Aprilia-tråden

Rooki skrev:
2176660 Tjenare!

jag har en falco 01a!
e kanon nöjd med den!
men jag tror att kopplingen slirar lite om man tex ska få upp den på bakhjjulet med hjälp av kopplingen!

har hört att det e väldigt noga med oljan i dom!

så vad ska det vara för ngn olja i dom?
mvh krille
Kan bara tala för mig själv men jag har kört Motrex, Motul, OKQ8 och nu den senaste tiden så har det enbart varit Biltemas Racing olja och jag ser inte anledning till att betala över hundra spänn litern när Biltemas olja är minst lika bra.
Byter hellre en gång extra och hela tiden har fräsch olja i motorn.

//TwinSucker
 
TwinSucker skrev:
2177009 Kan bara tala för mig själv men jag har kört Motrex, Motul, OKQ8 och nu den senaste tiden så har det enbart varit Biltemas Racing olja och jag ser inte anledning till att betala över hundra spänn litern när Biltemas olja är minst lika bra.
Byter hellre en gång extra och hela tiden har fräsch olja i motorn.

//TwinSucker

Kör oxå på biltema rejsing, fungerar alldeles utmärkt
:yoparty
 
Får inte rätt på min koppling, trots styvare fjädrar och ruggat upp lamenllerna, slirar så det kanppt går att slanga... :mad:

Läste för längesen i den här tråden nått om en bernettkoppling (tror det hette så) så skulle vara alla tiders. Nån som vet var man kan köpa den nånstans?

/Pajje
 
Nån som provat köra med Statoils Racingway olja i hojen?
Tänkte hälla det i min men jag vet ju inte om kopplingen gillar det.
I övrigt ska det vara en bra olja och priset är riktigt lågt på en firma här i stan.
 
Fudpucker skrev:
2181181 Nån som provat köra med Statoils Racingway olja i hojen?
Tänkte hälla det i min men jag vet ju inte om kopplingen gillar det.
I övrigt ska det vara en bra olja och priset är riktigt lågt på en firma här i stan.

Det är enligt källor samma olja som Biltemas rejsingolja, olika batcher bara.
 
Yay, fick mitt nya slip-on idag!

Det här.

Låter kanon, mullrigt och lite snärtigt. Och snyggt som tüsan är det också!
I´ll fix bilder till imorrn när jag tvättat henne. Tog en vecka från att jag betalade till att jag fick det från England. 2500 pix inklusive frakt och försäkring (vågade inte välja bort den utifall att... :tomten ).
 
Psychobiker skrev:
2179630 Får inte rätt på min koppling, trots styvare fjädrar och ruggat upp lamenllerna, slirar så det kanppt går att slanga... :mad:

Läste för längesen i den här tråden nått om en bernettkoppling (tror det hette så) så skulle vara alla tiders. Nån som vet var man kan köpa den nånstans?

/Pajje

Barnettkoppling finns i England på www.rsvr.net. Dyr frakt bara.
 
Har nu monterat min barnett-koppling, blev lite lättare att hitta när jag klurade utstavningen...

I vilket fall noterade jag att lamellerna är lite tunnare än orginal, ca 0,4mm, vilket ger 3,6mm totalt på lamelpaketet, men iom att fjädrarna är längre så antar jag att det kompenserar.

Däremot vill inte själva frikopplingen funka nu :confused: Handtaget tog inte fören allra längst in, pumpa man lite ett par gånger så tar det halvvägs, men det blir likadant igen efter en stund. Kan det bero på att lamellpaketet är lite tunnare...
Eller har jag haft sån otur att den genomgående axeln till kopplingen, som brukar följa med ut en bit när man tar isär kopplingen, att den har pajat nån packning eller nått när den tryckts in igen.

Det känns precis som det är luft i koppling, ska ut och kolla nu, (upptäckte det precis innan tjejen gjort käk), får verkligen hoppas att det inte är nått paj, har ingen lust att greja koppling nått mer :(


/Pajje
 
Var bara en massa luft i koppling av nån anledning, funka bra nu, får man bara hoppas att kopplingen funkar som den ska också.

Men angående lamelltjockleken, ni som har barnett, är det som det ska? Man kan ju lägga i en av de gamla stålskivorna längst in för att kompensera lite, då får man ju lite bättre spänn på fjädrarna, men det kanske inte behövs...



/Pajje
 
Don't worry, beeee happiiiii!!!

Psychobiker skrev:
2187821 Var bara en massa luft i koppling av nån anledning, funka bra nu, får man bara hoppas att kopplingen funkar som den ska också.

Men angående lamelltjockleken, ni som har barnett, är det som det ska? Man kan ju lägga i en av de gamla stålskivorna längst in för att kompensera lite, då får man ju lite bättre spänn på fjädrarna, men det kanske inte behövs...



