Aprilia-tråden.

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Brytare på effektbegränsnings kabeln...???

Läste på denna tråd och fick äntligen en förklaring till en installation på hojen som varken jag eller ens tidigare ägaren (4år) hade en aning om vad den var till för...:banana
Den lilla kabeln som effektbegränsar mille motorn (har en -00´a).
När man står still på friläge och provar med brytaren (till eller från) märker man ingen som helst skillnad...:confused:
- så jag har hela tiden åkt runt i tron att den inte gjorde någon nytta. Hojen har enligt uppgift körts på bana (flitigt...?) av ännu tidigare ägare. Så jag drog helt enkelt slutsattsen att den var en kvarleva från den tiden. Jag har t.o.m. kört med den sluten, det är ju originalkoppling av systemet "för säkerhets skull"...:huvet
Snacka om att man känner sig som ett :arsele

Vad jag inte fattar - men kanske någon annan här kan svara på - är varför man skulle göra sig besväret att koppla kabeln över en brytare som möjliggör att man "kortsluter" = begränsar effekten igen...?:dummer
galleri


Jag skall snart mappa om hojen med nytt avgassystem - 4,0kg titan istället för originalet´s 10,9kg rostfritt :tummenupp

Det sitter K&N-filter (ingen restriktor kvar här inte) och systemet stöttas upp av en PCIII´a.

Finns det någon risk att denna brutna kabel (jo, nu kommer brytaren att vara frånslagen istället :hihi ) kan störa mappningen av PCIII :va

Hoppas på att det blir en skaplig skillnad från ifjol... :)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Ja du?! Vet faktiskt inte. Va sjukt svårstartad imorse också, men när jag väl fick igång den så har den gått som en klocka igen....


//C

Skönt att du fått igång den igen... Lurigt dock att den blivit svårstartad. Är det något som den hojen har varit så är det just lättstartad i alla lägen. :va Aja, hoppas det var något tillfälligt.

/R
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Läste på denna tråd och fick äntligen en förklaring till en installation på hojen som varken jag eller ens tidigare ägaren (4år) hade en aning om vad den var till för...:banana
Vad jag inte fattar - men kanske någon annan här kan svara på - är varför man skulle göra sig besväret att koppla kabeln över en brytare som möjliggör att man "kortsluter" = begränsar effekten igen...?:dummer
Hoppas på att det blir en skaplig skillnad från ifjol... :)

Brytarn är med all säkerhet kopplad till map väljaren.
EEPROM´t innehåller 2 olika styrmappar och man växlar mellan dessa genom att ha dessa kablar kopplade eller isolerade...därav brytare.

En del eftermarknadschip innehåller två olika mappar...då är det skitlätt att växla mellan dessa med en brytare.

Betr luftfilter så gör det i princip ingen skillnad...den stora skillnaden kommer om du byter ut orginal luftburk mot något av eftermarknadskiten.
Den gamla millen (fram till -03) och Falcon led hårt av alldeles för liten luftburk.

Tips 1: Kolla vad du har för chip i ECU´n
Tips 2: Fixa airkit
Tips 3: Släng i en Barnett koppling

Med airkit, avgasystem och schysst mappning så vinner du mellan 6-12Hk upp genom registret och närmare 8-10Hk på topp.

Enjoy!
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Kåpglas Mille-99

Jag vill ha ett nytt kåpgls till min Mille -99

Frågan är om det är samma till -99-00 som till 01-03?
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
EPROM märkt "Termignoni", någon som vet...?

