Aprilia-tråden

Vad har ni andra bytt till för pipor?
Jag funderar på LeoVincepiporna samt chip och luftfilter.
Är det samma tillverkare till piporna som till chip och luftfilter. Köper man ett "kit" liksom eller kan ma köpa från olika tillverkare?
 
Nu fan skjuter hon skarpt. När man parkerar hojen har hon börjat skjuta bensin genom tanklocket. Det pyser till och trycks ut på sidorna. Häromdagen öppnade jag tanklocket precis när jag stannat och då hulkade det till och sprutade ut lite, lät och såg ut ungefär som om tanken spydde... :3freak
Det verkar inte vara nån rim och reson i det hela heller så att det sker när motorn är varm, tanken är full och så vidare utan det kommer även på halv/tom tank och när man knappt fått upp arbetstemp. Vad i hela helsicket kan det vara?
 
imaster skrev:
2154328 Nu fan skjuter hon skarpt. När man parkerar hojen har hon börjat skjuta bensin genom tanklocket. Det pyser till och trycks ut på sidorna. Häromdagen öppnade jag tanklocket precis när jag stannat och då hulkade det till och sprutade ut lite, lät och såg ut ungefär som om tanken spydde... :3freak
Det verkar inte vara nån rim och reson i det hela heller så att det sker när motorn är varm, tanken är full och så vidare utan det kommer även på halv/tom tank och när man knappt fått upp arbetstemp. Vad i hela helsicket kan det vara?

Klämda luftnings slangar till tanken?
 
Fudpucker skrev:
2154317 Vad har ni andra bytt till för pipor?
Jag funderar på LeoVincepiporna samt chip och luftfilter.
Är det samma tillverkare till piporna som till chip och luftfilter. Köper man ett "kit" liksom eller kan ma köpa från olika tillverkare?
Mitt förslag ligger lätt på filter från Puretech samt chip från ducati-kaemna. Undvik arrow chippet har jag hört.

Leopiporna är jäkligt fina!
 
Fudpucker skrev:
2154317 Vad har ni andra bytt till för pipor?
Jag funderar på LeoVincepiporna samt chip och luftfilter.
Är det samma tillverkare till piporna som till chip och luftfilter. Köper man ett "kit" liksom eller kan ma köpa från olika tillverkare?

Kör med Renegade pipor, chip och luftburk.
Mycket bra kvalitet och passform på deras produkter tycker jag.

/BW
 
Bakdrev säljes.

Jag fick dubbelt upp när jag beställde bakdrev och har därför ett Renthal alu bakdrev till övers.

44 kuggars passar Mille från 98-04

Nypris 614 bagis
Pris nu en fem hundring jämt

Självklart så är det obruten förpackning.

Skicka PM vid intresse

Sticker till Anderstorp ikväll och kommer med andra ord inte att kolla min PM-box förrens på söndagkväll.

//TwinSucker
 
Fudpucker skrev:
2154317 Vad har ni andra bytt till för pipor?
Jag funderar på LeoVincepiporna samt chip och luftfilter.

Originalpipor ifrån en Mille SP, dvs två burkar på samma sida.
Det hörs när man startar...
 
Nu får vi använda våra små apriliahjärnor

Sådär,
Åter från bänkning på Biscaya!
Första resultatet var ganska beklämmande, hojen gick för magert och levererade ynka 115 hästar, Detta med acrapipor och renegade luftburksmodifikation.

Nåja skam den som ger sig, jag bytte till original luftburk och filter och bänkade igen, resultat 120 hästar, mycket jämn och fin kurva samt bättre vrid i hela registret förutom en punkt vid ca 7000 rpm där hojen gick bättre med renegade filtret.

Kan någon klok person förklara detta? Vad man har läst är ju renegades kit guds gåva till millarna.

Skall jag bara klämma i ett skumfilter i luftburken och vara nöjd? Originalfiltret är ju tjockt som Göran Persson. :3freak

OBS Biscayas bänk ger inga glädjesiffror, en ny 999:a bänkar ca 114 så har ni en referenspunkt.

/Felix
 
Har du ingen PowerCommander installerad ?

Om du gör modifieringar, så måste du kompensera det på något sätt och det är då det blir bra siffror
 
Felix skrev:
2155514 Sådär,
Åter från bänkning på Biscaya!
Första resultatet var ganska beklämmande, hojen gick för magert och levererade ynka 115 hästar, Detta med acrapipor och renegade luftburksmodifikation.

Nåja skam den som ger sig, jag bytte till original luftburk och filter och bänkade igen, resultat 120 hästar, mycket jämn och fin kurva samt bättre vrid i hela registret förutom en punkt vid ca 7000 rpm där hojen gick bättre med renegade filtret.

Kan någon klok person förklara detta? Vad man har läst är ju renegades kit guds gåva till millarna.

