

Tips 1: Kolla vad du har för chip i ECU´n
Tips 2: Fixa airkit
Tips 3: Släng i en Barnett koppling

Med airkit, avgasystem och schysst mappning så vinner du mellan 6-12Hk upp genom registret och närmare 8-10Hk på topp.

Enjoy!
 
Kåpglas Mille-99

Jag vill ha ett nytt kåpgls till min Mille -99

Frågan är om det är samma till -99-00 som till 01-03?
 
EPROM märkt "Termignoni", någon som vet...?

Triggerhappy, tackar ödmjukast för din inspiration att våga få mig grotta med ECU´n :bow

Följande kom fram:
Det sitter ett EPROM med en liten handskriven etikett där det står "Termignoni" - vilket jag tvivlar på att det gör på originalet...:tungan

Nu återstår att se om det finns någon av de som läser detta som vet vad detta EPROM gör?
Dvs. om brytaren på kabeln växlar mellan två olika program och vilken skillnad det i så fall är när brytaren är öppen respektive sluten?
Om jag förstod hur jag lade in en bild så skulle den komma här...:glömdet
Men det får bli en länk till min "blogg", där jag iaf. lyckats få in en bild på EPROM´et.
visabild.php


Jag skall dessutom ta fasta på din rekommendation om större luftburk (plenum) och se om det finns någon möjlighet att blixtsnabbt inköpa ett sådant - alla som säljer ett dyligt kit (OBS komplett!) får gärna höra av sig.
Jag skall på RR-kurs den 4-5 april och då skall hojen vara färdig - mappad och klar...:whip

Jag har förstått att man kan/bör uppgradera kopplingen åsså - det finns inte riktigt pengar till det bara :ajjabajja säger frun.
 
Jag har en liten fråga.. Ungefär hur många liter olja ska det vara i min mille? Jag chansade på 2liter men det tycks inte räcka riktigt, har fyllt på men det är bara någon millimeter upp på oljekontrollen.
 
Hoppas att vi i år kan få ihop en Apriliaträff det vore fantaskiskt trevligt att få träffa lite likasinnade och kunna sätta ett ansikte på användarnamnen.

Ja vore kul, vad sägs om Skokloster 1:a maj vore häftigt med många aprilior.
 
Jag vill ha ett nytt kåpgls till min Mille -99

Frågan är om det är samma till -99-00 som till 01-03?

Nej, det är inte samma kåpglas.

Jag har en liten fråga.. Ungefär hur många liter olja ska det vara i min mille? Jag chansade på 2liter men det tycks inte räcka riktigt, har fyllt på men det är bara någon millimeter upp på oljekontrollen.

Det ska vara knappt 4 liter om du byter filter samtidigt.
Om du inte har koll på hur du byter olja, så kolla instruktionsbok och verkstadshandbok först. Det finns två avtappningspluggar t.ex.
Sen ska du köra 10-15 min innan du kollar oljan.
 
Last edited:
hur har ni som har nya millen löst det med stödet?

min står och väger på vippen att ramla över (åt vänster!) om jag inte har en planka eller nåt under, fundera på att svetsa på en liten plåtbit längst ut på stödet men jag undra om nån har en snyggare/bättre lösning?
 
Triggerhappy, tackar ödmjukast för din inspiration att våga få mig grotta med ECU´n :bow

Följande kom fram:
Det sitter ett EPROM med en liten handskriven etikett där det står "Termignoni" - vilket jag tvivlar på att det gör på originalet...:tungan

Betr chippet och huruvida det är två olika program så kolla med Buster.
Dra honom ett PM. Han VET!!:tummenupp

Betr Airkit, så verkar OJAK ha ett Renegade kit att sälja.

Du kan kika lite i denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4079182#post4079182

Enjoy!
 
hur har ni som har nya millen löst det med stödet?

min står och väger på vippen att ramla över (åt vänster!) om jag inte har en planka eller nåt under, fundera på att svetsa på en liten plåtbit längst ut på stödet men jag undra om nån har en snyggare/bättre lösning?

Jag köpte ett usa stöd :) , det går längre ut från hojen.
 
Skrubba fälgar!!

Har någon av er som har OZ-fälgarna kommit på något i närheten av enkelt sätt att rengöra fälgarna. Tycker det är fanastiska fälgar men de har lite skrymslen som skit gärna fastnar i och är svårt att få bort! Det jag tycker ha haft bäst resultat hitentills är matolja & skrubba, sen Yes & skölj! Inget av de avfettningsmedlerna jag testat har imponerat men jag hoppas att någon av er har hittat något bättre!

