Aprilia-tråden

jocke i köping skrev:
2164826 varför inte testa denna ?,, http://www.mc-kompaniet.se/bilder/beghojar/rsv-00.jpg
jag vet vem som äger hojjen och den är absolut inte håtr körd,, snarare gubbgörd hehehehe
men påkostad med pc3 o bänkad + en uppsättning däck medföljer,

MvH Jocke i köping
Få höra lite skillnader fördelar/nackdelar mellen falco och rsv.... :)
 
jag gillar millen för att det är bättre körställning på den än falcon ,, annars är det ju samma motor så rent motormässigt skiljer det i princip inte något ,, det var lite tal om att dom tidiga falco (00-01) skulle ha lägre komp än millen men jag vet inte mera om det ,
chassie mässigt är millen stabilare inte så att falco är dålig utan bara så att millen helt enkelt har en bättre geometri.

sedan så inverkar det ju förstås hur lång du är ,, jag är ca:182cm o sitter perfa på millen,lite mera touringbetonat på falco,men inte så att det stör utan det kanske är bättre rent av om du är mycket i stadstrafik o kör.

men kort o gott om du har att välja mellan en falco o en mille för samma pengar så är det nog millen som är det bättre köpet,

falco har haft lite småproblem med taskiga bakstötdämpare vet jag ,, fjädern mattas o det slutar med att den är skruvad i botten för att funka ,, inte bra om du ska skjutsa eller ha packning,, du har inga marginaler kvar längre då.

Ricken skrev:
2165210 Få höra lite skillnader fördelar/nackdelar mellen falco och rsv.... :)
 
En fråga till er andra banfantaster! :)

Hur mycket soppa surplar era hojar i sig vid banåka?

millen min ville ha nästan 1,2 liter/milen på anderstorp :D
 
Ricken skrev:
2165210 Få höra lite skillnader fördelar/nackdelar mellen falco och rsv.... :)

Fördelen med Falcon är ju den billigare försäkringen, iallafall om du jämför en Falco 01 mot en RSV 01 :tummenupp

Allt beror ju på användningsområde och hur mycket tid man tänkt lägga på bana kontra toura :)

Tror du blir nöjd vilken du än väljer!

/BW
 
Jag har aldrig tänkt på det men det låter ju inte helt orimligt att den kan förbruka det ,, hur mycket drar den vid "normal" gatkörning ?
det är inte omöjligt att det drar 100% mera på bana ,, för du maxar väl ganska rejält där antar jag ,, till skillnad från gat körning ,, hoppas jag.

fogerty skrev:
2165905 En fråga till er andra banfantaster! :)

Hur mycket soppa surplar era hojar i sig vid banåka?

millen min ville ha nästan 1,2 liter/milen på anderstorp :D
 
jocke i köping skrev:
2165669 jag gillar millen för att det är bättre körställning på den än falcon ,, annars är det ju samma motor så rent motormässigt skiljer det i princip inte något ,, det var lite tal om att dom tidiga falco (00-01) skulle ha lägre komp än millen men jag vet inte mera om det ,
chassie mässigt är millen stabilare inte så att falco är dålig utan bara så att millen helt enkelt har en bättre geometri.

sedan så inverkar det ju förstås hur lång du är ,, jag är ca:182cm o sitter perfa på millen,lite mera touringbetonat på falco,men inte så att det stör utan det kanske är bättre rent av om du är mycket i stadstrafik o kör.

men kort o gott om du har att välja mellan en falco o en mille för samma pengar så är det nog millen som är det bättre köpet,

falco har haft lite småproblem med taskiga bakstötdämpare vet jag ,, fjädern mattas o det slutar med att den är skruvad i botten för att funka ,, inte bra om du ska skjutsa eller ha packning,, du har inga marginaler kvar längre då.

Läste på nätet ett test mellan mille och falco och rent motormässigt är Falcon starkare på lägre varv och skulle enligt artikeln ta en Mille 0-100. Om det är ren fakta eller spekulation vet jag inte. Får väl prova att dra en Mille nere vid det lokala trafikljuset i sommar och se.. ;)
 
jocke i köping skrev:
2166221 Jag har aldrig tänkt på det men det låter ju inte helt orimligt att den kan förbruka det ,, hur mycket drar den vid "normal" gatkörning ?
det är inte omöjligt att det drar 100% mera på bana ,, för du maxar väl ganska rejält där antar jag ,, till skillnad från gat körning ,, hoppas jag.

jo anderstorp är ju rätt så mycket fullt spett. Vid gata ligger man runt 0,75-0,8 tror jag
 
Black-Wolf skrev:
2161114 Hade tänkt investera i PC3 under sommaren och mappa min Falco med renegade burkar och airkit...men det verkar ju som om airkiten snarare försämrar än förbättrar om man får tro inläggen :va

Någon som kan förklara :)

/BW

Blanda inte ihop resultaten mellan RSV 04/05 med din falco !
Nya millen har inte det mellanregister som <03 millar och falcos har men har å andra sidan toppen...så nya millarna bromsar 6-12hk högre toppeffekt.

