Aprilia-tråden

Hej!
Någon här som har erfarenhet av krashkåpor till en Rsv 1000r -01?
Kåporna kommer från motoforza

Blir inte riktigt klok på airductsen
Är det färdiga hål eller nåste du borra själv?

Jag bytte airductsen på min ena sida i sommras, funkade ok. Tills jag skulle sätta på sidokåpan! Så jag hade problem att få airductsen så bra så att sidokåpar lätt kan tryckas dit... Tog INTE 20min precis!!

Och ändå var airductsen orginal!
 
Är det färdiga hål eller nåste du borra själv?

Jag bytte airductsen på min ena sida i sommras, funkade ok. Tills jag skulle sätta på sidokåpan! Så jag hade problem att få airductsen så bra så att sidokåpar lätt kan tryckas dit... Tog INTE 20min precis!!

Och ändå var airductsen orginal!

Jag får göra egna hål. Sen är dom inte 2 delade som org utan i ett stycke.
Tur jag har dryga 2 månader på mig.
Helt skumt verkar det vara.

Vet inte riktigt hur jag ska lyckas fästa dom i ramen äns..
 
alright, ventilerna kollas bara vid 2000mil va för dom borde väl inte behövas göras redan då??

någon som vet vad en 1000-mila service går loss på vid inlämning??

Vid min senaste service gjorde jag de enklare bitarna som byte av vätskor, oljor och tändstift själv. Sen lämnade jag in hojen för koll av ventiler, det gick loss på under 1500 spänn. Minns inte den exakta summan, men det var hur som helst mindre än jag räknat med.

Servicekostnaderna är nog sällan så dyra som vissa vill påskina. De är definitivt inte tillräckligt höga för att avstå från en helt fantastisk hoj.
 
tlrr in da house:
och vad får jag se om inte en läcker Mille med en snubbe på i vitt skinställ o neon.När han tar av sig hjälmen så är det en gubbe på säkert 60 år och han slog sönder mina ursäkter för att inte köpa en mille.


I Stokholm-Södertälje trakten???? I så fall har du träffat Farbror 12'an, hängde du med???? Det gänget gamla Road Racing rävar är inte att leka med.....

DP says: Vem som helst ser bra up på en Mille, bara en av anledningarna att köpa...
 
tja skulle vilja styla min touno 06 lite typ puckar, blås, reg, lysen. ngn som vet ngt bra ställe , site ... :gnissla
 
Last edited:
jävla coolt motoGP blås på en mille.. nån som vet om det är ett one-off eller om man kan köpa sånt nånstans?

vad finns för snygga avgas-lösningar till millarna (både gamla och nya modellen)?
 

Bifogat

  • mille1.jpg
    mille1.jpg
    30 KB · Visningar: 83
  • mille2.jpg
    mille2.jpg
    33.7 KB · Visningar: 82
  • mille3.jpg
    mille3.jpg
    26.8 KB · Visningar: 79
jävla coolt motoGP blås på en mille.. nån som vet om det är ett one-off eller om man kan köpa sånt nånstans?

vad finns för snygga avgas-lösningar till millarna (både gamla och nya modellen)?

Har för mig att den modellen var med i Sporthojen i höstas, de hade ju ett test av massa slipon... Kan kolla när jag kommer hem eller om någon har tidningen lätt tillgänglig.
 
jävla coolt motoGP blås på en mille.. nån som vet om det är ett one-off eller om man kan köpa sånt nånstans?

vad finns för snygga avgas-lösningar till millarna (både gamla och nya modellen)?


Jag kan tänka mig att det låter ganska mycket med den där ljuddämparen. När jag monterade mina pipor var jag naturligtvis tvungen att provstarta utan dämpare. Det lät rätt jävla mycket faktiskt. :brinnerup

Dock, det var utan tvivel snyggt! :tummenupp
 
sven666 in da house:
jävla coolt motoGP blås på en mille.. nån som vet om det är ett one-off eller om man kan köpa sånt nånstans?


LeoVince MotoGP piporna ser ut precis så, kanske läge att kolla upp om dom finns till Mille för det ser inte helt fel ut....

DP says: Funderar på något liknade till Monstern, eller inte....
 
sven666 in da house:
jävla coolt motoGP blås på en mille.. nån som vet om det är ett one-off eller om man kan köpa sånt nånstans?


LeoVince MotoGP piporna ser ut precis så, kanske läge att kolla upp om dom finns till Mille för det ser inte helt fel ut....

DP says: Funderar på något liknade till Monstern, eller inte....

Ser ut att vara Leo Vince ja, jag tänkte först att det var Yoshimuras GP Evo II men det ser lite annorlunda ut:
gsvr-replica2.jpg

Osäkert om det finns till apan dock..
 