Ha dé, André!
 
Har någon av er som har OZ-fälgarna kommit på något i närheten av enkelt sätt att rengöra fälgarna. Tycker det är fanastiska fälgar men de har lite skrymslen som skit gärna fastnar i och är svårt att få bort! Det jag tycker ha haft bäst resultat hitentills är matolja & skrubba, sen Yes & skölj! Inget av de avfettningsmedlerna jag testat har imponerat men jag hoppas att någon av er har hittat något bättre!

Ha dé, André!

Lika löser lika heter det ju, jag brukar köra med biltemas multiolja (som 5-56 fast billigare) på svamp och/eller diskborste, sen tvätta av som vanligt.
 
Äntligenkommer hojen tillbaka i morgon.
Nytt Leo rör i Titan = 8 kg lättare!!!
Katten är veck :)
Dock värkar Leo ha problem med sin Fast Box :( Ngn som har den instalerad?

Solen skriker efter mig nu... glädjande att se sopbilarna soppa gatorna oxå... snart snart snart
 
tjenare mannen !½
kul o se att det börjar dra i gashanden lite,
har du testat biltemas KALLAVFETTNING ? den funkar på det mesta ,, dom har någon annan naturavfettning o den är helkass ,, viktigt att köpa rätt sort,, det biter bra som tusan på den kedjeolja jag använder iaf.

lycka till / Jocke


Har någon av er som har OZ-fälgarna kommit på något i närheten av enkelt sätt att rengöra fälgarna. Tycker det är fanastiska fälgar men de har lite skrymslen som skit gärna fastnar i och är svårt att få bort! Det jag tycker ha haft bäst resultat hitentills är matolja & skrubba, sen Yes & skölj! Inget av de avfettningsmedlerna jag testat har imponerat men jag hoppas att någon av er har hittat något bättre!

Ha dé, André!
 
Får helt enkelt gå in på Biltema o investera lite där då! Har en flaska av deras MC-avfettning/rengöring men den var sådär!
Jo, nog börjar det rycka i gashanden lite! Särskilt nu när man har monterat in Epromet á lá Gabro o moddat ramair&box. Men först ska jag upp till Playa dela Antonsnäset utanför Tärnaby o gasa lite snöskoter o elda bastu eller tvärtom!

Ha dé!



tjenare mannen !½
kul o se att det börjar dra i gashanden lite,
har du testat biltemas KALLAVFETTNING ? den funkar på det mesta ,, dom har någon annan naturavfettning o den är helkass ,, viktigt att köpa rätt sort,, det biter bra som tusan på den kedjeolja jag använder iaf.

lycka till / Jocke
 
EPROM märkt "Termignoni", någon som vet...?

Tack för all hjälp denna gång, Triggerhappy !:tummenupp

Jag har kontaktat de personer som jag fått tips om - nu är det bara att vänta å se om någon kan detta eprom...:trött :glömdet :7peta :fattartil

Väl mött i sommar !!!:hej
 
Den playan skulle jag åxå vilja vara på ,, fasen va ja längtar efter snö o riktig is ,, eventuellt blir det 1 vecka i åre under påsk,,
1 vecka skidåkning skulle sitta fint.
eventuellt kan det då ju bli lite åka på skoooter åxå o kanske pimpla lite röding,, vi får se.
vi får se om vi kan sluta upp till 1:a maj :tummenupp

Ha det gott
/ Jocke


Får helt enkelt gå in på Biltema o investera lite där då! Har en flaska av deras MC-avfettning/rengöring men den var sådär!
Jo, nog börjar det rycka i gashanden lite! Särskilt nu när man har monterat in Epromet á lá Gabro o moddat ramair&box. Men först ska jag upp till Playa dela Antonsnäset utanför Tärnaby o gasa lite snöskoter o elda bastu eller tvärtom!

Ha dé!



tjenare mannen !½
kul o se att det börjar dra i gashanden lite,
har du testat biltemas KALLAVFETTNING ? den funkar på det mesta ,, dom har någon annan naturavfettning o den är helkass ,, viktigt att köpa rätt sort,, det biter bra som tusan på den kedjeolja jag använder iaf.

lycka till / Jocke
 
Läckande kopplingscylinder

Nån som vet om det finns repsats till kopplingscylindern till en 04:an nån stans?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top