/Pajje
 
RSV Factory vann Masterbike

Tro det lr inte men den gamla Twinnen tvålade dit resten av alla sporthojar.
 
Härligt ,,, fasen vad härligt ,, :fyllisar

om vädret är bra under helgen någon timme så kanske jag följer din vägbeskrivning o dyker upp : Rakt fram sen vä första hö och första huset på vä sida.Välkommen !!
jag tror jag hittar :tummenupp

2ono skrev:
2188335 Tro det lr inte men den gamla Twinnen tvålade dit resten av alla sporthojar.
 
Hur varma går era motorer?

Min falco -02 kommer bara upp i 65 grader.. :confused:
Jag har läst i en reparationshandbok till rsv att termostaten ska börja öppna vid just 65 grader, så tanken är att plocka in den och ge den ett gött bad på spisen..
Vilken arbetstemperatur har motorn?

Förmodligen är väl termostaten kaputt, men jag tänkte höra med andra innan jag skruvar ner pärlan i bitar.. (Är det någon som på rak arm kan säga var den sitter)

Hur mycket soppa drar era? Min drar 0.8 nu, men jag antar att det kan hänga ihop med den svala motorn.

Tacksam för tips! :)
 
Mamma mia! skrev:
2189800 Hur varma går era motorer?

Min falco -02 kommer bara upp i 65 grader.. :confused:
Jag har läst i en reparationshandbok till rsv att termostaten ska börja öppna vid just 65 grader, så tanken är att plocka in den och ge den ett gött bad på spisen..
Vilken arbetstemperatur har motorn?

Förmodligen är väl termostaten kaputt, men jag tänkte höra med andra innan jag skruvar ner pärlan i bitar.. (Är det någon som på rak arm kan säga var den sitter)

Hur mycket soppa drar era? Min drar 0.8 nu, men jag antar att det kan hänga ihop med den svala motorn.

Tacksam för tips! :)


En normal arbetstemperatur ska ligga runt 80-85 grader.

Min Factory -05 ligger på 78-82 på landsväg. Inne i stan går den upp till 90-95 grader.
 
tror inte din arb.temp är onormalt låg ,, har för mig att den ligger där ungefär,men det finns termostater o köpa som öppnar lite senare vet jag ,, kommer dessvärre inte ihåg om det var Prilla orginal eller "pirat" men det finns det vet jag.

Mamma mia! skrev:
2190315 Ok, blir å skruva då.. Tack! :tummenupp
 
jocke i köping skrev:
2190376 tror inte din arb.temp är onormalt låg ,, har för mig att den ligger där ungefär,men det finns termostater o köpa som öppnar lite senare vet jag ,, kommer dessvärre inte ihåg om det var Prilla orginal eller "pirat" men det finns det vet jag.

Men jag tycker att det är så konstigt.

Om jag låter den stå på tomgång så går inte fläktarna igång förr än vid 96 grader. Det indukerar ju att motorn vill vara betydligt varmare än 65 grader.

Sen har jag även läst i en reparationshandbok att insprutningen kompenserar för 'kall motor' om kylvattnet (den temperatur som visas i displayen) är kallare än 65 grader.
Jag ska höra med lokala firman imorn.

Vad har du själv för temperatur när du kör landsväg?
 
Kan bara säga att min RSV ligger runt 77-82 på landsväg och som högst 98-99 när man ligger och pyser vid kö-körning...

En noja med digitala instrument är ju att man tror det är "exakt"....analoga ger en mer "generell" bild av vilken temp din motor har.


J
 
jag har liksom VR-8 en 04 (han 05) o den har högre temp ,,
men min 00:a jag hade var lika som din ,, fläkten ska starta vid 95-96 så det är i sin ordning,om motor kommer upp i 115 så ska de finnas ett övertemp skydd som stänger av motorstyrning.

Har du kollat så inte luftfilter är igensatt eller dåliga stift eller om du har någon strypning kvar ?? det finns mycket som kan påverka.

men 04 o nyare har uppenbarligen en annan termostat ,, kom jag på så kolla efter en sådan ,, tips bara .

Mamma mia! skrev:
2190516 Men jag tycker att det är så konstigt.

Om jag låter den stå på tomgång så går inte fläktarna igång förr än vid 96 grader. Det indukerar ju att motorn vill vara betydligt varmare än 65 grader.

Sen har jag även läst i en reparationshandbok att insprutningen kompenserar för 'kall motor' om kylvattnet (den temperatur som visas i displayen) är kallare än 65 grader.
Jag ska höra med lokala firman imorn.

Vad har du själv för temperatur när du kör landsväg?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top