Skall jag bara klämma i ett skumfilter i luftburken och vara nöjd? Originalfiltret är ju tjockt som Göran Persson. :3freak

OBS Biscayas bänk ger inga glädjesiffror, en ny 999:a bänkar ca 114 så har ni en referenspunkt.

/Felix

Vad jag förstått så ger en öppen luftburk bara något mer i mellanregistret. Jag bytte också från öppen luftburk till orginalburk och ett lite öppnare bmc-filter. Detta skulle minst lika bra effekt enligt powerperformance där jag bänkade med pc3, med hjälp av pc3 kan man justera bort det mesta av svackan ändå.
 
men risken är ju just att om man minskar på motståndet i insuget, så är risken att den går magert och det botar man med en PC.

Jag skulle inte våga köra med en öppenluftburk och inte justera sprutet endera med ett chip eller en PC
 
Felix skrev:
2155514 OBS Biscayas bänk ger inga glädjesiffror, en ny 999:a bänkar ca 114 så har ni en referenspunkt.

Med andra ord dina "120" är rena raketsiffror. :tummenupp

Angående filtret, så är det inte så konstigt. Systemet kan inte veta hur mycket luft du laddar och därför påverkas blandningförhållande, och som bör korrigeras för. En mer rättvis bedömning är att göra en mapp för varje filter, och därefter jämföra [filter+mapp] med [annatFilter+annanMapp]. Precis som med pipor m a o.

-
 
Göran skrev:
2155719 men risken är ju just att om man minskar på motståndet i insuget, så är risken att den går magert och det botar man med en PC.

Jag skulle inte våga köra med en öppenluftburk och inte justera sprutet endera med ett chip eller en PC

Nä jag hade ett chip på innan tillsammans med luftburkskittet, allt satt på när jag köpte hojen. Den gick fett på lågvarv, hyfsat i mellan och fett igen på toppen. Pc3 känns bra mycket mer exakt om man gör en injustering dvs.
 
Alla verkar ju ha mer effekt (om än marginellt) än jag. Bänkad och mappad av Biscaya fick jag 117,57 hk och 96,38 Nm på bakhjulet.

Jag har Renegade Air-kit, Yoshimura slip-on och PC III.
 
Felix skrev:
2155514 Sådär,
Åter från bänkning på Biscaya!
Första resultatet var ganska beklämmande, hojen gick för magert och levererade ynka 115 hästar, Detta med acrapipor och renegade luftburksmodifikation.

Nåja skam den som ger sig, jag bytte till original luftburk och filter och bänkade igen, resultat 120 hästar, mycket jämn och fin kurva samt bättre vrid i hela registret förutom en punkt vid ca 7000 rpm där hojen gick bättre med renegade filtret.

Kan någon klok person förklara detta? Vad man har läst är ju renegades kit guds gåva till millarna.

Skall jag bara klämma i ett skumfilter i luftburken och vara nöjd? Originalfiltret är ju tjockt som Göran Persson. :3freak

OBS Biscayas bänk ger inga glädjesiffror, en ny 999:a bänkar ca 114 så har ni en referenspunkt.

/Felix

Har du bara bänkat eller har du även mappat i PCIII?
 
ec2bme skrev:
2156513 Alla verkar ju ha mer effekt (om än marginellt) än jag. Bänkad och mappad av Biscaya fick jag 117,57 hk och 96,38 Nm på bakhjulet.

Jag har Renegade Air-kit, Yoshimura slip-on och PC III.

Det går ju aldrig jämföra bänkar med varandra, sen så har ju felix en 04 vilket är lite fusk :hihi
 
ec2bme skrev:
2156513 Alla verkar ju ha mer effekt (om än marginellt) än jag.

Stirra dig inte blind på siffrorna. Olika bänkar ger olika svar. Det enda du verkligen kan jämföra är om du först, innan modifikationer, gör en körning i en bänk och sedan efter lite fix gör en körning i samma bänk.

Jag hade 111hk innan fix och 121 efter
 
Lam-Kaka skrev:
2154535 Klämda luftnings slangar till tanken?

Det är de som sticker ut strax bakom höger fotpinne va? Men den gjorde så häromdagen även med tanklocket öppet..! Skümt...

EDIT: Apropå nåt helt annat, jag hittade det här när jag surfade runt på eBay. Nån som har några erfarenheter av MRS? Tänkte i första hand på slipon:et, ljud, effekt, utseende? Ser ju faktiskt riktigt snyggt ut i svart, och bra pris!
 
Last edited:
Hej,
Jag har PC3 och den mappades efter renegade kitet. När jag plockade bort renegade kitet och inte mappade om PC3:an så blev effekten + 5 kusar på topp och mer vrid förutom vid just 7000 rpm, dock gick den aningens fett efter byte till originalluftburken.

Nu tänker jag köpa ett BMC filter på vinst och förlust och se hur det känns, någon som vet vem som säljer BMC i Sverige?

/Felix
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top