Triggerhappy, tackar ödmjukast för din inspiration att våga få mig grotta med ECU´n :bow

Följande kom fram:
Det sitter ett EPROM med en liten handskriven etikett där det står "Termignoni" - vilket jag tvivlar på att det gör på originalet...:tungan

Nu återstår att se om det finns någon av de som läser detta som vet vad detta EPROM gör?
Dvs. om brytaren på kabeln växlar mellan två olika program och vilken skillnad det i så fall är när brytaren är öppen respektive sluten?
Om jag förstod hur jag lade in en bild så skulle den komma här...:glömdet
Men det får bli en länk till min "blogg", där jag iaf. lyckats få in en bild på EPROM´et.
visabild.php


Jag skall dessutom ta fasta på din rekommendation om större luftburk (plenum) och se om det finns någon möjlighet att blixtsnabbt inköpa ett sådant - alla som säljer ett dyligt kit (OBS komplett!) får gärna höra av sig.
Jag skall på RR-kurs den 4-5 april och då skall hojen vara färdig - mappad och klar...:whip

Jag har förstått att man kan/bör uppgradera kopplingen åsså - det finns inte riktigt pengar till det bara :ajjabajja säger frun.
 

Matuz

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2008
Ort
Bromma
Hoj
Aprilia RSV 1000 Mille -01(såld), Honda VTR1000F -00
Jag har en liten fråga.. Ungefär hur många liter olja ska det vara i min mille? Jag chansade på 2liter men det tycks inte räcka riktigt, har fyllt på men det är bara någon millimeter upp på oljekontrollen.
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Hoppas att vi i år kan få ihop en Apriliaträff det vore fantaskiskt trevligt att få träffa lite likasinnade och kunna sätta ett ansikte på användarnamnen.

Ja vore kul, vad sägs om Skokloster 1:a maj vore häftigt med många aprilior.
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Jag vill ha ett nytt kåpgls till min Mille -99

Frågan är om det är samma till -99-00 som till 01-03?

Nej, det är inte samma kåpglas.

Jag har en liten fråga.. Ungefär hur många liter olja ska det vara i min mille? Jag chansade på 2liter men det tycks inte räcka riktigt, har fyllt på men det är bara någon millimeter upp på oljekontrollen.

Det ska vara knappt 4 liter om du byter filter samtidigt.
Om du inte har koll på hur du byter olja, så kolla instruktionsbok och verkstadshandbok först. Det finns två avtappningspluggar t.ex.
Sen ska du köra 10-15 min innan du kollar oljan.
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
hur har ni som har nya millen löst det med stödet?

min står och väger på vippen att ramla över (åt vänster!) om jag inte har en planka eller nåt under, fundera på att svetsa på en liten plåtbit längst ut på stödet men jag undra om nån har en snyggare/bättre lösning?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Triggerhappy, tackar ödmjukast för din inspiration att våga få mig grotta med ECU´n :bow

Följande kom fram:
Det sitter ett EPROM med en liten handskriven etikett där det står "Termignoni" - vilket jag tvivlar på att det gör på originalet...:tungan

Betr chippet och huruvida det är två olika program så kolla med Buster.
Dra honom ett PM. Han VET!!:tummenupp

Betr Airkit, så verkar OJAK ha ett Renegade kit att sälja.

Du kan kika lite i denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4079182#post4079182

Enjoy!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
hur har ni som har nya millen löst det med stödet?

min står och väger på vippen att ramla över (åt vänster!) om jag inte har en planka eller nåt under, fundera på att svetsa på en liten plåtbit längst ut på stödet men jag undra om nån har en snyggare/bättre lösning?

Jag köpte ett usa stöd :) , det går längre ut från hojen.
 

Xcess

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Västerås
Hoj
RSVR-03, B52 Edition.
Skrubba fälgar!!

Har någon av er som har OZ-fälgarna kommit på något i närheten av enkelt sätt att rengöra fälgarna. Tycker det är fanastiska fälgar men de har lite skrymslen som skit gärna fastnar i och är svårt att få bort! Det jag tycker ha haft bäst resultat hitentills är matolja & skrubba, sen Yes & skölj! Inget av de avfettningsmedlerna jag testat har imponerat men jag hoppas att någon av er har hittat något bättre!

Ha dé, André!
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Har någon av er som har OZ-fälgarna kommit på något i närheten av enkelt sätt att rengöra fälgarna. Tycker det är fanastiska fälgar men de har lite skrymslen som skit gärna fastnar i och är svårt att få bort! Det jag tycker ha haft bäst resultat hitentills är matolja & skrubba, sen Yes & skölj! Inget av de avfettningsmedlerna jag testat har imponerat men jag hoppas att någon av er har hittat något bättre!