På Falcon och de äldre millarna får du myspys i mellanregistret och en snutteökning på toppen med renegade air-kit.

Have fun
:D
 
Det är 2-2 som gör den största skilnaden på mer mellanregister på millarna m.m 2-1 ger en liten svacka runt 5.5k
 
Akrapovic 2-1 till vänster och 2-2 till höger :)
 

Bifogat

  • Akra1.jpg
    Akra1.jpg
    63.3 KB · Visningar: 97
  • Akra2.jpg
    Akra2.jpg
    73.8 KB · Visningar: 117
men då är det ju inte orimligt alls i mitt tycke ,,
det är ju knappa halvlitern i ökning så det är säker som det ska ,,

kolla när Mc tidningar kör på bana med hojjarna ,, DÅÅÅÅÅÅÅÅ drar dom mycket ,, det är oftast mängder som man aldrig är i närheten av har jag för mig.

fogerty skrev:
2166482 jo anderstorp är ju rätt så mycket fullt spett. Vid gata ligger man runt 0,75-0,8 tror jag
 
Felix skrev:
2160420 Hej,
Jag har PC3 och den mappades efter renegade kitet. När jag plockade bort renegade kitet och inte mappade om PC3:an så blev effekten + 5 kusar på topp och mer vrid förutom vid just 7000 rpm, dock gick den aningens fett efter byte till originalluftburken.

Nu tänker jag köpa ett BMC filter på vinst och förlust och se hur det känns, någon som vet vem som säljer BMC i Sverige?

/Felix

Felix, lite märkligt resultat måste jag säga... :confused:

Jag har Evo luftkit, PCIII. Bänkade inte innan med locket på så vet inte hur mycket det ger. Efter bänkningen så märkte jag en markant skillnad i gasresponsen. Mer luft, justerad soppa (A/F) så borde det rimligtvis bli bättre inte sämre...? Var luftfiltret rent...?

Aja, här är min bänkning iaf. innan och efter PCIII mappning. Kanske du har nytta av en jämförelse för vad det nu är värt. Kurvornas utseende t.ex.
 

Bifogat

  • Dyno_RSVR-04.jpg
    Dyno_RSVR-04.jpg
    50 KB · Visningar: 88
Bensinförbrukning

fogerty skrev:
2165905 En fråga till er andra banfantaster! :)

Hur mycket soppa surplar era hojar i sig vid banåka?

millen min ville ha nästan 1,2 liter/milen på anderstorp :D

Jag var där också och upplevde samma höga förbrukning när jag framåt eftermiddagen fick upp farten :D .
Körde bensinstopp ute på banan efter bara 14,5 mil = 1.24 lit/mil. Lyckades hosta/rulla mig fram till karusellen som tur var. Den började hacka redan efter flygrakan.
 
AndeRSV skrev:
2169070 Jag var där också och upplevde samma höga förbrukning när jag framåt eftermiddagen fick upp farten :D .
Körde bensinstopp ute på banan efter bara 14,5 mil = 1.24 lit/mil. Lyckades hosta/rulla mig fram till karusellen som tur var. Den började hacka redan efter flygrakan.

haha jasså det var det som hände, jag såg dig allt i karusellen, tänkte att där går det inte undan, vilket slöseri med hoj
:D . Tur att den inte börja hosta mitt i en kurva, det kan bli spännande :näsblod

Edit: schysst hoj förresten och hej i efterhand :)
 
Last edited:
IvarS skrev:
2166774 Akrapovic 2-1 till vänster och 2-2 till höger :)


Sån här läsning tycker jag om.

Kör med original pipor på min Factory -05 men vill ha bättre effekt.
Är det Acra som gäller eller finns det något som är bättre?

Tacksam för svar.

Mvh
 
Andre_A skrev:
2170235 Sån här läsning tycker jag om.

Kör med original pipor på min Factory -05 men vill ha bättre effekt.
Är det Acra som gäller eller finns det något som är bättre?

Tacksam för svar.

Mvh


Arrow headers + tig slip-on ska ge mest effekt + ljud :tummenupp . O headers går att köpa lösa man behöver ej köpa arrow burkar.
 
Lam-Kaka skrev:
2170244 Arrow headers + tig slip-on ska ge mest effekt + ljud :tummenupp . O headers går att köpa lösa man behöver ej köpa arrow burkar.


Tackar. Ska genast kolla upp vad såna kostar.
 
Kopplingsbyte

Funderar på att byta koppling på min mille -99. Läste ngn stans om ngn barnet koppling, ngn som har erfarenhet av denne och var och till vilket pris kan man få tag på den? Finns det någon stans här i Sverige där man säljer den. Tacksam för svar/ P_son
 
Tjenare!

jag har en falco 01a!
e kanon nöjd med den!
men jag tror att kopplingen slirar lite om man tex ska få upp den på bakhjjulet med hjälp av kopplingen!

har hört att det e väldigt noga med oljan i dom!

så vad ska det vara för ngn olja i dom?
mvh krille
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top