Någon som är duktig på bromspumpar? Jag har problem med att jag verkar tappa bromstryck på frambromsen gradvis över körtid. De gånger det händer brukar frambromsen kännas lite dålig/sakna bett i början av turen och ignoreras det så blir det värre och värre tills i princip all bromsverkan är borta och man bara har den kassa bakbromsen att använda...luftar jag uppe vid pumpen så räcker det ALLTID med en liten snabb omgång och sedan är bromsen som den ska. Tills nästa gång det händer. Det verkar vara relaterat till körtid snarare än enbart tid. Jag hittar heller inget läckage, varken uppe eller nere vid oken och bromsvätskenivån är förstås kollad. Vad kan vara fel och hur åtgärdar jag det? Köpa en ny bromspump? Renoveringskit?
 
Någon som är duktig på bromspumpar? Jag har problem med att jag verkar tappa bromstryck på frambromsen gradvis över körtid. De gånger det händer brukar frambromsen kännas lite dålig/sakna bett i början av turen och ignoreras det så blir det värre och värre tills i princip all bromsverkan är borta och man bara har den kassa bakbromsen att använda...luftar jag uppe vid pumpen så räcker det ALLTID med en liten snabb omgång och sedan är bromsen som den ska. Tills nästa gång det händer. Det verkar vara relaterat till körtid snarare än enbart tid. Jag hittar heller inget läckage, varken uppe eller nere vid oken och bromsvätskenivån är förstås kollad. Vad kan vara fel och hur åtgärdar jag det? Köpa en ny bromspump? Renoveringskit?

Renovera, luktar slut tätningar, antingen i pumpen eller oket. :)

/J
 
Någon som är duktig på bromspumpar? Jag har problem med att jag verkar tappa bromstryck på frambromsen gradvis över körtid. De gånger det händer brukar frambromsen kännas lite dålig/sakna bett i början av turen och ignoreras det så blir det värre och värre tills i princip all bromsverkan är borta och man bara har den kassa bakbromsen att använda...luftar jag uppe vid pumpen så räcker det ALLTID med en liten snabb omgång och sedan är bromsen som den ska. Tills nästa gång det händer. Det verkar vara relaterat till körtid snarare än enbart tid. Jag hittar heller inget läckage, varken uppe eller nere vid oken och bromsvätskenivån är förstås kollad. Vad kan vara fel och hur åtgärdar jag det? Köpa en ny bromspump? Renoveringskit?

Jag skulle börja med att byta bromsvätska i hela systemet.
Om det aldrig har gjorts så kan det vara vatten i vätskan och sedan blir det svampriga bromsar när vätskan börjar bli varm.
 
Jag skulle börja med att byta bromsvätska i hela systemet.
Om det aldrig har gjorts så kan det vara vatten i vätskan och sedan blir det svampriga bromsar när vätskan börjar bli varm.

Bromsvätska har bytts av andra skäl så det tror jag inte det är. Dessutom artar det sig INTE som att bromsen blir svampig när den blir varm, snarare blir den sämre och sämre över körtid, oavsett hur det körs. Märker jag att bromsen tar dåligt och sedan struntar i att fixa det så är det lika illa en vecka senare. Det borde alltså inte bero på vatten i vätskan.

Eftersom en liten luftning uppe vid pumpen räcker för att det ska vara bra igen så känns det som att den suger luft...är det värt med renovering eller är det lika bra att försöka köpa en begagnad bromspump? Var köper man i så fall renoveringskit? Är det svårt att få till?
 
Helt ny bromspump ska väl ändå inte behövas, jag hade testat med nya tätningar först och främst.
 
Är det någon som vet vad det är för minimum-mått på en Aprilia RS 250´s kolvar?

Kolvarna är belagda med ett tunt gråaktigt teflon lager.
Är detta borta pa flera ställen eller större yta skulle jag byta kolvarna.

Det finns även risk för sprickor om kolvarna har gått länge även om de nu skulle vara inom slit måttet.

Konsekvenserna av ett kolvras är dyyyyrt
 
Kolvarna är belagda med ett tunt gråaktigt teflon lager.
Är detta borta pa flera ställen eller större yta skulle jag byta kolvarna.

Det finns även risk för sprickor om kolvarna har gått länge även om de nu skulle vara inom slit måttet.

Konsekvenserna av ett kolvras är dyyyyrt


Okay, man brukar inte mäta dom som på fyrtaktshojar mao?

Kolvras är ingen höjdare, tänker du på att cyllen blir sabbad och det rammlar ner skit till veven då?

Vet du föresten om det finns någon nybörjarguide om hur man ställer in avgasventilerna?
 
Back
Top