Ha dé, André!

Lika löser lika heter det ju, jag brukar köra med biltemas multiolja (som 5-56 fast billigare) på svamp och/eller diskborste, sen tvätta av som vanligt.
 

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
Äntligenkommer hojen tillbaka i morgon.
Nytt Leo rör i Titan = 8 kg lättare!!!
Katten är veck :)
Dock värkar Leo ha problem med sin Fast Box :( Ngn som har den instalerad?

Solen skriker efter mig nu... glädjande att se sopbilarna soppa gatorna oxå... snart snart snart
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
tjenare mannen !½
kul o se att det börjar dra i gashanden lite,
har du testat biltemas KALLAVFETTNING ? den funkar på det mesta ,, dom har någon annan naturavfettning o den är helkass ,, viktigt att köpa rätt sort,, det biter bra som tusan på den kedjeolja jag använder iaf.

lycka till / Jocke


Har någon av er som har OZ-fälgarna kommit på något i närheten av enkelt sätt att rengöra fälgarna. Tycker det är fanastiska fälgar men de har lite skrymslen som skit gärna fastnar i och är svårt att få bort! Det jag tycker ha haft bäst resultat hitentills är matolja & skrubba, sen Yes & skölj! Inget av de avfettningsmedlerna jag testat har imponerat men jag hoppas att någon av er har hittat något bättre!

Ha dé, André!
 

Xcess

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Västerås
Hoj
RSVR-03, B52 Edition.
Får helt enkelt gå in på Biltema o investera lite där då! Har en flaska av deras MC-avfettning/rengöring men den var sådär!
Jo, nog börjar det rycka i gashanden lite! Särskilt nu när man har monterat in Epromet á lá Gabro o moddat ramair&box. Men först ska jag upp till Playa dela Antonsnäset utanför Tärnaby o gasa lite snöskoter o elda bastu eller tvärtom!

Ha dé!



tjenare mannen !½
kul o se att det börjar dra i gashanden lite,
har du testat biltemas KALLAVFETTNING ? den funkar på det mesta ,, dom har någon annan naturavfettning o den är helkass ,, viktigt att köpa rätt sort,, det biter bra som tusan på den kedjeolja jag använder iaf.

lycka till / Jocke
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
EPROM märkt "Termignoni", någon som vet...?

Tack för all hjälp denna gång, Triggerhappy !:tummenupp

Jag har kontaktat de personer som jag fått tips om - nu är det bara att vänta å se om någon kan detta eprom...:trött :glömdet :7peta :fattartil

Väl mött i sommar !!!:hej
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Den playan skulle jag åxå vilja vara på ,, fasen va ja längtar efter snö o riktig is ,, eventuellt blir det 1 vecka i åre under påsk,,
1 vecka skidåkning skulle sitta fint.
eventuellt kan det då ju bli lite åka på skoooter åxå o kanske pimpla lite röding,, vi får se.
vi får se om vi kan sluta upp till 1:a maj :tummenupp

Ha det gott
/ Jocke


Får helt enkelt gå in på Biltema o investera lite där då! Har en flaska av deras MC-avfettning/rengöring men den var sådär!
Jo, nog börjar det rycka i gashanden lite! Särskilt nu när man har monterat in Epromet á lá Gabro o moddat ramair&box. Men först ska jag upp till Playa dela Antonsnäset utanför Tärnaby o gasa lite snöskoter o elda bastu eller tvärtom!

Ha dé!



tjenare mannen !½
kul o se att det börjar dra i gashanden lite,
har du testat biltemas KALLAVFETTNING ? den funkar på det mesta ,, dom har någon annan naturavfettning o den är helkass ,, viktigt att köpa rätt sort,, det biter bra som tusan på den kedjeolja jag använder iaf.

lycka till / Jocke
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
Läckande kopplingscylinder

Nån som vet om det finns repsats till kopplingscylindern till en 04:an nån stans?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top